Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Cookie Monster

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 18. desember 2015, klokken 12:01
Sitat fra: vnm på fredag 18. desember 2015, klokken 11:18
Når jeg lader min bil til 90 % får jeg 380 typical km. Så kryper den noen km nedover i løpet av natten, selv om den er tilkoblet. Har forstått at det er normalt.

Bilen har nå gått ca 3.300 km. Aldri fulladet/balansert. Tenkte jeg skulle få gjort det i løpet av julen nå, i og med at jeg skal ut på lengre turer. Så får vi se :)
Når jeg lader min 2 år gamle P85 på 90% får jeg 373km typical. bilen har kjørt ca 30000km

Det stemmer nok ikke. Får jo 363 km på 90% på en helt ny 85D/P85D + 3-4km med range mode på.
2015 P85D

Teslanewbie

Ok , ska sjekke igjen neste gang jeg lader opp bilen til 90% .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

SunSeeker

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 18. desember 2015, klokken 12:01
Sitat fra: vnm på fredag 18. desember 2015, klokken 11:18
Når jeg lader min bil til 90 % får jeg 380 typical km. Så kryper den noen km nedover i løpet av natten, selv om den er tilkoblet. Har forstått at det er normalt.

Bilen har nå gått ca 3.300 km. Aldri fulladet/balansert. Tenkte jeg skulle få gjort det i løpet av julen nå, i og med at jeg skal ut på lengre turer. Så får vi se :)
Når jeg lader min 2 år gamle P85 på 90% får jeg 373km typical. bilen har kjørt ca 30000km

Daa har batteriet ditt holdt seg meeeeget bra. Fikk 333 på 90% og 363 på 100% på min P85. 50000tkm 2014 mod D batteri.

Teslanewbie

Sitat fra: SunSeeker på fredag 18. desember 2015, klokken 14:02
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 18. desember 2015, klokken 12:01
Sitat fra: vnm på fredag 18. desember 2015, klokken 11:18
Når jeg lader min bil til 90 % får jeg 380 typical km. Så kryper den noen km nedover i løpet av natten, selv om den er tilkoblet. Har forstått at det er normalt.

Bilen har nå gått ca 3.300 km. Aldri fulladet/balansert. Tenkte jeg skulle få gjort det i løpet av julen nå, i og med at jeg skal ut på lengre turer. Så får vi se :)
Når jeg lader min 2 år gamle P85 på 90% får jeg 373km typical. bilen har kjørt ca 30000km

Daa har batteriet ditt holdt seg meeeeget bra. Fikk 333 på 90% og 363 på 100% på min P85. 50000tkm 2014 mod D batteri.

Hei, ja , jeg må sjekke dette , lader ikke topp nå for tiden, holder mellom 60-70%, skal sjekke igjen og kommer tilbake innen kort. Kan være og er sikkert jeg som har blandet i hop dette..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

HenningH

ca 375 km på 100% og 341 på 90% her (varierer litt med temperatur, sist mål ved -6). Her en 2013 P85, 36000 km
P85 Doplhin grey

Teslanewbie

#66
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. desember 2015, klokken 14:11
Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

Ha ha, etter å ha lest din novelle om alle feil du har hatt på bilen så frister ikke tilbudet ditt :-)
Nå skal jeg lade 90% å må nok krype til korset..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Zneip

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. desember 2015, klokken 14:11
Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

359km på 100% kan faktisk bety at du har tatt "godt(?)" vare på batteriet ditt (holdt deg stort sett mellom 30 og 70%, få fulladinger...osv). Anbefaler alle å ta en titt på regnearket jeg linker til nedenfor, og spesielt fanen som heter 'stats'. Litt rart det som kommer frem her - kan virke som at daglig lading til 90% er best for batteriet....men kan vi egentlig stole på det bilen selv "tror" den har av rekkevidde? Ta en titt folkens, og registrer gjerne deres egne data:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289

Jeg har forresten en S85 fra desember 13, 61000km, og får 363 på 100%
Nord Trøndelag | X90D

Spinner


Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#70
Sitat fra: Zneip på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:16
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. desember 2015, klokken 14:11
Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

359km på 100% kan faktisk bety at du har tatt "godt(?)" vare på batteriet ditt (holdt deg stort sett mellom 30 og 70%, få fulladinger...osv). Anbefaler alle å ta en titt på regnearket jeg linker til nedenfor, og spesielt fanen som heter 'stats'. Litt rart det som kommer frem her - kan virke som at daglig lading til 90% er best for batteriet....men kan vi egentlig stole på det bilen selv "tror" den har av rekkevidde? Ta en titt folkens, og registrer gjerne deres egne data:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289

Jeg har forresten en S85 fra desember 13, 61000km, og får 363 på 100%
Har ligget inne der en stund og var ved registrering "dårligst" av alle 85-bilene i arket (200+?). Bikker så vidt 68kWh energi 100-0%, men har forholdsvis høy begrensning ved charge now. Lader gjerne til 70% men er hyppig på langturer og har fulladet minst månedlig - og i høst to-tre ganger pr uke i perioder. Men har prøvd holde soc rundt 50% når bilen ikke har vært i bruk.

På nybilen får jeg ut nærmere 76kWh.

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:38
Sitat fra: Sbr på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:34
90D - 4600 km - 418 tkm ved 100%
Ikke langt over hva en ny s85d har på 100%.
Forskjellen skal jo være rundt 6%, dvs 394-395 på en 85D. Hva ligger en ny 85D på?

Zneip

Sitat fra: Muffinman på lørdag 19. desember 2015, klokken 17:00
Sitat fra: Zneip på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:16
Sitat fra: Muffinman på fredag 18. desember 2015, klokken 14:11
Min P85 får 323 på 90% og 359 på 100%. Teslanewbie, skal vi bytte  ;)

359km på 100% kan faktisk bety at du har tatt "godt(?)" vare på batteriet ditt (holdt deg stort sett mellom 30 og 70%, få fulladinger...osv). Anbefaler alle å ta en titt på regnearket jeg linker til nedenfor, og spesielt fanen som heter 'stats'. Litt rart det som kommer frem her - kan virke som at daglig lading til 90% er best for batteriet....men kan vi egentlig stole på det bilen selv "tror" den har av rekkevidde? Ta en titt folkens, og registrer gjerne deres egne data:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289

Jeg har forresten en S85 fra desember 13, 61000km, og får 363 på 100%
Har ligget inne der en stund og var ved registrering "dårligst" av alle 85-bilene i arket (200+?). Bikker så vidt 68kWh energi 100-0%, men har forholdsvis høy begrensning ved charge now. Lader gjerne til 70% men er hyppig på langturer og har fulladet minst månedlig - og i høst to-tre ganger pr uke i perioder. Men har prøvd holde soc rundt 50% når bilen ikke har vært i bruk.

På nybilen får jeg ut nærmere 76kWh.

Høres jo ut som sunt batterihold det :) Jeg har i alle fall fulgt "alle" råd i boka (også de fra batteryuniversity.com), og har ikke skjønt hvorfor jeg ligger så lavt på statistikken med 363km ved 100%. Jeg kjører ca 100 km/dag, og har brukt visible Tesla til å fintune ladingen om vinteren for optimal batterihelse:
1. kommer hjem fra jobb med ca 40%
2. lader til 60%
3. Visible Tesla starter lading 1,5 time før jeg kjører på morningen for å varme batteriet og lade til 70%

På denne måten har jeg stort sett holdt batteriet rundt "sweet spot" som er 50%. Men jeg skjønner jo at  cellene kan bli noe ubalanserte med dette lademønsteret. For et par måneder siden kjørte jeg fra 100-0% og fikk ut ca 72kWh. Hadde dette vært i løpet av én kjøretur kunne jeg muligens fått ut et par kWh ekstra. Nei.....batterier er snåle dyr, og min egen konklusjon er at man har mer batteri på lager enn man tror (det skjermene viser) hvis man lader som jeg gjør...
Nord Trøndelag | X90D

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på lørdag 19. desember 2015, klokken 17:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:38
Sitat fra: Sbr på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:34
90D - 4600 km - 418 tkm ved 100%
Ikke langt over hva en ny s85d har på 100%.
Forskjellen skal jo være rundt 6%, dvs 394-395 på en 85D. Hva ligger en ny 85D på?
Har sett alt fra 402-403 til 414-415 på ny s85d.
Min gamle s85 hadde 400 når den var ny.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

getor

Interessante obsevasjoner. Min P85+ fra oktober '13 gir i dag 348 (+5C) ved 90%. Ikke bemerkelsesverdig det men kanskje når det blir opplyst om at jeg lader til 100% hver ca. 4-5 lading på grunn av behov så gir det litt innblikk i batteri og kapasitet. Det sagt, når ladet opp til 100% så lades det ned til kanskje 5-10% på samme turen. Blien ikke har mer en 32,000km på disse årene og står med ~80% i ro i 4-8 ukers perioder ca 5 ganger i året.
Poenget er at til tross for aggressiv 100% lading så synes det som ikke det har mye si for batteriets beskaffelse. Er åpen for at det kan straffe seg over tid...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA