Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av AppleKnocker, onsdag 16. desember 2015, klokken 18:26

« forrige - neste »

e-curious

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 11. november 2015, klokken 13:19
PS Jeg registrerte at FBI på NRK nærmest avskrev elbil for de som ikke bor i byen. De som bor på landet kjører ofte lenger pr år enn folk i byen og det blir mer å spare. Spesielt når det kommer biler med bedre rekkevidde, tror jeg mange, selv utenfor byene, vil ha nytte av å regne på kostnadene ved bilholdet sitt.

En kan jo også legge til at prisen for bensin og diesel ofte er vesentlig dyrere i distriktene

elektrolux

Sitat fra: e-curious på lørdag 28. november 2015, klokken 13:11
En kan jo også legge til at prisen for bensin og diesel ofte er vesentlig dyrere i distriktene

Burde det ikke vært motsatt? Tenker på at i byene er det reelle alternativ, og reelle lokale utfordringer med forurensing når 10 tusenvis av forbrenningsanlegg kjører rundt i bygatene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Jo, i ei optimal verd. Men drivstoffprisane er jo ikkje styrte, dei er "offer" for marknaden som alt anna. Det er dyrare å få drivstoffet ut i distriktet, difor tek oljeselskapa transporttillegg. I tillegg har dei einskilde stasjonane (mykje) mindre konkurranse, og kan ta høgare avanse. Dermed blir prisane høgare på landet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

Eller som alle med et snev av økonomiutdannelse lærer.

"Fri konkurranse innebærer å oppnå den høyeste mulige pris i ethvert marked"
Markedsdifferensiering innebærer å levere samme vare i adskilte marked til ulik pris.

Noen tror i sin fantasiverden at det innebærer lavest mulig pris for forbruker, men er i realiteten høyest oppnåelig pris for selger.

Er det mange tilbydere går enhetsprisen ned (men volumet opp som medfører større avanse)
Likeledes er det få tilbydere går enhetsprisen opp (men volumet ned og da mindre avanse)

Så enkelt!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

overter

Sitat fra: kodalse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:48

Er det mange tilbydere går enhetsprisen ned (men volumet opp som medfører større avanse)
Likeledes er det få tilbydere går enhetsprisen opp (men volumet ned og da mindre avanse)

Så enkelt!
Det er vel strengt tatt omvendt vel? Hvis du har lav avanse så er vel varekostnaden høy i forhold til salgsprisen og hvis er varekostnaden lav i forhold til salgsprisen så får du en høyere avanse?

Men egentlig er vel det du beskriver hvordan du beregner omsetningen på et produkt? Enhetspris X Volum

MVH
"Uten snev av økonomiutdannelse"
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

kodalse

#35
Sitat fra: overter på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:07
Sitat fra: kodalse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:48

Er det mange tilbydere går enhetsprisen ned (men volumet opp som medfører større avanse)
Likeledes er det få tilbydere går enhetsprisen opp (men volumet ned og da mindre avanse)

Så enkelt!
Det er vel strengt tatt omvendt vel? Hvis du har lav avanse så er vel varekostnaden høy i forhold til salgsprisen og hvis er varekostnaden lav i forhold til salgsprisen så får du en høyere avanse?
Slett ikke, men jeg var uklar når jeg sa avanse. Avanse som bruttofortjeneste, ikke avanse pr enhet.
Det korrekte hadde muligens vært å si EBITDA, men avanse er mer forståelig, og "bruttofortjeneste" kanskje det aller beste?

Er det mange tilbydere, som i en by, går enhetsprisen ned (f.eks. 12 kr/l) Men bruttofortjeneste kan være høyere.
Er det få tilbydere, som på landet, går enhetsprisen opp (f.eks 14 kr/l) Men bruttofortjeneste kan være lavere.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

Sitat fra: kodalse på tirsdag 01. desember 2015, klokken 17:48
Eller som alle med et snev av økonomiutdannelse lærer.

"Fri konkurranse innebærer å oppnå den høyeste mulige pris i ethvert marked"
Markedsdifferensiering innebærer å levere samme vare i adskilte marked til ulik pris.

Noen tror i sin fantasiverden at det innebærer lavest mulig pris for forbruker, men er i realiteten høyest oppnåelig pris for selger.

Er det mange tilbydere går enhetsprisen ned (men volumet opp som medfører større avanse)
Likeledes er det få tilbydere går enhetsprisen opp (men volumet ned og da mindre avanse)

Så enkelt!

Så enkelt var det nok ikke.

Fri konkurranse betyr fri prissetting. Det vil i teorien gi en pris hvor tilbudet er lik etterspørselen og det ikke er mangel på varer eller overskudd av varer.  Med andre ord det motsatte av Øst Europa under jernteppet.
* Høyere etterspørsel gir økt pris og motsatt.
* Høyere tilbud gir redusert pris, og motsatt.

Maksimal pris er den prisen den siste idioten vil betale. Det kan f.eks bety at hvis jeg selger bensin til kr 1000,- pr liter, er min totale omsetning to liter bensin til en tysk bolbilturist som er strandet i bygda i juli.

Ingen er ute etter maksimal pris. Det man vil ha er maksimal profitt. I et teoretisk perfekt marked, oppnås det ved å sette prisen slik at etterspørselen er lik tilbudet.

Det samme gjelder innenfor et markedssegment, forutsatt at det er konkurranse. Er det ikke konkurranse og man f.eks har et monopol eller oligopol er saken en annen. Men målet er fortsatt å maksimere profitt, ikke pris.

Mvh
Siviløkonom
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

@AppleKnocker - Ja jeg regnet med at noen ville komme med faglige teorier, og revidering er alltid sundt.

Etter to innspill har vi da denne utgaven, som fortsatt inneholder den samme mening.
I de to siste setningene står det intet om selve etterspørselen, men det sier seg selv at i en by er den stor og ikke så stor på landet.:

"Fri konkurranse innebærer å oppnå den høyeste mulige profitt i ethvert marked"
Markedsdifferensiering innebærer å levere samme vare i adskilte marked til ulik pris.

Noen tror i sin fantasiverden at det innebærer lavest mulig pris for forbruker, men er i realiteten høyest oppnåelig pris for selger.

Er det mange tilbydere går enhetsprisen ned (men volumet opp som medfører høyere bruttofortjeneste eller profitt)
Likeledes er det få tilbydere går enhetsprisen opp (men volumet ned og da mindre bruttofortjeneste eller profitt)


Neste revidering mottas med takk :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

fiskeri

SitatDet er vel strengt tatt omvendt vel? Hvis du har lav avanse så er vel varekostnaden høy i forhold til salgsprisen og hvis er varekostnaden lav i forhold til salgsprisen så får du en høyere avanse?
Det er helt riktig. kodalse mente nok driftsresultat; som er bedriftens samlede omsetning minus kostnadene ved driften. På landet går ikke nødvendigvis salgsvolum opp ved at det kommer flere tilbydere. Dette skjer bare dersom markedet i bedriftens nedslagsfelt trenger mer av en vare eller at prisfall gjør det hensiktsmessig/ønskelig å kjøpe mer av en vare (etterspørsel). 

Konkurranse mellom tilbydere i byene har en viktig effekt: Den gir lavere pris til forbruker. Salgsvolumet av eksempelvis bensin i en by endres ikke automatisk ved at det er økt konkurranse. Tilbyderne sloss om de samme kundene og presser hverandre på marginer (avanse). Det samlede volumet av solgte enheter i en by kan derfor være konstant, men det fordeles ulikt mellom tilbyderne. I en priskrig vil noen tilbydere oppleve både lavere volum og lavere driftsresultat, men man kan også komme dithen at man operere med så lav avanse at økt volum likevel gir redusert driftsresultat.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

kodalse

Men her er vi på vidvanke i forhold til tråden igjen ser jeg :)
Når markedskreftene har fått Tesla S85 ned på edruelige priser blir det en slik, om ikke modell 3 har kommet til en fornuftig penge.
(Neeei, det var ikke et innspill til ytterligere presiseringer, hehe)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

 :P Det får holde med presiseringer nå.

Husk bare at markedskrefter ikke er noe farlig og skummelt. Det er summen av våre valg som forbrukere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

psyfoon

Vi har nettopp kjøpt vår første elbil, en ny Mitsubishi i-miev og den erstattet en 1999mod Toyota Avensis 2.0 bensin. I tillegg har vi en 2008mod stasjonsvogn som vi bruker til lengre turer eller når vi har behov for å bruke 2 biler samtidig. Vi bor ca. 2 mil utenfor Trondheim og har en god del bommer rundt oss.

Regnestykket mitt er følger:

Årsavgift:
3.000kr bensinbil, 450kr elbil, 2.500kr spart pr. år.

Forsikring:
3.500kr Bensinbil (delkasko), 3.600kr elbil (fullkasko), går i null men har bedre dekning.

Drivstoff:
Estimert kjørelengde 12.000km pr år inkl. 40 km t/r jobb. Gamle sliteren brukte 0,9l bensin/mil. Med 15kr/l brukte vi ca. 16.200 pr. år. Elbil estimert 1,6kWh pr.mil i snitt, 2.000kr i strøm pr. år. Ligger kanskje litt høyere men lader på jobb gratis annenhver uke så da går det opp i opp. Besparelse drivstoff pr. år blir da 14.000kr.

Bompenger: Vi brukte ca. 9.000kr pr. år fordelt på begge bilene. Estimert sparer vi nå ca. 7.000kr pr. år.

Vedlikehold:
Bensinbil (gått snart 300.000km) estimert 6.000kr/år. 
Elbil: 1 service á 2.000kr (bytter kupèfilter selv)
4.000kr spart.

Finansieringskostnader:
Bensinbil gjeldsfri, elbil satt på boliglån med 2,55% rente med økte månedlige avdrag så den blir nedbetalt på ca. 5år. Nypris 162.000kr.
Rentekostnader: 4.000kr/år

Verditap:
Et stort usikkerhetsmoment, men jeg har tatt utgangspunkt i at vi beholder elbilen i 3år. Pr. i dag ser de ut til å holde seg godt i pris og hvis vi antar at det fortsetter så estimerer jeg et verditap på 15.000kr pr. år de 3 årene (Er over gjennomsnittet flink på å vedlikeholde og ta vare på bil).
Bensinbil regner jeg som vrak etter 3år. Fikk 29.000kr for den. Fratrukket vrakpant på 3.000kr blir verditapet da ca. 8.500kr pr. år.
Elbil har da ca. 6.500 kr høyere verditap pr. år.

Annet:
I tillegg kommer en post kanskje mange som har 2 biler glemmer, nemlig redusert slitasje/servicekostnader, forsikring og verditap på fossilbil da den brukes betydelig mindre enn før. Sparte 700kr pr. år på å sette ned kjørelengde på forsikringen. I tillegg blir verditapet noe lavere pga mindre km som kjøres på, samt at mindre ting slites/går istykker (sett at man da ikke har nybilgaranti på denne bilen, noe vi altså ikke har).
Velger da å tilgodeskrive 1.500kr/mnd på dette.

Totalt:
Besparelse blir da: 18.500kr pr. år. i forhold til hvis vi hadde beholdt den 16år gamle sliteren. I tillegg får vi jo noe som er vanskelig å regne i kroner og øre, nemlig en helt ny bil! :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

arthur

Hvor fikk/får du service på din Miev til 2000 kroner? Har samme bil og betalte 2.983,- ex pollenfilter (kjøpte/byttet selv) hos Motor Forum i Asker. Det er ingen punkter på servicen som inkluderer noen kostand for skifte av noe som helst, kun "kontroll av" en rekke punkter, grådig godt betalt!

Ellers interessante tall som fremkommer her med konkrete eksempler, og for egen del er problemet "kun" at med unntak av en Tesla så har bilene for liten rekkevidde for vårt behov med relativt hyppige turer på rundt 300 kilometer hver vei, og vil ikke måtte være avhengig av å stoppe hver gang samt har behov for hengerfeste og å kunne trekke 1500 kg. Beholder derfor en fossilbil i påvente av utviklingen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

psyfoon

Sitat fra: arthur på lørdag 05. desember 2015, klokken 07:58
Hvor fikk/får du service på din Miev til 2000 kroner? Har samme bil og betalte 2.983,- ex pollenfilter (kjøpte/byttet selv) hos Motor Forum i Asker. Det er ingen punkter på servicen som inkluderer noen kostand for skifte av noe som helst, kun "kontroll av" en rekke punkter, grådig godt betalt!

Ellers interessante tall som fremkommer her med konkrete eksempler, og for egen del er problemet "kun" at med unntak av en Tesla så har bilene for liten rekkevidde for vårt behov med relativt hyppige turer på rundt 300 kilometer hver vei, og vil ikke måtte være avhengig av å stoppe hver gang samt har behov for hengerfeste og å kunne trekke 1500 kg. Beholder derfor en fossilbil i påvente av utviklingen.

Hos Mitsubishi i Trondheim fikk jeg opplyst pris på 3.000kr for 1år service uten kupéfilter.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

RonnyØ

Sitat fra: psyfoon på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:32
Sitat fra: arthur på lørdag 05. desember 2015, klokken 07:58
Hvor fikk/får du service på din Miev til 2000 kroner? Har samme bil og betalte 2.983,- ex pollenfilter (kjøpte/byttet selv) hos Motor Forum i Asker. Det er ingen punkter på servicen som inkluderer noen kostand for skifte av noe som helst, kun "kontroll av" en rekke punkter, grådig godt betalt!

Ellers interessante tall som fremkommer her med konkrete eksempler, og for egen del er problemet "kun" at med unntak av en Tesla så har bilene for liten rekkevidde for vårt behov med relativt hyppige turer på rundt 300 kilometer hver vei, og vil ikke måtte være avhengig av å stoppe hver gang samt har behov for hengerfeste og å kunne trekke 1500 kg. Beholder derfor en fossilbil i påvente av utviklingen.

Hos Mitsubishi i Trondheim fikk jeg opplyst pris på 3.000kr for 1år service uten kupéfilter.

Det er mye penger for å sjekke mønsterdybden og lufttrykket!
Husqvarna Automower 320

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA