Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av AppleKnocker, onsdag 16. desember 2015, klokken 18:26

« forrige - neste »

Taffelman

OK, men da har du tatt med avskrivning av elbilen, som langt på vei blir finansiert av reduser bruk på dieselbilen.

Men en drøy tusenlappen i mnd, for å ha en nesten ny ekstrabil er fortsatt "god butikk".

Men, du har rett i at de store besparelsene er for de som pendler inn til byer og passerer et par bomringer, og kanskje betaler for Parkering.
X75D
TM3 LR AWD

kodalse

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 11. november 2015, klokken 21:08
Sitat fra: kodalse på onsdag 11. november 2015, klokken 20:35For å spare penger må man enten ha store utgifter til bom/ferge eller kjøre veldig langt pr år.

Nei. For å spare pengar må ein erstatte ein eksosbil med ein elbil. Å plusse på ein elbil på toppen av det behovet ein eigentleg har, vil ein aldri spare pengar på. Det er nok heller tvilsamt om ein sparar miljø på den måten òg (anna enn lokal forureining akkurat der ein køyrer).

Du er inne på noe der, men hvis jeg hadde solgt dieselbilen ville den ikke gått ut av sirkulasjon. Den ville bare bli overtatt av noen som sikkert ville brukt den like mye. Nå er 16000 kilometer fjernet fra dieselbilen pr år. Samtidig er jeg kun i stand til å kjøre en bil av gangen.

Min påstand er at man ikke sparer miljøet ved å selge diesel/bensinbilen. Kun ved å få den ut av sirkulasjon er noe spart.
Dvs man sparer trolig miljøet mer ved å ikke selge fosilbilen fordi den da blir stående under kontroll i stedet for å være i trafikken.

Nå er situasjonen enda mer nyansert da dieselbilen egentlig er en som står igjen etter dødsbo, hvor boet ikke er gjort opp enda. Den går nok i arv til min eldste datter som nå holder på å kjøre opp til bil.
Så vi vil da dele på bilene siden det kun er "far sjøl" som trenger hengerfeste til å frakte alle de unødvendige gjenstandene som samler seg opp...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mazzbot

For min del så sparer jeg ingenting på elbilen , jeg har brukt damen sin bil til og fra jobb . Kostet meg 900 kr bompenger , 1200 kr drivstoff ca og 1000 til hun for at jeg fikk låne den . Nå betaler jeg riktignok 2900kr på lån pluss 700 forsikring , tipper 250 - 300 kr på strøm i mnd når jeg lader hjemme.  Men jeg får en god og driftsikker bil istedenfor en bråkete og kjedelig diesel bil som er gammel og slitt .

Dette er forresten min første bil :) er en gutt på 23 år . Alle på min alder kjører rundt i gamle volvoer og bmw . Blir bare trist av å se på sånne gamle biler.

Mazzbot
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Taffelman

Å eie egen bil er selvfølgelig dyrere enn å låne bil privat, men som du ser er differansen latterlig liten når man velger elbil. I tillegg kommer du igang med å bygge deg opp bonus på kaskoforikring slik at den blir rimeligere etterhvert.
X75D
TM3 LR AWD

OlavEmil

Veldig godt val, Mazzbot. Eg har inntrykk av at den yngre / yngste generasjonen sjåførar jamnt over er meir positive til elbil enn eldre sjåførgenerasjonar. Trur det blir bra når dei unge er etablerte nok / bruktprisane på elbilar er låge nok til at dei har råd til å kjøpe desse.

Vi er sjølv 27 begge to, likar å late som om vi høyrer til den yngre sjåførgenerasjonen enno ;) .


Sitat fra: kodalse på onsdag 11. november 2015, klokken 21:24Min påstand er at man ikke sparer miljøet ved å selge diesel/bensinbilen. Kun ved å få den ut av sirkulasjon er noe spart.
Dvs man sparer trolig miljøet mer ved å ikke selge fosilbilen fordi den da blir stående under kontroll i stedet for å være i trafikken.

Eg ser poenget. Så kan vi jo byggje vidare på det, og seie at ettersom du sit og rugar på denne bilen, må det produserast ein ekstra dieselbil som kan fylle den bruken som din bil kunne ha stått for ;) .

Eg rekna med at det var meir som låg bak enn at du ville ha ein dieselbil i reserve / fordi du ikkje stolte på elbilen din. Enn så lenge er det fint å ha ein dieseltrekkvogn i familien, til hengjar og grovarbeid.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 11. november 2015, klokken 22:50
Eg ser poenget. Så kan vi jo byggje vidare på det, og seie at ettersom du sit og rugar på denne bilen, må det produserast ein ekstra dieselbil som kan fylle den bruken som din bil kunne ha stått for ;) .
Bortsett fra at den ekstra dieselbilen allerede var produsert siden kjøper var på jakt etter bruktbil.
Kanskje han ikke fant noen og kjøpte elbil istedet fordi jeg satt og ruget på den jeg har?  :D

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 11. november 2015, klokken 22:50
Eg rekna med at det var meir som låg bak enn at du ville ha ein dieselbil i reserve / fordi du ikkje stolte på elbilen din. Enn så lenge er det fint å ha ein dieseltrekkvogn i familien, til hengjar og grovarbeid.

Der har du evig rett! Det er behovet for å trekke henger og besøke familien som bor litt utenfor rekkevidde for elbil i dag.
Ikke akurat godt utbygd i midtnorge med hurtigladere i grisgrendte strøk.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Cirrisky

#21
Hadde ikke bil fra før, så nybilkjøp hadde det antagelig blitt uansett.

Med bensinbil hadde det blitt:

- 2000-2500kr i bompenger per måned
- 2500-3000 i bensin per måned
Parkering osv blir tilfeldig.

Med elbil:
- bompenger gratis
- Energi: ca 500kr måneden inkl hurtiglading osv

Elbil, enn så lenge, er iaffal rundt 50,000kr i året spart i bompenger, og bensin

Ingeniøren

Og så kom veiavgiften i gå for 2015, på nybilen - staten skal ha sitt selv om året nesten er omme..

Normalt ville man blitt litt grinete, men en sum på 217 kr (var det vel) får en i godt humør ;D

Skal dog sjekke at ikke den ble betalt ifm kjøp av bilen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: kodalse på onsdag 11. november 2015, klokken 21:00
Nei jeg finansierer ikke en ekstra bil jeg går med 800 - 1300 i tap hver måned :(
Men jeg bidrar lite til lokal forurensning i byen ved å kjøre elbil.
Den forrige bilen (Saxo 97) gikk jeg litt i pluss, dvs sparte kostnader ved kjøring var mer enn innkjøpsprisen i min eiertid.

Med andre ord så koster en bil, nummer to bil, deg kun 800-1300 i måneden hvilket vel må sies å være eksepsjonelt billig? Hva koster et månedskort med offentlig kommunikasjon til sammenligning?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 11. november 2015, klokken 19:39
Hvis man kun baserer seg på betalt hurtiglading, blir nok drivstoffgevinsten tilnærmet null.
NEI, den blir negativ.
Hurtigladede km er (betydelig) dyrere enn diesel km.

Men nå er det de ferreste som utelukkende kjører på  betalt (hurtig)lading.
Selv uten mulighet til hjemme- eller jobblading fins det diverse tilbud på gratis (sakte)lading.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AppleKnocker

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 12. november 2015, klokken 20:03
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 11. november 2015, klokken 19:39
Hvis man kun baserer seg på betalt hurtiglading, blir nok drivstoffgevinsten tilnærmet null.
NEI, den blir negativ.
Hurtigladede km er (betydelig) dyrere enn diesel km.


Det er ikke uten videre riktig. Typisk pris for 30 min hurtiglading er kr 75. Det gir rundt 10 mil på de fleste elbiler, men kan gi både mer og mindre. Med 10 mil for kr 75, kjører man for 7.5 pr mil.
Med drivstoffpris på kr 14/l må fossilbilen bruke mindre enn 0.54 for å gå billigere. Enkelte dieselbiler gjør det, men mange gjør det i praksis ikke.

Men som du sier; de færreste benytter seg kun av hurtiglading.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Det finnes abonnementer som gjør at hurtiglading blir svært billig om man hurtiglader ofte. F.eks. EV Powers abonnement med 5 ladninger pr mnd til 199, dvs 40 kr pr ladning. Eller 15 ladninger pr mnd til 399, dvs 26,66 pr ladning. Blir som forskjellen på enkeltbillett og periodekort på toget.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Cirrisky

#27
For min del, om jeg skulle basert meg bare på hurtiglading, med ca 2600km i måneden, så hadde vel det blitt noe slikt som 1950 kr måneden, basert på 2.5kr minutter hurtiglading. Eller 0,75kr/km

Dog, det ligger 2-3 arctic road hurtigladere på vei til jobben, og om man tar et helårsabonnement der, så blir jo det da 312 kr måneden, noe som da igjen blir 0,12kr per km, noe som da er ganske så billig.

På bensin, med en vanlig liten bil som har 0.6 liter på mila, så blir vel det ca 2200kr per måned i bensinutgifter. Eller ca 0,84kr per km.

Til slutt, om man lader utelukkende hjemme, så ligger vel strømprisen på ca 0.3kr per kwh, og om man kjører sånn normalt og ligger på 15 km per kwh, så ligger man vel da på 0.02 kr per km?

Ferry

Jeg sparer ca. 800 tusen på drivstoff. Bensin kontra strøm. Synd jeg ikke kunne kjørt elbil fra jeg fikk lappen. Da hadde jeg spart 500 tusen allerede. Tallene er som følger: 30.000 km/år fra 18 år til 83 år. 20.000 kr. differanse pr. år mellom bensin og strøm. Totalt pr bilkarriere: 1,3 mill.

kodalse

Sitat fra: Ferry på fredag 13. november 2015, klokken 09:23
Jeg sparer ca. 800 tusen på drivstoff. Bensin kontra strøm. Synd jeg ikke kunne kjørt elbil fra jeg fikk lappen. Da hadde jeg spart 500 tusen allerede. Tallene er som følger: 30.000 km/år fra 18 år til 83 år. 20.000 kr. differanse pr. år mellom bensin og strøm. Totalt pr bilkarriere: 1,3 mill.
Forventet levealder menn er 79,5 år - Kvinner 81,5. Hva blir besparelsen hvis du blir 200år?
Hva er nåverdien av fremtidig besparelse basert på en standardisert prisvekst?
Hva om prisen på fosilt drivstoff virkelig går i taket. Da kan jo besparelsen bli astronomisk :)

Jeg regner slik:

1 krone pr kilometer ved bruk av Diesel, 10 øre pr kilometer ved bruk av strøm.
ved 30.000,- sparer man da ca 27000 pr år.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA