Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av WhatsUp, lørdag 27. februar 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Muffinman

Ble visstnok plukket fra hverandre og smurt opp. Nå er det vår så det blir neppe anledning å teste før til neste vinter.

Heinz

Hadde en skummel opplevelse idag, måtte skikkelig bråbremse, allt virket som normalt, så plutselig under oppbremsingen gikk pedallen rett i bunn. Dette har jeg aldri opplevd før på noen bil, andre som har hatt samme problem?
Flott vær +9 grader, og hadde vert på veien i 45 minutt før dette skjedde

Muffinman

La meg tippe: AP-bil, og bremseffekten økte når det skjedde? Gratulerer, du har blitt kjent med nødbremseassistenten ☺

Heinz

AP bil ja, P85D, men fikk ingen indikasjon på noe nødbremseassistent, ikke det jeg la merke til ihvertfall

Muffinman

Du får ingen indikasjon, men når bilen merker at du bremser veldig hardt drar den til for egen maskin for å øke bremseeffekten. Da kjenner du at pedalen trekkes ned. Det er ikke så vanskelig å gjenskape; bare brems hardt på tørr asfalt fra litt hastighet.

Lynet

Den funksjonen har vel alle TMS?
Til og med min 2011 Leaf har det.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

SurSnasen

Fikk oss i påska en god latter. Må bare beklage på forhånd at det var en Tesla i sentrum av begivenhetene.

Siden dette innlegget har fått plass i tråden om total bremsesvikt, så kan jeg først som sist avsløre at nettopp det er temaet.

Episoden fant sted på et hyttefelt til fjells. En hyttenabo hadde fått seg en 85D, og var meget ivrig på å fremheve denne bilen og hvor latterlig bra den var i forhold til alle fossilene alle andre hadde. Til og med jeg, som satt der som pro-Tesla, ble flau over hvordan han rakket ned på alt og alle som kjørte "kreftvogn" som han kalte det.

Uansett, kvelden tok slutt, søvnen ble unnagjort, og morgenen kom hvor flere av oss, blant annet han, skulle ned igjen. For ikke å gjøre historien lengre enn den bør være, så var hovedbegivenheten som følger:
Tesla-eieren rullet rolig ut fra gårdsplassen og ut på veien. 30 meter nedenfor er en skarp sving. Bremselysene kom på,men null bremseeffekt. Farten var allerede for stor til at bilen kunne klare svingen, så det endte med en tur i brøytekanten. Selv om bare høyre side av bilen havnet i brøytekanten, var det nok til at han satte seg fast. Hjalp hverken med heving til høyeste stille eller full gass eller rattutslag.

Ut kom eier og måtte innrømme at bremsene hadde sviktet helt.

Så da var det frem med spader for å grave den løs. Av med nosecone, på med slepekrok, og dras løs av en Volvo V50 dieselpurke ;)

Moralen i historien: Selv Tesla er ennå avhengig av fossildrevne kjøretøy ;)
Men viktigere del av moralen: skremmende at Tesla ikke gjør noen recall for å få fikset dette problemet. Selv om det høres uskyldig ut med null bremsekraft rett etter oppstart under visse forhold, så er det tross alt ekstremt viktig å ha gode bremser til enhver tid. En jeg tidligere jobbet sammen med hadde ei datter som ble påkjørt i fem km/t. Hun omkom. Riktignok var det ikke bremsesvikt men uoppmerksomhet. Men farten behøver ikke være stor for at liv skal være i fare.
Tesla vet inderlig godt hvilke biler det dreier seg om.

I påskens episode slapp eier unna med noen få riper i lakken.

Muffinman

Og kanskje noen flere i stoltheten...

LASOL

#188
Da var det på'n igjen med bremsesvikt.. I dag tidlig var det ikke glatt på veien men bilen hadde stått parkert ute slik at det var kaldt og fuktighet i bremser. Jeg skulle ned en bakke som ender i et kryss og en skråning. Resultatet ble at jeg uten bremser i lav fart havnet delvis nede i skråningen på andre siden av veien. Bremsene tok ikke i det hele tatt før jeg hadde kommet 2-3 meter ned i skråningen. Det var ikke glatt på bakken der jeg begynte å bremse.. Skal på service mandag og skal igjen høre om det er noen å gjøre med dette problemet. Har kjørt bil i 30 år og hatt mange forskjellige biler uten tilsvarende problemer. Må innrømme at jeg hadde glemt at Tesla'n min (oktober 2015) er lunefull mht bremseeffekt ved kalde/våte bremser. Men firehjuldriften funket ihvertfall. Det var bare å rygge opp..
S 85d ap1 oktober 2015

Sjøhyene

Sitat fra: LASOL på fredag 25. november 2016, klokken 13:12
Da var det på'n igjen med bremsesvikt.. I dag tidlig var det ikke glatt på veien men bilen hadde stått parkert ute slik at det var kaldt og fuktighet i bremser. Jeg skulle ned en bakke som ender i et kryss og en skråning. Resultatet ble at jeg uten bremser i lav fart havnet delvis nede i skråningen på andre siden av veien. Bremsene tok ikke i det hele tatt før jeg hadde kommet 2-3 meter ned i skråningen. Det var ikke glatt på bakken der jeg begynte å bremse.. Skal på service mandag og skal igjen høre om det er noen å gjøre med dette problemet. Har kjørt bil i 30 år og hatt mange forskjellige biler uten tilsvarende problemer. Må innrømme at jeg hadde glemt at Tesla'n min (oktober 2015) er lunefull mht bremseeffekt ved kalde/våte bremser. Men firehjuldriften funket ihvertfall. Det var bare å rygge opp..

wow, du må jo få tesla til å taue inn bilen din asap. Ikke kjør rundt med en sånn bil, du risikerer jo livet til deg selv og andre.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Sitat fra: LASOL på fredag 25. november 2016, klokken 13:12
Men firehjuldriften funket ihvertfall. Det var bare å rygge opp..
Kanskje det er bedre å kjøre ned bakkene i revers og bremse med wattpedalen...

nortrahof

Jeg har forstått det slik at det er 2 versjoner av "oppgraderte bremseklosser"?
Min hadde en slik tidlig versjon "oppgraderte bremseklosser" fra fabrikk (mars 2015). SC mente jeg hadde oppdaterte bremser da jeg reklamerte på bremsene etter at de ikke tok i fjor. Fikk skiftet klosser og det ble bedre - men ikke optimalt - særlig de første hundre meterne man kjører når bilen har stått en tid.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

o.b.lix

Søster kjørte nettopp gjennom vanndam og mistet bremsene totalt. Men det teller ikke for det var en Subaru.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TeslaSvein63

Har nettopp hatt en splitter ny låne Tesla S75D. Der snakker man bremser. Slik skal bremser på en moderne bil være og på høyde med bremsene på gamle MB. Hva er gjort annerledes på den i forhold til P85, sen 13 model?

thilo

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 27. november 2016, klokken 20:19
Har nettopp hatt en splitter ny låne Tesla S75D. Der snakker man bremser. Slik skal bremser på en moderne bil være og på høyde med bremsene på gamle MB. Hva er gjort annerledes på den i forhold til P85, sen 13 model?
Med AP kom det noe nytt bla. basert på Bosch iBooster.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA