Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Wattson, mandag 21. desember 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

o.b.lix

Når min vingler, er det fordi den ikke klarer å lese stripene godt nok, da ser jeg at stripene i dashbord hopper litt frem og tilbake.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Wattson

S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

BMW850

Er det autopiloten som har forsårsaket dette? "– Det så ut som føreren av Teslaen kjørte først inni tunnelveggen, før han krasjet inni en annen bil. Heldigvis så det ikke ut til at det var snakk om store personskader, da begge førerne gikk ut av bilene sine selv, sier Nilsson."

Hadde en lånebil med AP og på E-18 opplevde jeg at bilen plutselig og uten forvarsel dro til siden. Har lest at flere har opplevd det.

http://www.dt.no/nyhet/trafikk/lier/ulykke-forte-til-lange-koer-pa-e18/s/5-57-236635?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#48
Har selv testet autopiloten i tunnel når det ikke var annen trafikk i sikte. Tilsynelatende virker den greit, men et par ganger har den prøvd å bråsvinge inn i tunnelveggen. Heldigvis holdt jeg hendene på rattet og fulgte med, hvis ikke hadde det endt i ulykke.  Jeg sliter egentlig å se nytteverdien med dette systemet så lenge man uansett må holde rattet og være beredt til å klemme til når som helst om bilen skulle finne på noe krøll. Da er det ingen føreravlastning, og det er ikke mer slitsomt å kjøre selv. Gi meg en gammeldags, dum cruisecontrol så har jeg egentlig det jeg trenger. Autopilot slik den framstår i dag må lett gå inn på topp 10-lista over overhypede ting.

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. desember 2015, klokken 09:31
Har selv testet autopiloten i tunnel når det ikke var annen trafikk i sikte. Tilsynelatende virker den greit, men et par ganger har den prøvd å bråsvinge inn i tunnelveggen. Heldigvis holdt jeg hendene på rattet og fulgte med, hvis ikke hadde det endt i ulykke.  Jeg sliter egentlig å se nytteverdien med dette systemet så lenge man uansett må holde rattet og være beredt til å klemme til når som helst om bilen skulle finne på noe krøll. Da er det ingen føreravlastning, og det er ikke mer slitsomt å kjøre selv. Gi meg en gammeldags, dum cruisecontrol så har jeg egentlig det jeg trenger. Autopilot slik den framstår i dag må lett gå inn på topp 10-lista over overhypede ting.

Poenget er vell å hente inn empiri på strekninger der den trenger hjelp slik at de kan utbedre den og få ett vell fungerende system etterhvert :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Thor2014


peik

#51
I brå svinger i kombinasjon med midtdeler mister bilen plutselig retningen og jeg må ta over. Ellers insisterer den på å ta av ved Årvoll hver gang jeg kjører Trondheimsveien mot sentrum av Oslo. Ingen læring å spore...
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

cirys1

Sitat fra: Dag A. på mandag 23. november 2015, klokken 22:44
Sitat fra: Lynet på tirsdag 17. november 2015, klokken 16:24
Kanskje du skal lese bruksanvisningen før du tester neste gang?
Den skal ikke brukes uten midtdeler på veien.

Det står faktisk ikke i bruksanvisningen at Autosteer bare skal brukes på veier med midtdeler.  Dette er utelatt.
Er fullstendig klar over at det kommer en melding i displayet, men det står altså ingenting om dette i manualen (side 74-75).

Ifra manualen "Warning: Autosteer is intended for use only on highways and controlled-access roads with a fully attentive driver.Hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic while
using Autosteer."

Jeg vil jo si at det står da men? Litt forskjellig definisjoner på "controlled-access roads" men i nesten alle meninger ikke motgående trafikk.

Kvark

Gardermoen-Helsfyr er en strekning jeg kjører flere ganger i uken. Bilen kjører uten problemer hele veien både tur/retur. Jeg ser absolutt nytten og gleden av å sette meg litt mer tilbake i setet og bare observere kjøringen, fremfor å aktivt holde i rattet. Det er ikke så ofte den ber meg holde på rattet heller, og da holder det å slenge en finger opp fra fanget i noen sekunder. Jeg har tilbakelagt omlag 2500 km på den strekningen nå.
S85D

Wattson

Synd hvis dette er sant, men forhåpentligvis rykter " elon skal ha sett seg lei på videoer med nesten ulykker og kommer til å begrense max hastighet til 40miles/timen eller 72km/t. Kommer med 7.1
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Salvesen

Sitat fra: Wattson på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:41
Synd hvis dette er sant, men forhåpentligvis rykter " elon skal ha sett seg lei på videoer med nesten ulykker og kommer til å begrense max hastighet til 40miles/timen eller 72km/t. Kommer med 7.1

dette varvell kun på ikke godkjente veier?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Cookie Monster

#56
Snakk om at den kanskje blir begrenset til veier som har fartsgrense lavere! enn ca 70 km/t. Ikke begrenset til maks 72 km/t.
Det er enkleste måten å vite hvilken type vei det er siden den kan lese skilt men klarer ikke å bedømme så bra ombdet er to felt motorvei eller vanlig vei.

Hadde jo funket bra på motorveien med maks 72 km/t hvor den faktisk er tiltenkt da :p
2015 P85D

sven erik

å begrense den til veier med max 70 betyr at mn ikke kan bruke den da   men jeg mener jeg kjører jevnere og bedre selv  en vordan min bil har opført  seg foreløpig
men min bremser og ned ved vei under eller over  veien jeg kjører på 

turfsurf

Sitat fra: Salvesen på onsdag 09. desember 2015, klokken 23:43
dette varvell kun på ikke godkjente veier?

Og med den navigasjonen vi har i dag, hvordan skal den vite hva slags vei den er på?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Hyperstress

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 10. desember 2015, klokken 00:03
Snakk om at den kanskje blir begrenset til veier som har fartsgrense lavere! enn ca 70 km/t. Ikke begrenset til maks 72 km/t.
Det er enkleste måten å vite hvilken type vei det er siden den kan lese skilt men klarer ikke å bedømme så bra ombdet er to felt motorvei eller vanlig vei.

Hadde jo funket bra på motorveien med maks 72 km/t hvor den faktisk er tiltenkt da :p

Sikker? Det vil jo bety at den ikke kan benyttes i køkjøring, bortsett fra på motorvei, og det høres rart ut når de mener at autopiloten er best egnet til nettopp køkjøring.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA