Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

elbil-1

Hvem som har betalt er nettopp det som er vesentlig!
Hva vil tesla bileiere si, om "alle" får gratis tilgang på de samme ladepunktene de har betalt 16000,- for tilgang til?

Tesla velger nok selv, innenfor reglene, en modell som blir rettferdig!i

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 24. november 2015, klokken 17:51
Bestemmer EU seg for at det skal være CCS på alle ladeplasser for elbil, vel så følger Norge etter.
Tesla vil selvfølgelig følge Norsk lov i Norge. Jeg ser ikke problemet!  :) :)

Ja, jeg tipper de i så fall klart vil meddele oss at de er ferdige med å bygge ut ladenettverket sitt i Norge og at vi må klare oss med de ladeplassene som alt er satt opp. Så får vi satse på at det kommer en CCS-adapter så vi kan legge beslag på CCS-laderne en time eller to i slengen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kent

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 19:01
Hvem som har betalt er nettopp det som er vesentlig!
Hva vil tesla bileiere si, om "alle" får gratis tilgang på de samme ladepunktene de har betalt 16000,- for tilgang til?

Tesla velger nok selv, innenfor reglene, en modell som blir rettferdig!i

Ja, men når ladere finansiert av andre bilselskaper gir tilgang til Tesla, så ser jeg ikke den store "urettferdigheten" at andre også får tilgang til tesla sitt nettverk. Det beste for alle er at alle kan lade alle plasser det er ladere, uavhengig om det er Tesla, Nissan, Volkswagen Renault som har betalt, eller om de er helt eller delvis offentlig finansiert.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Øyvind.h

Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 20:43
Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 24. november 2015, klokken 19:01
Hvem som har betalt er nettopp det som er vesentlig!
Hva vil tesla bileiere si, om "alle" får gratis tilgang på de samme ladepunktene de har betalt 16000,- for tilgang til?

Tesla velger nok selv, innenfor reglene, en modell som blir rettferdig!i

Ja, men når ladere finansiert av andre bilselskaper gir tilgang til Tesla, så ser jeg ikke den store "urettferdigheten" at andre også får tilgang til tesla sitt nettverk. Det beste for alle er at alle kan lade alle plasser det er ladere, uavhengig om det er Tesla, Nissan, Volkswagen Renault som har betalt, eller om de er helt eller delvis offentlig finansiert.

Når jeg lader på Kiwi med Leaf eller Tesla så betaler jeg for meg til Fortum?
Og når jeg lader hos Grønn kontakt, så betaler jeg til Grønn kontakt. Godt mulig Enova har vært inne med støtte, men det viktigste for meg er at jeg kan kjøpe tilgang der jeg trenger.

Teslas nettverk er noe helt annet. Utelukkende finansiert av Tesla-kjøpere. Ingen andre.

Teslas ladere er dimensjonert for noe helt annet enn kortrekkevidde-elbiler. Det ville vært ødeleggende for nettverket å gi tilgang til biler som ikke er i nærheten av å kunne utnytte laderne.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ladov

Andre selskap gir ikke tilgang til 'Tesla', de gir tilgang til *privatpersoner* som kjører Tesla, personer som betaler skatt og dermed har like stor rett til å bruke offentlige ladere som alle andre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kent

Sitat fra: ladov på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:10
Andre selskap gir ikke tilgang til 'Tesla', de gir tilgang til *privatpersoner* som kjører Tesla, personer som betaler skatt og dermed har like stor rett til å bruke offentlige ladere som alle andre.

Det er mange ladere rundt omkring som ikke er offentlig finansierte, de fleste som har blitt satt opp i år er finansiert av private investorer, hovedsaklig bilselskaper. Alle er tilgjengelig for alle biler.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Kent

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:08
Når jeg lader på Kiwi med Leaf eller Tesla så betaler jeg for meg til Fortum?
Og når jeg lader hos Grønn kontakt, så betaler jeg til Grønn kontakt. Godt mulig Enova har vært inne med støtte, men det viktigste for meg er at jeg kan kjøpe tilgang der jeg trenger.

Teslas nettverk er noe helt annet. Utelukkende finansiert av Tesla-kjøpere. Ingen andre.

Teslas ladere er dimensjonert for noe helt annet enn kortrekkevidde-elbiler. Det ville vært ødeleggende for nettverket å gi tilgang til biler som ikke er i nærheten av å kunne utnytte laderne.

Mener du at laderne Nissan/Volkswagen og Renault har satt opp ikke er finansiert av bilkjøperne?

Hvorfor ville det vært så ødeleggende egentlig? Tilgjengelig kapasitet blir jo overført til andre plasser. Derfor går det saktere om det lader to teslaer fra samme punkt en om du lader alene. Det vil jo være en fordel å dele med en i3 framfor en annen Tesla?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

ladov

Det er jo fint men jeg kan fortsatt ikke se at det er et argument for å tvinge Tesla til å åpne opp sine ladere for alle.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øyvind.h

Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:28
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:08
Når jeg lader på Kiwi med Leaf eller Tesla så betaler jeg for meg til Fortum?
Og når jeg lader hos Grønn kontakt, så betaler jeg til Grønn kontakt. Godt mulig Enova har vært inne med støtte, men det viktigste for meg er at jeg kan kjøpe tilgang der jeg trenger.

Teslas nettverk er noe helt annet. Utelukkende finansiert av Tesla-kjøpere. Ingen andre.

Teslas ladere er dimensjonert for noe helt annet enn kortrekkevidde-elbiler. Det ville vært ødeleggende for nettverket å gi tilgang til biler som ikke er i nærheten av å kunne utnytte laderne.

Mener du at laderne Nissan/Volkswagen og Renault har satt opp ikke er finansiert av bilkjøperne?

Hvorfor ville det vært så ødeleggende egentlig? Tilgjengelig kapasitet blir jo overført til andre plasser. Derfor går det saktere om det lader to teslaer fra samme punkt en om du lader alene. Det vil jo være en fordel å dele med en i3 framfor en annen Tesla?

Hvor de henter finansieringen sin aner jeg ikke. Tviler på at de har samme modell som Tesla (dedikert sum per solgte bil som inkluderer installasjon, drift og forbruk av supercharger i hele bilens levetid). Og jeg betaler som sagt for produktet jeg kjøper når jeg lader eksempelvis på Kiwi. Mulig Leaf, Zoe m.fl. selges med lading inkludert? Lading på Kiwi er ikke inkludert når jeg lader med Tesla, så det betaler jeg dermed for utifra bruk.

Når det gjelder kapasitet - glem det. Ingen biler er i nærheten av å hente ut potensialet i superchargerne.
En ting er at Teslaen gjerne lader med 3X effekten. En annen ting er kortrekkevidde-elbilens lille batteri som medfører et ekstremt høyt behov for hurtiglading på tur. En Leaf på langtur på stoppe svært ofte og lade svært mye med svært lav effekt sammenlignet med en Tesla på samme tur.
En i3 og en Tesla kan isolert sett gi god utnytetlse av ett laderack. Men to Leaf tilkoblet samme rack på vinteren? Katastrofe....

Det er rett og slett ikke bærekraftig å gi den typen biler tilgang.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kent

Sitat fra: ladov på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:29
Det er jo fint men jeg kan fortsatt ikke se at det er et argument for å tvinge Tesla til å åpne opp sine ladere for alle.

Om man skal se på elbilpolitikken under ett, så er det veldig lurt å få en standard som alle kan bruke. Om alle skal følge Tesla sitt eksempel så ender man jo opp med et tjuetalls forskjellige nettverk som ikke er kompatibelt med hverandre. Det er virkelig idiotisk, kapasitetskrevende, ressurskrevende og plasskrevende. Det er absolutt INGEN gode grunner til at alle skal ha sitt eget nettverk.
At man skal kunne lade der det fins ladere uavhengig av hvem som har betalt laderen er en god ide, jeg støtter EU hundre prosent i denne saken.

Man får fortsatt lov å holde på med sine egne rare løsninger, man må bare sette opp ett uttak som følger vedtatte standarder også.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Kent

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:40
Hvor de henter finansieringen sin aner jeg ikke. Tviler på at de har samme modell som Tesla (dedikert sum per solgte bil som inkluderer installasjon, drift og forbruk av supercharger i hele bilens levetid).

Når det gjelder kapasitet - glem det. Ingen biler er i nærheten av å hente ut potensialet i superchargerne.
En ting er at Teslaen lader med nærmere 3X effekten. En annen ting er kortrekkevidde-elbilens lille batteri som medfører et ekstremt høyt behov for hurtiglading på tur. En Leaf på langtur på stoppe svært ofte og lade svært mye med svært lav effekt sammenlignet med en Tesla på samme tur.

Det er rett og slett ikke bærekraftig å gi den typen biler tilgang.

Eneste forskjellen i finansieringen er at Tesla øremerker noen kroner til ladere, mens de andre bare betaler hva de koster. Pengene kommer fra kundene som kjøper in the end uansett.

Hvordan ødelegger tilgang til alle bærekraften i det hele, det forstår ikke jeg. Direktivet fører jo til at alle er sikret tilgang til alle ladere som settes opp framover. Det må jo være positivt for alle parter? Kanskje sånn bortsett fra de som ikke tør observeres i nærheten av slike søppelbiler som ikke har en t i fronten :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Øyvind.h

Det er ikke uten grunn selv folk som jobber med standardisering foretrekker Teslas løsning i praksis. Dvs folk som har erfaring med begge deler, og som isolert sett skulle vært kritisk til Teslas fremferd.

Tesla gadd ikke vente på standardisering når de mente de kunne gjøre jobben mye bedre selv. Dermed smalt de opp hurtigladere Europa, med tilstrekkelig effekt. Og forhåndsbetalt, slik at ladingen har startet få sekunder etter at du stoppet ved laderen.
Ekstremt enkelt, sømløst, brukervennlig og skalerbart.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Kent på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:47
Hvordan ødelegger tilgang til alle bærekraften i det hele, det forstår ikke jeg. Direktivet fører jo til at alle er sikret tilgang til alle ladere som settes opp framover. Det må jo være positivt for alle parter? Kanskje sånn bortsett fra de som ikke tør observeres i nærheten av slike søppelbiler som ikke har en t i fronten :p
Det du må sette deg inn i er hvilken konsekvens det får for hurtiglader-infrastrukturen å levere biler med lav hurtiglader-effekt og lite batteri.

Dette handler absolutt ikke om status eller merke. Det er mye Tesla gjør bra, og MYE de gjør dårlig. Det finnes mange gode elbiler på markedet.

Men når det gjelder lading er Tesla på en helt annen planet enn alle andre biler i markedet. Det kan ikke sammenlignes. Og det bør kunne påpekes.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ladov

Det fine med standarder er at det er så mange å velge mellom.. :p

Problemet med 'en standard alle kan bruke' er for det første at den ikke finnes ennå. Ladeløsningene er fortsatt umodne. For det andre ligger Tesla fremst i løypa, å tvinge de til å føye seg lukter av stolthet og gjør mer skade en gavn.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kent

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:57
Det du må sette deg inn i er hvilken konsekvens det får for hurtiglader-infrastrukturen å levere biler med lav hurtiglader-effekt og lite batteri.

Men når det gjelder lading er Tesla på en helt annen planet enn alle andre biler i markedet. Det kan ikke sammenlignes. Og det bør kunne påpekes.
Jeg klarer ikke se hvilken konsekvens det vil ha for hurtigladerinfrastrukturen at alle får tilgang til alle ladere, men mulig det er noe jeg ikke klarer å se? Worst case scenario er ladekø?
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 21:50
Det er ikke uten grunn selv folk som jobber med standardisering foretrekker Teslas løsning i praksis. Dvs folk som har erfaring med begge deler, og som isolert sett skulle vært kritisk til Teslas fremferd.

Tesla gadd ikke vente på standardisering når de mente de kunne gjøre jobben mye bedre selv. Dermed smalt de opp hurtigladere Europa, med tilstrekkelig effekt. Og forhåndsbetalt, slik at ladingen har startet få sekunder etter at du stoppet ved laderen.
Ekstremt enkelt, sømløst, brukervennlig og skalerbart.

Helt greit at de ikke ønsket å vente på at standarden skulle blitt ferdigstilt, men at de valgte å holde seg utfor her er en risiko de tok, at EU innfører de reglene som kommer er noe alle har vist om i flere år, og Tesla har hatt god tid til å tilpasse seg.

At løsningen til Tesla er bedre per i dag er riktig, men de har og bortimot maxet ut potensialet i teknologien, så i overskuelig framtid vil den vedtatte standarden være overlegen.

Uansett så har det ikke tilbakevirkende kraft, så de etablerte ladestasjonene vil ikke behøve å bli oppgradert, i allefall ikke før de må utvides.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA