Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Think? eller la være

Startet av ludo, fredag 04. desember 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 10:44
Det å sette opp AC11kw er kun aktuelt for å dekke Mersedes,  ellers så er minimum AC22kW normalen blandt biler som lader med trefase teknologi.

Nja, det stemmer ikke helt. Ingen nye Teslaer kommer fra fabrikk med dobbeltlader, og det koster såpass mye å ettermontere at de færreste er interessert når man kan få CHAdeMO-adapter til en sjettedel av prisen. Dermed er 11kW mest interessant som saktelading for disse utenfor handlesentere og lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. november 2015, klokken 11:47
Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 10:44
Det å sette opp AC11kw er kun aktuelt for å dekke Mersedes,  ellers så er minimum AC22kW normalen blandt biler som lader med trefase teknologi.

Nja, det stemmer ikke helt. Ingen nye Teslaer kommer fra fabrikk med dobbeltlader, og det koster såpass mye å ettermontere at de færreste er interessert når man kan få CHAdeMO-adapter til en sjettedel av prisen. Dermed er 11kW mest interessant som saktelading for disse utenfor handlesentere og lignende.

jkirkebo du må lese hva jeg skriver.

"blandt biler som lader med trefase teknologi."

Tesla bruker ikke trefase teknologi. Tesla bruker enfase ladere. Enten har de 3 stykker maks 11kw eller så har de 6 enfase ladere 22kw.

Jeg omtalte "biler som lader med trefase teknologi."

Kan ikke se at Tesla sin eventuelle manglende evne til AC ladning skal legge begrensninger på en fornufrtig utbygging av AC ladning.

Man skal ikke sette opp enkelt punkter, men lage et system som har effect og fase balangsering slik at tilgjennelig effekt utnyttes best mulig. Om man skal kreve at systemet skal kunne levere AC43kW eller om en kan tillate kun AC22kW som maks kan diskuteres.

Det kommende systemet til Zaptec. "Zaptec Smart" er en mulig slik teknisk løsning, Nofuel leverer f.eks et noe biligere fra en annet fabrikat som er bedre egnet på små instalasjoner med opp til 8-10 ladepunkter.

Zaptec Smart er slik jeg forstår det klart best og billigst på store instalasjoner gitt reduserte kostnader til elektrisk instalasjon.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 12:48
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. november 2015, klokken 11:47
Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 10:44
Det å sette opp AC11kw er kun aktuelt for å dekke Mersedes,  ellers så er minimum AC22kW normalen blandt biler som lader med trefase teknologi.

Nja, det stemmer ikke helt. Ingen nye Teslaer kommer fra fabrikk med dobbeltlader, og det koster såpass mye å ettermontere at de færreste er interessert når man kan få CHAdeMO-adapter til en sjettedel av prisen. Dermed er 11kW mest interessant som saktelading for disse utenfor handlesentere og lignende.

jkirkebo du må lese hva jeg skriver.

"blandt biler som lader med trefase teknologi."

Tesla bruker ikke trefase teknologi. Tesla bruker enfase ladere. Enten har de 3 stykker maks 11kw eller så har de 6 enfase ladere 22kw.

Jeg omtalte "biler som lader med trefase teknologi."

Ærlig talt, nå spikker du fliser så det holder her. Hva i all verden slags rolle spiller det om laderen internt er bygget opp av 3 stk. 1-fase ladere eller 1 stk- 3-fase lader? Om noe, er Teslas løsning en fordel for forbrukerne, da man kan lade med 1-fase 32A selv om man bare har en 3x16A lader. MB bruker forøvrig samme løsning, og det var du selv som nevnte Mercedes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

@v-i-c

Begynner å mistenke bindinger til Zaptec her. Du tjater om Zaptec ditt og Zaptec datt i absolutt alle dine innlegg i tillegg til et uavlatelig mas om AC43kW.

Du har din egen AC43kW tråd/lekegrind. Hold deg til den og la være å forsøple ALLE tråder du dropper innom!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Olemann

Er jo bare å spørre han det, merkelig om slikt ikke klart sies av den som omtaler enkelt produkter dersom det er den minste lille personlige interesse, økonomisk eller annet knytt til produktet.
Har man slike interesser bør dette klart stå i signatur.  Om ikke så rakner tilliten til Forum debatter som dette.

v-i-c, har du noen personlige interesse, økonomisk eller annet knytt til produktene du har omtalt?


Sitat fra: Powerflux på lørdag 14. november 2015, klokken 19:45
@v-i-c

Begynner å mistenke bindinger til Zaptec her. Du tjater om Zaptec ditt og Zaptec datt i absolutt alle dine innlegg i tillegg til et uavlatelig mas om AC43kW.

Du har din egen AC43kW tråd/lekegrind. Hold deg til den og la være å forsøple ALLE tråder du dropper innom!!

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. november 2015, klokken 16:21
Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 12:48
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. november 2015, klokken 11:47
Hva i all verden slags rolle spiller det om laderen internt er bygget opp av 3 stk. 1-fase ladere eller 1 stk- 3-fase lader? Om noe, er Teslas løsning en fordel for forbrukerne, da man kan lade med 1-fase 32A selv om man bare har en 3x16A lader. MB bruker forøvrig samme løsning, og det var du selv som nevnte Mercedes.

Med tre 1-faseladere, kunne en tenke seg laderne koblet i stjerne for 400V trefaselading og trekant for 230V trefaselading.

Trolig mulig teknisk, men det kan være praktiske vanskeligheter med tilkobling og omkobling.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på søndag 15. november 2015, klokken 00:37
Med tre 1-faseladere, kunne en tenke seg laderne koblet i stjerne for 400V trefaselading og trekant for 230V trefaselading.

Trolig mulig teknisk, men det kan være praktiske vanskeligheter med tilkobling og omkobling.

En av de praktiske vanskelighetene er nok at det ikke er støtte for 230V 3-fase i Type 2 standarden ;)
Da må man i så fall lage en egen løsning, f.eks med L1,L2 og L3 koblet til L1,L2 og L3, samt L2 koblet til N slik at styringen i ladestasjonen får strøm. Men da blir det ball om f.eks en Zoe kobler seg på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: Powerflux på lørdag 14. november 2015, klokken 19:45
@v-i-c

Begynner å mistenke bindinger til Zaptec her. Du tjater om Zaptec ditt og Zaptec datt i absolutt alle dine innlegg i tillegg til et uavlatelig mas om AC43kW.

Du har din egen AC43kW tråd/lekegrind. Hold deg til den og la være å forsøple ALLE tråder du dropper innom!!

@Powerflux

Jeg har ingen "bindinger til Zaptec" eller noen annen bedrift innen elbil segmenet.
Jeg er indirekte kunde hos Zaptec ved at jeg har kjøpt en bil fra Renault i Norge i dette kjøpet inngår en leveranse fra en underlevrandør Zaptec, som ikke er levert ennå og det er uklart når leveransen kommer (siste er ikke før Januar 2016), Det er også uklart rent teknisk hva som inngår i denne leveransen med hensyn på overgang/tilkoblingskontakter. Det er også uklart hvordan en bytter "overgang/tilkoblingskontakter" fra f.eks CEE16A til vanlig kontakt til type2. Grunnen til disse uklarhetene er at produktet var under utvikling da jeg kjøpte min nye elbil.

Jeg ser at Zaptec kan ha gode produkter som vil gjøre hverdagen lettere for alle elbiler og deres eier/bruker.

Jeg tar et praktisk eksempel fra i går.
I tidligere omtalte parkeringshus for COOP ekstra på grensen mellom Bærum/Asker på andre siden av E18 i forhold til Ikea. (Jeg har heller ingen bindinger til COOP er heller ikke medeier) Er det satt opp et tilbud med ladning til elbiler. Her har man brukt gårsdagens teknologi og laget tre forskjellige tilkoblinger rent fysisk.
-- 3 stykker AC22kW med type 2 kontakt (må ta med egen kabel) (Trefase 400V TN 32A)
-- 7 stykker AC3,6kW med fast kabel avsluttet med en type 1 kontakt (Enfase 230V TN 16A)
-- 5 stykker AC3,6kW med fast kabel avsluttet med en type 2 kontakt (Enfase 230V TN 16A)

Tilsammen 15 dedikerte ladeplasser.

I går kom det en e-golf som har en meget dårlig AC-ladnings løsning (maks 3,6kw 230V 16A)

Vedkommende parkerte først ved type 1 kontaktene og fikk ikke koblet til så flyttet han seg til AC22kW punktet og koblet seg til med medbrakt type 2 kabel.

Vi kom i prat, da han hadde litt problemer med å sette inn kontakten sin i veggboksen. Etter litt plunder begynte bilen hans å lade.

jeg Gjorde han oppmerksom på at det rett ved siden av var ledig ladeplass tilpasset bilen hans med fast kabel og type 2 og at dette alternative ladepunktet ville gi bilen all den energi bilen kunne ta i mot.

Samtidig sa jeg at det var dumt at han parker på et "hurtiglader" og blokerer denne når han ikke hurtiglader.

Nå var dette en oppegående man han takket høflig for info og sa at han neste gang ville parkere og lade ved ladeplassen med fast kabel og type 2. (Nå var det kun 4 biler som benyttet disse 15 plassene og mye ledig kapasistet så det var jo sån sett greit at han ikke flyttet seg denne gangen)

Han var oppegående med klarte ikke å koble teoretisk kunskap til praktisk handling f.eks så prøvde han å begynne å lade med en lang kabel kveilet opp til en spole, Han forsto at han ikke kunne unytte hurtigladning men valgte likevell å blokkere en hurtigladerplass.

Dette nivå av evne til å omsette teoretisk kunskap til praktisk handling er hva en kan forvente hos de som nå etterhvert kjøper elbil. Mange klarer ikke å koble Ungdomskolepensum i Fysikk (som alle selvfølgelig husker) til praktisk handling ref man skal aldri la en elkabel hvor en ønsker å ta "mye" energi igjennom ligger i en kveil p.g.a. "spole" virkningen. Alle vet at man ikke skal blokere en hurtiglader om man ikke har tenkt å hurtiglade, likevel gadd han ikke å flytte bilen en tredje gang av hensyn til andre.

Alle disse problemer hadde vært borte om man hadde bygd ut dette ladeanlegget om 6 månder og da valgt Zaptec Smart (Regner med at Zaptec kan levere Zaptec  Smart om 6 månder, det er jo ikke sikkert)

Det er et meget stort opplæringsarbeid som må utføres blandt de som kjøper elbiler og "bevist" velger å kjøpe en bil med manglende adekvat AC-lade muligheter (les alle som ikke som standard minimum kan lade med AC22kW), disse må ikke blokere AC22kW punktene dersom det 10 meter unna er en ladeplass laget spesielt for deres bil og sakte ladning på maks 3,6kW.
Dette handler om ta hensyn til sine medmensker.
Personlig ser jeg at spesielt eiere av Leaf ser ut til å mangle evnen til å gjenkjenne AC22kW og forstå et dette er et hurtigladerpunkt som de av prinsipp ikke bør benytte om de kan ungå dette.


Jeg har i dette innlegget bevist brukt betegnelsen hurtiglader om et AC22kW punkt av to grunner. EN dette er nå ENOVAs standard for hurtigladning på AC(alle er ikke enig i ENOVA sin definisjon, men den må respekteres) og TO få frem poenget at man må ta ensyn til andre seg om en kjører elbil, det er ufint å blokkere en hurtigladerplass når man ikke har til hensikt å hurtiglade.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 07:11
Personlig ser jeg at spesielt eiere av Leaf ser ut til å mangle evnen til å gjenkjenne AC22kW og forstå et dette er et hurtigladerpunkt som de av prinsipp ikke bør benytte om de kan ungå dette.

Mye å stusse over i innlegget ditt, men du bør kanskje tenke over at det ruller langt flere LEAF rundt på veiene enn noen annen elbil, og det kan faktisk være derfor du ser flere leafs gjøre ting som i dine øyne er galt. Og, altså... Gitt at jeg hadde en LEAF med 6,6kWh lader. Jeg kommer til coop butikken, og kan velge mellom en kontakt som gir meg 3,3kWh, og er gratis, eller en som gir meg 6,6kWh, og er gratis. Da kan du stå der å klage så mye du vil, jeg vil kunne ha like mye nytte av de ekstra kW'ene som deg!

Nå har ikke jeg 6,6kWh lader, så jeg vil alltid foretrekke 3,3kWh laderene, men om alle disse hadde vært opptatt, og jeg trengte strømmen for å komme meg vidre, så hadde jeg koblet meg til 22kWh laderen, igjen uansett hva du måtte mene om det. Dette er et tilbud til alle elbiler, og så lenge det er et tilbud til alle elbiler, så kan alle elbiler benytte seg av det. Hvor mange kWh mener du bilen skal dra før den har lov til å parkere der? BMW i3 og LEAF er altså ikke gode nok, hva med MB'en som drar 11kW? Er det bra nok? Eller må den kunne dra 22kW for å få lov til å benytte disse punktene? Altså, Tesla med dobbeltlader, ok, men ikke med enkeltlader?

Coop har gjort ett par feil på det stedet du refererer til. For det første, hvorfor ha 7 p-plasser med type1 kabel og 5 p-plasser med type2 kabel? Om det er 5 VW eGolfer som står til lading, og eGolf nummer 6 kommer, vil han da naturlig parkere på en ledig 22kW plass dersom han trenger strøm, fremfor å parkere på en av de ledige type1 plassene, om det skulle være noen. Det ville jo vært LANGT bedre med 12 stykk type2 kontakter som alle kunne bruke. Om folk synes det er for mye strev å ta ut en kabel og koble den til, vel så trenger de sannsynligvis ikke strømmen. Den andre feilen er å ikke behandle 22kW punktene som det de faktisk er, og som du hele tiden prøver å understreke, noe annet enn treglading. Jeg ser samme problemet på Råholt senter. Hvorfor skal en bil med 3,3kWh lader parkere ved tregladeren, når 22kWh laderen som står rett ved siden av, ser helt lik ut, koster nøyaktig det samme å bruke (ingenting)? Det MÅ være en prisforskjell på disse laderene, hvis ikke vil det bli totalt håpløst. Fortum sine 22kW ladere som koster 1kr pr minutt å bruke, vil kunne inngå i planlegging av lengre kjøretur, da folk parkerer der om de faktisk trenger det. Disse "gratis 22kWh laderene" ender opp med å bli sakteladere med "høyere tall".

Mathallen Vulkan phus har forstått dette. Egen bilettautomat for 22kWh laderene, med høyere pris enn "vanlige p-plasser".  Da kan LEAF, VW eGolf osv osv, velge om de vil parkere på vanlige plasser, eller om de virkelig trenger ekstra strøm og alt annet er opptatt, betale mer for å stå på 22kWh plassene. Men da kan du iallefall vite at de sannsynligvis TRENGER strømmen.

Griffel

Innleggene over illustrerer jo fordelen med et system med automatisk lastbalansering. Et nytt Smartsenter ala Slependen om et par års tid kunne f.eks. ha montert 15 Zapcharger smart på en 63A kurs (eller tilsvarende fra en konkurent).

Ingen hadde behøvd å bekymre seg om hvilken plass som var tilgjenglig.
Ingen belaster totalen med mer en de trenger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Panduck

Sitat fra: Griffel på søndag 15. november 2015, klokken 11:28
Innleggene over illustrerer jo fordelen med et system med automatisk lastbalansering. Et nytt Smartsenter ala Slependen om et par års tid kunne f.eks. ha montert 15 Zapcharger smart på en 63A kurs (eller tilsvarende fra en konkurent).

Ingen hadde behøvd å bekymre seg om hvilken plass som var tilgjenglig.
Ingen belaster totalen med mer en de trenger.

En lastbalansert løsning er jo flott, men det hjelper lite om man har en bil med 22kWh lader, og trenger så mye som mulig. At Coop tilbyr 22kWh er jo flott, men det burde være en tjeneste man betaler ekstra for. Om en 6.6kW LEAF kommer og trenger 6.6kW for å komme seg hjem etter handleturen, vil han muligens betale litt ekstra fremfor å koble seg på et "lastbalansert system" som for tiden kanskje bare gir 2kWh. Zap systemet er sikkert smart (...bah), men skal man vente med å bygge ut noe til systemet er klart? Hva som Zap er som Artic Roads, store ord og lite virkelighet?

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:06
Og, altså... Gitt at jeg hadde en LEAF med 6,6kWh lader. Jeg kommer til coop butikken, og kan velge mellom en kontakt som gir meg 3,3kWh, og er gratis, eller en som gir meg 6,6kWh, og er gratis. Da kan du stå der å klage så mye du vil, jeg vil kunne ha like mye nytte av de ekstra kW'ene som deg!

Nå må du faktisk lese hva jeg skriver!


Sitat fra: v-i-c på søndag 15. november 2015, klokken 07:11
Det er et meget stort opplæringsarbeid som må utføres blandt de som kjøper elbiler og "bevist" velger å kjøpe en bil med manglende adekvat AC-lade muligheter (les alle som ikke som standard minimum kan lade med AC22kW), disse må ikke blokere AC22kW punktene dersom det 10 meter unna er en ladeplass laget spesielt for deres bil og sakte ladning på maks 3,6kW.
Dette handler om ta hensyn til sine medmensker.

Biler som maksimalt kan lade med kun 3,6kW skal av prinsipp ikke benytte 22kW punkter dersom det er et ladepunkt tilpasset deres bil med maks 3,6kW like ved.

Problemet er at mange rett og slett gir f.. eller vil ikke eller kan ikke forstå forskjellen på et 3,6kW og et 22kW ladehull type 2.
Dette er et faktum man bare må akseptere.

Fremfor å forsøke å lære opp alle disse sløve elbileierne (typisk leaf eiere uten teknisk interesse), må vi benytte smart teknologi som gjør at disse uten teknisk interesse eller teknisk kunskap kan omgås oss andre "vanlige tekniske oppegående folk" uten at de lager trøbel for oss.

Zaptec sitt Smart system løser akurat dette problemet med effekt og fase balangsering. Nå har Zaptec Smart også den bi effekten at instalasjonskostnadene i form av utgifter til kabel og elektrikkerarbeid blir kraftig redusert.

Dette er grunnen til at jeg prøver å gjøre folk oippmerksom på ny teknologi som gjør livet lettere for oss alle.

(Jeg bruker zaptec sitt produkt for å eksemplifisere, andre levrandører har systemer med noen av de samme egenskapene, men i Norge synes jeg at vi skal støtte opp om Norsk industri og Norsk industri produksjon)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Speeder

Bilforhandlerne burde vært pålagt å legge inn en 30minutters seanse forbeholdt opplæring rundt lading. Hadde sikkert spart oss for mange leaf\golf på 22kW punkter.

Zoe 43kW

Panduck

Sitat fra: Speeder på søndag 15. november 2015, klokken 11:41
Bilforhandlerne burde vært pålagt å legge inn en 30minutters seanse forbeholdt opplæring rundt lading. Hadde sikkert spart oss for mange leaf\golf på 22kW punkter.

Du har altså en god forklaring på hvorfor 6.6kWh LEAF'er ikke skal få lov til å lade på 22kWh punkter? Igjen, hva er minstekravet for å lade fra 22kWh punkter?

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 15. november 2015, klokken 11:34
Sitat fra: Griffel på søndag 15. november 2015, klokken 11:28
Innleggene over illustrerer jo fordelen med et system med automatisk lastbalansering. Et nytt Smartsenter ala Slependen om et par års tid kunne f.eks. ha montert 15 Zapcharger smart på en 63A kurs (eller tilsvarende fra en konkurent).

Ingen hadde behøvd å bekymre seg om hvilken plass som var tilgjenglig.
Ingen belaster totalen med mer en de trenger.

En lastbalansert løsning er jo flott, men det hjelper lite om man har en bil med 22kWh lader, og trenger så mye som mulig. At Coop tilbyr 22kWh er jo flott, men det burde være en tjeneste man betaler ekstra for. Om en 6.6kW LEAF kommer og trenger 6.6kW for å komme seg hjem etter handleturen, vil han muligens betale litt ekstra fremfor å koble seg på et "lastbalansert system" som for tiden kanskje bare gir 2kWh. Zap systemet er sikkert smart (...bah), men skal man vente med å bygge ut noe til systemet er klart? Hva som Zap er som Artic Roads, store ord og lite virkelighet?

Hvorfor betale ekstra???

Huseier/Leietager tar en prinsipp beslutning om å legge tilrette for elbilladning.

Bestemmer seg for å bruke maks 250 A 400V TN til dette.
Setter opp en sikring på 250A 400V i sitt sikringsskap.

Legger en lang kabel (Passende for 250A 400V TN) langs en leng vegg i parkeringshuset.
Setter opp en koblingsboks ved hver parkeringsplass.
Setter opp en Zaptec Smart med en kort kabel opp til koblingsboksen ved hver parkeringsplass

I Hver Zaptec Smart er det en 32A sikring og et Jordfeilbryter type B.

Hvor mange A som settes av til elbil ladning
Hvor mange ladepunkter som settes opp

Bestemmes av markes og økonomi avdeleningene i felles skap.

Personøoig vil jeg tro at vi får mange handelparkeringshus i fremtiden med fra 25 til 100 slike parkeringsplasser med Zaptec Smart (eller tilsvarende produkt fra en annen levrandør)

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA