Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chevrolet Blazer Elbil selges. 6 seter, krok. kr25000

Startet av Øyvind.h, torsdag 14. januar 2016, klokken 06:57

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det er til dels sistnevnte jeg har vurdert som en mulig årsak. Tesla har satt sammen en pakke med ny kjemi som de visste ville tape seg noe raskere enn 85-pakken, men satset på at ingen ville merke det.
Så viser det seg at softwaren avslører dette.

I følge en som har tatt dette med service er Tesla kjent med at det er problemer med 90-pakken. Tesla skylder riktignok på software, men man bør ikke utelukke at dette er reelt tap.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Teslanewbie

#16
Huff . Dette var ikke bra ! Ser en ny skandale på vei å bygge seg opp i tillegg til DU skandalen og P85D lureriet.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sven erik

#17
jeg har en i miev brukt ver dag ldet til 100% null tap  så vorfor tap på tesla  batterier  et tror jeg har dett det for de har ikke  hatt  utjevninfs lading på noe annet sted en 100% å det vil de ikke  at du skal lade opp til men ser på min helt nye 70D der ser det ut som de har fått balance lading på 90% og  nå har jeg  bare ladet den en gang  foreløpig  så er ikke helt sikker  men en elbil burde ikke  redusere batteriet  noe fælig merkbart før langt over 100 tusen  iiven er gått 150 tusen og batteriene er som nye  ja  den ble målt flere ganger for  verkstedet trodde ikke sine egne øyne  vordan den er brukt ladet når en har mulighet  hurtigladet når en trenger det ikke tenkt

Muffinman


Bjoris

Sitat fra: Muffinman på onsdag 09. desember 2015, klokken 20:18
Sitat fra: bjoris på onsdag 09. desember 2015, klokken 20:04
Jeg så f.eks på min som bare hadde 359 km på 100% (s85)
Gamlingen ender også opp der. Svært pent behandlet, men til forskjell fra deg er den toppladet gjennomsnittlig en gang i måneden. Oftere i perioder.
Sitatkunne kjøre ca 3 kwh ut av batteriet før den begynte å telle nedover
Det har jeg også observert. Men bare av og til. Som regel begynner den å telle ned øyeblikkelig. Får ganske få kWh ut av pakken fra 100-0%, men effektbegrensningen er relativt høy ved 0%. Denne bilen har mistet 35tkm på godt under to år, men det har holdt seg temmelig  stabilt mellom softwareoppdateringene. To av disse spiste henholdsvis 20 (sep 2014) og 9 tkm (sommer 2015). Burde vel kjørt den til den stoppet en gang for å se hva som er av rest under 0%.

Før jeg solgte tenkte jeg at jeg skulle få opp verdiene litt og satte den til 100% lading ca 1 time før jeg skulle dra, men den stod fortsatt å ladet når jeg måtte kjøre begge gangene, men det var da jeg så dette med at den dro ut 2,7 kwh (for å være nøyaktig) før den telte ned, likt begge gangene. De er vel balansering den driver med da, men det blir tydeligvis også mer plass i batteriet:) Dersom jeg nappet ut kontakten i det den nådde 359 ville jeg neppe fått noe ekstra ut av den...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Mine eksempler er ved fullført lading. Man kan få innpå bittelitt ekstra ved å vente litt og starte lading på nytt, men hos meg stopper det alltid på 359. I de fleste tilfeller begynner den å telle ned øyeblikkelig. Det er faktisk en god stund siden sist jeg kjørte ut ca 3kWh før nedtelling startet, lurer på hva det kommer av.

Vi er vel et stykke fra topic her nå :)

Bjoris

Sitat fra: sven erik på torsdag 10. desember 2015, klokken 08:30
jeg har en i miev brukt ver dag ldet til 100% null tap  så vorfor tap på tesla  batterier  et tror jeg har dett det for de har ikke  hatt  utjevninfs lading på noe annet sted en 100% å det vil de ikke  at du skal lade opp til men ser på min helt nye 90D der ser det ut som de har fått balance lading på 90% og  nå har jeg  bare ladet den en gang  foreløpig  så er ikke helt sikker  men en elbil burde ikke  redusere batteriet  noe fælig merkbart før langt over 100 tusen  iiven er gått 150 tusen og batteriene er som nye  ja  den ble målt flere ganger for  verkstedet trodde ikke sine egne øyne  vordan den er brukt ladet når en har mulighet  hurtigladet når en trenger det ikke tenkt

Nå hadde vel Miev lagd det til slik at 100% var 80%?  Trodde du hadde kjøpt en 70D Svein Erik?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

vnm

Jeg mener at det kun er spekulasjon at Tesla har benyttet silikon i anodene. Etter hva jeg har registrert har de bare sagt at det er endret kjemi, men ikke hva som er endret. Ser at Leafen har andre kjemiske komponenter/endringer i sitt oppgraderte batteri...

Noen som har sikre kilder på at det faktisk er benyttet silikon for å øke energitettheten?

Når det gjelder kapasitetstap på bilen min, så skal jeg teste litt når jeg får den tilbake. Jeg lar meg foreløpig ikke stresse...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Øyvind.h

Jeg har sendt forespørsel til service og bedt om et velformulert svar. Gjerne teknisk forklart, men jeg har vært tydelig på at jeg ikke ønsker et "dette er bare sw-feil" svar. Da vil jeg gjerne vite hva som får software til å tro at rekkevidden faller. Er det mer ustabil spenning? Eller noe annet spennende?

Det er godt mulig jeg ikke kan dele svaret, men om jeg får lov deler jeg nøkkelpunktene! Worst case kommer det aldri noe svar fra USA....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Er det Panasonic har gjort på sine nye celler med mer kapasitet samt at det ble nevnt under pressekonferansen. Skal si jeg har større tiltro til Panasonic enn Tesla, så tror selve cellene er grundig testet og at det bare er sw som har bugs som gjør at rekkevidde blir så raskt borte.

SitatThe energy density improvement is possible without the need to increase the physical size of the battery pack. That's because the lithium-ion battery cells now uses silicon for part of its anode, Musk said. Lithium-ion battery cells typically use graphite for anode. Lots of research has looked into the benefit of using silicon for the anode because silicon can hold a lot more lithium ions. But it also can expand so much that it fractures and becomes unstable. Tesla uses Panasonic's lithium-ion cells.

"It's a baby step in the direction of using silicon in the anode," Musk said during a press conference call. "But we will increasing the use of silicon in the anode.
2015 P85D

kjellan

Sitat fra: vnm på torsdag 10. desember 2015, klokken 09:30
Jeg mener at det kun er spekulasjon at Tesla har benyttet silikon7 i anodene. Etter hva jeg har registrert har de bare sagt at det er endret kjemi, men ikke hva som er endret. Ser at Leafen har andre kjemiske komponenter/endringer i sitt oppgrade ???rte batteri...

Noen som har sikre kilder på at det faktisk er benyttet silikon for å øke energitettheten?

Når det gjelder kapasitetstap på bilen min, så skal jeg teste litt når jeg får den tilbake. Jeg lar meg foreløpig ikke stresse...

Engelsk: Silicon Si 
Norsk: Silisium

Altså ikkje silikon masse det her ....


Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Amoss

Sitat fra: vnm på torsdag 10. desember 2015, klokken 09:30
Jeg mener at det kun er spekulasjon at Tesla har benyttet silikon i anodene. Etter hva jeg har registrert har de bare sagt at det er endret kjemi, men ikke hva som er endret. Ser at Leafen har andre kjemiske komponenter/endringer i sitt oppgraderte batteri...

Noen som har sikre kilder på at det faktisk er benyttet silikon for å øke energitettheten?

https://www.youtube.com/watch?v=5A-vWLqL0HM&t=8m3s

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

rr2000

P85D

Elbil2000

Jeg ladet til 90% i dag. Fikk 474 km i rated range. S90D som har gått 2100 km. Software 6.2
P100D

TK Askøy

#29
Jeg ladet også min 90D til 90% både i går og i dag etter at jeg oppdaget denne saken. 380 km i går, 379 i dag (476 Rated). Tipper avviket er tilfeldig, men kommer til å følge veldig godt med fremover. Bilen har gått 2.400 km.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA