Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: o.b.lix på fredag 22. januar 2016, klokken 12:27
Så klart den ene gangen det brant i en Tesla, blir det i alle fall klikkvinner, om ikke nødvendigvis god journalistikk.
At en Tesla brenner er en sensasjon som fortjener et oppslag siden det er noe som er nesten utenklig. At en MB brenner er en "hværdagslig" ting som kun står i lokalpressen.
Standard journalistikk, det uvanlige får oppslag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dag A.

Sitat fra: Teslaeier på fredag 22. januar 2016, klokken 08:34
Sitat fra: Sven-E på torsdag 21. januar 2016, klokken 20:45
Sitat fra: TeslaSvein63 på torsdag 21. januar 2016, klokken 14:47
Lurer litt på alt dette utstyret i bilen, tenker her på oppvarmede seter. Noen som har lagt merke til om disse blir stående på, når man går ut av bilen mens den lader. Det er mange seter som har begynt å ulme.
Setevarme slår seg av når man går ut og låser bilen, og kommer ikke på igjen selv om man setter seg inn igjen.
Den må settes på manuelt igjen.
MEN: Jeg vet ikke om dette gjelder om man setter bilen i camper-mode.
Slik er det ikke på min bil. Setevarme slår seg av når jeg går ut av bilen og går på når jeg setter meg inn igjen. Jeg skrur på om vinteren og skrur av igjen når våren kommer.

Slik er det i min også.  Selv om jeg skifter bruker i bilen, fra fruen til meg, så forblir innstillingen på setevarmeren slik hun stilte den.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

latigo

2 uker siden - http://live.tu.no/post/221607040:

Etter en grundig vurdering av brannen i en Tesla Model S på Brokelansdheia 1. nyttårsdag har Statens havarikommisjon for transport (SHT) valgt å ikke gå videre med saken. - Vi har avklart at vi vil avslutte denne saken uten å åpne undersøkelse, sier avdelingsdirektør Rolf Mellum i SHT til elbil.no. Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland sier de fikk full tilgang til bilen for noen dager siden, og er i ferd med å sende den til California for videre gjennomgang.

Det tar vel si tid å få bilen over til California - og så skal dei undersøke vraket. Vil tru det tar ei stund før Tesla uttaler seg.

latigo

Kvifor trur du ikkje det, Sven-E? Eg tippar vi får noko i retning av "inn for kontroll og evetnuelt installere ein plonk i boinken" i løpet av vinteren, slik dei gjorde med titanium shield. Denne brannen har fått mykje merksemd i internasjonale medier og NHTSA har etterforska Tesla-brannane i USA.

Brede

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. februar 2016, klokken 10:35
Fordi jeg tviler på at Tesla vil gå ut med at noe som helst er farlig med bilene deres.

De kan tie dette i hjel, for deretter å kalle inn biler til kontroll av hva som helst, som "bør gjøres snarest for å unngå skjevslitasje av et eller annet," og samtidig skifte eller reparere en plonk i boinken.

(Det er forresten ikke alle som har fått installert titanium shield.)

Slik som de gjorde med sikkerhetsbeltene?

Eller.. vent..
Der gikk de ut og informerte om at det kunne eksistere en sikkerhetsmessig feil og la til rette for å inspisere alle biler fortløpenede for å eliminere evt. feil.
Dette ble gjort etter at det var oppdaget en løs bolt på en(!) bil i statene.

Så ja.. De er kjente for å feie sikkerhetsmessige feil under teppet.  :P

Amoss

Sitat fra: Brede på tirsdag 02. februar 2016, klokken 10:40
Slik som de gjorde med sikkerhetsbeltene?

Eller.. vent..
Der gikk de ut og informerte om at det kunne eksistere en sikkerhetsmessig feil og la til rette for å inspisere alle biler fortløpenede for å eliminere evt. feil.
Dette ble gjort etter at det var oppdaget en løs bolt på en(!) bil i statene.

Så ja.. De er kjente for å feie sikkerhetsmessige feil under teppet.  :P

Hysj!  Ikke ødelegg en god konspirasjonsteori i emning! ;)

Men litt mer seriøst: Joda, Tesla kommer nok helt sikkert til å vinkle denne saken så positivt for seg selv som mulig. Men å tie saken ihjel vil de neppe gjøre, til det har den fått for mye oppmerksomhet. Tesla kan ikke risikere at inntrykket setter seg at "Tesla? Er ikke det de bilene som tar fyr under hurtig-lading?".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

Kanskje det bare manglet litt grease på en aksling her også  ;) Historien viser at de ikke bare vinkler det positivt for egen del men faktisk bagatelliserer og holder tilbake relevant informasjon. Og setebeltesaken er ikke det beste eksempelet, den omfatter nok mer enn det som er kommet fram i offentligheten (diskutert på forumet) og er heller et eksempel på vellykket mediakommunikasjon enn en dokumentasjon på ærlighet.

Hva denne saken avstedkommer av info er jeg spent på.

latigo

Er vi heldige "avstedkommer" det meir jobb for service-sentra (i tillegg til vellukka kommunikasjon frå uniten). Dei kjeder seg visst på service-sentra om dagen, har eg høyrt.  ::)

nortrahof

Når vi først er inne i spekulasjonene....

Da det virket som om brannen ikke startet i batteriet, er det nærliggende å "frikjenne" dette i spekulasjonen.
Jeg har ikke funnet noen temp.føler på el.skjemaet som overvåker kontakten for varmgang. Da selve tilkoblingen er et "assembly", kan det finnes en slik her uten det vises på tegninger - med signal over CanBus?
- Finnes noe slikt i "ladepistolen", vil vel denne sitte for langt unna til at varmgang detekteres der om årsaken ligger i dårlig tiltrukket batterikabel? Bilen har tydeligvis begynt å brenne like etter hurtiglading startet da det går mest strøm og ikke på slutten da batteriet er varmest.

Er årsaken å finne i ladekontakten, er det interessant å kjenne servicehistorikk til denne bilen. - Har det vært skrudd på bilen etter den ble produsert er det plausibelt å si at "det var dårlig arbeid". Dette vil sikkert bli forbigått i stillhet av TM og kanskje sjekket på de biler der dette har vært skrudd på? - Er det dårlig arbeid fra fabrikken, blir det sikkert kontroll sammen med annen service?

Tviler på at årsaken er konstruksjonsfeil - da hadde sikkert flere biler vært rammet? TM har tross alt mange tusen års erfaring samlet på alle biler med TMS og hurtiglading.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

kos

Hadde du tatt deg tid til å lese tråden så ville du oppdage at bilen var så god som ny.

fredag

Sitat fra: kos på fredag 05. februar 2016, klokken 20:17
Hadde du tatt deg tid til å lese tråden så ville du oppdage at bilen var så god som ny.

Nei. Registrert 2014. Nettopp solgt videre som bruktbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Brede

Sitat fra: fredag på fredag 05. februar 2016, klokken 20:29
Sitat fra: kos på fredag 05. februar 2016, klokken 20:17
Hadde du tatt deg tid til å lese tråden så ville du oppdage at bilen var så god som ny.

Nei. Registrert 2014. Nettopp solgt videre som bruktbil.

Burn..  ;D

Amoss

Sitat fra: fredag på fredag 05. februar 2016, klokken 20:29
Nei. Registrert 2014. Nettopp solgt videre som bruktbil.

Sant nok, men som det har blitt hevdet tidligere i tråden så var det visstnok Tesla selv som solgte bilen - var en her som hevdet at de prøvde å kjøpe samme bil, men at den da alt var solgt. Antar da at Tesla har "skrudd" på bilen før den ble solgt, noe som gir ett mulig svar på det nortrahof tok opp:

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 02. februar 2016, klokken 17:00
Er årsaken å finne i ladekontakten, er det interessant å kjenne servicehistorikk til denne bilen. - Har det vært skrudd på bilen etter den ble produsert er det plausibelt å si at "det var dårlig arbeid".

... men presiserer igjen at dette altså kun er antagelser og spekulasjoner.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Før eller siden får vi et svar - og det kan faktisk være alt som kan gå galt og som før eller siden går galt - slik er det nå med oss mennesker - lager feil. Men tror at vi får et fornuftig svar til slutt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA