Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av AppleKnocker, onsdag 16. desember 2015, klokken 18:26

« forrige - neste »

AppleKnocker

Tenkte jeg skulle legge ut regnestykket for vår husholdning etter at vi gikk over til helelektrisk transport.
Vi hadde før en dieselbil og en bensinbil som er byttet til to elbiler. Vi bor på landet med to stk som pendler i hver sin retning. Pendling utgjør ca 36 000 km/år. I tillegg kjører vi ca 24 000 km/år på bilferier, familiebesøk, trening og annen fritidskjøring. Ca 60 000 km/år totalt. Kilometerne går fort unna når motorveiene etterhvert har blitt godt utbygd!

I forhold til de to forrige bilene våre sparer vi årlig:
Bompenger: 15 600,-
Drivstoff: 55 800,-
Årsavgift: 5 250,-
Parkering: 500,-
Sum: 77 150,-

Vedlikehold antar jeg er likt som før.
Verditap kan være noe høyere med elbilene, men umulig å estimere. Det skal være dramatisk stor forskjell for at elbil ikke skal lønne seg for oss.

For de som kjører mye, er elbil en gullgruve. For oss er lav strømpris den viktigste faktoren for at det skal være lønnsomt videre.  De andre fordelene er mindre viktig.

PS Jeg registrerte at FBI på NRK nærmest avskrev elbil for de som ikke bor i byen. De som bor på landet kjører ofte lenger pr år enn folk i byen og det blir mer å spare. Spesielt når det kommer biler med bedre rekkevidde, tror jeg mange, selv utenfor byene, vil ha nytte av å regne på kostnadene ved bilholdet sitt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

overter

Er i en liknende situasjon selv, men har bare byttet ut en av bilene. Etter 3 mnd så kan jeg si at den gamle pendlerbilen min som ble byttet ut og sto for ca 35-40% av totale kjøring i familien, der har elbilen tatt over slik at 75-80% av kjøringen foregår med elbilen!
Totalt kjører vi 40-45000km i året og de 3 første mnd har vi kjørt 10000km med elbil og 3500km med dieselen. Regner med at besparelsen over et år bilr på minst 40000kr. Og som Appleknocker også sier, det er drivstoffet som er den store driveren i besparelsen, alt det andre er bare bonus!
For min del kan jeg nevne at jeg regner med å spare 5000kr i service på bilene pr år, i forhold til tidligere.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

tutti

#2
Dersom verditapet er lik som fossilbiler så kan man se bort i fra det. Du kunne muligens plusset på ladeutstyr som man gjerne trenger hjemme eller i bilen. La oss si 5000 i året. I tillegg må man vel fortsatt betale for strømmen hjemme? Pluss på et par tusen for det i så fall. Der jeg bor i østlandet må jeg i tillegg betale for bom akkurat som fossilbiler.

Det man kanskje burde priset inn her er mer-tiden man bruker for lading. Hvis 1 km tilsvarer 1 minutt kjøretid så har du altså brukt ca. 1285 timer i elbiler. Dersom man bruker i snitt 50% mer reisetid på å ladestyr så er du oppe i 640 timer bortkastet tid. Dersom dette prises til f.eks. 200 kr timen så er vi oppe i 128 000. Altså lønner det seg sannsynligvis ikke å kjøre elbil dersom fritiden din har verdi som tilsvarer det man tjener i arbeidslivet.

Øyvind.h

For meg tar lading mindre tid i løpet av et år enn det tok å fylle diesel. Så da blir regnestykket motsatt. Kastet bort mye tid ved pumpen som nå dekkes mens jeg gjør andre ting. Utrolig deilig. 
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Vanvittig besparelse AppleKnocker!
Jeg sparer bare ca 30-35.000,- i året. Hyggelig nok det, men rart jeg sitter og ønsker at jeg hadde behov for å kjøre mer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlavEmil

Einig i at ein må hugse å rekne på (meir)kostnadene med elbil i forhold til bensinbil, men:

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45Det man kanskje burde priset inn her er mer-tiden man bruker for lading. Hvis 1 km tilsvarer 1 minutt kjøretid så har du altså brukt ca. 1285 timer i elbiler. Dersom man bruker i snitt 50% mer reisetid på å ladestyr så er du oppe i 640 timer bortkastet tid. Dersom dette prises til f.eks. 200 kr timen så er vi oppe i 128 000. Altså lønner det seg sannsynligvis ikke å kjøre elbil dersom fritiden din har verdi som tilsvarer det man tjener i arbeidslivet.

Korleis har du rekna for å kome fram til dette?

200kr timen for fritid er ein heilt fin pris, same som eg brukar når eg reknar på om noko er verdt å gjere sjølv framfor å betale seg ut av det.

Tidsforbruket i bilen er eg òg med på, 1min/km. Har sjølv køyrd 9500km på 3,5 månad, 150 timar i bilen kan nok stemme bra.

MEN, at eg skal ha sosa vekk 75 timar på toppen av dette til "ladestyr" forstår eg ikkje. Når eg parkerar heime, pluggar eg i kabelen som heng klar på ladeboksen min. Tek meg ganske nøyaktig 5 sekund.

Har hurtiglada ca. 4 timar på desse månadane, 240 minutt. Som Øyvind.h er inne på, tok det (minst) fem minutt ekstra kvar gong eg før måtte fylle diesel. På 9500km måtte eg ha fylt 20 gongar, 100 minutt. Om eg held fram med same hurtiglademønster som til no, brukar eg altså 8 timar ekstra i året på "ladestyr".


Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45
Der jeg bor i østlandet må jeg i tillegg betale for bom akkurat som fossilbiler.

Kva bom er dette?


Har tidlegare rekna oss fram til at vi nokså nøkternt rekna sparar rundt 40 000,- i året kun på drivstoff (50 000km fordelt på to bilar). Då blir ikkje dei 1600,- i tapt fritid avgjerande.

Anna sparing er stort sett elbilinsentiver som vi ikkje budsjetterar med.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

AppleKnocker

#6
Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45
Dersom verditapet er lik som fossilbiler så kan man se bort i fra det.
Det er ting som trekker i begge retninger når det gjelder verditap. Folk går ikke mann av huse for å kjøpe dieselbiler lenger heller, men stadig bedre elbiler gjør jo at de taper seg en del som brukt.

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45
Du kunne muligens plusset på ladeutstyr som man gjerne trenger hjemme eller i bilen. La oss si 5000 i året.
Ladeutstyr følger med bilen, det man kjøper ekstra ser jeg på som en del av investeringen i bil eller som en investering i ladeinfrastruktur hjemme som kan benyttes til neste bil vi kjøper når disse er utslitt. Jeg har fokusert på besparelsen i driftskostnader, men for å virkelig regne lønnsomhet må man jo ta høyde for hva man investerer i bil også. Jeg forenklet litt, men tallene var så oppsiktsvekkende på driftkostnader at jeg synes det var verdt en post :-)

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45
I tillegg må man vel fortsatt betale for strømmen hjemme? Pluss på et par tusen for det i så fall. Der jeg bor i østlandet må jeg i tillegg betale for bom akkurat som fossilbiler.
Strøm hjemme er selvsagt med. Besparelsen på drivstoff er differansen mellom diesel/bensin og strøm

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45
Det man kanskje burde priset inn her er mer-tiden man bruker for lading. Hvis 1 km tilsvarer 1 minutt kjøretid så har du altså brukt ca. 1285 timer i elbiler. Dersom man bruker i snitt 50% mer reisetid på å ladestyr så er du oppe i 640 timer bortkastet tid. Dersom dette prises til f.eks. 200 kr timen så er vi oppe i 128 000. Altså lønner det seg sannsynligvis ikke å kjøre elbil dersom fritiden din har verdi som tilsvarer det man tjener i arbeidslivet.
Det meste av ladingen skjer hjemme, på jobb eller annen destinasjon. Så jeg vil heller si at jeg sparer tid ved at vi slippe å dra til bensinstasjonen mange ganger i uka ( 60 000 km betyr full tank to ganger pr uke si snitt). Tidsbesparelse ved bruk av kollektivfelt til jobb er heller ikke tatt med (gjelder en av oss i husstanden). Så selv om vi på enkelte langturer (ferie) må ha ladestopp som en lenger enn de ville vært med en fossilbil, er summen av bortkastet tid for vår del mindre med elbil enn før.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Taffelman

Lister opp punktene det KAN spares på med elbil i tillegg til MVA og engangsavgift fritak.

Faste kostnader:
- Årsavgift:
- Forsikring:
- Service
- Finansiering

Variable kostnader:
- Drivstoff
- Bompenger
- Ferge
- Parkering
- Slitedeler
X75D
TM3 LR AWD

tutti

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 11. november 2015, klokken 16:27
Einig i at ein må hugse å rekne på (meir)kostnadene med elbil i forhold til bensinbil, men:

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45Det man kanskje burde priset inn her er mer-tiden man bruker for lading. Hvis 1 km tilsvarer 1 minutt kjøretid så har du altså brukt ca. 1285 timer i elbiler. Dersom man bruker i snitt 50% mer reisetid på å ladestyr så er du oppe i 640 timer bortkastet tid. Dersom dette prises til f.eks. 200 kr timen så er vi oppe i 128 000. Altså lønner det seg sannsynligvis ikke å kjøre elbil dersom fritiden din har verdi som tilsvarer det man tjener i arbeidslivet.

Korleis har du rekna for å kome fram til dette?

200kr timen for fritid er ein heilt fin pris, same som eg brukar når eg reknar på om noko er verdt å gjere sjølv framfor å betale seg ut av det.

Tidsforbruket i bilen er eg òg med på, 1min/km. Har sjølv køyrd 9500km på 3,5 månad, 150 timar i bilen kan nok stemme bra.

MEN, at eg skal ha sosa vekk 75 timar på toppen av dette til "ladestyr" forstår eg ikkje. Når eg parkerar heime, pluggar eg i kabelen som heng klar på ladeboksen min. Tek meg ganske nøyaktig 5 sekund.

Har hurtiglada ca. 4 timar på desse månadane, 240 minutt. Som Øyvind.h er inne på, tok det (minst) fem minutt ekstra kvar gong eg før måtte fylle diesel. På 9500km måtte eg ha fylt 20 gongar, 100 minutt. Om eg held fram med same hurtiglademønster som til no, brukar eg altså 8 timar ekstra i året på "ladestyr".


Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:45
Der jeg bor i østlandet må jeg i tillegg betale for bom akkurat som fossilbiler.

Kva bom er dette?


Har tidlegare rekna oss fram til at vi nokså nøkternt rekna sparar rundt 40 000,- i året kun på drivstoff (50 000km fordelt på to bilar). Då blir ikkje dei 1600,- i tapt fritid avgjerande.

Anna sparing er stort sett elbilinsentiver som vi ikkje budsjetterar med.
BOM: Svinesund
Ladetidtillegg: 30-60 minutter på hurtigladere + av og på med ladeutstyr på alle ladere ut + gåing fra disse, feil på ladere, kjøring til ladere etc. etc.
Lading med hurtigladere er forøvrig svindyrt. Dette koster meg flere tusen i året.

AppleKnocker

Hvis man kun baserer seg på betalt hurtiglading, blir nok drivstoffgevinsten tilnærmet null.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

model3citizen

Ingen tvil om at det lønner seg å pendle med elbil, men jeg skyr ikke nødvendigvis kostnader av den grunn.

Likevel, det smaker godt å spare ca. 45000,- i året i driftskostnader (drivstoff, bom, årsavgift, høyere forsikrings premie, høyere service kostnader).

I praksis betalte Kiaen seg selv det året jeg hadde den. Verditapet, kapital- og driftskostnadene havnet rett i overkant av hva driftskostandene alene kostet meg med å pendle med en 5år gammel dieselbil uten garanti.

Så kan vi snakke om komforten å sitte i kø ut av Oslo med en elbil, sammenlignet med en dieselbil med manuelt gir.

Ikke frykter jeg fremtiden heller, det er besparelsen på drivstoffssiden som virkelig drar kostnadene ned, og strømmen ser jeg ikke for meg blir voldsomt mye dyrere med det første.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

kodalse

Selv har jeg ingen besparelser med elbilen.
Jeg kjører ca 16000 med min Nissan Leaf og kanskje runt 5-6000 med Dieselbilen.
Siden jeg gikk fra en bil til to biler snakker vi om å beholde faste kostnader fra den gamle bilen.
I praksis har jeg ikke behov for mer enn en bil (kun et sertifikat i husholdningen).

For å spare penger må man enten ha store utgifter til bom/ferge eller kjøre veldig langt pr år.

Jeg vil tro at jeg har et normalt bilhold med kjøring av barn til og fra aktiviteter, Kjøring til jobb, butikk og til hytta.Rundt 16 - 20000km pr år. Jeg pendler ikke og har kun 10 km til arbeidsplassen.

Kjøring i form av Diesel sparer jeg i underkant av 1000kr pr måned på.
Bompenger sparer jeg anslagsvis 700 pr måned.
Dvs direkte sparte penger ved å bruke elbilen er rundt 1700 kroner. Dette er før forsikring, avskrivning service, veiavgift på Leafen.

Kostnaden pr måned på Leafen ligger for min del på ca kr 2500 - 3000,
Med andre ord et netto tap på 800 - 1300 pr måned for min del.
Jeg ser jo at dere er mange som kjører veldig mye og langt, men for de aller fleste ligger årlig kjørelengde rundt 12-16000 pr år.

Ikke sparer jeg noe i kollektivfeltet heller, som de fleste som ikke bor i nærheten av Oslo.
For min del er det gevinsten ved null forurensning i sentrum og minimalt co2 utslipp i det daglige som er utslagsgivende.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Taffelman

Så du finansierer altså en ekstra bil bare på drivstoff/bom -besparelsen ved ikke å kjøre dieselbilen så mye.

Det er da slettes ikke så værst, en ekstra bil utgjør normalt en betydelig ekstrakostnad.

  :)
X75D
TM3 LR AWD

kodalse

#13
Nei jeg finansierer ikke en ekstra bil jeg går med 800 - 1300 i tap hver måned :(
Men jeg bidrar lite til lokal forurensning i byen ved å kjøre elbil.
Den forrige bilen (Saxo 97) gikk jeg litt i pluss, dvs sparte kostnader ved kjøring var mer enn innkjøpsprisen i min eiertid.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

OlavEmil

Sitat fra: kodalse på onsdag 11. november 2015, klokken 20:35For å spare penger må man enten ha store utgifter til bom/ferge eller kjøre veldig langt pr år.

Nei. For å spare pengar må ein erstatte ein eksosbil med ein elbil. Å plusse på ein elbil på toppen av det behovet ein eigentleg har, vil ein aldri spare pengar på. Det er nok heller tvilsamt om ein sparar miljø på den måten òg (anna enn lokal forureining akkurat der ein køyrer).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA