Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

leafnor

Se her: http://www.slideshare.net/georgebetak/nissan-leaf-battery-pack-initial-analysis
Maks ladet er det 4,1Volt per celle.
96 celler, totalt maks spenning da 393,6.
Bortsett fra spenningen på batteriet er de andre verdiene beregninger som gjøres.
I slides jeg linket til antydes at GIDS, ("SOC ticks") er 0,075.
Med 281 som maks kan det holde 21,075 kWt.

Om en prøver å regne på energien lagret så faller saker på plass:
kWt = SOC x SOH x Spenning x Ahr / 1000

Min 2012 lader til 393,38 volt. Har for tiden Ahr 56,09 og SOH 85, SOC 92,3% fulladet.
kWt = 0,923 x 0,85 x 393,38 x 56,09 /1000 = 17,3 kWt
Dividerer jeg det med 0,075 (GIDS = 75 wh) får jeg 231.
Og LeafSpy ga 231 i dag tidlig på fulladet.
Begynner derfor å tro at en GIDS er 75wh. Jeg regnet i vinter ut at det måtte være ca 78,5, men det var med "låste" vinterverdier på batteriet. Med vårvarmen falt verdiene fort, og nå stemmer mer og mer på at GID er 75wh.






Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Husker ikke nøyaktig når jeg tok den oppdateringen, men en gang på sommeren i fjor. Har jo da "sommerverdier", som er litt lavere. Ser jeg hadde 2 dropp gjennom sommeren hver av de på sånn ca:
Ahr- Ned drøye 2 Ahr
SOH - Ned 3 %
Hx - Ned 4 %

Hva de skyldes er jeg usikker på, om oppdateringen skyldte begge droppene eller annet vet jeg ikke..

Setter opp noen av mine tall etter formelen:
Usikker på i hvilket bilde du henter Ahr, da det er forskjellig verdier i 2 bilder, i første skjerm med bilde av hver celle, og 3. skjerm med bl.a. GODs kwh tilgjengelig osv.
Henter mine da fra 3. skjermen, den laveste av de 2.
Begge med fulladet bil:

SOH på 97%, så det er vel før oppdateringen
0,972x0,97x395,98x62,02/1000= 23,15kwh
277 GIDs -> 83,6wh / gid

0,971x0,89x396,13x56,85/1000= 19,46kwh
254 GIDs -> 76,6wh gid

Jeg har, en eller annen gang, skiftet fra 80 til 77,5wh pr GID i Leafspy, men det skal vel bare gi forskjell i oppgitt tall tilgjengelig kwh såvidt jeg vet.

Ser mine data ligger fra ca 83wh/gid ned til ca 76, innom 81 og 78 så det ser litt ut som hvor mye 1 GID er, er litt væravhengig  8) :o
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Leif Leaf

Jeg er litt forvirret med hva som er rett Watt per GID osv, men nå har min bil passert 3 år (50.050 km) og har 258 GIDs i dag, og med 80 W/GID tilsvarer det 20,6 kW (dette er tall fra LeafSpy). Det tilsvarer ca. 5% tap i forhold til nytt batteri som er på 21,6 kW - er det rett resonnert...?
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

leafnor

Enklest å regne på Gids alene.
Nytt lader til 281. Din lader til 258.
Da blir det 258/281=91,8% av et nytt batteri.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

LeafSwe

Jag brukar räkna 70Wh/Gids.
70x258Gids = 18kwh-0,4(siste 0,4 ej tillgänglig)= 17,6kwh tillgänglig.
Så jag gissar du kommer 100km med snitt förbrukning 17,6kwh/100km eller 176km om du lyckas hålla 10,0kwh/100km  :)

3P+
3SR+

Myrvang

Hvordan OBS bruker dere? Har en som fungerer på min i-On og en kompis´ Leaf (1. modell) men ikke på min 2015. Får beskjed om at dne er 2.1 og not suported.

Hvor har dere kjøpt de som virker? Min er fra Kjell & Company.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Leif Leaf

#156
Sitat fra: leafnor på mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Enklest å regne på Gids alene.
Nytt lader til 281. Din lader til 258.
Da blir det 258/281=91,8% av et nytt batteri.

Ja - det var jo faktisk mye enklere. Men jeg har aldri fått 281 GIDs på min - maks 266 da den var ny (10.6.2013). Legger ved en liten graf som viser juni-målinger med LeafSpy siste fire år.

Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

#159
Sitat fra: leafnor på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:09
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:47
Sitat fra: leafnor på mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Nytt lader til 281.
Referanse?
Ref: http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro
- Gids as a raw number or a percentage of 281 (the usual maximum reading of a new Leaf)
Så om en ny Leaf lader til 100% SOC så får han 281 Gids.
Jeg klarte å lade til 92,5% SOC og fikk 234 GIDs. Hvis BMS hadde tillatt meg å lade til 100% SOC, så ville jeg da hatt 234 / 0,925 = 253 GIDs. Hvilket skulle bety at jeg har 253/281 = 0,9 eller 90% av opprinnelig. Men SoH sier 86%. Hvis SoH er riktig, så skulle maks GIDs være 253 / 0,86 = 294 GIDs.  ??? Eller så kan ikke en GID være en konstant energimengde gjennom bilens levetid. GID på min bil skulle da være 281/294 = 95,6% av en GID på ny Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:56
Sitat fra: leafnor på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:09
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:47
Sitat fra: leafnor på mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Nytt lader til 281.
Referanse?
Ref: http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro
- Gids as a raw number or a percentage of 281 (the usual maximum reading of a new Leaf)
Så om en ny Leaf lader til 100% SOC så får han 281 Gids.
Jeg klarte å lade til 92,5% SOC og fikk 234 GIDs. Hvis BMS hadde tillatt meg å lade til 100% SOC, så ville jeg da hatt 234 / 0,925 = 253 GIDs. Hvilket skulle bety at jeg har 253/281 = 0,9 eller 90% av opprinnelig. Men SoH sier 86%. Hvis SoH er riktig, så skulle maks GIDs være 253 / 0,86 = 294 GIDs.  ??? Eller så kan ikke en GID være en konstant energimengde gjennom bilens levetid. GID på min bil skulle da være 281/294 = 95,6% av en GID på ny Leaf.
Tror det er slik:
100% SOC tilsier 4,2V på cellene, men Leafr lader til 4,1V: Maks SOC er trolig derfor ikke mer enn 97,6%
Dine 253 GIDS på 100% SOC vil ikke bli mer enn 247. Dividert på SOH 0,86 blir det 287.
Feilmargin på 2%, er innenfor med tanke på at alt er forsøkt elektronisk beregnet mot en kjemisk blanding inne i ditt fysiske batteri utsatt for forbruksbalastning og temperaturer som varierer dag for dag.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Leif Leaf

Sitat fra: leafnor på tirsdag 26. juli 2016, klokken 11:50
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:56
Sitat fra: leafnor på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:09
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:47
Sitat fra: leafnor på mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Nytt lader til 281.
Referanse?
Ref: http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro
- Gids as a raw number or a percentage of 281 (the usual maximum reading of a new Leaf)
Så om en ny Leaf lader til 100% SOC så får han 281 Gids.
Jeg klarte å lade til 92,5% SOC og fikk 234 GIDs. Hvis BMS hadde tillatt meg å lade til 100% SOC, så ville jeg da hatt 234 / 0,925 = 253 GIDs. Hvilket skulle bety at jeg har 253/281 = 0,9 eller 90% av opprinnelig. Men SoH sier 86%. Hvis SoH er riktig, så skulle maks GIDs være 253 / 0,86 = 294 GIDs.  ??? Eller så kan ikke en GID være en konstant energimengde gjennom bilens levetid. GID på min bil skulle da være 281/294 = 95,6% av en GID på ny Leaf.
Tror det er slik:
100% SOC tilsier 4,2V på cellene, men Leafr lader til 4,1V: Maks SOC er trolig derfor ikke mer enn 97,6%
Dine 253 GIDS på 100% SOC vil ikke bli mer enn 247. Dividert på SOH 0,86 blir det 287.
Feilmargin på 2%, er innenfor med tanke på at alt er forsøkt elektronisk beregnet mot en kjemisk blanding inne i ditt fysiske batteri utsatt for forbruksbalastning og temperaturer som varierer dag for dag.

Jeg tror du har helt rett leafnor.

Mine 258 GIDs blir maks 252 ved 100% SOC. Deler jeg 252 på min SOH (som er 90%) blir det nøyaktig 280.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

tomrh

#162
Med Leafnors argumentasjon betyr det at 281 Gids tilsvarer maks oppnåelig SoC på ny Leaf, ikke 100% men 97,6%. Da skulle 100% SoC, hvis mulig, tilsvare 281/0,976 = 288 Gids.

Min SoC på 92,5% skulle da tilsvare 288 * 0,925 * 0,86 (SoH) = 229 Gids.
Og LeafSpy viste 234, dvs. 2,2% avvik.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#163
Sitat fra: leafnor på mandag 11. juli 2016, klokken 12:22
Sitat fra: leafnor på torsdag 26. mai 2016, klokken 19:05
Sitat fra: leafnor på torsdag 05. mai 2016, klokken 17:12
Etter vinterdvale faller verdiene fortsatt, SOH ned på 87%:

91.614 km
AHr 57.69
SOH 87%
Hx 75.48%
39 QC  2952 L1/L2

I dag tidlig fortsatt synkende verdier:

91.677 km
Spenning 392,26 Volt
AHr 57.50
SOH 87%
Hx 75.16%
39 QC 2955 L1/L2

Den ladet i natt til 241 GIDS. Da var SOC 94%. I vinter pleid å ligge ligge rundt 92%.
Selv om parametre i batteriet synker, lader det så og si like mye i batteriet fordi den kommer lengre opp på SOC synes det som.
For ett år tilbake rett etter bilen anskaffet pleide den å lade 5-6 Gids mer. Lå gjerne på 246-247.
6 Gids færre er 2,4%, så når SOH falt 2%-poeng så stemmer nok det.
:-[ Det går bare en veg, i dag SOH 86, Ahr 57,04 og Hx 73,86. Fortsetter det i samme tempo er jeg uten en bar innen høsten.
Første dag med ferie, og LEAF svarer med SOH 85, Ahr 56,17 og Hx 71,84%
Da er det kun kort tid til første strek forsvinner. Nå i sommer ligger forbruk på 1,3 kWt/mil, så batteriet presses ikke. Lite hurtigladinger også som kan holde verdiene opp.
Innen høsten er nok kun 11 streker tilbake.
96400 km så langt, 45 QC og 3062 L1/L2. Kun 2 hurtigladinger da jeg kjøpte den mai forrige år, så jeg har påført den 43 av de 45.
Etter 2600 km på DanaCuptur fra Trondheim, med i alt 39 QC, er verdiene økt til:
Km: 99515
SOH 88%
Ahr 58,38
Hx 77,49%

I dag tidlig på siste del av hjemreise ladet den til 240 GIDS. Det er 7 flere enn da start på turen.
Batteriet er nok ikke blitt friskere, heller "dårligere" for det nådde 52 grader på de to varmeste dagene med langtur.
Håper SOH holder seg såpass at det "overlever" vinteren, og jeg får se alle streker intakte til neste vår. Mest sannsynlig ønsketenkning.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

46,400km
AHr 63,01
SOH 96%
Hx 97,26%
152 QC 1228 L1/L2

En del langturer i det siste med 6-7 ladestopp har fått SOH opp fra 91 til 96% :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA