Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på ferger

Startet av ThomasEL, fredag 16. oktober 2015, klokken 11:18

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: Powerflux på lørdag 20. august 2016, klokken 18:13
Sitat fra: leafnor på lørdag 20. august 2016, klokken 10:29

Ugh: SOH 84  :( på siste kjøretur nå.
Men du har fortsatt alle barer i behold til tross for SOH 84?
Ja. I dag tidlig var SOH 85, mens jeg da noen timer etter på en L-tur med neste fører av Leaf sjekket og fant det står SOH=84% Fristende å kjøre noen QC fremover for å jukse meg til en vinter med alle prikker inntakt, for batteriet holder vell ikke mer strøm for det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Sitat fra: leafnor på lørdag 20. august 2016, klokken 18:29Fristende å kjøre noen QC fremover for å jukse meg til en vinter med alle prikker inntakt, for batteriet holder vell ikke mer strøm for det.
Ser den.....har tenkt samme tanke selv :P
Selvbedrag er undervurdert........ :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på lørdag 20. august 2016, klokken 23:12
Hvorfor går SoH opp etter QC?
Ikke sikker, men antar at BMS  https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system som nok er en liten computer er full av algoritmer som ut av spenning, tid strøm og alt mulig annet forsøker å beskrive tilstanden til batteriet.
Med "plutselig" QC etter en lang periode med saktelading blir det "kaos i rekkene". Tipper det at om man utelukkende ladet på QC og kjørte hardt så ville BMS til sist ende opp i samme data som man har eller.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sikkert mange andre som har observert dette, men ved stopp/start forsvinner hele tiden gids, skjønner ikke helt hvorfor. Kom på jobb i går med 160 gids. Ved start etter arbeidsdagens slutt var det 157, kom til treningshallen med 146. Startet hjemtur med 144, kom hjem med 60 og slo av bilen. Slo umiddelbart på tenning igjen fordi jeg glemte å justere en timer, da var det bare 58 gids igjen. Det har da totalt forsvunnet 3+2+2=7 gids pga. stopp/start.  ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sett det samme, og da motsatt. Flere GIDS etter en stopp, kanskje 1-2.
Det er nok ikke mindre eller mere energi på batteriet, men systemet (BMS?) regnet om på hva som er der når alt er i ro. (Spenningen går jo som en jo-jo i utforbakke under kjøring, så sikkert ikke helt greit å regne på energimengde)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Gliderman

Stabilt batteri over sommeren, men en nedgang fra vinteren:
Ahr: 59,25
SOH: 90%
U: 396,42V
Hx: 90,33%
Odo: 65.382km
QC: 208
L1/L2: 3246

Lader nesten unntak til 100% og på lengre turer kan det bli 5QC på en arbeidsdag.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Trekkoppbil

Det er et godt spørsmål hvorfor SOH stiger ved hurtiglading.

Om det skyldes BMS, eller cellene blir jo spekulasjoner, så lenge vi ikke har noen faglig uttallelse om det.

Det heter seg jo at lithium-celler ikke bør lades opp for sagte, og enkelte mener at man ikke skal lade telefoner og nettbrett på usb-kontakter som gir lite strøm.
Det var linka til en video i en en annen tråd her i sommer, hvor en ekspert forklarte at i laboratorier klarer cellene mange flere sykluser enn de gjør i det praktiske liv, og han gjorde en stort nummer av at forskjellen er at i laboratoriet brukes høye oppladings- og utladingsstrømmer for at man skal rekke å teste mange sykluser på f.eks en måned, mens i det virkelige liv har man treige sykluser, og da klarer ikke batteriet så mange sykluser i levetida si.

ThomasEL

Har i en periode nå hatt mye småkjøring, ofte bare ei mil eller to til dagen. Selv om jeg vanligvis alltid bare lader til 80%, så har jeg likevel tenkt som så at det er bedre å IKKE lade opp igjen til 80% hver dag når jeg kjører så lite... Har gjerne dermed gått et par tre dager mellom hver lading. (SOC hele tiden mellom 80% og ca 30%)
   Konstaterer at verdiene på Leafspy faller merkbart etter en slik periode...
Hva tror dere? Er det bedre å lade opp igjen til 80% hver kveld? Eller er det bare computeren som blir litt lurt, slik at verdiene stiger igjen ved "normalt" bruk?
(Etter "boka" trives vel lithiumionbatteriene best ved omlag 40% SOC, så i så måte burde vel "min" måte være batteriskånsom..?
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

nr1rayner

@Thomas
Hvis det fungerer for deg slik du har gjort det vil jeg tro det bare er å fortsette.
Dog, utrolig greit å ha en buffer hvis du plutselig en dag skal ekstra tur..

Sjelden jeg får ladet til 100%, det blir stort sett klattlading her og der.
Verdiene faller jevnt og trutt med noe som kan sies å være tilsvarende kjøring/lading som du har. Men verdiene stiger igjen ved en 100% lading.
Må ikke se seg blind på tallene i Leafspy.. Men de gir en god pekepinn.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

pharo

Endelig fått kjøpt meg dongle og fikk til oppkobling på første forsøk   :D

Første måling viser:

2015 Visia
Ahr: 61,05
SOH: 93%
U: 388V
Hx: 93,93%
Odo: 26.644km
QC: 104
L1/L2: 660
Elrid - Nissan Leaf Tekna 2017
Max - Nissan e-NV200 2017

tomrh

Sitat fra: leafnor på mandag 01. august 2016, klokken 13:03
Slik har SOH endret seg under året:
Dvale frem til mai, så i "fritt fall", med en dugelig "forbedring" etter en uke med nær 40 QC.
I dag tidlig er den faktisk opp i 89%.
Interessant å se at SoH holdt seg jevn i den kalde årstida, men med "fritt fall" i den varme. Stemmer bra med at batteriet er varmefølsomt.

Noen som har SoH-data fra før/etter sommeren 2014? Da var det jo en skikkelig varmebølge, ihvertfall her i Midt-Norge, med over 30 grader hver dag i flere uker. Ikke akkurat gunstig for batteriet vil jeg tro.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ebe

Acenta 2014 modell. Kjøpt ny februar 2014.
36373 km
Dato avlest: 09.09.16
Ladet til 100%
SOC: 88,1,0%
SOH: 95%
Hx: 95,73%
Kapasitet: 62,13 Ahr
kWt tilgjengelig: Aner ikke
Antall GID: Aner ikke
4 QC og 1606 L1/L2s

Lader til 100% hver dag, original lader. Setter i laderen hver gang vi kommer hjem. Hurtigladet seriøst én gang, de tre andre gangene er bare test av brikke eller app.

Vi har ikke så høy kilometer, men om jeg har forstått tallene riktig så er dette gode resultater?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Yeyeye

#193
Vi kjører ikke veldig mye , så etter 8mnd bikket vi nå 10000km på vår 30kWh, null tap å registrere så langt. Om jeg klarer huske, tenkte jeg nottere for vær 10000km oppover. Bilen er topp, men Nissan har enda ikke klart å fikse Nissan Connect >:(
Vi prøver bevist å la vær å lade til 100% vær dag, men når den trenger lading til neste tur/dag, så blir den plugget i og ladet til 100 typisk etter jobb. Lader med 32amp ladestasjon og den blir da ofte stående på 100 til morgenen etter.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

haheide

#194
Hei

Jeg har en ELM327 dongle og Leafspy Pro.
Sjekket "service menu"   og DTC - fant denne:
P31B8 0008 EV/HEV CAN ERROR EVC-287

Noen som vet hva det er ? eller hvor jeg kan finne det ut?
Mvh
Håvard


Fant det ut selv i 2014 Nissan LEAF - Repair Manual - EV Control System (Section EVC)
DTC CONFIRMATION PROCEDURE
1.PRECONDITIONING
• Turn power switch OFF and wait at least 90 seconds.
CAUTION:
During this period, never perform vehicle handling such as opening and closing of doors. If some
kind of vehicle handling is performed, then wait another 90 seconds or more from the time of the
vehicle handling.
• Make sure that 12V battery voltage is 11 V or more

Tolker det slik at man må vente 1,5min etter å skrudd av "power" - uten å røre dører eller annet før en henter DTC

Mvh
Håvard
2018 X75D Blå 7seter
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA