Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av Tesla P85D, fredag 22. januar 2016, klokken 14:36

« forrige - neste »

Bjoris

#90
Sitat fra: Sandvika på torsdag 07. april 2016, klokken 10:12
Er jammen ikke sikker på at det blir så veldig mye facelift.
Om 2-3år så er situasjonen den at vi har en stor Model X som bare koster litt mer enn Model S og en Model 3 som ligner, er mindre, men som koster "halvparten". Disse to kjøretøyene vil i stor grad kannibalisere Model S til det punktet hvor kanskje Tesla velger å fokusere på disse isteden?

Det har jeg ikke tro på, men er enig i at S er litt feil posisjonert rent prismessig, dobbelpris for litt større bil som verken er raskere eller har lengre rekkevidde (S70 ifht grunnversjon av M3) høres feil ut. Eneste S har som ikke 3 har er vel inkl SC. Når 3 går ann å kjøpe fritt så går ikke dette, men det er lenge igjen til en bare kan kjøpe en 3 med vanlig leveringstid, sikkert minst 2020 så det er ikke sikkert det haster for Tesla å reposisjonere S

Hvis en ser på 3 vs 5 serie eller A4 vs A6 så er ikke prisen så forskjellig som Tesla legger opp til. Så mener jo Tesla at deres S er en S-klasse, 7-serie, A8 versjon og dermed forsvarer prisen... Godt mulig Tesla vil oppgradere S på sikt til å bli en 7-serie/A8 verdig konkurrent. Det kan jo tyde på det om ryktene stemmer med mer dyrt utstyr, men også høyere pris...

Når Tesla selgere sier at prisens går opp så vil den nok gjøre det, dette er jo en ok måte å varsle kunder som er i vurderingen om ny bil så ikke prisøkning kommer dagen før de skulle bestille uten at de ante dette. Det å antyde prisøkning som ikke kommer slår jo bare tilbake på dem selv. Jeg har ikke noe tro på at det kommer bare prisøkning, jeg tror ganske mange vil vente på M3 nå og om S blir enda dyrere uten å levere noe mer så setter de bare flere på gjerdet...

Jeg tror Tesla får store problem om ikke S fortsetter å selge godt. X er komplisert og spørsmålet er vel om de får noe god butikk i den med det første og da sitter de igjen med ekstremt mye penger gjennom forhåndsbestillingene, men dette kan jo ikke være nok til at de enkelt kan leve med dårlig S salg så jeg er av dem som er helt sikker på at melkeku blir passa godt på og posisjonert riktig til enhver tid... Det å komme med en facelift nå ville jo være veldig naturlig og jeg tipper de har gjort mye av dette samtidig med utviklingen av X, men det ville jo være unaturlig å presentere dette på S før X og helt unødvendig å presentere enn oppdatert S før modell 3 lanseringen. Nå etter dette derimot tror jeg dette bare MÅ skje...:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Skjøteledning

kommer facelift i August, uka etter at Bjoris har fått utleverert sin.

Muffinman

Tror faktisk den første bilen som produseres etter bjoris`` sin blir den første med facelift  ;D

Toonster

Samme vil vel skje om han prøver seg på en Model 3 - Facelift på bilen produsert etter hans der også :)

Bjoris vil for evig være i utakt med facelifts  :P

Bjoris

Sitat fra: Toonster på torsdag 07. april 2016, klokken 15:35
Samme vil vel skje om han prøver seg på en Model 3 - Facelift på bilen produsert etter hans der også :)
Bjoris vil for evig være i utakt med facelifts  :P
Sitat fra: Muffinman på torsdag 07. april 2016, klokken 15:27
Tror faktisk den første bilen som produseres etter bjoris`` sin blir den første med facelift  ;D
Sitat fra: Skjøteledning på torsdag 07. april 2016, klokken 14:47
kommer facelift i August, uka etter at Bjoris har fått utleverert sin.

Haha, dere har rett også, det er det verste;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

Facelift introduseres og settes i produksjon lenge før bjoris' produksjonsdato.


Men fordi tesla tilfeldigvis finner ett gammelt chassis, karosseri og nesepynt liggende på lager, og bjoris tross alt bestilte sin bil før facelift'n ble annonsert, så får han den siste gammelversjonen tesla har på lager levert til seg (riktignok etter endel forsinkelse pga intern svikt i teslas logistikkavdeling).


Dagen etter utlevering til bjoris kommer Tesla på at de er fri for gammelbiler og at de veldig gjerne skulle hatt 1 stk. "untouched" gammelversjon 2016 TMS for utstilling på Gigafactory 2 - de kunne tilogmed betalt bjoris en god slump på toppen av kjøpesummen de selvsagt vil refundere - men før bjoris får denne informasjonen har en annen bilsamler meldt seg og får innbyttet sin (riktignok 2015-versjon) i en splitter ny facelifted P100L med den siste, blodfete karbonspoileren og helt latterlig fine, one-of-a-kind custom-felger, spesialutviklet for akkurat denne jubileumsugaven av teslas nye vindunderverk. Ingen mellomlegg.


Bjoris velger å gå til søksmål fordi han føler seg ført bak lyset av tesla. Tesla tilbyr som et forlik å ta bilen hans i innbytte mot en facelifted versjon, akkurat slik bjoris alltid har ønsket seg. Problemet er at vi nå er kommet til 2019, og M3 for fullt dominerer elbilmarkedet. Den norske stat har derfor bestemt at elbiler skal være 100% momsbelagt, og at innbytte mot ny bil = omsetning som betyr full moms på differansen mellom bjoris' bil (nå: kr 0,-) og den facelifta' versjonen tesla tilbyr (p.t. kr 1,25 MNOK)


Bjoris får et dilemma. Han får valget mellom enten å ta innbytteversjonen og punge ut noen hundretusener i merverdiavgift, eller han kan beholde sin old school august 2016 TMS med 60 km på telleren.


Bjoris tar sjansen og casher ut mellomlegget til skattebetalerne.


Problemet er at Skatt Øst har beregnet momssatsen feil. De glemte å ta hensyn til at de blodfete one-of-a-kind-felgene og karbonspoileren må vurderes etter ny mva-sats (vi er nå i 2021). Et bokettersyn hos bjoris tilsier at han ikke har noen bevis for at han ikke har hatt til hensikt å unndra moms, noe som fører til en strafferettslig etterforskning.


Tiltale bilr etter hvert reist, og bjoris ender i fengsel i 8 år ubetinget samt inndragning av kjøretøyet.


Etter endt soning velger bjoris å oppsøke tesla for å be om en form for oppreisning. Vi er nå i 2030. Biler er ikke lenger et vanlig fremkomstmiddel og tesla eksisterer ikke som selskap da de for flere år siden har blitt oppkjøpt av google.


Bjoris' ønske mottas med hånlig latter av googles advokater og bjoris får valget om å saksøke google eller bli saksøkt av google for omdømmeskadende prosess. Bjoris innser at nedsiden ved å saksøke google overdøver oppsiden og i en risk/reward-evaluering beslutter han å kaste inn håndkleet.


- The end -
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

La meg sjekke kalenderen.

...

Yup, det er mobb bjoris-dagen.

Teslanewbie

He he , mobbing . Men jeg er også i facelift dilemma ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Trodde det bare var damer som hadde facelift dilemma  :P
2015 P85D

Muffinman

#100
Løsningen:

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Vær så snill....ikke post noe tilsvarende som illustrerer økt rekkevidde....

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA