Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fast Ladepunkt for Trilling - Hva finnes i markedet per idag?

Startet av larsk, torsdag 04. februar 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW



Cookie Monster

hehe..

ser ut som det er noe batteri eller noe annet en dekk som smeller.

Dekk er ikke så mye action på.


Har sett 6 videoer av dekk som brenner og ingen sprenger slik som i Tesla videoen :P
2015 P85D

lunitiks

Ouch, ja... Dagbladet:

"Oslomannen ville feire et særdeles godt år på jobben og kjøpte en Tesla som gave til seg selv.- Jeg fikk bilen levert for to dager siden, sier eieren til Dagbladet.Han er svært nedtrykt etter at den for han nye bilen nå bare er aske og utbrente bildeler. Han hadde lånt ut bilen til en kollega og da denne satte bilen til lading på Brokelandsheia ved Gjerstad gikk det helt galt. Kort tid etter sto bilen i full fyr."
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

#65
Morsomt at elbil foreningen er skeptisk til hvordan brannmennene har håndtert det.
http://www.dagbladet.no/2016/01/01/nyheter/bil/fritid/brann/42589222/

Tror nok de som jobber med branner daglig har mye mer peiling på det enn hva en tidligere generalsektretær i Norsk elbilforening har.

De har jo instrukser om å ikke slukke branner i elanlegg på over 400v med vann og siden bilen var koblet på laderen er det jo lite poeng å ta noe sjanser, bare for å kjøle ned batteriet når bilen uansett kunne stå der og brenne ut uten noe personskader.

2015 P85D

dundun

Brannfolka har fokus på å minimere materielle skader og å redde liv. Den bilen der var long gone uansett, og da er det ingen vits for dem å ta noen som helst risiko for å slukke om den ser ut til å brenne fint ut på egen hånd.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Cookie Monster

Ja akkurat slik ser jeg det også. Så forstår ikke hvorfor han er ute etter å kritisere brannmennene for jobben som ble gjort akkurat som det hadde gjort noe forskjell.
2015 P85D

kos

Hva er det han har kritisert brannvesenet for - er vel ikke at de ikke brukte vann -? Lurer litt på hva som er feil ?
Om det er rett at de ikke foretok seg noe så er vel det i seg selv ikke helt etter rutinene eller? Eller er det slik at brannvesen ikke slukker branner i elektriske annlegg over 400 V ? Hva gjør de da brenner det ned?

Bjoris

Det er åpenbart at det hadde vært en stor fordel for elbilsaken om brannmennen kunne slukket en slik brann. Slik det fremstår nå så føler folk at det er farlig når til og med brannmenn ikke vet hvordan de skal håndtere dette.

Da får en jo også flere bilder ut av en helt utbrent bil som jo unektlig ser dramatisk ut.

Til slutt blir det vesentlig vanskeligere å finne årsaken når bilen brenner ut...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

kos

Virker betryggende når brannvesenet sier at de ikke kan slukke brannen? Eller var det fordi de ikke kunne slukke brannen ? Eller slukker man ikke branner der det er 400 V - eller er elbiler livsfarlige biler som det sikreste å la brenne opp ? Eller var bilen utbrendt ved ankomst - lite å slukke da? Eller var barnnen slukket av seg selv da de kom frem?

Dette er det mangen utløp på -

Cookie Monster

#71
De venter vel til de er 100% sikker på at det ikke er strøm i anlegget (ikke batteri såklart :P) der lengre og det kan jo fort ta litt tid å kutte hovedstrømmen.

Etter hva jeg forstått så skal alle brannvesen ha fått instruksjoner på hvordan man slukker elbil branner og at det har en annen måte å håndteres på enn hva en vanlig bilbrann er jo ganske kjent.
Man vet jo ikke noe om de hadde tilgang til store mengder vann som man må ha for å slukke.

Er det Lithium Metal Batteri så gjør jo vann det verre siden det exploderer men det har vel ikke Tesla. Men på de fleste forskjellige Lithium batteri typene står det at de ikke skal slukkes med vann. Tesla har egne instrukser på at det kan brukes vann men bare hvis man har stor tilgang på vann.

2015 P85D

kos

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 22:21
De venter vel til de er 100% sikker på at det ikke er strøm i anlegget (ikke batteri såklart :P) der lengre og det kan jo fort ta litt tid å kutte hovedstrømmen.

Etter hva jeg forstått så skal alle brannvesen ha fått instruksjoner på hvordan man slukker elbil branner og at det har en annen måte å håndteres på enn hva en vanlig bilbrann er jo ganske kjent.
Man vet jo ikke noe om de hadde tilgang til store mengder vann som man må ha for å slukke.

Er det Lithium Metal Batteri så gjør jo vann det verre men det har vel ikke Tesla.

Tar et stalltips - tipper at bilen var så utbrent at det var ingenting mer å gjøre - og vann ville ikke gjort noe fra eller til og aviser skriver så mye tull. - utrykningsleder - kontrollerte bare elendigheten og konstanterte utbrent.

Lars C. Krogenæs

#73
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 01. januar 2016, klokken 21:40
Morsomt at elbil foreningen er skeptisk til hvordan brannmennene har håndtert det.
http://www.dagbladet.no/2016/01/01/nyheter/bil/fritid/brann/42589222/

Tror nok de som jobber med branner daglig har mye mer peiling på det enn hva en tidligere generalsektretær i Norsk elbilforening har.

De har jo instrukser om å ikke slukke branner i elanlegg på over 400v med vann og siden bilen var koblet på laderen er det jo lite poeng å ta noe sjanser, bare for å kjøle ned batteriet når bilen uansett kunne stå der og brenne ut uten noe personskader.

Snorre, tidligere generalsekretær i elbilforeningen har jobbet med hurtigladere og sikkerhet i mange år. Han jobber nå i Fortum, med hurtigladere. Tror nok han (og DSB og Tesla) vet mer om slukking av brann i elbiler enn det brannvesenet i Østre Agder Brannvesen beviselig kan. Det hadde vært enn klar fordel å pøse på med vann, slik at fremdriftsbatteriet ble nedkjølt for å unngå en evt. Overoppheting og dermed en mye større brann. Bilen ble jo slept bort pg jeg regner da med at dette ikke ble gjort med spenning fra laderen i bilen.  Her tror jeg ØABV må gå gjennom egne prosedyrer og intern opplæring.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Cookie Monster

#74
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/en_EU/2015_Dual_Motor_Model_S_Emergency_Response_Guide.pdf?1505

Det er mye mulig, men hvordan vet han at de hadde tilgang på masse vann der og at hovedbatteriet ikke var brannårsaken? og innen rimelig tid for å være etterpåklok? :P Unødvendig å satse noe som helst når bilen kan stå å brenne uten å skade folk og Tesla skriver at det er noe man bør vurdere.

Dette skriver Tesla selv.

SitatIf the high voltage battery becomes involved in fire or is bent,
twisted, damaged, or breached in any way, or if you suspect that
the battery is heating, use large amounts of water to cool the
battery. DO NOT extinguish fire with a small amount of water.
Always establish or request an additional water supply.
Battery fires can take up to 24 hours to fully extinguish. Consider
allowing the vehicle to burn while protecting exposures.
Use a thermal imaging camera to ensure the high voltage battery
is completely cooled before leaving the incident. If a thermal
imaging camera is not available, you must monitor the battery for
re-ignition. Smoke indicates that the battery is still heating. Do not
release the vehicle to second responders until there has been no
sign of smoke from the battery for at least one hour.
Always advise second responders (law enforcement, tow
personnel) that there is a risk of the battery re-igniting. After a
Model S has been involved in a submersion, fi re, or a collision that
has compromised the high voltage battery, alway


Det er ikke ment som noe dirkete mot han, bare så lei av det alltid skal være personer som uttaler seg negativ uansett hva brannmenn eller politiet gjør i en situasjon sett fra hva man vet etterpå ;)
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA