Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Think? eller la være

Startet av ludo, fredag 04. desember 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 15:04
Hvordan lage rask lading (AC43kW) av to seine ladepunkter (AC22kW)?

Tar imot konstruktive innspill

Ja, det går an, men nei du må ikke gjøre det. Ikke tenk tanken engang.

Hvis du får feil på fasene vil jeg tro at du kan smelte ladestasjonene, kursene til ladestasjonene, sikringskapet, osv. Potensielt også starte brann.

Du vil ikke få noe samsvarserklæring fra elektriker på noe sånt utstyr. Hvis noe går feil vil du dermed sitte med et ganske erstatningsansvar.

Det er i tillegg i strid med standarden for mode3 lading, som sier at kabelen skal gå ubrutt fra ladestasjonen til elbilen, uten skjøting eller adapter.

Hvis du ønsker at det skal settes opp mer ladeinfrastruktur for elbil, så er det viktig at de som setter opp slikt kan være trygg på at sånne som deg ikke kommer og utsetter dem for potensielt farlige innfall som det her. Bruk ladeinfrastrukturen slik som den er ment å brukes.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Powerflux

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 15:04

Hvordan lage rask lading (AC43kW) av to seine ladepunkter (AC22kW)?



Skal man tilpasse seg 17 ZOE``er som kan lade på AC43kW :o
I don``t think so ::)  Let it go.....dette gnålet begynner å bli plagsomt kjedelig!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Gliderman

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 15:04
Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 13:55
Alternativt kan en få lagt seg "dings" som kobler seg på to stykker AC22kW og slår disse sammen til AC43kW.

Dette bør spørsmålet bør muligens tas på en annen del av dette forum.

Kan noen komme med et fornuftig sted å lage en tråd som tar for seg dette spørsmålet:

Hvordan lage rask lading (AC43kW) av to seine ladepunkter (AC22kW)?

Tar imot konstruktive innspill

Humor og Kanari er kanskje rett seksjon?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

3irikur

Jeg er veldig glad i lading på kjøpesentre med 16a. Jeg har riktig nok ikke lader til å bruke noe mer, men føler at jeg får godt utbytte av å være på f.eks Storosenteret med lading selv en kort stund.


Ofte er problemet at jeg er usikker på om jeg kommer meg hjem etter endt handletur, og da skal det ikke mer enn en times lading til for at jeg er helt sikker på at det går bra. Jeg prioriterer alltid steder med lading over steder som ikke har det, så det har absolutt verdi - både for meg og senteret!


Forresten: MÅ ALLE TRÅDER HANDLE OM HURTIGLADING AV ZOE?! Kan vi ikke diskutere det tråden FAKTISK handler om?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

v-i-c

Sitat fra: fredag på fredag 06. november 2015, klokken 15:54
Hvis du ønsker at det skal settes opp mer ladeinfrastruktur for elbil, så er det viktig at de som setter opp slikt kan være trygg på at sånne som deg ikke kommer og utsetter dem for potensielt farlige innfall som det her. Bruk ladeinfrastrukturen slik som den er ment å brukes.

Ja jeg vil jo helst "Bruk ladeinfrastrukturen slik som den er ment å brukes" men da må det jo finnes en ladeinfrastruktur.
Når det kalles hurtiglader, må/bør jo ladningen skje på under 30 min. For at dette skal skje kan en jo ikke gjøre som i dag å fjerne universielle hurtigladere som gjør det mulig å lade raskt.

Jeg mener at AC22kW hvor man medbringer sin egen ladekabel er riktig type ladning på parkeringsplasser som benyttes ved handling. Da får man full tank på 60 minutter. Eller om man har halvfull tank fylt opp på 30 minutter.

Det vil ta noe tid før alle biler har AC22kW, så ja det kan for et kortere tidsrom være nyttig å ha muligheten vanlig 16A ladning via type2 kontakt.

Men prinsippielt bør alle litt større parkeringsplassr med en mengde ladepunkter benytte systemer som det kommende Zaptech Smart med automatisk last og fase tilpasning for maksimal levering av energi. Da vil alle stort sett få de de kan ta unna av ladning. og når du står der fra 30 min opp til et par timer.

Det bør ikke settes opp flere husholdningskontakter for ladning av elbiler (nå maks 10A).

Til nød kan det settes opp CEE16A enfase kontakter.

Ja det er noen "gamle hard core" elbil entusiaster som inisisterer på slik det var i "gamledager".

Fremtiden er systemer som "Zaptech Smart"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Kristian O

Sitat fra: 3irikur på fredag 06. november 2015, klokken 17:27
Forresten: MÅ ALLE TRÅDER HANDLE OM HURTIGLADING AV ZOE?! Kan vi ikke diskutere det tråden FAKTISK handler om?

Enig! Vart det ikkje laga ein tråd for nokre veker sidan som skulle vere ei slags leikegrind for v-i-c og hans tanker om 43kW lading?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 31. oktober 2015, klokken 19:49
For dei parkeringshusa som har 400v anlegg så er da ein smal sak å få til raskare lading. Desverre så er det mindretal av bilar som kan benytta seg av 400v eller 32A 1fase.
Finnes det noen el-bil som lader med 400V 1-fase (L+N) og hvor finner en det?

Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 06. november 2015, klokken 19:15
Finnes det noen el-bil som lader med 400V 1-fase (L+N) og hvor finner en det?
Samtlige Elbiler.
400V L+N=230V.
Over alt hvor 400V er tilgjenglig for lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Nja. Her var utsagnet at de ladet med 400V. Om en tar ut 230V enfase fra et 230/400V TN-nett, så er det fortsatt 230V. En kan like gjerne trekke dette som en 230V tofaselast fra et IT-nett, ev med "bøtte".

Spørsmålet var om det er noen som lader med 400V?

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Nja!

Ikke Tesla som egentlig bruker 3x230V.

Volvo, Smart og Renault bruker ekte 400V.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

spaceman

Hva mener du med at Tesla lader egentlig med 230vx3? Det gir jo ikke mer enn 12,7kw ved 32a, mens tesla med dobbeltlader er 22kw.

Er ingen biler som lader med 400v 1-fase nei. Tror ikke dette finnes en gang, i såfall blir det L+N i et 690v anlegg. 400v 3-fase er nok det det eneste el biler kan bruke av 400v AC.

elektrolux

Mener at Tesla ikke bryr seg om den kobles til 3x230V ( lasking ) eller om den kobles til et ekte 400V anlegg.

Tesla er fornøyd så lenge det er 230V mellom N og hver enkel fase, og dermed er det mulig å utnytte 1 fase fra et IT nett og laske sammen L1-L2 og L3. Genialt system som gjør det mulig å lade fra omtrent hva som helst.

Prøv dette på Zoe, og den sier poff!

Og ja. Kjenner ikke til noen biler som bruker 400V 1 fase fra 2 faseledere på et TN nett.

Det rare er at MB med Tesla batteri ikke lar seg lure av lasking.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: spaceman på lørdag 07. november 2015, klokken 08:52
Hva mener du med at Tesla lader egentlig med 230vx3? Det gir jo ikke mer enn12,7kw ved 32a, mens tesla med dobbeltlader er 22kw.
USA regnemåte 230*32*3 =22kW
EU regnemåte 400*32*kvadratroten av 3 = 22kW
Det er ingen tilfeldighet at disse to måter å regne på gir samme svar.

Alle enheter oppkalt etter personer skrives med stor bokstav når de forkortes og med liten bokstav om de skrives helt ut altså: W watt,  A ampere, V volt, T tesla. (Ampere, volt, osv. som første ord i en setning følger regler for tegnsetting)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA