Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Mippen, torsdag 24. desember 2015, klokken 01:12

« forrige - neste »

OlavEmil

Dei demonstrerte vel fordi eit påbod om CCS på alle ladestasjonar ville gjort at Tesla ikkje lenger kan byggje SC-stasjonar utan å inkludere CCS på stasjonane (noko som sjølvsagt ikkje er interessant verken for Tesla eller for Teslaeigarane, som betalar gildet).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

Sitat fra: ladov på onsdag 18. november 2015, klokken 19:45
Når du tanker dieselkokeren din så gjør du det med ca 4MW... Hvis vi tar hensyn til dieselmotorens dårlige virkningsgrad så kan en hurtiglader 'nøye' seg med 1MW for å være på linje med dieselpumpa.. men så har du pumper for større kjøretøy med enda større 'effekt'.

Hvor kraftig trenger egentlig en hurtiglader å være? Finnes det en logisk øvre grense? Hvis batteristørrelsen øker kraftig, si typ 300kWh for en pickup til skogsbruk...bør ikke da hurtigladeren holde følge?

Nå kan man selvfølgelig gjøre som på fossilkjøretøy, en hurtiglader for små kjøretøy, opp til 250kW, og en mye grovere plugg til større kjøretøy (1MW+)

Utfordringen er hvor mye strøm man klarer å forsyne bilen med. Hvis man skal mate bilen med mer strøm kreves det kraftig dimensjonerte kabler. Til slutt vil kablene bli så tykke at det er vanskelig å håndtere de. Tesla har utviklet noen nye kabler som er tynnere og væskekjølte for å unngå dette, men det er likevel begrenset hvor mye bilen kan lades med før dimensjonene på kabler og strømtilførselen blir for svak til å lade bilen raskt nok. Hvor grensen går vet jeg ikke, men det er kanskje rundt på rundt 150-200 kwh
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 18. november 2015, klokken 20:13
Dei demonstrerte vel fordi eit påbod om CCS på alle ladestasjonar ville gjort at Tesla ikkje lenger kan byggje SC-stasjonar utan å inkludere CCS på stasjonane (noko som sjølvsagt ikkje er interessant verken for Tesla eller for Teslaeigarane, som betalar gildet).

Jal jeg rettet det ;)
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. november 2015, klokken 17:52
Tesla har tatt utgangspunkt i en standard type2 kontakt og modifisert pinnelengden for å kunne kjøre høyere strøm enn det den i utgangspunktet er laget for (63A). Det finnes ingen mulighet for å øke strømstyrken på denne løsningen siden man allerede har dratt strikken maksimalt ut. Combo pluggen vil derfor være mer fremtidsrettet og tryggere løsning for å lade med høy effekt.

Det går an å doble ladeeffekten ved å doble spenningen under lading, om batteriet er delt i to deler som enten kan seriekobles ved lading eller parallellkobles ved kjøring. Samme løsning som Audi snuser på. Da kommer man opp i ~250kW, noe mer kan jeg ikke tenke meg blir aktuelt for lading av personbiler på ganske så lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: Mippen på onsdag 18. november 2015, klokken 20:19

Utfordringen er hvor mye strøm man klarer å forsyne bilen med. Hvis man skal mate bilen med mer strøm kreves det kraftig dimensjonerte kabler. Til slutt vil kablene bli så tykke at det er vanskelig å håndtere de. Tesla har utviklet noen nye kabler som er tynnere og væskekjølte for å unngå dette, men det er likevel begrenset hvor mye bilen kan lades med før dimensjonene på kabler og strømtilførselen blir for svak til å lade bilen raskt nok. Hvor grensen går vet jeg ikke, men det er kanskje rundt på rundt 150-200 kwh
Teslas plugg er 'bare' en lett modifisert Type2-plugg? Hvis du øker spenningen til 800V kan du doble effekten uten å ha særlig tykkere kabler(stiller høyere krav til isolasjonen men det burde bli enklere enn med dobbel strøm).

Skulle tro at en modifisert type2-kabel/sokkel/kabel kan dekke det meste fra saktelading til 250kW hurtiglading men at bil/lader automatisk finner ut av hva som plugges hvor og gir det strøm/spenning deretter.

Type2-AC : opp til 43kW
Type2-DC : Opp til 120kW (Teslas SC)
Type2-HVDC : Opp til 250kW (Teslas SC modifisert for 800V)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Electrix

Men hvis man øker spenningen fra 400V opp til 800V så øker man også risikoen. Man går fra en karamell som de fleste friske personer vil overleve et kort øyeblikk til noe som har lett for å "skru av lyset for godt". Samme gjelder kabler, sikringer, kontaktorer, det meste klarer inntil 440V, en del 690V men så må man over på mer spesielt utstyr.

Da tror jeg det er enklere å heller benytte to kabler. Det beste ville vært om alle kunne bli enige om Type2 med endringene slik tesla har valgt, så kunne heller biler med ekstra store batterier ha to kontakter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Speeder

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. november 2015, klokken 21:20
Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. november 2015, klokken 17:52
Tesla har tatt utgangspunkt i en standard type2 kontakt og modifisert pinnelengden for å kunne kjøre høyere strøm enn det den i utgangspunktet er laget for (63A). Det finnes ingen mulighet for å øke strømstyrken på denne løsningen siden man allerede har dratt strikken maksimalt ut. Combo pluggen vil derfor være mer fremtidsrettet og tryggere løsning for å lade med høy effekt.

Det går an å doble ladeeffekten ved å doble spenningen under lading, om batteriet er delt i to deler som enten kan seriekobles ved lading eller parallellkobles ved kjøring. Samme løsning som Audi snuser på. Da kommer man opp i ~250kW, noe mer kan jeg ikke tenke meg blir aktuelt for lading av personbiler på ganske så lenge.
Dette er nok løsningen på sikt. Ser ingen gode argumenter for att spenningen skal holdes på relativt lave ~400VDC i all fremtid.
Zoe 43kW

asgeirn

For å unngå problemet med høyere spenning på batterisiden kan man tilføre både +400V og -400V med felles nulledere.

Men det er fremdeles utfordringer med overslag som må håndteres i pluggen og ladekabelen.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Taffelman

Tittelen er nok litt misvisende.

Det blir nok ikke et eget VAG ladenettverk, men Audi, BMW, Daimler, Mennekes, Opel, Phoenix Contact, Porsche, TÜV SÜD, Volkswagen og nå ABB samarbeider via "The Charging Interface Initiative" (CharIN) om utvikling og promotering og ubredelse av CCS standarden.

Det ligger i kortene at VAG sannsynligvis henviser til ovenstående samarbeidspartnere når de sier "vi" om å utvikle et ladenettverk. Det er og mest sannsynlig at ladenettverkene ikke skal driftes av bilprodusentene selv.

Sitat
Many details of the future DC charging network remain to be "fully fleshed out," Hofmann acknowledged. It's likely that the automakers will bring in other partners to build and operate the network. "We want to go on developing cars, not infrastructure," said Hofmann
X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Sitat fra: Mippen på onsdag 18. november 2015, klokken 20:01
Da bør man i stedet kreve at det settes opp universale ladere på plassen med Tesla sine ladere.

"Godt forslag i og for seg" Mippen , men du vet at dette er ikke gjennomførbart i praksis.
Bare se på den motstand det er i dag i Norge mot å gjøre akurat dette.

"Norske myndigheter ved ENOVA" vil da "aldri" tillate at "man i stedet kreve at det settes opp universale ladere på plassen med Tesla sine ladere." fordi selskaper som f.eks Grønn Kontakt (og klikken rundt dette selskapet) ikke ønsker å sette opp "universale ladere" selv om Grønn Kontakt kunder ønsker dette.

Kom det et slikt krav til Tesla sine stasjoner måtte det da også gjelde alle andre ladestasjoner i Norge.

Da er det da bedre på sikt å fase ut Tesla sine propritære løsninger samt den gamle japanske standard, slik at vi på litt sikt kun har rein type2 slik den er definert i standarden og CCS som stadard. Ja det er naturlig at det kan komme nye versjoner av en standard etterhvert som utviklingen går, men de nye gjøres bakover kompatible.

Ønsker Tesla å bli hørt må de som alle andre delta aktivt i standard arbeidet og ikke kjøre sine egne "sære" løsninger.

Ja Tesla har vært viktig for å få folk til å forstå at elbil kan bli eneste bil for svært mange familier.

På noen fyllestasjoner for lastebiler, er det flere tilkoblinger for raskere fylling. Samme prinsipp kan også benyttes på elbiler om de designes for dette. Men dette bør det lages standard for, slik at alle kan benytte alle påfyllingsstasjoner.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ludo

Jeg syns man burde standardisert på tesla type 2. Burde vært mulig å mpdifisere plugg og kontakt med enda lengre pinner? Ser ikle hvorfor det skal være noe begrensning på det.... Men jeg har aldri sett tesla type 2 plugg

OlavEmil

Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 02:02
"Godt forslag i og for seg" Mippen , men du vet at dette er ikke gjennomførbart i praksis.
Bare se på den motstand det er i dag i Norge mot å gjøre akurat dette.

"Norske myndigheter ved ENOVA" vil da "aldri" tillate at "man i stedet kreve at det settes opp universale ladere på plassen med Tesla sine ladere." fordi selskaper som f.eks Grønn Kontakt (og klikken rundt dette selskapet) ikke ønsker å sette opp "universale ladere" selv om Grønn Kontakt kunder ønsker dette.

Som du har fått til svar på 400 av dei 424 innlegga dine her på forumet: Jo, ENOVA, GK, Fortum og andre ønskjer å setje opp "universale ladere", og det er akkurat det dei gjer. At dei ikkje brukar skattepengar og selskapskapital på å setje opp universale ladarar, som inkluderer alt som nokon gong opp gjennom historia har vore aktuelt til lading (43kW ac, schuko, CEE, PSA-ladar, startkabler osv) skulle berre mangle.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Øyvind.h

Sitat fra: Taffelman på torsdag 19. november 2015, klokken 00:18
Det blir nok ikke et eget VAG ladenettverk, men Audi, BMW, Daimler, Mennekes, Opel, Phoenix Contact, Porsche, TÜV SÜD, Volkswagen og nå ABB samarbeider via "The Charging Interface Initiative" (CharIN) om utvikling og promotering og ubredelse av CCS standarden.

Det ligger i kortene at VAG sannsynligvis henviser til ovenstående samarbeidspartnere når de sier "vi" om å utvikle et ladenettverk.
Og det var akkurat dette Tesla ikke gadd å vente på eller forholde seg til.
Når ansvaret pulveriseres, og vi alt for godt kjenner utfordringer med inntjeningsmodell for ladetilbydere pga lav betalingsvilje hos kunder kan du jo vurdere selv hvor lang tid det vil ta før europa har like god 150kW CCS dekning som Tesla tilbyr sine eiere i dag. Jeg tipper godt forbi 2020.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. november 2015, klokken 08:34
Og det var akkurat dette Tesla ikke gadd å vente på eller forholde seg til.
Når ansvaret pulveriseres, og vi alt for godt kjenner utfordringer med inntjeningsmodell for ladetilbydere pga lav betalingsvilje hos kunder kan du jo vurdere selv hvor lang tid det vil ta før europa har like god 150kW CCS dekning som Tesla tilbyr sine eiere i dag. Jeg tipper godt forbi 2020.....
Når vil vi jo fort også snakke om 2020 før det kommer noe antall av biler som kan ha nytte av ladeeffekter på 150KW. De som ikke kjører Tesla i dag har like god nytte av en 50KW lader. Og der bygges det langt fortere ut enn det Tesla for øyeblikket gjør med sitt nettverk av superchargere.

Jeg ser for øvrig på Teslas ladekart at det er store avvik mellom antall ladestasjoner som er tilgjengelige i dag sammenlignet med planen for utbygging i 2015/2016.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Mippen

Sitat fra: v-i-c på torsdag 19. november 2015, klokken 02:02
Sitat fra: Mippen på onsdag 18. november 2015, klokken 20:01
Da bør man i stedet kreve at det settes opp universale ladere på plassen med Tesla sine ladere.

"Godt forslag i og for seg" Mippen , men du vet at dette er ikke gjennomførbart i praksis.
Bare se på den motstand det er i dag i Norge mot å gjøre akurat dette.

"Norske myndigheter ved ENOVA" vil da "aldri" tillate at "man i stedet kreve at det settes opp universale ladere på plassen med Tesla sine ladere." fordi selskaper som f.eks Grønn Kontakt (og klikken rundt dette selskapet) ikke ønsker å sette opp "universale ladere" selv om Grønn Kontakt kunder ønsker dette.

Kom det et slikt krav til Tesla sine stasjoner måtte det da også gjelde alle andre ladestasjoner i Norge.

Da er det da bedre på sikt å fase ut Tesla sine propritære løsninger samt den gamle japanske standard, slik at vi på litt sikt kun har rein type2 slik den er definert i standarden og CCS som stadard. Ja det er naturlig at det kan komme nye versjoner av en standard etterhvert som utviklingen går, men de nye gjøres bakover kompatible.

Ønsker Tesla å bli hørt må de som alle andre delta aktivt i standard arbeidet og ikke kjøre sine egne "sære" løsninger.

Ja Tesla har vært viktig for å få folk til å forstå at elbil kan bli eneste bil for svært mange familier.

På noen fyllestasjoner for lastebiler, er det flere tilkoblinger for raskere fylling. Samme prinsipp kan også benyttes på elbiler om de designes for dette. Men dette bør det lages standard for, slik at alle kan benytte alle påfyllingsstasjoner.


Jeg snakket om i Tyskland - Ikke Norge.  Lovforslaget i Tyskland var at alle offentlige hurtigladere må ha CCS, også kan de som setter opp velge hva av andre standarder som skal tilbys ved siden av, men CCS må det være uansett. Tesla tilbyr som kjent vanlig type 2 kontakt i Eu. Jeg mente hvis det var slik at Tesla må tilby minst CCS for å få lov til å sette opp flere superladere, så kunne det vært en løsning å ordne til ladestasjoner for dett på plassen sammen med SC (egne ladere). Vi som kjører Tesla har betalt 10-15.000 kr pr bil gjennom kjøpesummen for å lade på superladere. Tesla superladere er forbeholdt oss med Tesla, det kan på den måten ikke ses på som en direkte offentlig ladestasjon etter som vi har vært med å spleise på det. Derfor er det litt rart at loven skal sette stopper for Tesla i Tyskland. Tesla er vel så og si ferdig med utbygging i Tyskland i denne omgangen, og det vil ikke få tilbakevirkende kraft. Det vil på den andre siden gi utfordringer i framtiden hvis det skal bygges mer eller oppgraderes.

Når det er sagt er det ikke noe problem å lade bilen med nok strøm med Tesla sin type 2 standard. Pr.dd. tilbyr de 120 kwh. Det er også rapportert fra noen ladere at man har kunnet lade opp til 135 kwh. De skal på sikt tilby 150 kwh.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA