Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

nr1rayner

@jkirkebo
Tror du leste innlegget mitt litt fort.
Jeg har alle streker i god behold.
Kmstand er ca 27'km

Etter mine Leafspy-tall kan det se ut som om jeg mister en strek snart, hvis de sammenlignes med andres.
Dog stoler jeg ikke helt på dette. Jeg tror ikke man kan så "blindt" sammenligne tall fra forskjellige biler.

Som mange andre rapporterte, falt tallene betraktelig etter oppdateringen (som min fikk).
I tillegg ser det ut for at tallene falt etter nye versjoner av Leafspy kom.
Det kan derfor være mulig at første strek faller på mye lavere verdier enn de normale SOH 85% på de bilene med den berømte oppdateringen.

Men, jeg kan jo selvsagt ta feil og oppdage at det er noe "feil" med batteriet mitt.
Time will show  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: nr1rayner på mandag 11. juli 2016, klokken 13:42
27.000km
Batteritemp 18 C.
Ahr 57,36
SOH 87%
HX 86,26%
Antall gids har jeg ikke peiling på da jeg sjelden har mulighet for å lade fullt.
QC 21
L1/L2 976
Leafspy versjon 38.80 og oppdateringen fra Nissan.
Og da, ca 700km, 8QC, 17 L1/L2 senere, deriblant 2 ladinger til 100% som min svært sjelden får er tallene:
Ahr 58,76
SOH 89%
HX 89,35%

Noe av økningen kom vel av QC, men det var vel mer av lading til 100%.
Har ikke tilgang til fast ladepunkt, så min blir aldri ladet til en fast %, bare litt her og litt der etter behov og hva som passer.
Da er også tallene nå såvidt bedre enn de var 8/8-15, for 13'km siden.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Har endelig installert Leafspy og kjøpt dongle jeg også. Mine tall:
AHr 56,61
SoH 86%
Hx 72,91%

Odo 88917
QC 164
L1/L2s 3240

Etter å ha ladet til 80%, bilen stått en stund.
Selv om jeg er en erfaren elbilist er jeg noob på Leafspy. Hva betyr Hx og L1/L2s?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 17. juli 2016, klokken 10:42
Hva betyr Hx
Svarer meg selv med litt googling:
Sitat
Hx The meaning of this number is not fully understood but it appears to be inversely related to the battery internal resistance. As the internal resistance of the battery pack increases it is thought this percentage decreases. As internal resistance increases more energy is lost within the pack and the pack heats up more under load
Dvs. Hx vil øke ved lading og kjøring og synke hvis bilen blir stående ubrukt, og har ingenting å gjøre med batterihelse. (?)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

@tomrh. Stor indre motstand vil bety at mye av den lagrede energien ikke kommer ut, men blir til varme i batteriet.
Slik at jo lavere tall, dess større tap, og dermed bety at batteriets allmenntilstand er dårligere enn om det var 100%. Vil derfor mene at Hx har med batterihelse å gjøre.
Ser din ligger på verdier der min var for 2-3 måneder tilbake.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Så du mener at degradering av batteri også vil øke dets indre motstand?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på søndag 17. juli 2016, klokken 13:27
Så du mener at degradering av batteri også vil øke dets indre motstand?
Det er slik jeg har forstått det! Altså direkte relatert til batteriets helsetilstand!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Akkurat ja, det var jeg ikke klar over. Fant det på wiki også: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_batteri
Sitat
Den indre motstanden øker når batteriet eldes og ved synkende temperatur.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Myrvang

Men hva betyr GIDs?

Skal hente meg en Leaf i morgen, en 2015 utstillingsmodell som har stått mye, kun 290 km på telleren, og lastet ned Leaf Spy Pro for å avgjøre om batteriet er i god stand før jeg signerer. Litt skeptisk med tanke på at bilen har stått en god stund, men nå har jeg jo muligheten til å sjekke før jeg kjøper.

Testet på en kompis´bil, 2012, 59.781 km SOH 91%, Hx 82,23, 2 QC og 1895 L1/L2, 148 GIDs 52,7%, SOC 57,3%

Er dette bra?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

leafnor

@Myrvang, til å være en 2012 er dette gode verdier.
GIDS er en måleenhet som Nissan har skapt, en energiteller som ca er 80wh.
Nytt batteri lader 281 GIDS på en 24kWt Leaf.
Min 2012 lader nå maks inn ca 230.
Uavhengig av hvor mye batteriet maksimalt kan lade, så brukes bl.a GIDS til å varsle absolutte grenser.
Bl.a, LBW (Low BAttery Warning), som komme på 49 Gids, Very-LBW som kommer på 25, og til sist så stopper den  å gå når det blir 5.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Myrvang

Vil det si at et toppladet 24 kw batteri inneholder 22,48 kw? Og at det da er 1,52 kw som buffer i topp/bunn?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

JBS

"Vil det si at et toppladet 24 kw batteri inneholder 22,48 kw? Og at det da er 1,52 kw som buffer i topp/bunn"

Det kommer helt an på hvilken software version som bilen har.
Dem af os som HAR den nyeste software, er nede på omkring 19/20 kw i brugbar kapacitet og dermed og dermed kortest rækkevidde.
Men til gengæld har vi så en stor buffer FØR vi mister første bar. :-)
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

leafnor

JBS, vil det si at den ikke lader til battericeller når 4,1 V lengre. Eller er det DOD som er begrenset, deapth of discharge?
Eller kanskje bare en oppdattering på hvordan verdiene Ahr etc beregnes.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Topplading er vel 4.2V, det har jeg aldri sett på min 1. gen med P3227 software update.
Jeg ser typisk 4.08 på max. Vet ikke om dette er software begrenset eller om batteriet ikke lenger makter å lades høyere??
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

nr1rayner

Siste lading til 100% hadde jeg 396,08V på pakken, min 4,118v og max 4,127v ifølge Leafspy.
-13 facelift, bilen min har, som tidligere nevnt, oppdateringen.
Mulig det har kommet nok en oppdatering, men min fikk i hvert fall den mye omtalte oppdateringen de hadde i fjor vår/sommer.
Så jo, den lader visst til 4,1v. Men hvordan det er på 1.gen vet jeg ikke.
Den gangen jeg kjørte til skilpadde (bilen hadde oppdateringen da også) rapporterte Leafspy 0,4kwh restkapasitet.


Ang GIDS skal vel det være 80wh pr. GID, men noen har vel funnet at 77,5wh stemmer bedre.
Verdien pr gids er justerbart i Leafspy, og kan da skape litt misforståelser hvis noen snakker 80wh og andre 77,5 eller kanskje 75wh..

Litt usikker på når jeg fikk oppdateringen, og når enkelte av mine data er tatt.
Men ser ut som jeg hadde rundt 277 GIDs før bilen fikk oppdatering, har nå ca 253 GIDs.

Å håpe på 22,48kwh rapportert fra Leafspy er å håpe på svært mye, men du bør ha 20-21kwh på rimelig ny bil, og gjerne mer hvis den ikke har oppdateringen.
Men, å lese av disse tallene forutsetter jo at bilen er ladet til 100%..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA