Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Think? eller la være

Startet av ludo, fredag 04. desember 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 10:37
Anbefaler alle å ta en tur ned i P3 (lengst ned) hos COOP Exstra tvers over E18 for IKEA på grensen mellom Bærum og Asker Vestover langs E18 fra Oslo.

Her er det alltid ledig gratis parkeringsplasser nok (tre plan med parkeringshus)

Nederst på P3 erd et følgende:
-- 3 enheter med AC22kW (Ta med egen kabel)
-- 5 enheter type2 enfase (16A) ladning med kabel (BMW,E-golf ....)
-- 7 enheter type1 enfase (16A) ladning med kabel (Leaf ...)

Flere varehus kan med fordel gjøre det på samme måte
Maks 3 timer parkering (ingen betaling for parkering eller ladning)

Var innom her i dag
Når jeg kom var status at:
-- tre Tesla'er sto på AC22kW plassene
-- Av type1 kontaktene : tre Leaf og en trilling
Av type 2 kontakten (16A enfase med kabel) var ingen i bruk så jeg tok en slik plass.

dvs 8 plasser opptatt og 7plaser ledig
Det kom en Tesla som bare kjørte igjen og ikke handlet.
Noen Leaf var parkert andre plassef og ladet ikke

Her var det klart mest etetrspørsel etter AC22kW.

Dette er et meget godt ladeannlegg laget med gårsdagens teknologi.

Hadde man benyttet den teknologien som f.eks zaptec smart repesenterer så ville instalasjonen blitt meget enklere og dermed billigere da timepris på elektrikker er en vesentlig faktor.

Dette var forøvrig første gang jeg har laddet på 16A utenfor heimen

Jeg gjenter min påstand:

å sette opp dedikerte 16A lasdepunkter på handlesentre er gårsdagens teknologi.

Velg morgendagen teknologi, som vil gi rimligere annlegg og bedre service

Venter i spenning på når første større annlegg med Zaptec Smart er instalert for å se på erfaringer derfra.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Elmo

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 10:37
Anbefaler alle å ta en tur ned i P3 (lengst ned) hos COOP Exstra tvers over E18 for IKEA på grensen mellom Bærum og Asker Vestover langs E18 fra Oslo.
Nederst på P3 erd et følgende:
-- 3 enheter med AC22kW (Ta med egen kabel)
-- 5 enheter type2 enfase (16A) ladning med kabel (BMW,E-golf ....)
-- 7 enheter type1 enfase (16A) ladning med kabel (Leaf ...)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Panduck

dumt å ikke bare ha ladwpunkter med type2kontakt så du kan plugge inn overalt....

Sitat fra: Elmo på lørdag 07. november 2015, klokken 17:17
Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 10:37
Anbefaler alle å ta en tur ned i P3 (lengst ned) hos COOP Exstra tvers over E18 for IKEA på grensen mellom Bærum og Asker Vestover langs E18 fra Oslo.
Nederst på P3 erd et følgende:
-- 3 enheter med AC22kW (Ta med egen kabel)
-- 5 enheter type2 enfase (16A) ladning med kabel (BMW,E-golf ....)
-- 7 enheter type1 enfase (16A) ladning med kabel (Leaf ...)

v-i-c

Sitat fra: Elmo på lørdag 07. november 2015, klokken 10:13
Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 15:04
Kan noen komme med et fornuftig sted å lage en tråd som tar for seg dette spørsmålet:

Avansert: Batterier og Lading må vel være plassen for det.

Oppfølger i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24787.0.html

elbilforum.no » Tekniske spørsmål »  Avansert: Batterier og Lading »  Hvordan fremskaffe AC43kW ?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 07. november 2015, klokken 17:09
Dette er et meget godt ladeannlegg laget med gårsdagens teknologi.

Hadde man benyttet den teknologien som f.eks zaptec smart repesenterer så ville instalasjonen blitt meget enklere og dermed billigere da timepris på elektrikker er en vesentlig faktor.

Hadde man benyttet teknologi fra Zaptec så hadde installasjonen blitt mye enklere ja. Faktisk hadde man ikke fått installert noe i det hele tatt, siden Zaptec meg bekjent ikke leverer et eneste produkt ennå.

Hvordan skal man forøvrig prise en slik ladeløsning? Minuttprising går dårlig når man ikke vet hvilken ladeeffekt man ender opp på. kWh-prising krever konsesjon, og hvordan skulle man så priset den? Tilbudt kWh eller faktisk benyttet kWh?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. november 2015, klokken 21:25
Hvordan skal man forøvrig prise en slik ladeløsning? Minuttprising går dårlig når man ikke vet hvilken ladeeffekt man ender opp på. kWh-prising krever konsesjon, og hvordan skulle man så priset den? Tilbudt kWh eller faktisk benyttet kWh?

Dette P-huset benytter elbilladning for å trekke en ny kundegruppe til butikkene og tar ikke betalt for ladning.

Hvilke måter et fremtidig Zaptec Smart system måtte ha for en eventuell avregning av Parkeringstid/ladetid/levert egergi vet jeg ikke, men er antagelig bare et spørsmål om programering av en datamaskin. Gitt at du kan beskrive hvordan du vil ha det får du det levert av Zaptec eller et firma som leverer konsulent tjenester på dette feltet.

Du kan jo forsøke å beskrive hvordan du ønsker en avregning.
Jeg finner dagens avregning ok (Nå er det gratis og alltid vært ledig når jeg har ønsket å lade)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Ingeniøren

#66
Får kanskje begynne å handle her da, siden jeg kjører forbi 2 ganger daglig - takk for tipset  :)

Best å ta med noen lapper om å ikke parkere uten å lade kanskje, ut fra andres erfaring...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Det er alltid god plass til parkering der uansett, så lapper er neppe nødvendig. De har gjort lurt i å plassere ladeplassene nederst i kjelleren. Det er litt lenger å kjøre, og litt lenger å gå. Fiskedisken på Coop er overraskende bra, og verdt et besøk. i3 får mange km på batteriet der i løpet av en handel.

Softblue

16A er bare tøys, for alle med Leaf, Soul, egolf og i3 vil lade på 400v 3 fase så snart de ser at den er ledig, selv om 16A ved siden av står tom  :P
Ikea Furuseth har kun satt om 3-fase ladeplasser og det er det eneste fornuftige. Passer for alle og alle får best mulig lading.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

ludo

Det er bare det at vi med Soul, BMW i3 og Leaf vil ha 1 fas 32 Amper :-)

Så hvis alle skal bli fornøyd må vi opp i 3 fas 32 amper, og da begynner det å bli mye effekt, hvis man da ikke kommer med noe lastbalansering.

jkirkebo

Sitat fra: Softblue på mandag 09. november 2015, klokken 22:11
16A er bare tøys, for alle med Leaf, Soul, egolf og i3 vil lade på 400v 3 fase så snart de ser at den er ledig, selv om 16A ved siden av står tom  :P
Ikea Furuseth har kun satt om 3-fase ladeplasser og det er det eneste fornuftige. Passer for alle og alle får best mulig lading.

Nei, det er to 16A schuko-plasser der også. Det var en av disse jeg måtte lade Teslaen på sist jeg var der, da alle 11kW plassene var opptatt av elbiler som stort sett ikke ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

#71
Meningen er vel at man skal være på senterene noen timer og da er det vel greit med 16A. Er ikke ment for folk som bare stikker innom for å lade ....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

v-i-c

 >:( >:( >:( OBS dette innlegget har litt IRONI (ikke les om du ikke tåler IRONI)  :( :( :( :( :(

Det er jo ikke pent å parkere på en spesifikk ladeplass uten å lade

Er det like ufint å parkere på en parkeringsplass med lademuligheter for en bensinbil.

Er det parkeringsplasser som er reservert elbiler er det jo helt greit for en elbil å parkere der eller ikke?

Det er jo ingen vits i å koble opp ledningen om ladepunktet ikke leverer riktig strøm, da blir det jo ingen ladning.

Men selvfølgelig er det FY FY for 3,6 kw Leaf å parkere på en AC22kW plass. Selv Leaf folk må jo forstå at en ikke skal blokkere "hurtigladningsplaser pr ENOVA def" når man ikke "hurtiglader".

Her har man et meget stort opplæringsarbeid å gjøre. Det virker som om Leaf folk ikke forstår at man ikke skal blokkere "den Norske hurtiglader". Mange Leaf folk er meget sure om en bensinbil har blokkert en ladeplass med den gamle japanske standard for DC ladning, men synes at det er ok at de selv blokkerer "den nye Norske AC-hurtigladeren".

Ber spesielt en del Leaf folk å tenke over egen oppførsel ..... :) :) :) :) :) :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

3irikur

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 06:53
>:( >:( >:( OBS dette innlegget har litt IRONI (ikke les om du ikke tåler IRONI)  :( :( :( :( :(

Det er jo ikke pent å parkere på en spesifikk ladeplass uten å lade

Er det like ufint å parkere på en parkeringsplass med lademuligheter for en bensinbil.

Er det parkeringsplasser som er reservert elbiler er det jo helt greit for en elbil å parkere der eller ikke?

Det er jo ingen vits i å koble opp ledningen om ladepunktet ikke leverer riktig strøm, da blir det jo ingen ladning.

Men selvfølgelig er det FY FY for 3,6 kw Leaf å parkere på en AC22kW plass. Selv Leaf folk må jo forstå at en ikke skal blokkere "hurtigladningsplaser pr ENOVA def" når man ikke "hurtiglader".

Her har man et meget stort opplæringsarbeid å gjøre. Det virker som om Leaf folk ikke forstår at man ikke skal blokkere "den Norske hurtiglader". Mange Leaf folk er meget sure om en bensinbil har blokkert en ladeplass med den gamle japanske standard for DC ladning, men synes at det er ok at de selv blokkerer "den nye Norske AC-hurtigladeren".

Ber spesielt en del Leaf folk å tenke over egen oppførsel ..... :) :) :) :) :) :)

Jeg forstår ikke hva som er ironi og ikke.

Mener du at vi som kjører Leaf ikke skal kunne lade på AC22kW fordi det er mulig å lade med høyere hastighet enn vi kan bruke?
Skal da også folk som kjører Zoe la være å lade på hurtigladere som tilbyr mer enn AC43kW?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

v-i-c

Jeg mener at man på parkeringsanlegg / p-plasser med "mange" lade enheter bør det etterhvert installeres kun type 2 kontakter med automatisk fase og effektfordeling.
Zaptec kommer med sin Zaptec Smart. Andre fabrikanter kommer med tilsvarende systemer.

Da vil hver enkelt bil ha med seg sin egen type2 kabel som er tilpasset bilens egenskaper.
Og bilene lader med fra 2.0kW opp til 43.0kW alt etter hvor mange biler som benytter ladning og hvor mye effekt som "lade rekken" får lov å trekke. På denne måten unngår en at en leaf med 3.6kw opptar en "hurtigladerplass" plass. Det at bilene da relativt rask får fylt opp batteriene sine gjør at det er ledig kapasitet når en ny bil kommer.

En slik utbygging vil være vesentlig rimeligere enn slik en gjør i dag med en dedikert kabel/el-kurs til hver eneste lasdedpunkt. På et moderne anlegg ala Zaptec Smart "farm" vil antall timer elektrikkeren trenger være betydelig lavere enn dagens løsninger 
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA