Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri - Hvor lenge kan Tesla stå parkert uten å tappe batteriet?

Startet av satheesh.net, mandag 15. februar 2016, klokken 16:09

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: Lynet på lørdag 20. februar 2016, klokken 12:07
Huff dette sporer helt av, prøv å jekk opp bilen og ta tak i hjulet så ser du at rattet dreier også.

Men ferdig med den saken, tråden handler om Firmware 7.1. er det noen som har fått summon i dag?
Finner heller ikke noen oppdatert app på Google play, hvorfor sier da noen at de har oppdatert appen og finner summon i appen?
Ja det er jo en full duplex løsning, men det betyr ikke at en trenger å ha det slik. At bilen har servo i rattet er ikke grunnen til at bilene parkerer seg selv, den inngår ikke engang, altså den brukes men til ingen nytte foruten at den som sitter på ser at det skjer noe som har med svinging å gjøre. å droppet signalene til servo i styre hadde gjort samme nytten. Men ja, sporer godt av:)

Har ikke fått summoning og ikke funnet noen andre heller, regner med det blusser godt opp på facebook så snart det går an å brukes her hjemme :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Cookie Monster

#241
Sitat fra: Lynet på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:58
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 20. februar 2016, klokken 09:43
Sitat fra: jog på lørdag 20. februar 2016, klokken 06:34
det viktige er vel at de gamle bilene ikke har brems og styring som styres elektronisk.

Det er det viktigste poenget ja siden det rett å slett ikke er mulig for bilen å styre hadde det blitt veldig vanskelig. Tenkte jeg ikke på i farta en gang :p

Alle TMS har elektrisk servo på styringen, så den kan teoretisk brukes.
Alle TMS har ESP så da må individuelle hjul bremses uten at sjåføren aktiviserer bremsen, altså kan det systemet brukes også.
Det er kun mangel på følere, radar og kamera som er årsaken.

TMS før autopilot hw har stort sett like avanserte bremser og servostyring som en 2010 Ford Fiesta. Og Nei kan ikke brukes til å svinge bilen eller parkere med presisjon. Elektrisk servo er en hjelpemotor som forsterker svingevnen basert på når man svinger rattet, slik som hydraulikk ble brukt fram til elektrisk servo kom rundt 2005. Man må ha et ekstra kontrollsystem som gir beskjed til hva servoen skal gjøre og det har ikke de uten autopilot hw. Eneste input er hva sjåfør gjør med rattet.

ESP er også et simpel system for å bremse hjulene med bruk av abs systemet og kan ikke på noen måte brukes til å bremse presist ved parkering. Er en grunn til at Tesla satt inn et avansert bremsesystem, kontrollenheter og motor som kan svinge rattet som koster mye ekstra for å kunne svinge og bremse med presisjon. Hadde de sluppet det hadde de jo gjort det, for hadde blitt veldig nykk og napp uten ;D

Ta en titt i delekatalogen så ser man hvor mye mer utstyr autopilothw bilene har for å kunne utføre dette mot de eldre, som har et vanlig styresystem og brems som på en vanlig bil sett bort fra den elektroniske vaccum bremsekraftforsterkeren siden en elbil ikke har vaccum.

Og ja er jo helt klart at rattet dreier også når man vrir på hjulene siden det er en mekanisk kobling mellom rattet og hjulet  :P

Dette er uansett bare surr å diskutere siden det kommer aldri noe støtte for det eller er teoretisk mulig.
2015 P85D

Tuxedo

Enig der.  Autoparkering bruker nok både de nye sidesensorene samt de nye elektroniske styringssystemene for ratt og bremser.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lunitiks

Teslas "parksensorer" er vel basert på ultrasonics, stemmer ikke det? Ifølge denne videoen er ultrasonics søppel kontra electromagnetic ...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Fordelene med ultrasonic er lengre rekkevidde - ikke nevnt her, og en grunn til den blir brukt i Tesla sitt oppsett. Fordi den skal se biler på siden. Når det blir her hevdet at ultrasonic ikke ser busker og gresstrå - er det feil - Tesla ser disse utmerket godt, og er nesten irriterende på smale gårdsveier, etter min erfaring.

Ultrasonic må ha hull i støtfanger frem til model x. En av de tingene som tok lang tid med denne er at Tesla har utviklet ultrasonic som virker gjennom metall, og bilen har bl.a. slike sensorer i bakdørene for å ikke dunke borti tak og sidebiler.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Huff, nok en avsporing! Type parksensor har vel lite med firmware 7.1 å gjøre?
Flaggermusa har brukt ultrasonic i flere tusen år, feiler sjelden  ;D
Ser til og med små insekt!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Sitat fra: Lynet på lørdag 20. februar 2016, klokken 15:13
Type parksensor har vel lite med firmware 7.1 å gjøre?

Spørsmålet var om eldre Tesla kunne få summon eller ikke. Siden ryktene vil ha det til at siste update gir summon her i landet også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Eldre biler får aldri summon eller autopilot, den saken er vel diskutert nok her på forumet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas N

70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

Snowroller

#249
Sitat fra: bernta på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:41
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:33
2.10.71 kom vel for ca 3-4 uker siden så rart du fikk den nå.

Ja, det var første gang jeg fikk den. I dag var andre gang jeg fikk den...

Jag har fortfarande 2.9.154. Är det olika serier för D-bilar och de utan, eller är min bil bara väldigt långsam på uppdateringar?
Grå 85D

Thomas N

jeg henger 1 mnd etter alle andre, så ikke vær bekymret :)
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

joda

Sitat fra: Snowroller på lørdag 20. februar 2016, klokken 19:23
Sitat fra: bernta på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:41
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:33
2.10.71 kom vel for ca 3-4 uker siden så rart du fikk den nå.

Ja, det var første gang jeg fikk den. I dag var andre gang jeg fikk den...

Jag har fortfarande 2.9.154. Är det olika serier för D-bilar och de utan, eller är min bil bara väldigt långsam på uppdateringar?
Bare slapp av, tror de fleste fortsatt er på 2.9.154.. ;) (meg inkludert..)
Updates kommer når de kommer....



TMS 85D

HKS

Fikk oppdatering på min S85 uten AP nå i dag.

Ny versjon er 2.12.45. Fremdeles 7.1
Tesla Model S 90D

LA-Thing

Fikk også oppdatering på lørdag, installerte igår. Tok bare 10-15 min., har ikke merket noen endringer. Fortsatt kaldt på beina i Auto. Men sånn er det vel å kjøre veteranbil; P85 fra 2013.
Drammen, Tesla Model S #2510

MrBacardi

Fikk utlevert bil i dag med 2.11.54 i dag, står under release notes i bilen at summon ikke er tillatt i Europa enda.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA