Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Wattson, mandag 21. desember 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

Hyperstress

Jeg opplever at AP «låser» og bremser oftere for biler i feltet ved siden av nå enn før. Tidligere skjedde det nesten aldri, nå omtrent hver dag. Har en mistanke om at de har justert sensitiviteten på dette her etter dødsulykken som var.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Jeg opplever at AP vingler, slik at jeg må ta over, hver gang jeg kjører E6 sydover ved Helsfyr i Oslo. Andre som opplever det samme på dette stedet?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Longice

Har også opplevd vingling flere steder. Kjørte nylig Oslo - Namsos og tilbake, der jeg brukte autopiloten hyppig. Må si den satte hjertet mitt i halsen flere ganger. Hadde jeg ikke hatt hendene på rattet og fokus på veien, så tør jeg ikke tenke på hva som kunne skjedd. Dama får ikke bruke autopiloten!

Muffinman

Min har begynt å se biler som passeres i tunneler. Saken er bare at det ikke er noen biler der, kun slette tunnelveggen. Skjedd flere ganger siste 6-7 ukene.

Bidda

Pendler Hønefoss - Gudbrandsdalen og bruker AP på mye av veien. Legger merke til dette:
1) at den ikke er konsekvent ved overgang fra ett til to felt, varierer hvor jeg havner.
2) varierer også hvor vinglete det blir ved innsnevring fra to til ett felt særlig ved nyveien nord for Biri i nordlig retning.
3) spesielt en avkjøring jeg må ta over og det er ned fra Lygnaseter til Jaren ved avkjøring Moen. Kan det ha sammenheng med at den ble mye brukt under opparbeiding av nyveien?
4) ved midtdeler og sol hvor skygge faller på oppmerkingen faller denne ut, kontrasten er der men den tar den ikke blir da høyre stripe den styrer etter og sensorer som føler midtdeler.

Er det slik at 8.0 ikke vil bli fullt ut "dyktig" før det ettermonteres HW?
Eid 69 biler totalt, hittil i livet. 54 av de har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
Tesla 2017 X75 AP2+FSD silver
Hyundai Kona 2020 dark knight
TMY og CT reservert

Hej

3000 KM ferietur Jessheim- Vesterålen.

Autopilot fungerer utmerket på godt merket vei, men har store problem med å henge med der veimerkingen er slitt. På smalere veier i nord er den verre og slitsom å bruke.
Opplevde flere ganger at den dro over i venstre felt i slakke høyresvinger og at den oppførte seg veldig"nervøst".
Måtte ofte ta over kontrollen selv, da den vandret vel mye og kom nær både midtstripe og rekkverk.

På smale veier med kun kantstriper legger bilen seg midt i veien fordi den tror at den leser en fil og kunne ikke brukes.

Cruise control fungerer utmerket. I krappe svinger setter den ned hastigheten fra fks 90 kmt til 50-60 kmt for å deretter øke igjen. Virker som om den kan veien. Dette skjer både med og uten autopilot innkoblet.

Navigasjon med trip planner skriver jeg litt om under Navigasjon. Den er ubrukelig!

S85D Grå Metallic, Sort,sort Next gen seter, matt abachi dekor, 19" hjul , pano,lyd, vinter og Center Consol, dobbeltlader,sikkerhetspakke.

peik

Bremsing på svingete vei vil jeg anta skyldes at den oppfatter autovernet eller fjellvegg som en hindring. Spesielt oppover Bangskleivene på E16 opplever jeg dette.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

jlan

TACC bremser alltid her. Jeg tror det er skiltet den oppfatter som en stillestående bil. Forsåvidt positivt, men det er vel endel slike ting Vegvesenet bør se på. Etterhvert må merking og skilting tilpasses automatiske systemer. Jeg ser f.eks også av og til at bilen leser skilt på sideveier, og leser andre skilt som fartsgrenser. Jeg har fått 90 skilt opp på torget i Bergen  og 120 i byfjordtunnen i Stavanger.

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Kim Kim

Har også opplevd mye av det som nevnes her, men hittils verste var i går under saktegående køkjøring i ca 20kmt.
Fra stillestående, og  hvor bilen plutselig akselererte for fullt var det såvidt jeg fikk inn bremsen før vi smallt i bilen foran.

Har alltid kjent meg trygg på den under køkjøring, men nå ga den meg en vekker. Stoler langt mindre på den etter den hendelsen

Edit: Det var regn og mørkt. Hadde også ligget på E6 i to timer først, mtp skitne sensorer
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA