Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CLEVER i Sverige?

Startet av erlanddf, lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:11

« forrige - neste »

erlanddf

Faen...
Da har jeg vært å lada med Chademo til 100%. Flatmark, tørr fin asfalt, anti-spin og alt som er mulig skrudd av: Ingen spoling og 0-100 på 4.9 sekunder...

Før jeg leverte inn bilen hadde jeg aldri turt å skru av anti-spin, da ville jeg spolet rundt...

Er villig til å sette penger på at Tesla har software-sperret et eller annet på bilen. Jeg kjenner igjen effekttapet fra jeg lå rundt 100km igjen på batteriet i Danmark i sommer og kw-sperren startet å slå inn på 320. Nå stopper nåla rett over hver gang.

Kommer til å levere bilen på Skøyen mandag morgen og fortelle dem at bilen ikke blir hentet før den er slik jeg leverte den.  >:(

Dere andre med P85 får teste, men jeg vil påstå det beste symptomet er at nåla stopper rundt 320. Aksellerasjonstest er bekreftelsen.
2014 P85+

erlanddf

Mail til Tesla sendt nå. Gir meg ikke på dette:
"Jeg kjenner igjen effekttapet fra bilen kom rundt 100km igjen på batteriet og kw-sperre slo
inn på 320kw. Nå stopper nåla rett over 320 hver gang. Selv med 100% SOC, tørr asfalt
og anti-spin, AC, og alt som bruker strøm er skrudd av: 0-100 på 4.9 sekunder og
den spoler ikke i det hele tatt.

Bilen var ikke slik når jeg leverte den inn til dere. Da forsvant kw-nåla over toppen av meteret
og bilen var nesten farlig å kjøre ift spin.

Jeg er helt sikker på at det er blitt lagt inn en software-basert kw-sperre rett over 320kw på meteret
med den konsekvens at bilen ikke har den performance den hadde tidligere og bilen ikke klarer å levere
de 0-100km/t tallene den er oppgitt med.

Jeg kommer til å levere bilen hos dere mandag morgen og jeg henter den IKKE før den er slik den
var når jeg leverte den inn."
2014 P85+

Muffinman

Sitat fra: Bonk3rs på fredag 04. september 2015, klokken 08:17
Prøv www.linkmytesla.dk

Der har jeg målt min classic 85 til 331kw@98% SOC.
Interessant. Satte opp en konto i dag og tydeligvis har den logget diverse, inkludert ei veldig rød stripe på kartet hvor jeg dro på "en smule". Men jeg finner ikke peakeffekt noe sted, kun gjennomsnitt/regenerert/totalt forbruk etc. Tips?

Muffinman

Sitat fra: erlanddf på fredag 04. september 2015, klokken 20:25
Mail til Tesla sendt nå. Gir meg ikke på dette:
"Jeg kjenner igjen effekttapet fra bilen kom rundt 100km igjen på batteriet og kw-sperre slo
inn på 320kw. Nå stopper nåla rett over 320 hver gang. Selv med 100% SOC, tørr asfalt
og anti-spin, AC, og alt som bruker strøm er skrudd av: 0-100 på 4.9 sekunder og
den spoler ikke i det hele tatt.

Bilen var ikke slik når jeg leverte den inn til dere. Da forsvant kw-nåla over toppen av meteret
og bilen var nesten farlig å kjøre ift spin.

Jeg er helt sikker på at det er blitt lagt inn en software-basert kw-sperre rett over 320kw på meteret
med den konsekvens at bilen ikke har den performance den hadde tidligere og bilen ikke klarer å levere
de 0-100km/t tallene den er oppgitt med.

Jeg kommer til å levere bilen hos dere mandag morgen og jeg henter den IKKE før den er slik den
var når jeg leverte den inn."

Er dette et eksempel på at det er lurt å telle til 10 noen ganger før man trykker "send"? Det er fredag, ingen kan gjøre noe med dette før mandag og bilen tar deg fra A til B i mellomtiden. Slapp av og nyt helgen :)

Jejl

Sitat fra: erlanddf på fredag 04. september 2015, klokken 20:25
Mail til Tesla sendt nå. Gir meg ikke på dette:
"Jeg kjenner igjen effekttapet fra bilen kom rundt 100km igjen på batteriet og kw-sperre slo
inn på 320kw. Nå stopper nåla rett over 320 hver gang. Selv med 100% SOC, tørr asfalt
og anti-spin, AC, og alt som bruker strøm er skrudd av: 0-100 på 4.9 sekunder og
den spoler ikke i det hele tatt.

Bilen var ikke slik når jeg leverte den inn til dere. Da forsvant kw-nåla over toppen av meteret
og bilen var nesten farlig å kjøre ift spin.

Jeg er helt sikker på at det er blitt lagt inn en software-basert kw-sperre rett over 320kw på meteret
med den konsekvens at bilen ikke har den performance den hadde tidligere og bilen ikke klarer å levere
de 0-100km/t tallene den er oppgitt med.

Jeg kommer til å levere bilen hos dere mandag morgen og jeg henter den IKKE før den er slik den
var når jeg leverte den inn."

Om tre måneder får du den kanskje tilbake. Muligens blir noe endret, muligens ikke.

EL-Chupa

Muffinman, trykk på mer knappen, da får du opp maks kW samt akselerasjon.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

OleJA

Redusert motoreffekt er noe vi alle vil oppleve etterhvert som batteriene eldes. Etterhvert så vil indre motstand i battericellene øke, noe som medfører at det blir større spenningstap når det trekkes mye strøm. Dvs en får lavere spenning inn på motoren med samme strømtrekket, og følgelig lavere effekt.
Det *kan* være dette du opplever, dette er isåfall helt 'normalt' og ikke noe du kan 'ta' Tesla på. ???. Uansett om dette er reelt eller ikke, så kan ihvertfall Tesla hevde at det er dette som har skjedd og dermed normalforklare redusert effekt. :-X
Hmm, fikk selv nye kontaktorer denne uka - Må nok kjøre en tur imorgen.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Det er nok ikke svekkelse av batteriene trådstarter opplever. Det skjer neppe over natta tilfeldigvis når Tesla har skrudd på bilen ;)

erlanddf

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 21:22
Det er nok ikke svekkelse av batteriene trådstarter opplever. Det skjer neppe over natta tilfeldigvis når Tesla har skrudd på bilen ;)
Det er det som er poenget mitt, og Tesla vet nøyaktig hva de har gjort. Jeg har bare oppdaget det...
2014 P85+

erlanddf

Forøvrig har jeg hatt flere biler med turbo, og dette blir som at man har fått tilbake bilen fra service og turbotrykket er satt ned. Jeg som er akselerasjonsnerd merker sånt.
2014 P85+

Teslanewbie

Sitat fra: erlanddf på fredag 04. september 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 21:22
Det er nok ikke svekkelse av batteriene trådstarter opplever. Det skjer neppe over natta tilfeldigvis når Tesla har skrudd på bilen ;)
Det er det som er poenget mitt, og Tesla vet nøyaktig hva de har gjort. Jeg har bare oppdaget det...

De kommer ikke å innrømme noe . De vet at dette er et minefelt .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Skaff en P85 til, lad begge til 100%, sett dem side om side, film, og dra løs med det går. Det burde illustrere forskjellen godt, og så kan jo Tesla forklare forskjellen på videoen.  Eventuelt slå av antispinn på begge, men da må det være god avstand mellom. P85 i god form kommer nesten ikke av flekken uten antispinn med pedalen i bunn, da får man en god gammeldags ukontrollert burnout.

Veggen

#57
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 04. september 2015, klokken 19:00
Sitat fra: Veggen på fredag 04. september 2015, klokken 18:23
Du skal ha svært gode forhold for å oppnå 4,2s.
Varme dekk, asfalt med høy friksjon, varmt og fulladet batteri etc.
5s høres helt normalt ut med halvladet batteri under vanlige forhold.

Ellers har jeg heller ingen tro på konspirasjonsteorien om at bilene har fått nedjustert effekten.
Det vi derimot har ganske sikre indisier på er at de har justert launch- og antispinn parametrene for å gi en mykere start. Er enig i at den føltes råere i sparket når den var ny høsten 2013. En annen faktor er at litium batterier ganske raskt mister litt av toppeffekten etter de er tatt i bruk, for så å stabilisere seg på nominelt nivå.

Jeg fikk lett 4.4s tidligere med 21" på kvelder med 15-16+ grader . Tørt føre . Traction , klima av .. batteri 60-80%

Konspirasjonsteori ..... jada .. tesla har selv bekreftet tukling med effekten tidligere .. p85 eiere opplevde dette . P85d eiere opplever dette etc .. kanskje du bør ta av deg foliehatten ?

Foliehatten ? Det er da ikke jeg som slenger rundt meg med store ord og udokumenterte påstander.
Førøvrig har jeg nå kjørt min P85+ i ganske nøyaktig 2 år og vet godt hvordan den oppfører seg både nå og tidligere. Det har vært endringer, javisst, husker perioden i fjor vinter ifbm med DU problematikken. Men jeg tror fremdeles ikke Tesla nå har justert ned effekten gjennom software endringer slik som det spekuleres i. Tror man må lete etter andre årsaker til disse opplevde forskjellene.

For å presisere: Det kan godt hende erlanddf har rett i sin opplevelse av manglende futt i sin bil, men derfra til å hardnakket påstå at det er pga en bevisst softwareendring fra Tesla sin side virker noe svakt underbygget...

Tuxedo

Jeg har fremdeles samme futt i min P85 som da jeg fikk den i slutten av november 2013.  Helt umulig å gi full pedal fra start uten at antispinn slår inn, uansett temperatur, og det er med godt innkjørte 19" GY.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

D.O

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 22:22
Skaff en P85 til, lad begge til 100%, sett dem side om side, film, og dra løs med det går. Det burde illustrere forskjellen godt, og så kan jo Tesla forklare forskjellen på videoen.  Eventuelt slå av antispinn på begge, men da må det være god avstand mellom. P85 i god form kommer nesten ikke av flekken uten antispinn med pedalen i bunn, da får man en god gammeldags ukontrollert burnout.
tilstand på dekk har mye å si. Min p85 fikk hjulspinn som ny, med trc på. Derimot med godt innkjørte GY så kunne jeg slå av trc og kjøre uten hjulspinn. Har byttet DU og den nye fikk heller ikke hjulspinn på disse dekka. Men byttet til nye GY i sommerferien og nå slipper bilen for ingenting igjen.
Kjører faktisk nå på 21/295 Michelin Pilot Super Sport, og disse slipper også selv med trc på.
Når det er sagt så har bilen endret karakter med div sw.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA