Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Think? eller la være

Startet av ludo, fredag 04. desember 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 16:35
Jeg mener at man på parkeringsanlegg / p-plasser med "mange" lade enheter bør det etterhvert installeres kun type 2 kontakter med automatisk fase og effektfordeling.
Zaptec kommer med sin Zaptec Smart. Andre fabrikanter kommer med tilsvarende systemer.

Da vil hver enkelt bil ha med seg sin egen type2 kabel som er tilpasset bilens egenskaper.
Og bilene lader med fra 2.0kW opp til 43.0kW alt etter hvor mange biler som benytter ladning og hvor mye effekt som "lade rekken" får lov å trekke. På denne måten unngår en at en leaf med 3.6kw opptar en "hurtigladerplass" plass. Det at bilene da relativt rask får fylt opp batteriene sine gjør at det er ledig kapasitet når en ny bil kommer.

En slik utbygging vil være vesentlig rimeligere enn slik en gjør i dag med en dedikert kabel/el-kurs til hver eneste lasdedpunkt. På et moderne anlegg ala Zaptec Smart "farm" vil antall timer elektrikkeren trenger være betydelig lavere enn dagens løsninger

Dette svarte ikke på noen av spørsmålene mine.

Du skrev:
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 06:53

Men selvfølgelig er det FY FY for 3,6 kw Leaf å parkere på en AC22kW plass. Selv Leaf folk må jo forstå at en ikke skal blokkere "hurtigladningsplaser pr ENOVA def" når man ikke "hurtiglader".

Her har man et meget stort opplæringsarbeid å gjøre. Det virker som om Leaf folk ikke forstår at man ikke skal blokkere "den Norske hurtiglader". Mange Leaf folk er meget sure om en bensinbil har blokkert en ladeplass med den gamle japanske standard for DC ladning, men synes at det er ok at de selv blokkerer "den nye Norske AC-hurtigladeren".

Ber spesielt en del Leaf folk å tenke over egen oppførsel ..... :) :) :) :) :) :)

Derfor spør jeg igjen:

Mener du at vi som kjører Leaf ikke skal kunne lade på AC22kW fordi det er mulig å lade med høyere hastighet enn vi kan bruke?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Softblue

Lurer på om de som parkerer på ladeplasser uten å lade, pleide å parkere ved pumpa på Statoil for å gå å handle et par timer?  ::)
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Rio

Det er et problem at type 2 (for ikke å snakke om lastbalansert type 2) har en helt annen kostnad å installere for en arbeidsgiver eller et kjøpesenter enn en vanlig Schuko, eller 16 A CEE blå industrikontakt.

På jobb har vi 25 ladeplasser med Schuko. Jeg kan ikke helt se for meg at arbeidsgiver skulle betale for 25 Type 2 bokser.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

3irikur

Sitat fra: Rio på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:41
Det er et problem at type 2 (for ikke å snakke om lastbalansert type 2) har en helt annen kostnad å installere for en arbeidsgiver eller et kjøpesenter enn en vanlig Schuko, eller 16 A CEE blå industrikontakt.

På jobb har vi 25 ladeplasser med Schuko. Jeg kan ikke helt se for meg at arbeidsgiver skulle betale for 25 Type 2 bokser.

Nei, men det trengs heller ikke om arbeidsgiver har nok strøm å gå på. Da holder det med CEE-kontakter :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Rio

Sitat fra: 3irikur på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:46
Sitat fra: Rio på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:41
Det er et problem at type 2 (for ikke å snakke om lastbalansert type 2) har en helt annen kostnad å installere for en arbeidsgiver eller et kjøpesenter enn en vanlig Schuko, eller 16 A CEE blå industrikontakt.

På jobb har vi 25 ladeplasser med Schuko. Jeg kan ikke helt se for meg at arbeidsgiver skulle betale for 25 Type 2 bokser.

Nei, men det trengs heller ikke om arbeidsgiver har nok strøm å gå på. Da holder det med CEE-kontakter :)

Problemet er jo at "ingen" elbiler leveres med en CEE EVSE, men bare Schuko. Da har man adapterhelvete gående.

Det sagt, det er fremdeles bedre enn Schuko.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Magne St

Har lest litt på denne debatten og opplever at den er litt for navlebeskuende.  Debatten er preget av at det endelig er kommet biler med en batteristørrelse som en bare kunne drømme om for få år siden.

For øvrig så har ikke dagens "trillinger", som det er mange av, verdens største batteri heller.

Men det som er glemt er at nå er hybridene på veg.  Man kan like det eller ikke, men disse bilene har små batterier og bør kjøres fra stikkontakt til stikkontakt skal de bidra til redusert CO2utslipp.  Disse bilene har stor glede av 16 amp strømuttak. 

En skal heller ikke glemme at om ikke så altfor mange år så begynner batteriene i dagens elbiler å bli slitne.  I den sammenhengen kan en eller flere 16 ampkontakter strategisk plassert forlenge levetiden på batteriet. 

Det er nok ingen fornuft i å kritisere drivere av kjøpesentere fordi de bare installerer 16 amp. 

Se heller på det som en god start.  En time på en 16 amp kurs gir fort innpå 20 km ekstra rekkevidde.   

Blir man spurt om råd, kan man anbefale en mix av uttak. 
Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE (43)

3irikur

Sitat fra: Rio på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:47

Problemet er jo at "ingen" elbiler leveres med en CEE EVSE, men bare Schuko. Da har man adapterhelvete gående.

Det sagt, det er fremdeles bedre enn Schuko.

Jeg er enig, men et skikkelig adapter fra CEE til Schuko behøver ikke å koste mer enn 200kr, og da vil det være like trygt som (eller tryggere enn) en ferdig montert Schuko. Jeg vil ikke kalle det et adapterhelvete, men litt mer styr er det jo.

Jeg har tro på at arbeidsgivere fortsatt kan installere gode, nye ladepunkter uten å ruinere seg! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Panduck

Sitat fra: Magne St på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:20
Men det som er glemt er at nå er hybridene på veg.  Man kan like det eller ikke, men disse bilene har små batterier og bør kjøres fra stikkontakt til stikkontakt skal de bidra til redusert CO2utslipp.  Disse bilene har stor glede av 16 amp strømuttak. 

Mange gode poeng. Vi får en rekke hurtig / semihurtige ladepunkter som brukes til å lade elbilen "på tur", og andre punkter, som f.eks 3,3kWh punkter, til "påfyll når bilen står litt lengre parkert". Alt vi får av plasser til å lade, synes jeg vi bør ønske velkommen. Vi kommer neppe til å bruke disse som "nødvendige ladepunkt" for å komme oss dit vi vil, og de bør da være åpne for at alle, også hybridbiler, skal få bruke de.  All reduksjon i bensinbruk er bra, og det er bedre at en range-extended i3 får noen kilometer ekstra batteri fra en kontakt, før den begynner å bruke bensin for å lade batteriet.

For folk med trillinger der jeg bor, vil en 3,3kWh lader en times tid gjerne gi nok strøm for å kunne kjøre til Oslo og hjem igjen. Uten den timen vil man måtte ty til hurtiglading (som jo er et godt alternativ dersom man ikke finner en stolpe, men det er vel å foretrekke dersom man slipper det)

3irikur

Sitat fra: Panduck på torsdag 12. november 2015, klokken 15:58

de bør da være åpne for at alle, også hybridbiler, skal få bruke de.  All reduksjon i bensinbruk er bra, og det er bedre at en range-extended i3 får noen kilometer ekstra batteri fra en kontakt, før den begynner å bruke bensin for å lade batteriet.


Akkurat derfor bør ladeplasser være merket med "Reservert ladbar motorvogn under lading". Da kan wattnisser som parkerer uten å lade bøtlegges, og hybrider kan lades uten å være redde for regelridende parkeringsvakter.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Kjell Leaf

Sitat fra: ludo på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:03
Når jeg er på f.eks et kjøpesenter, er jeg der veldig sjelden lengre en 1 time. Det bli ca 15km (16A). Blir til at jeg ikke lader. Jeg regner med at det er slik for de fleste andre også.

Jeg var f.eks i Oslo en dag fant en 16A ladepunkt, brukte den. Sto der ca 3 timer. Ender med at jeg må hurtiglade på vei hjem. Så egentlig kunne jeg bare droppet å saktelade.

Ser også at det på nye sykehuset Østfold i Sarpsborg bare har bygget ut 16A ladepunkter.

Poenget mitt er at det finnes 3 typer daglige gjøremål:
1. Være et sted lenge. F.eks hjemme, jobb osv. Funker bra med 16A.
2. Gjøre et ærende i løpet av dagen. F.eks dra på kjøpesenter, på kino, besøke noen på sykehus osv. Hadde funger bra med 32A (7,2kW) ladning eller mer. Gidder ikke å koble til en 16A ladepunkt.
3. Ute på langtur. Hurtigladere.

Jeg lurer på om mange av de som setter opp ladepunkter ikke tenker på bruken. De vet bare at de burde ha ladepunkter..?

Blir det satt opp en god del ladepunkter på 16A til ingen nytte? At disse ladepunkter hadde blitt mer brukt hvis det var 32A (7,2kW) eller mer.

Jeg mener det burde vært mer av 32A 1-fas (7,2kW) og 16A 3-fas (11kW) for daglige gjøremål.
Ja, denne ladingen er viktig for mange, ikke bare for å få nok strøm til å rekke hjem, men for å fylle på litt for å øke kjørelengden generelt resten av dagen.  Hvorfor har noen vondt av dette ? Skjønner ikke engang at det blir tatt opp, aii lading som finnes er god lading ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

lifern

På de strekningene jeg må kjøre kona for at hun skal shoppe er det gull for meg at det er 16A mulighet.
Bare synd at det ALLTID er noen IDIOTER som parkerer uten å lade.
SVART EUROLEAF 2013

02jan

For min del er mulighet for saktelading rundt handel/næring helt avgjørende for at jeg kan velge å bruke elbilen også på besøk/handel et stykke før hjemmet.

Eksempel i går, ankom avtalt bysentrum 7 mil fra hjemmet, med 4 mil rest rekkevidde. Kunne valgt å stå i kø ved Hurtiglader på vei ut av Oslo i fredagsrushet, men med frue og barn i bilen og en avtale å rekke, så valgte jeg å kjøre direkte (hadde forøvrig kjørt 10 mil samme dag).
 
Kunne møte til middag og teater, som avtalt, takket være mulighet til sette bilen i 16 amp(type2) kontakt.

når jeg har kjørt et stykke 10-30 mil, med elbilen og ankommer destinasjon, så er det sjelden jeg setter meg i bilen igjen og kjører tilbake innen en time.

Ønsker å lade opp bilen på destinasjon , isted for vente til avreise (la bilen stå med lav batterikapasitet) for så oppsøke ladestasjon i håp om nok rekkevidde og ledig kontakt.

hvis saktelade mulighet forvinner , og utbygging av hurtigladenettverk ikke kraftig forbedres med bl.a  Mulighet for flere biler kan lade samtidig. Så er veien min kort over til benisnbil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Panduck

Sitat fra: 02jan på lørdag 14. november 2015, klokken 08:27
For min del er mulighet for saktelading rundt handel/næring helt avgjørende for at jeg kan velge å bruke elbilen også på besøk/handel et stykke før hjemmet.

Jeg er helt enig i det du sier, men nå var det vel ikke snakk om å si at "saktelading" var poengløst, men om 3,6kW heller burde være 7,4kW. For en i3-eier må jo 7,4kW punkter være langt mer attraktive enn 3,6kW punkter.

Jeg er helt enig med de som sier at ALLE ladepunkter er bra. Selv et punkt som gir 8A er bedre enn ingenting. Håper uansett vi får flere punkter der tilgjengelig strøm blir fordelt mellom bilene som er koblet til.

tutti

32A ladepunkter er sjeldne. 7,6 kwh likeså. Det er mer fremtidsrettet å bygge ut 3-fase 16A nå. Sannsynligvis blir 1x32A er kuriositet på veien til semi-hurtig offentlig lading.

v-i-c

Sitat fra: tutti på lørdag 14. november 2015, klokken 10:27
32A ladepunkter er sjeldne. 7,6 kwh likeså. Det er mer fremtidsrettet å bygge ut 3-fase 16A nå. Sannsynligvis blir 1x32A er kuriositet på veien til semi-hurtig offentlig lading.

Anbefaler alle å sette seg inn i tankegangen som ligger bak konseptet til Zaptec.

Spesielt se på hvor mye billigere selve instalasjonsjobben blir

Dette krever litt insikt og innteresse for å forstå

Det står litt info på Zaptec sine hjemmesider, men de får ikke klart nok frem insparingene til innkjøp av kabel og instalsjonsarbeid

Søk på "Zaptec Smart"

"Zaptec Smart" må ikke forvekles med "Zaptec Portable" som er spesial utviklet for Renault til bruk av ZOE i Norge på IT og TT nett.

Det å sette opp AC11kw er kun aktuelt for å dekke Mersedes,  ellers så er minimum AC22kW normalen blandt biler som lader med trefase teknologi.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA