Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Wattson, mandag 21. desember 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

o.b.lix

Folk er forskjellige, en kompis vil aldri bruke CC på sin volvo, for han vil ha kontroll og følelse med bilen hele tiden. Jeg derimot, har "alltid" brukt CC (også på mine tidligere biler) selv når jeg skal på den lokale butikken.

Når det gjelder TACC - så er den snadder hvis det er mer enn en bil på veien - og i Bergensområdet er det som oftest det. Da er det ikke irriterende å ligge bak en "sinke" lenger, fordi bilen tilpasser seg bilen foran. Dette er det ene hjelpemiddelet jeg aldri mer vil være uten, uansett bilmerke. Den har bare stoppet pga snø en gang på 42.000 km.

AP  er "kjekt å ha" for min del, etter 7.1 er den så stabil at man kan ta den ganske ofte på, og er omtrent som når jeg lærekjørte med min sønn (ja han fikk lærekjøre i Teslaen), det er jeg som er ansvarlig, og jeg må passe på, men kan av og til se litt rundt meg, og jo mer jeg lærer å kjenne AP, jo mer vet jeg NÅR jeg må passe på. Og omtrent som guttungen så skal jo AP bli bedre og lære av sine feil?

Men gleden kommer først med full autonom, som sannsynligvis er her om en 5 års tid....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lunitiks

Sier kanskje mest om kjøringen min men jeg ser en soleklar forbedring i forbruket med TACC påslått.

En annen sak er at den er ustabil vinterstid med snø på radaren. Noe jeg synes er litt pussig da mr. Eloin R. Musck har uttalt at den skal se gjennom både snø, sand, tåke og regn...

Ingen som har en DIY-patent på beskyttelse av radaren slik at den blir mer stabil?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

#78
Den ser igjennom snøvær men ikke når selve sensoren er pakket full av snø.
Trenger ikke være rakketforsker (Ikke at det hjalp heller :P ) for å se at plasseringen Tesla valgte på sensoren ikke var noe sjakktrekk med tanke på land som Norge når man så de første bilene med Autopilot.

Er varmeelement i sensoren men det funker ikke bra nok når det snør mye eller det pakker seg snø over.

De har vel løst det på Model X med å ha radar bak og blir vel fikset på model s facelift :P
2015 P85D

Muffinman

Hvis det var mulig å slå av varmeelementet ville det nok hjulpet mye. Det skal mye til for at det fester seg snø til en kald overflate.

Cookie Monster

Ja varmen kan nok lage problemer under noen værforhold, som når det kladder seg med snø på viskere og ruta å man må bruke kaldluft for å hindre det.
2015 P85D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

BMW, Audi m.fl. legger radaren samme sted i lignende modeller. Kan det være spesielle grunner til at Tesla velger samme plassering som tyske produsenter?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cookie Monster

Ja ikke bare Tesla som har den der. Tipper årsaken er at det er simpelt uten å gjøre større inngrep på designet på bilen. Mye mulig at langt nede på bilen også er optimal plassering.

Selv bryr det meg ikke mye siden jeg vil uansett styre selv når været er slik at radaren ikke kan brukes. Men er litt irriterende at den ikke funker når den blir ganske skitten også. Alt i alt et lite problem, siden man kan legge inn som en vane at man tørker lett av den innimellom sett opp mot alle fordelene man har med autopilot hw :)
2015 P85D

vnm

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 29. desember 2015, klokken 20:52
Oppdaget i dag at Autosteer kan brukes i _høy_ fart _uten_ veimerking.

På en lang, lite trafikkert vei med nedsnødd (usynlig) veimerking "hang" jeg "på" en bil i 20'ish km/t med Autosteer frem til et lyskryss hvor vi begge stoppet. Mens vi ventet på grønt skrudde jeg opp maks AP-fart til 70 km/t ved å skyve opp den lille spaken flere ganger. På grønt lys akselererte vi opp til 70 km/t, og jeg observerte til min store overraskelse at Autosteer var på hele veien. Bilen min fulgte naturligvis den foran (bilen foran var blå i dashdisplayet)

Inntil i dag trodde at Autosteer bare kunne bruks uten veimerking i lave hastigheter (under 30 km/t).

PS: Har softwareversjon 2.7.77
Stemmer. Min erfaring fra lokalveien der jeg bor (svingete 60 sone) er at autostyring funker veldig godt uten veimerking og bedre enn med veimerking.

Virker som om bilen prøver å stryre etter veimerkingen hvis den kan, selv om den får merking bare på en side. Problemet på delvis snødekte veier er at bilen hele tiden hopper mellom å styre etter veimerking på en side eller begge og evt bilen foran når veimerkingen blir borte. Tror det hadde vært bedre om den i større grad fulgte bilen foran så lenge den kunne se at bilen foran lå i filen.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

mrydningen

Ja 7.1 har jo gjort AP brukende selv på norske veier med dårlig merking og snødekke:) men skulle ønske man kunne tvinge den til å kun følge bil forran for den plukker av og til opp spor i veien som linjer og begynner å styre mot kanten eller midten av veien. Forfølgesemodusen er så si feilfri annet enn litt kutting av svinger :)
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

KrW

Henter Model S med autopilot imorgen. Noen som har erfaring med å spraye på silikon eller noe slikt på radaren i front slik at snø, is, vann ikke fester seg så lett? Og hjelper det? Sikkert diskutert tidligere.

Hva kan være lurt å ha på frontruta for kamera der? Noe som får regn til å prelle av? Har sett noe produkt nevnt tidligere, men husker ikke hva.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Muffinman

Sitat fra: KrW på tirsdag 23. februar 2016, klokken 09:02
Hva kan være lurt å ha på frontruta for kamera der? Noe som får regn til å prelle av? Har sett noe produkt nevnt tidligere, men husker ikke hva.
De fleste av oss bruker vindussviskere  ;)

lunitiks

Produktet heter RainX du finner det på Statoil/BilXtra og jeg bruker det aldri igjen på Teslaens frontvindu
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Flere enn meg som opplever at TACC bråbremser for biler som har tatt av fra veien du kjører på? Hatt flere episoder, og det skjer i situasjoner hvor bilen er kommet helt av veien og det ikke ville vært aktuelt å redusere hastigheten ved normal kjøring. Ubehagelig, og biler bak meg har nok vært nødt til å bremse raskt de også.

På E39 like etter krysset mot Hitra/Frøya reduserer bilen fremdeles farten brått når jeg er alene på veien, akkurat slik som tidligere - regner med veien ikke finnes på kartet. Dette er bedret mange steder, men her henger det igjen.

For å gjenta meg selv nok en gang, det ville virkelig vært fint om Tesla gjorde det mulig å bruke cc som en ren fartsholder slik som på pre-ap bilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA