Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Sense på søndag 13. desember 2015, klokken 13:29
Jeg har kun 85kw batteri, men tillater meg  spørre om tidsbruk for topplading her.
Selv om jeg har hatt bilen i 2 år nå, har jeg ennå ikke toppladet bilen, kun litt over 90 % noen sjeldne ganger.
Men neste uke må jeg topplade, for å slippe å kjøre omvei til en superlader.

Spørmålet er: Er tiden som angir når bilen er ferdig toppladet reell? Vi vet jo at de siste 10% lading tar mye lenger tid enn 10% andre steder på SOC.
Så hvis det står 30 minutter igjen til 100% SOC, må jeg beregne ytterligere tid?
(Har 32A enfas i garasjen.)
(Vil jo unngå at bilen står fulladet lenge før vi drar, så jeg forsøker å "time" tiden.)
Det vil ikke stemme for å komme helt til 100%. Fra 90 til "ca 100%" vil ta deg ca 24 minutt om du står på en SC. (Står du på en 22 kw lader så regn med 6 minutter lenger om du står på saktelading så tar det mye lenger tid). Etter at den har ladet seg opp til 100% så vil den stå å lade (balansere) batteriet i lang tid, 45-75 minutt, slik at alle cellene er "likt ladet". Den står da og sier "Calculating remaining time"

Om du aldri har ladet til 100% før og dermed aldri balansert batteriet og du samtidig ønsker å gjøre det så regn med 75 minutt etter at den viser 100%.

Om du har dårlig tid så kjør når den viser 99%.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Sense


Etter at den har ladet seg opp til 100% så vil den stå å lade (balansere) batteriet i lang tid, 45-75 minutt, slik at alle cellene er "likt ladet". Den står da og sier "Calculating remaining time"

Om du aldri har ladet til 100% før og dermed aldri balansert batteriet og du samtidig ønsker å gjøre det så regn med 75 minutt etter at den viser 100%.
[/quote]

Takk for gode svar folkens! Dere får unnskylde lade-amatøren her.
Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det siste svaret.
Er det en fordel å vente til batteriet er balansert ferdig eller vil det ytterligere svekke batteriet? Står det ikke "Charging complete!" når 100% er nådd, eller er det etter balansering?
Er det ikke en fordel for batteriet at jeg drar så fort den viser 100%? Eller får batteriet ytterligere rekkevidde når den er ferdig med "Calculating time remaining"?

GOS

Sitat fra: Sense på mandag 14. desember 2015, klokken 22:41

Etter at den har ladet seg opp til 100% så vil den stå å lade (balansere) batteriet i lang tid, 45-75 minutt, slik at alle cellene er "likt ladet". Den står da og sier "Calculating remaining time"

Om du aldri har ladet til 100% før og dermed aldri balansert batteriet og du samtidig ønsker å gjøre det så regn med 75 minutt etter at den viser 100%.

Takk for gode svar folkens! Dere får unnskylde lade-amatøren her.
Litt usikker på hvordan jeg skal tolke det siste svaret.
Er det en fordel å vente til batteriet er balansert ferdig eller vil det ytterligere svekke batteriet? Står det ikke "Charging complete!" når 100% er nådd, eller er det etter balansering?
Er det ikke en fordel for batteriet at jeg drar så fort den viser 100%? Eller får batteriet ytterligere rekkevidde når den er ferdig med "Calculating time remaining"?
[/quote]

Om du lader mange ganger til 100% så vil du svekke det. En gang i ny og ne har nok ikke noe å si. Charging Complete kommer etter at det er ferdig balansert og du vil få ytterligere rekkevidde etter den sier 100% / Calculating time remaining og Charging Comlete.

For at bilen din skal estimere riktig tilgjengelig tkm igjen på batteriet så er det en fordel at det blir ladet til 100% og kjørt nesten helt ned innimellom, men av hensyn til batteriet så er det altså noe du ikke bør gjøre ofte.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Sense



sven erik

Sitat fra: bjoris på torsdag 10. desember 2015, klokken 09:11
Sitat fra: sven erik på torsdag 10. desember 2015, klokken 08:30
jeg har en i miev brukt ver dag ldet til 100% null tap  så vorfor tap på tesla  batterier  et tror jeg har dett det for de har ikke  hatt  utjevninfs lading på noe annet sted en 100% å det vil de ikke  at du skal lade opp til men ser på min helt nye 90D der ser det ut som de har fått balance lading på 90% og  nå har jeg  bare ladet den en gang  foreløpig  så er ikke helt sikker  men en elbil burde ikke  redusere batteriet  noe fælig merkbart før langt over 100 tusen  iiven er gått 150 tusen og batteriene er som nye  ja  den ble målt flere ganger for  verkstedet trodde ikke sine egne øyne  vordan den er brukt ladet når en har mulighet  hurtigladet når en trenger det ikke tenkt

Nå hadde vel Miev lagd det til slik at 100% var 80%?  Trodde du hadde kjøpt en 70D Svein Erik?

100% på imiven er 90% samme som tesla 85  der er 100% egentlig 90  ja jeg har 70D ble skrive feil

Bjoris

Du kjører like langt med 70en som 85en Svein Erik? DT er ho good news for oss med 70D på vei:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thor2014

Litt OT, men.
Jeg ladet til 97% i dag. Forvarmet bil. P85d ca -7-8 grader ute.
Kjørte 198km, range mode, brukte 44kw.
Hadde 35% igjen. Bilen sto med varme uten at jeg kjørte i ca 10 min.
Mangler det ikke litt strøm her?
Skal kjøre 30 mil uten lading til uka...

Spinner

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 15. desember 2015, klokken 21:23
Litt OT, men.
Jeg ladet til 97% i dag. Forvarmet bil. P85d ca -7-8 grader ute.
Kjørte 198km, range mode, brukte 44kw.
Hadde 35% igjen. Bilen sto med varme uten at jeg kjørte i ca 10 min.
Mangler det ikke litt strøm her?
Skal kjøre 30 mil uten lading til uka...
Er nok innenfor dette, 44kW på 62% tilsvarer ca 71kW på 100%. Å lese av % blir ikke helt nøyaktig, og med 85 batteriet ligger vel 100% normalt rett i overkant av 70kW/h.

Muffinman

Opp mot 76kWh på en ny bil faktisk.

Uansett, de gangene jeg har kjørt 100-0 på P85``en har jeg gjort en kjapp hoderegning for hver 10% ift hva jeg ville havne på totalt ved 0%. Det har vist seg å stemme ganske godt med fasiten. Bommet på det meste med litt under 1,5kWh.

N00b

Min erfaring er at 10% på displayet varierer nedover skalaen, noen mer og noen mindre

Muffinman

Tror nok at det varierer fra bil til bil, og at det også endrer seg på samme bil over tid basert på bruksmønster. Beregningene endres vel også av Tesla selv gjennom softwareoppdateringer. Det siste er egentlig unødig; beregningene som var i 2013/tidlig 2014 fungerte aldeles utmerket.

sven erik

Sitat fra: bjoris på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:39
Du kjører like langt med 70en som 85en Svein Erik? DT er ho good news for oss med 70D på vei:)

har ikke sakt det at an kjører like langt med 70D som 85   faktisk så det ut som en skulle få 73 kw ut av bilen  for fikk 7,3 kw fra 100% til 90% men totalt  får jeg 60


vnm

Når jeg lader min bil til 90 % får jeg 380 typical km. Så kryper den noen km nedover i løpet av natten, selv om den er tilkoblet. Har forstått at det er normalt.

Bilen har nå gått ca 3.300 km. Aldri fulladet/balansert. Tenkte jeg skulle få gjort det i løpet av julen nå, i og med at jeg skal ut på lengre turer. Så får vi se :)
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Teslanewbie

Sitat fra: vnm på fredag 18. desember 2015, klokken 11:18
Når jeg lader min bil til 90 % får jeg 380 typical km. Så kryper den noen km nedover i løpet av natten, selv om den er tilkoblet. Har forstått at det er normalt.

Bilen har nå gått ca 3.300 km. Aldri fulladet/balansert. Tenkte jeg skulle få gjort det i løpet av julen nå, i og med at jeg skal ut på lengre turer. Så får vi se :)
Når jeg lader min 2 år gamle P85 på 90% får jeg 373km typical. bilen har kjørt ca 30000km
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA