Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Auto bremsing uten cruise contol på?

Startet av Mippen, torsdag 10. mars 2016, klokken 16:45

« forrige - neste »

Muffinman

Det som bekymrer meg mest er at det later til at problemene øker. Ventetidene ser heller ut til å øke enn å minke, samtidig som det blir vanskeligere og vanskeligere å komme i kontakt med serviceapparatet. I tillegg ser det ut til at man ikke ha gode nok rutiner for å reservere deler til jobbene; når man har ventet 5 måneder på å få utbedret ting og det er satt av mesteparten av ei uke ser det ikke helt bra ut at man ikke får gjort seg ferdig med alt fordi alle delene man hadde på lager var brukt opp til andre biler. Spesielt ikke når kunden har tatt seg fri to dager fra jobb for å hente/bringe bilen til og fra besøket, og kjørt tilsammen 80-90 mil. Man kan si at det er mangel på system, men for min del koker det ned til respekt for kundens tid. Hvis ventetidene var kortere ville det vært mulig å ta slike ting når man likevel var i nærheten av servicesenteret, men dessverre er det vanskelig å synkronisere det når det bookes et halvt år fram i tid.

Jeg har  stor respekt for de som jobber under disse forholdene. De merker nok presset av å ha høy arbeidsbelastning samtidig som det ikke finnes rammebetingelser for å gjøre den gode jobben de ønsker. Som en kollega klokelig sier; det er ikke noe som heter menneskelige feil. Skjer det feil er det et system som har sviktet. Unntaket er sabotasje, men det er nok ikke det vi ser her.

Samtidig som vår P85 nesten ble gjort ferdig har jeg slitt med å få Tesla i tale i forhold til en rekke feil på nybilen. Vi snakker om kranglete ladeluke, vindsus (utette pakninger) fra trekantvindu og b-stolpe, feilkapp på taktrekk, vindu som ikke går fort nok ned når bakdørene åpnes (begge) slik at det smeller i lista, oppripet sidevindu på førerdøra etter dørhåndtaksmekanismen, elektrisk folding av sidespeil fusker. Av og til går de ikke helt ut igjen før etter maange forsøk. Og nå har jeg fått en irriterende klikking unde førersetet. En del ble meldt DS på vei hjem med bilen, resten via mail. Siden intet ble besvart tok jeg turen innom når jeg likevel var på tur og fikk en representant i tale, og ytret at det var uaktuelt å vente et halvt år på at disse feilene de overså under klargjøringen skulle utbedres. Han fant mailene øyeblikkelig, svarte på dem mens jeg satt der, og vi avtalte at jeg skulle bli kontaktet med mulige datoer. Det skjedde ikke, og jeg purret pr mail etter to uker. Nå er det gått tre, og fremdeles intet hørt. Bilen er nå rundet 8000km, og det ser ut som nybilfølelsen uteblir denne gangen også.

Det er uhørt at man skal være nødt til å bruke så vanvittig mye tid på mislykket kommunikasjon all den tid man også er nødt til å bruke veldig mye tid på henting og bringing når det først skjer noe. Og alt ville gått så mye bedre om man evnet å gjøre seg FERDIG.

latigo

Muffinman. Eg trur eg henta min 70D same veka som du henta din bil. Eg har vel sett nokre (men ikkje alle!) av "feila" du peikar på - ladeluke (godt kjent svakheit iflg internett), vindsus og eg må vere forsiktig når eg opnar dørar i kulde og frost. Men nybilfølelsen er likevel euforisk! For, i Tesla slitt forsvar er det ikkje så lett å rette slikt - ta vindsus feks. når skal mekanikaren seie seg ferdig? Det som er bra nok for meg er kanskje ikkje bra nok for muffinman og ein veit aldri. Eg tenkjer å la desse tinga vente til første service og nemne dei der. Det må vel spare tid for alle involverte? Eg kan godt leve med litt vindsus for at dei skal få kontroll på verkstadskøen. Og kjerra er bygd i California med kantlause ruter eller kva det heiter - lite for ein stakkars mekanikar i Brummundal å gjere med det. Eg kosar meg heller med bilen enn å irritere meg over små (personlegheits-)feil. Livet er for kort, mann :)

Muffinman

Det har ihvertfall aldri vært noen forskjell på hva jeg og mekanikerene har definert som vindsus. Når de har laget vindsus etter andre utbedringer hadde de ingen problemer med å bekrefte at det ikke skulle være slik. Og når det først utbedres skikkelig er er jeg også fornøyd. Og til slutt ligger det en rekke bulletiner på utbedring av vindsus, så dette handler ikke om at en kunde er mer "kresen" enn alle andre.

Det er fint for deg at du er fornøyd med bilen din og opplever euforia. Jeg er på min tredje vinter som TMS-eier og 2013-modellen har gått 100.000km, og først nå er den nesten ferdigreparert. Samtidig utleveres ny bil med masse feil, og det lar seg ikke gjøre å komme i kontakt med Tesla for å avtale utbedring. Det er også fint for deg at du synes  det er akseptabelt.

Jeg derimot synes ikke slike ting er akseptabelt. Jeg bruker bilene i jobb, ikke til kosing.  Kan gjerne tilbakelegge 100-200 mil på ei uke, og da må ting være i orden. Prøv 9 timer med vindsus like ved øret etter å ha jobbet like lenge først.

latigo

OK - du har heilt sikkert rett. Men mitt hovudpoeng er at no når vi veit at situasjonen er som han er - lang ventetid på servicesenter - så bør vi tenke oss om før vi spammar dei ned for mindre småfiks. Kan vi la det vente til neste årlege service, så bør vi gjere det. Og - når vi veit om det - kan vi bestille årleg service i god tid. I bilforhandlarsamanheng er Tesla fortsatt infantil, og har ikkje kunne lære av feil i 50 år som Møller eller kven som helst av andre. Å gå i skyttargrava med argument som "på ein så dyr bil forventar eg at..." tener ingen på.

Muffinman

Tvert i mot, det er ved å stille krav man oppnår at Tesla innser at grep på tas. Hvis kundene tolererer å bli behandlet dårlig vil det bli normalen. Dette selskapet har vist med all tydelighet siden de startet leveransene av Model S i Norge at de ikke evner å gjøre forbedringer før de blir kjørt til veggs, og knapt selv da. Selv har jeg vært ekstremt tålmodig. Det gavner ingen.

Så kan man jo spørre seg hvor lenge man skal være tålmodig og begrunne det med at de er en fersk bilprodusent? Så langt har det jo bare gått feil vei, og  det har eskalert på et slik nivå at de ikke evner å håndtere det.

Diravi

Det gjelder jo for alle varer at mangel skal rettes innen rimelig tid. Det kunne vært interessant å få nærmere spesifisert hva Forbrukerrådet oppfatter som "rimelig tid" for reparasjon på nybil. Hvis Teslaeiere koordinerer seg og stiller like krav til time ut fra dette, burde det gi et tydelig signal til Tesla om hva de må forholde seg til i Norge.

Reparasjon skal også skje uten vesentlig ulempe for forbruker. Tesla bryter det hvis de ikke greier å ha delene tilgjengelig ved reparasjon som er avtalt lang tid i forveien, og eier må ta fri flere ganger for å reise inn med bilen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

latigo

Vi treng ikkje tolerere å bli behandla dårleg, men bør gi dei tid og rom til å fikse det viktige først. Ingen tvil om at dei har seld fleire bilar i Noreg enn dei har klart å bygge service-organisasjon til, men la oss no hjelpe som vi kan. Som eg har skrive 3 gongar no (vi blir nok aldri heilt samde, Muffinman...)

Tesla er ein fersk bilprodusent til model 3 har vore på  vegen (i Norge) i 2-3 år, og bygging av servicesenter og tilsetting av mekanikarar har flata ut. Minst.

boppus

Uansett, når jeg dukker opp på verkstedet med en skrue som har løsnet, da forventer jeg av ethvert verksted at de tar det på sparket. Nå må jeg ta fri fra jobben en gang i mars for å få ordnet det. Det er utenkelig dårlig kundeservice, og ville vært uhørt i firmaet jeg jobber i.
Kundeforakt, faktisk.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Dexter

De har produsert litt over 100K biler? Er vel det samme som andre produserer hver mnd.

tesla bør være etablert nå. Hadde de satt sammen hele bilen før kunden fikk den. Så hadde de hatt overkapasitet på sine verksteder.

Cookie Monster

Med så mange verksteder og ansatte i Norge på så få biler. Og ikke minst!!! såpass nye biler skulle det vært evig nok kapasitet ja.

De sliter enda masse med gamle feil som batteri kontaktorer og bytte av drive unit og alt for masse tulle feil med panotak, bakluke som lekker osv. som tar mye kapasitet. Og når de trenger 3-4 forsøk på alt de gjør før det blir bra så ser jeg ikke noe lys i tunnelen med det første. Tesla må! få orden på kvalitetskontroll på fabrikken og service verkstedene samt logistikk.


2015 P85D

timingbeltkiller

Når datafolk bygger bil, er det vel bare å vente at elektronikken funker og selve bilen ikke.
De er jo eksperter på data og legfolk på bilbygging.

Jfr eGolf hvor bilbyggerne ikke får en enkel remote control app til å funke.
De er jo eksperter på bilbygging og legfolk på data.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

FU73

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2016, klokken 11:00
Tvert i mot, det er ved å stille krav man oppnår at Tesla innser at grep på tas. Hvis kundene tolererer å bli behandlet dårlig vil det bli normalen. Dette selskapet har vist med all tydelighet siden de startet leveransene av Model S i Norge at de ikke evner å gjøre forbedringer før de blir kjørt til veggs, og knapt selv da. Selv har jeg vært ekstremt tålmodig. Det gavner ingen.

Så kan man jo spørre seg hvor lenge man skal være tålmodig og begrunne det med at de er en fersk bilprodusent? Så langt har det jo bare gått feil vei, og  det har eskalert på et slik nivå at de ikke evner å håndtere det.

kunne ikke vært mere enig. Jeg får min bil om ca 1 mnd. og må si jeg er veldig spent på hvordan det kan bli etterhvert. Jeg gleder meg til å få den altså, men kjenner på meg at jeg føler meg litt forberedt på å få oppleve diverse skuffelser jeg også med hensyn til dette.
Jeg har i det siste sendt flere mailer til Tesla om forespørsler på diverse jeg tenker å få levert sammen med bilen. men får ingen svar tilbake jeg heller. Nå er vel ikke dette så alvorlig i mitt tilfelle. men likevel så er det ikke akkurat veldig bra for dem å aldri svare. Jeg driver selv en bedrift, og vet hvor mye servicen betyr.
2016 Model S 70D

o.b.lix

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. januar 2016, klokken 20:30
Jfr eGolf hvor bilbyggerne ikke får en enkel remote control app til å funke.
De er jo eksperter på bilbygging og legfolk på data.

Dette gjelder nok Nissan også, appen deres er lite å skryte av...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Spinner

Sitat fra: Sven-E på lørdag 30. januar 2016, klokken 18:37
Hvor lenge skal en bilprodusent få være "fersk" da?
Til sommeren, (juni) er det 10år siden første Tesla sto ferdig.
10 år er da en fjert som bilprodusent. Og 3-4 år til å bygge opp serviceavdelinger for en masseprodusert bil er ingen ting.

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. januar 2016, klokken 20:30Jfr eGolf hvor bilbyggerne ikke får en enkel remote control app til å funke.
De er jo eksperter på bilbygging og legfolk på data.
Biler som ikke funker godt under 10 minus, varmeapparat som er en spøk, bil på verksted uten leiebil, bil som kommer med feilmelding hvis man starter den i feil rekkefølge, bil som til tider ikke starter lading helt uten grunn, bil som innimellom ikke går ann å skru av... eksperter? Hvis du tror eGolf er en "perfekt" bil på alt untatt appen, tar du grådig feil.

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på søndag 31. januar 2016, klokken 07:17
Sitat fra: Sven-E på lørdag 30. januar 2016, klokken 18:37
Hvor lenge skal en bilprodusent få være "fersk" da?
Til sommeren, (juni) er det 10år siden første Tesla sto ferdig.
10 år er da en fjert som bilprodusent. Og 3-4 år til å bygge opp serviceavdelinger for en masseprodusert bil er ingen ting.

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. januar 2016, klokken 20:30Jfr eGolf hvor bilbyggerne ikke får en enkel remote control app til å funke.
De er jo eksperter på bilbygging og legfolk på data.
Biler som ikke funker godt under 10 minus, varmeapparat som er en spøk, bil på verksted uten leiebil, bil som kommer med feilmelding hvis man starter den i feil rekkefølge, bil som til tider ikke starter lading helt uten grunn, bil som innimellom ikke går ann å skru av... eksperter? Hvis du tror eGolf er en "perfekt" bil på alt untatt appen, tar du grådig feil.

Roadsteren var noe helt annet. Den var basert på en eksisterende modell utviklet av en annen produsent, og totalt ble det vel laget rundt 2300 biler på 5 år. Dette produserer Tesla nå på to uker. De vokser noe enormt. Det er ikke dermed sagt jeg ikke er skeptisk til hvordan serviceapparatet kveles (de kan rett og slett ikke sende X``er hit på en lang stund, for det har de ikke kapasitet til å ta unna på verkstedet).


VW er for øvrig et kapittel for seg selv. Biler produseres i langt større volum, med bakdører som sliter av lakken på bakskjerm, bakluke som sliter av lakk mot bakfanger, tillegggsvarmer som tar kvelden etter 6 mnd (og gjentatte ganger påfølgende år), baklukeåpner som dør etter et år, motorer som forpester vanvittig når ikke jukseprogrammet er i drift +++ VW burde lage nærmest feilfrie biler etter så mange tiår med produksjon....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA