Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 19. november 2015, klokken 09:54
Jeg mente hvis det var slik at Tesla må tilby minst CCS for å få lov til å sette opp flere superladere, så kunne det vært en løsning å ordne til ladestasjoner for dett på plassen sammen med SC (egne ladere).

Dette er så vidt jeg har forstått den løsningen Tesla ønsker. De har slik jeg har forstått det lagt opp til ledig kapasitet i trafo de har bekostet, og avsatt en eller to plasser på hver superladestasjon der andre aktører skal kunne sette opp sine hurtigladere. Problemet er visstnok at dette ikke er bra nok for EU/Tyskland/"fossilmafiaen". De krever slik jeg har forstått det at hver ladestolpe må ha en CCS kontakt med en ikke-diskriminerende tilgang. Det er jo nesten så man skulle tro ordlyden i loven var spesialtilpasset for å legge kjepper i hjulene for dagens eneste leverandør av serieproduserte elbiler med lang rekkevidde og etterhvert adekvat ladenettverk.... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. november 2015, klokken 10:08
Sitat fra: Mippen på torsdag 19. november 2015, klokken 09:54
Jeg mente hvis det var slik at Tesla må tilby minst CCS for å få lov til å sette opp flere superladere, så kunne det vært en løsning å ordne til ladestasjoner for dett på plassen sammen med SC (egne ladere).

...Det er jo nesten så man skulle tro ordlyden i loven var spesialtilpasset for å legge kjepper i hjulene for dagens eneste leverandør av serieproduserte elbiler med lang rekkevidde og etterhvert adekvat ladenettverk.... :p

Det kan godt være også at tunge markedskrefter står bak. Spesielt siden Tyskland vil ha sin egen standard som favoriserer sine egne biler og lade løsninger.

Spørsmålet er som sagt også om Tesla sine super ladere skal regnes som offentlige da de er et spleiselag med alle eiere av bilen. Hvis laderne blir satt opp på privat eiendom og er reservert for enkelte personer ser jeg ikke at de kan kreve noe som helst, men jeg kjenner ikke lovforslaget godt nok til å si noe om det.
Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

Tesla kan lage tasla->CCS adapter og tilby billig lading med PayPal som betalingsløsning. Da vil de slite med inntjening på nytt ladenettverk, om de ikke skal gå for samme "prepaid" løsning som Tesla. "First mover advantage" i bøtter og spann i Tesla sin favør. Dette kommer til å løse seg, men det blir en krig som egentlig var unødvendig.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

fredag

Det er nettopp for å unngå masse forskjellige konkurrerende standarder at EU har skåret gjennom og valgt CCS Combo2 til EU-standard, som alle nye DC-hurtigladestolper i hele EU/EØS må tilby innen to år. Vi kan mene hva vi vil om CCS Combo2, men saken er desverre avgjort, og vi må forholde oss til virkelighetens verden.

Da direktivet ble vedtatt i EU-parlamentet burde Tesla tatt konsekvensen av det og endret på ladeporten på nye europeiske Model S til også å støtte CCS Combo2. Ditto for Nissan og Kia.

Gamle Model S burde tilbys et CCS-adapter, hvis det er lovlig å lage. Men jeg tror det sitter langt inne for Tesla å lage et slikt adapter.

Det blir litt å snu saken på hodet å klage over at produsenter ikke bruker Tesla sin supercharger, når det nå er fastsatt at CCS Combo2 er europeisk standard.

Tesla er enda verre i USA, der de ikke bruker type1 til AC-lading, men tilbyr et adapter til type1 for Tesla-eiere. Dette gjør at andre elbiler ikke kan bruke Teslas destinasjonsladere i USA med amerikansk Tesla-plugg (bortsett fra en håndfull personer som selv har 3D-printet et adapter til Tesla-plugg til amerikansk Tesla-plugg), mens alle teslaer kan bruke alle type1 AC-ladere. Dette fører til fragmentering, og man kan spørre seg hvorfor Tesla er så motvillige til standardisering, når de sier at de ønsker så mange konkurrenter som mulig skal begynne å produsere elbiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mippen

Tesla sitt ladenettverk er forbeholdt Tesla eiere som har vært med å betale for det. Skjønner ikke at Eu skal tvinge Tesla til å bruke mye penger på å modernisere alle ladere og måtte tilby overgang til eksisterende biler når det ikke er verre enn at Tesla ladere er for Tesla eiere, og at Tesla kan fortsette med type 2. Tesla var tidlig ute og ville ha andre med i sine planer, men ble avvist. Nå som infrastrukturen alt er godt utbygget skal de plutselig tvinges til å gjøre endringer. Det er bare helt på jordet.

Vanlige offentlige ladere er et annet kapittel. Der kan man diskutere til man blir grønn hva som er riktig å ha med. De er jo også åpen for alle og er ikke drevet etter Tesla sin modell. Derfor kan produsenter tilby overganger og adaptere for å kunne bruke de da det ikke er noen regulering.

På Tesla har man også som sagt måtte betale ekstra for å bruke laderne. Det blir feil for oss som alt har betalt for utbygging og bruk  at andre skal kunne slippe unna billigere. 10-15.000 kr av prisen vi har betalt for bilen, og et tilsvarende engangsbeløp  for de som har kjøpt rimeligere modell uten dette inkludert har vi betalt for å bli med på lade nettverket. De fleste av oss lader ikke så ofte at vi vil klare å lade for så mye i løpet av levetiden til bilen. Hvis noen da kan koble seg på å betale noen få kroner hver gang har vi på en måte blitt "lurt" til å betale mer enn ellers siden de andre ikke har bidratt på samme måte. Det blir også dyrt for Tesla å skulle innføre betalingsløsninger på steder og oppgradere alle ladere med den nye standarden.

Det er helt unødvendig, og man må skille mellom offentlige ladere og "private" - som faktisk Tesla sine er.


La oss ta et eksempel. Si at et stort offshore firma vil tilby sine ansatte og kunder gratis hurtiglading. Man gjør avtale med grunneiere rundt om med oppsetting av ladestasjoner på ulike plasser hvor firmaet holder til.

Blir det da riktig at alle skal få tilgang til de laderne når det er en tjeneste som tilbys til ansatte og kunder? Blir det riktig at andre skal bestemme hva som skal tilbys når det ikke er en offentlig tjeneste? Man står fritt til å bruke laderne så lenge man er ansatt eller er kunde (handler) hos firmaet.

Slik er det med Tesla også. Jobber man hos Tesla og har kjøpt en Tesla kan man fritt benytte seg av deres tjenester. Det blir feil at andre skal benytte seg av de samme tjenestene, når det faktisk ikke er en offentlig tjeneste. Det blir for lettvint å kaste ansvaret over på noen andre som har tatt et grep og tilbyr tjenester som byråkratiet ikke har klart å få til selv.

Det er bra at man har blitt enig om en standard i Eu, men hva med resten av verden? Hadde det ikke vært greit å kunne lade bilen utenfor eu også? Det er greit å bli enig om at det minst skal være en lade standard på offentlige hurtigladere, men man bør skille mellom offentlig og "ekslusive ladere" som tilbys som en ekstra tjeneste til egne kunder.

Det kan være at Tesla velger å gå over til CCS etter hvert, men det er ikke riktig at de skal tivinges til å åpne sitt ladenettverk som er reservert deres kunder til alle og en hver. Det er ikke offentlig i den forstand.
Fremtiden er elektrisk.

v-i-c

Sitat fra: fredag på torsdag 19. november 2015, klokken 11:50
Det er nettopp for å unngå masse forskjellige konkurrerende standarder at EU har skåret gjennom og valgt CCS Combo2 til EU-standard, som alle nye DC-hurtigladestolper i hele EU/EØS må tilby innen to år. Vi kan mene hva vi vil om CCS Combo2, men saken er desverre avgjort, og vi må forholde oss til virkelighetens verden.

Da direktivet ble vedtatt i EU-parlamentet burde Tesla tatt konsekvensen av det og endret på ladeporten på nye europeiske Model S til også å støtte CCS Combo2. Ditto for Nissan og Kia.

Gamle Model S burde tilbys et CCS-adapter, hvis det er lovlig å lage. Men jeg tror det sitter langt inne for Tesla å lage et slikt adapter.

Det blir litt å snu saken på hodet å klage over at produsenter ikke bruker Tesla sin supercharger, når det nå er fastsatt at CCS Combo2 er europeisk standard.

Tesla er enda verre i USA, der de ikke bruker type1 til AC-lading, men tilbyr et adapter til type1 for Tesla-eiere. Dette gjør at andre elbiler ikke kan bruke Teslas destinasjonsladere i USA med amerikansk Tesla-plugg (bortsett fra en håndfull personer som selv har 3D-printet et adapter til Tesla-plugg til amerikansk Tesla-plugg), mens alle teslaer kan bruke alle type1 AC-ladere. Dette fører til fragmentering, og man kan spørre seg hvorfor Tesla er så motvillige til standardisering, når de sier at de ønsker så mange konkurrenter som mulig skal begynne å produsere elbiler.

Jeg tror at Europa er tjent med at at man standardliserer på en DC standard og en AC standard.

Type2 standard for AC ladning ser ut til å bli akseptert i hele EU og til og med i Norge, se bare på Oslo Kommune som heretter kun vil utplassere type2 ladestolper for AC ladning. AC43kW ser ut til å bli brukt som "sakte ladning" for nye el lastebiler som nå kommer.

CCS særlig med muligheten til å slå sammen ledere i både Type2 delen og DC delen og få 67mm2 tversnitt gjerne med 800V spenning om isolasjonen tåler det og man kan implementere en sikker  måte for tilkobling av CCS kontakten som motvirker overslag med dertil tilhørende fare for liv og  helse

Når CCS og Type 2 er gode kandidater bør de velges.

Det er da fornuftig av Tyskland å kreve at alle nye "hurtig ladestasjoner" skal minimum ha CCS.
Det er naturlig at CCS standarden vil utvikle seg med tiden og få ny definer funksjonalitet for overføring av større energimengder på korte tidrom enn i dag. Alle nye biler må selvfølgelig kunne lade på gamle CCS ladere. Alle gamle biler må selvfløgelig kunne lade på nye CCS ladere.

I dag er det standard i EU/Europa at AC ladning skal skje ved hjelp av Type2 kontakt.På Sikt vil AC43kW på AC siden gå fra å være "hurtig ladning" til å bli foretrukket medtode for sakte ladning. I dag er det enkelt for privat personer å installere AC43kW type2 kontakter i egen garasje om man ønsker grei rask hjemmeladning.
Det er mulig å øke kravet til isolasjon samt eventuelt øke pinnelengden på type 2 kontakten slik at ny type 2 kontakt kan ta større strømstyrke enn 64A. Slik at energioverføringsevnen kan økes i en eventull ny versjon av standarden for AC ladning ved hjelp av en type 2 kontakt.
Alle nye biler må selvfølgelig kunne lade på gamle AC ladere. Alle gamle biler må selvfølgelig kunne lade på nye AC ladere.

Det kan være praktisk med en kortere overgangsperiode før den Gamle japanske standard for hurtigladning, enfase type 1 AC ladning samt Tesla sitt "særegne system" fases ut.

I overfgangsfasen og så lenge dagens elbiler med utgådende standard lever (ca 10 til 15 år til) kan det være nødvendig med overgangskabler.

Den viktige beslutning er når det ikke lengre skal settes ut ny infrastruktur som støtter utgående standard. EU har foreslått at den gamle jaåanske standard for "hurtig" DC ladning ikke skal utplasseres etter 2019.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlavEmil

Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 12:31Klipp klapp

Her var det mykje fornuftig, ja. Einig i det meste du skriv her. Om det er CCS, CHAdeMO, Teslakontakt eller noko anna som blir standarden, spelar mindre rolle, men at det med tida bør vere eit mål å fokusere på ein standard, og videreutvikle den til noko langt betre enn vi har i dag, er heilt sikkert.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 12:31
I dag er det enkelt for privat personer å installere AC43kW type2 kontakter i egen garasje om man ønsker grei rask hjemmeladning.

Enkelt for noen ytterst få kanskje, men grisedyrt. De aller fleste har 230V og med de strømstyrker som trengs til 43kW lading er man over på næringstariff. Det samme gjelder de med 400V, de fleste e-verk sender deg over på næringstariff for mer enn 63A (ofte på lavere strømstyrker også). Med næringstariff kan man forvente en effektavgift på i snitt 50,- + mva. pr. kW pr. måned, altså over 30.000 kroner i året kun i effektavgift. I tillegg kommer oppgradering av inntak, montering av dyr trafo for de tre fjerdedelene som har 230V osv.

Selv 22kW er som oftest dyrt og vanskelig å få til hjemme. For tiden er det endel som installerer 11kW og 7,4kW hjemme men jeg tror vi går mot lavere strømstyrker i fremtiden. Selv lader jeg i hovedsak Leafen på 6A og Teslaen på 5-10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. november 2015, klokken 14:35
Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 12:31
I dag er det enkelt for privat personer å installere AC43kW type2 kontakter i egen garasje om man ønsker grei rask hjemmeladning.

Enkelt for noen ytterst få kanskje, men grisedyrt. De aller fleste har 230V og med de strømstyrker som trengs til 43kW lading er man over på næringstariff. Det samme gjelder de med 400V, de fleste e-verk sender deg over på næringstariff for mer enn 63A (ofte på lavere strømstyrker også). Med næringstariff kan man forvente en effektavgift på i snitt 50,- + mva. pr. kW pr. måned, altså over 30.000 kroner i året kun i effektavgift. I tillegg kommer oppgradering av inntak, montering av dyr trafo for de tre fjerdedelene som har 230V osv.

Selv 22kW er som oftest dyrt og vanskelig å få til hjemme. For tiden er det endel som installerer 11kW og 7,4kW hjemme men jeg tror vi går mot lavere strømstyrker i fremtiden. Selv lader jeg i hovedsak Leafen på 6A og Teslaen på 5-10A.

Folk har ulike bruksmønster og behov.

følgende faktorer spiller inn

1 pendleravstand til og fra jobb
2 hvor mye har du påbatteri når du kommer hjem etter jobb
3 hva må du kjøre fra kl 17.00 til 19.00 og hvor langt
4 størrelse på energilagret i bilen

De fleste nye elbiler idag klarer og kjøre hjem -- jobb (ikke lade på jobb) -- hjem for store deler av norges befolkning.

Det som er avgjørende er hvor mye må du kjøre på ettermidagen etter jobb og hvor mye strøm har du når du kommer hjem fra jobb.

Noen kan klare seg med å lade bilen en gang i uken, andre må har rask trefaseladning hjemme for å få bilen klar til oppgavene på ettermiddagen.

Det som er fint er at det nå finnes relativt mange elbiler å velge mellom med ulik ytelse og pris, slik at stadig flere finner en elbil som dekkes deres behov.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Bjoris

Induksjonslading må jo til om en skal få allmuen over på elbil uansett, at Tesla ikke vil samarbeide med mafiaen må jo være 100% åpenbart, Tesla kunne jo ikke vært så dumme at de satte seg i en situasjon der de ble avhengig av at motstanderen sine som ikke vil, skulle bli enige med dem.

Det er de samme karene som har jobbet for å få ta måling av forureining i nedoverbakker og som nå har fått økt utslippskravene med 110% fordi de må gjøres i den virkelige verden og da fra 2019 eller hva det var, iallefall for eksisterende konstruksjoner. Drit i å få en felles standard med slike selskap spør du meg...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

v-i-c

Sitat fra: bjoris på lørdag 21. november 2015, klokken 19:30
Induksjonslading må jo til om en skal få allmuen over på elbil uansett, at Tesla ikke vil samarbeide med mafiaen må jo være 100% åpenbart, Tesla kunne jo ikke vært så dumme at de satte seg i en situasjon der de ble avhengig av at motstanderen sine som ikke vil, skulle bli enige med dem.

Det er de samme karene som har jobbet for å få ta måling av forureining i nedoverbakker og som nå har fått økt utslippskravene med 110% fordi de må gjøres i den virkelige verden og da fra 2019 eller hva det var, iallefall for eksisterende konstruksjoner. Drit i å få en felles standard med slike selskap spør du meg...

Dersom Tesla virkelig finner frem mange fine tekniske løsninger, så er det jo meget dumt at de ikke vil delta i standard arbeid.
Jeg mener at en ikke skal utelukke at Tesla gjør noe som er lurt.
Hvorfor ikke dele med andre og standardlisere på lure løsninger fremfor eventuelt andre som ikke er så lure.

Rent teknisk så er CCS en bedre kontakt en Tesla varianten av type2 , da CCS er designet for overføring av større energimenger på kortere tidsrom. I praksis mulighet for over dobelt så stort tversnitt på kablen. CCS kan man enkelt få 67mm2 CU på Tesla-type2 får en kun 32mm2 CU.
De reine DC kontaktene på CCS har også større fysisk avstand slik at en kan ha høyere spenning.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

goggo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 11:33
Jeg mener at en ikke skal utelukke at Tesla gjør noe som er lurt.

Virkelig?  Mener du virkelig at noen andre enn deg - og oppfinneren av 43KW AC lading - har gjort noe som er lurt, V-I-C?

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 11:33
Rent teknisk så er CCS en bedre kontakt en Tesla varianten av type2 , da CCS er designet for overføring av større energimenger på kortere tidsrom. I praksis mulighet for over dobelt så stort tversnitt kablen. CCS kan man enkelt få 67mm2 CU på Tesla-type2 får en kun 32mm2 CU.
De reine DC kontaktene på CCS har også større fysisk avstand slik at en kan ha høyere spenning.

Egentlig så er det rart at Ikke Elon Musk har headhuntet deg til en jobb hos dem, V-I-C.
Siden du har svaret på alle Tesla sine ikke-eksisterende problemer, mener jeg....


mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Kent

Sitat fra: Mippen på torsdag 19. november 2015, klokken 12:10
Slik er det med Tesla også. Jobber man hos Tesla og har kjøpt en Tesla kan man fritt benytte seg av deres tjenester. Det blir feil at andre skal benytte seg av de samme tjenestene, når det faktisk ikke er en offentlig tjeneste. Det blir for lettvint å kaste ansvaret over på noen andre som har tatt et grep og tilbyr tjenester som byråkratiet ikke har klart å få til selv.

Men er det da riktig at Teslaeiere skal kunne benytte seg av ladere betalt av Nissan, Volkswagen og Renault?
(bla.a. kiwi-ladere og maaaange type2-punkter rundt om i Norge.

De fleste som lager elbiler i dag samarbeider på en eller annen måte med hurtigladerne, mens Tesla kun lager for seg seg og snylter på andre.

Jeg synes ikke det er urimelig at tesla må åpner laderne sine for andre merker så lenge andre åpner sine for Tesla.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

ladov

Hvem har betalt laderne? Hvis en lader har fått offentlig støtte så bør alle ha tilgang, hvis ikke så får vel nesten den som betaler bestemme.. Så sant Tesla har betalt sitt eget ladenettverk bør vel de få bestemme selv hvem som får tilgang.

En helt annen sak er at sånt standard-arbeid kan være ganske kjedelige greier, ekstra kjedelig hvis du kan lage bedre saker selv på en tredel av tiden. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

v-i-c

Sitat fra: ladov på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:43
Hvem har betalt laderne? Hvis en lader har fått offentlig støtte så bør alle ha tilgang, hvis ikke så får vel nesten den som betaler bestemme.. Så sant Tesla har betalt sitt eget ladenettverk bør vel de få bestemme selv hvem som får tilgang.

En helt annen sak er at sånt standard-arbeid kan være ganske kjedelige greier, ekstra kjedelig hvis du kan lage bedre saker selv på en tredel av tiden. ;)

Hvem som har betalt er uvesentlig. Om EU vedtar et direktiv ja så dilter Norge bare etter og implementerer direktivet i Norsk lov (mesteparten av norsk lov blir til på det viset)

Bestemmer EU seg for at det skal være CCS på alle ladeplasser for elbil, vel så følger Norge etter.
Tesla vil selvfølgelig følge Norsk lov i Norge. Jeg ser ikke problemet!  :) :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA