Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

Mippen

VAG gruppen annonserte nylig at de vil satse på sitt eget ladenettverk, ikke så ulikt det Tesla har bygget ut. De annonsert også at de så for seg bruk av store batteripakker på lik linje med Tesla. Det blir spennende å følge utviklingen. Mer om saken her:

http://longtailpipe.com/2015/11/16/german-automakers-pushing-combocharging-system-to-150-kilowatts-for-future-proof-dc-fast-charging/
Fremtiden er elektrisk.

AppleKnocker

Kanskje "Dieselgate" rett og slett vil vise seg å være et vendepunkt, og resultatet blir raskere overgang til elektriske kjøretøy.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Lokführer

Trist nyhet synes jeg, at VW-gruppen ikke kan samarbeide med Tesla. Det hadde vært en langt bedre nyhet og en mulighet for virkelig å bygge ut et stort nettverk til å bli enormt. Nå blir det 2 store nettverk...

Og pris for lading? Hva er strategien her mon tro.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

v-i-c

Sitat fra http://longtailpipe.com/2015/11/16/german-automakers-pushing-combocharging-system-to-150-kilowatts-for-future-proof-dc-fast-charging/

A quote attributed to Ricky Hudi, Head of Development for Electrics/Electronics at AUDI AG says "Together with our partners in the CharIn initiative, we are fully focusing on quick charging stations that are based on the CCS standard. This method is powerful, thoroughly developed and convenient."

Sitat fra: Lokführer på onsdag 18. november 2015, klokken 10:41
Trist nyhet synes jeg, at VW-gruppen ikke kan samarbeide med Tesla. Det hadde vært en langt bedre nyhet og en mulighet for virkelig å bygge ut et stort nettverk til å bli enormt. Nå blir det 2 store nettverk...

Jeg forstår ikke hva som er så galt med at En bilfrabrikant følger en EU standard for DC ladning (her CCS) når de plannlegger å komme med nye elbiler.

Jeg kan heller ikke se hva som er så galt med at en bilfrabrikant støtter opp under utbyggingen at et ladenetverk basert på en internasjonal standard. Hadde alle bare gjort det fremfor å promotere sin egen spesielle løsning. ...

(DET HADDE OGSÅ VÆRT FINT OM EN FIKK FASET UT DEN GAMLE JAPANSKE STANADARD HER I EUROPA, slik EU ønsket)

Livet hadde vært lettere om en kun kunne forholde seg til to EU standarder en for AC og en for DC, det skader heller ikke kobinere pluggene slik det er gjort i CSS.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

eivhelle

Hvis VAG og Tesla skulle ha samarbeidet ville de innbære at Tesla hadde måttet oppgradere alle sine stasjoner til CCS standard i tillegg til Teslas egen ladeplugg. Hvis Tesla hadde vært med på dette ville det ha vært helt topp. Men de ville også betinget at Tesla ser seg tjent med å ikke tviholde på sin egen standard plugg, som forøvrig kun mangler de to ekstra terminalene for DC.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Mippen

Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. november 2015, klokken 10:48
Hvis VAG og Tesla skulle ha samarbeidet ville de innbære at Tesla hadde måttet oppgradere alle sine stasjoner til CCS standard i tillegg til Teslas egen ladeplugg. Hvis Tesla hadde vært med på dette ville det ha vært helt topp. Men de ville også betinget at Tesla ser seg tjent med å ikke tviholde på sin egen standard plugg, som forøvrig kun mangler de to ekstra terminalene for DC.

Skjønner ikke at VAG og de tyske bilmerkene som kom etter Tesla og andre biler med type 2 skal lage sin egen standard basert på type 2. Tesla som selges i Europa har type 2 kontakt, ikke Tesla sin standard plugg som de bruker i USA. Det er ikke noe problem å lade 150 kwh på en type 2 kontakt. At tyskerne skal bygge sin egen kontakt er bare latterlig.

På toppen av det hele vil de fase ut alle andre kontakt typer i Tyskland slik at de skal favorisere salg av biler med sin egen lade standard (CCS). Derfor har bla. Tesla måtte sette opp masse ladestasjoner i Tyskland for å unngå dette forslaget. Vet ikke hva ståa er nå.
Fremtiden er elektrisk.

v-i-c

Jeg vet ikke hvorfor Tesla ikke har deltatt i standardarbeidet.

At et tysk selskap følger en EU standard kan da ikke overraske noen.

Se på en type 2 kontakt.

så er det to ledere av 16mm2 som leder pluss og to ledere av 16mm2 som leder minus.
dvs at tversnittet til å lede DC strøm blir 32mm2

Ta så og se på en Kabel som er koplet til CCS så ser du at her er tversnittet 35mm2

CSS har da en mulighet for å benytte 35 + 32 = 67mm2 tversnitt om man skulle finne på å utnytte potensialet i Europeisk CSS kobling

Alle forstår da at en CSS kabel som utnytter både type2 (32 mm2) og DC delen av CCS med 35mm2 kan flytte dobelt så mye strøm som Tesla-kontakten.

Jeg synes at VAG gjør et fornyftig valg både rent teknisk og i forhold til det å følge standard.
Om alle bare følger samme standard så blir alt så mye lettere.

Nå må vi bare raskest mulig få faset ut den gamle japanske standard. Da legger vi også tilrette for trefase ladning for "sakte" ladning på AC.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlavEmil

Sitat fra: v-i-c på onsdag 18. november 2015, klokken 10:48(DET HADDE OGSÅ VÆRT FINT OM EN FIKK FASET UT DEN GAMLE JAPANSKE STANADARD HER I EUROPA, slik EU ønsket)

Livet hadde vært lettere om en kun kunne forholde seg til to EU standarder en for AC og en for DC, det skader heller ikke kobinere pluggene slik det er gjort i CSS.

Ja, og om vi samtidig vart kvitt AC som hurtiglading, hadde ting vorte enno enklare. Då kunne vi konsentrert oss om ein standard. Men det har jo heldigvis elbilprodusentane forstått alt!


Frå spøt til Halvor, må vi vel kunne tolke dette som at alle bilar med CCS kan nytte seg av dette systemet frå Audi? Får då òg håpe at dei opnar for at alle kan bruke systemet med alle moglegheiter i nye elbilar som blir produsert, på same måte som Tesla opnar sitt system. Det siste vi treng er enno ein eksklusiv ladestandard.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Øyvind.h

Sitat fra: v-i-c på onsdag 18. november 2015, klokken 15:09
Jeg vet ikke hvorfor Tesla ikke har deltatt i standardarbeidet.
Fordi Tesla løper FORAN standardiseringen, ikke bak.
De setter opp det som fungerer i stort monn med høy effekt.
Tesla har rett og slett valgt å ikke forholde seg til Frankenplug (DC Combo) for høyeffekts DC lading. Isteden laget de en liten, enkel og velfungerende type 2 løsning med støtte for høy effekt.

Ikke uten grunn folk som jobber med standardisering foretrekker Teslas løsning....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Er enig i at CCS ikke er en dum standard, men Tesla har tross alt vært på markedet noen år nå og det er de som har ledet an utviklingen av elbiler sammen med noen andre Japanske produsenter. At Tyskerne nå vil gjøre CCS til standard er noe som har kommet i senere tid. Før Tesla og et par andre japanske elbiler fikk suksess med sine biler tenkte ikke tyskerne på elbiler en gang.

På bensinstasjonen er det til sammenligning flere pumper med bla Bensin og Diesel. I Norge har vi 98 og 95 bensin, pluss man har gjerne "spesial" bensin/diesel. Noen selger også gass og kanskje etter hvert hydrogen. Vi har derfor plass til 2-3 ulike lade standarder med lading også. Det blir da feil at Tyskland skal gå ut å stoppe alle andre bilprodusenter som vil selge sine biler i landet fra å gjøre det siden Tyskland vil at alle offentlige ladere skal være CCS. Hva med biler som er solgt og hvorfor skal man ikke kunne ha 2-3 standarder på en ladestasjon?

Er enig i at CHAdeMO er en upraktisk standard, men det er fortsatt et flertall av japanske biler som produseres med denne pluggen. Det er på den andre siden mulig å bruke adapter fra type 2 til Chademo (ref. Tesla), så man kan med fordel fase ut CHAdeMO på sikt. Det kunne da ha holdt med type 2 og CCS standard. Ikke bare en standard slik tyskerne vil ha.
Fremtiden er elektrisk.

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. november 2015, klokken 15:41
Sitat fra: v-i-c på onsdag 18. november 2015, klokken 15:09
Jeg vet ikke hvorfor Tesla ikke har deltatt i standardarbeidet.
Fordi Tesla løper FORAN standardiseringen, ikke bak.
De setter opp det som fungerer i stort monn med høy effekt.
Tesla har rett og slett valgt å ikke forholde seg til Frankenplug (DC Combo) for høyeffekts DC lading. Isteden laget de en liten, enkel og velfungerende type 2 løsning med støtte for høy effekt.

Ikke uten grunn folk som jobber med standardisering foretrekker Teslas løsning....

Tesla har tatt utgangspunkt i en standard type2 kontakt og modifisert pinnelengden for å kunne kjøre høyere strøm enn det den i utgangspunktet er laget for (63A). Det finnes ingen mulighet for å øke strømstyrken på denne løsningen siden man allerede har dratt strikken maksimalt ut. Combo pluggen vil derfor være mer fremtidsrettet og tryggere løsning for å lade med høy effekt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: Mippen på onsdag 18. november 2015, klokken 15:56
... hvorfor skal man ikke kunne ha 2-3 standarder på en ladestasjon?

Nå har jeg kanskje ikke satt meg inn i alle detaljene i lovforslaget i Tyskland, men har oppfattet det slik at den ikke hindrer noen i å sette opp så mange forskjellige plugger/løsninger de bare vil/kan ha på hver ladestolpe, så lenge EN av dem støtter standard CCS. Så teoretisk vil man kunne - dersom jeg har forstått dette rett - kunne sette opp en "firpel lader" med Type2 DC-Mid (Tesla supercharger), CSS ("frankenplugg"), ChaDemo og Type2 AC.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ladov

Når du tanker dieselkokeren din så gjør du det med ca 4MW... Hvis vi tar hensyn til dieselmotorens dårlige virkningsgrad så kan en hurtiglader 'nøye' seg med 1MW for å være på linje med dieselpumpa.. men så har du pumper for større kjøretøy med enda større 'effekt'.

Hvor kraftig trenger egentlig en hurtiglader å være? Finnes det en logisk øvre grense? Hvis batteristørrelsen øker kraftig, si typ 300kWh for en pickup til skogsbruk...bør ikke da hurtigladeren holde følge?

Nå kan man selvfølgelig gjøre som på fossilkjøretøy, en hurtiglader for små kjøretøy, opp til 250kW, og en mye grovere plugg til større kjøretøy (1MW+)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mippen

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. november 2015, klokken 18:05
Sitat fra: Mippen på onsdag 18. november 2015, klokken 15:56
... hvorfor skal man ikke kunne ha 2-3 standarder på en ladestasjon?

Nå har jeg kanskje ikke satt meg inn i alle detaljene i lovforslaget i Tyskland, men har oppfattet det slik at den ikke hindrer noen i å sette opp så mange forskjellige plugger/løsninger de bare vil/kan ha på hver ladestolpe, så lenge EN av dem støtter standard CCS. Så teoretisk vil man kunne - dersom jeg har forstått dette rett - kunne sette opp en "firpel lader" med Type2 DC-Mid (Tesla supercharger), CSS ("frankenplugg"), ChaDemo og Type2 AC.

Kan være jeg har misforstått, men det var flere som reiste fra Norge i sommer for å demonstrere mot lovforslaget. Tviler det var fordi man får flere ladestandarder på en stolpe.

Edit: Det var fordi man må tilby flere lade standarder på Tesla sine superladere de demonstrerte. Å måtte ha flere uttak på hurtigladeren er jo bare positivt, men på Tesla sine ladere er det ikke helt riktig da vi som har kjøpt bilen har kjøpt oss inn til å bruke de, det har ikke eventuelt andre som kan måtte få lov til å bruke de. Tesla ville ha med seg folk på laget før de bygget ut, men det var ikke noen som ville. Det blir for dumt hvis er lovforslag skal endre det nå som vi andre alt har betalt en del tusen gjennom kjøpsprisen for å kunne bruke de "gratis". Da bør man i stedet kreve at det settes opp universale ladere på plassen med Tesla sine ladere.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA