Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CLEVER i Sverige?

Startet av erlanddf, lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:11

« forrige - neste »

BMW850

For å si det sånn... i går dro jeg på ett par ganger og det så ut som effektnåla ikke gikk lenger enn til 320kw. Om bilen er noe tregere nå enn når den var ny kan jeg egentlig ikke si. Men om det skulle være noe hold i det som påstås bryr jeg meg egentlig ikke så mye. Bilen er sprek nok og om Tesla har foretatt noen småjusteringer som vil gjøre at belastningen på drivverk blir mindre over lang tid er jeg egentlig fornøyd med det. Dette er det nok mange som er uenig med meg i og det har de da eventuelt en relevant grunn til. Om dette skulle stemme bør ihvertfall Tesla informere om realitetene og eventuelt komme med en oppgradering dersom dette er mulig på en enkel måte. Eller en kompensasjon.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

N00b

Du merker ikke med seat of your pants dyno om bilen makser ut på 320 eller 330 kw.
Det du merker er om Tesla har tuklet med momentet i lav hastighet som er der det virkelig røyner på drivverket når du river igang.

Prøv en test der du holder både bremse og gass inne, så slipp brems. Burde gi bedre takeoff.

TorAtle

VG: Tesla-eiere klager på for lite fart

Jeg tror jeg ville argumentert mer med en effektmåler som ikke topper ut på den effekten jeg var lovt når jeg kjøpte bilen enn hjulspinn (som har for mange variable). Noe er rart hvis S85 og P85 har samme effekt. Det burde ikke være lett for Tesla å vri seg unna.
2014 BMW i3

Muffinman

Det var vel en sak i USA hvor det viste seg at en S85 drive unit i et P85 skall ble montert i en bil. Mye om og men før det ble avdekket. Kjenner også til et tilfelle med et forummedlem her inne som klaget på vesentlig tregere bil etter driveunitbytte. Innledende tilbakemeldinger var at alt fungerte som det skulle. Jeg vet ikke hvordan den saken endte, men at det kan gjøres feil er hevet over enhver tvil. Er dog ikke så sikker på at det er gjort med vitende og vilje i trådstarters tilfelle siden det logiske ville være å begrense bilen FØR kontaktorbytte, og oppheve begrensningen når det var utført.

Hvem vet, kanskje får trådstarter positiv avklaring på første forsøk. I så fall synes mailen noe skarp. Gi dem en sjans  å svare før de spikres på veggen :)

Teslanewbie

#64
Vg burde informeres om at det er danskene som begynte med denne problemstilling og satte fingret på Teslas lureri med hk og aksellerasjonstider og at de har sendt flere brev til tesla uten å få svar . Blir provosert når jeg leser slike saker .

At leder i TOCN ikke har hørt noe er jo også rart da han følger med her på forumet og kan ikke ha unngått denne og andre tråder som omhandler dette emne !

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

julienx2k2

Interessant nok er P85+ en 422 hp motor, dvs litt under 320 kW. Har vanskelig å se hvordan motoren kunne levere mer enn det.
Samme ting med en vanlig S85, som vil ha 373 hp eller 280 kW. Noen skrev at en S85 leverte 331 kW, det høres litt rart ut :)

Uansett, enig i at de har mest sannsynlig endret akselerasjonsprofilen. Bilen vår (P85+ VIN 14XXX) føles litt tregere ved start enn før. Max kW har jeg ikke peiling på men jeg er ganske sikker på at det gikk litt over 320 nålen før - tross det med 422 hp som skrevet. Kunne ikke klare mer enn 320 kW idag, men skal prøve igjen i helga med max SOC.

Hadde vært interessant å vite følgende:

  • Om de som ikke har bytt DU har opplevd endringer i akselerasjonen.
  • For de som har bytt DU, hvilken DU delnr de har nå, og om de føler at ytelsen har gått ned - i dette fall når

Det siste fordi noen foreslår at det kunne vært en feil ved DU byte, så interessant å vite om noen enkelte P85  biler egentlig får en S85 drivverk når DUen dør...
Det vi har nå på vår P85+ er den 3e DU og har part number 1002633-01-N.

Horsenose

S85 leverer over 400hk i dyno. Tror du finner målingen på nett om du søker.
kW måleren kan være trekk fra batteri. Dvs uten tap.
Min S85 gikk til 320kW på måleren. Men ikke når batteri var kaldt (under 10-15 grader) og ikke under 60-70% SOC (husker ikke nøyaktig).
Model X reservasjon

BMW850

På de amerikanske Teslasidene blir brukte P85 oppgitt med 470 HP mens de på norsk side blir oppgitt med 421hk. Er det kanskje forskjell på amerikanske HP og norske HK? Uansett, jeg er fornøyd med bilen uansett ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Forskjellen mellom enhetene utgjør 421 vs 416hk. P85 var også oppgitt med 476hk en liten periode på de norske nettsidene i fjor før den forsvant helt. Det var litt diskusjon om det var en oppgradert versjon av P85, men man endte på at intet var annerledes bortsett fra nettsiden.

Muffinman

Sitat fra: EL-Chupa på fredag 04. september 2015, klokken 20:58
Muffinman, trykk på mer knappen, da får du opp maks kW samt akselerasjon.
Se der ja. Later til at min bil capper konsekvent på 340kW om man skal tro disse tallene. Det er 456hk, så må man selvfølgelig trekke fra tap før man får reell ytelse. 4 sek på 60-120 og 3,5 fra 40-100 i plaskende regn. Snedig hva denne nettsiden kan få ut av tallmateriale, men presisjonen er naturligvis ukjent. 86% SOC.

julienx2k2

Stemmer, det står 470 HP eller ca 350 kW på den amerikanske hjemmesiden for brukte P85 modellene. Har sjekket og franske/tyske P85/+ selges med 420 HP, som i Norge.
Veldig rart. Ble det forklart hvorfor en forskjell finnes mellom de US og europeiske bilene?

En 10% forskjell er ganske høy... Eller så skyldes det ulike målingsmetoder? Hvis 350 kW er det som batteriet leverer må man regne med tap, og 10% høres ok ut - da vil selve motoren levere 320 kW som stemmer med det vi ser nå.

Var det ikke noen som nevnte at en nylig oppdatering har endret hvilke kW (før eller etter tap, eller noe sånn) vises på skjermen?

RaBalder

Opprinnelig stod det på de norske web-sidene til Tesla (sent 2013).

  • Motoren/inverter i P85 (og P85+) yter bortimot 470HK dersom den får fri tilgang på strøm.
  • Når den slurper til seg fra 85kWh batteriet, så vil den bare trekke omtrent 420HK.

Så hardware i P85(+) har nok rom for en del mer effekt enn 420HK. Det er begrensningen på strømtrekk fra batteriet som er flaskehalsen.

satheesh.net

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 05. september 2015, klokken 09:52
At leder i TOCN ikke har hørt noe er jo også rart da han følger med her på forumet og kan ikke ha unngått denne og andre tråder som omhandler dette emne !

Jeg synes det er unødvendig av deg å dra konklusjoner på hva jeg følger med på og ikke. Jeg har rett og slett ikke tid til å se igjennom alle tråder og innlegg her. Du og flere med deg skriver side opp og side ned om nøyaktig det samme budskapet. Har jeg lest det én gang, så vet jeg standpunktet ditt og meningene dine.

Hadde du tatt deg tid til å faktisk lese sitatene mine fra VG, så hadde du forstått at jeg aldri har sagt at jeg ikke har hørt noe. Jeg har sagt at hverken jeg eller noen andre i styret har mottatt noen formell henvendelse. Og meg bekjent ikke vet om noen av dere som har skrevet under på kampanjen. (Det vil ikke si at kanskje noen av dere har gjort det - men det har ikke jeg noen kjennskap til.)

Vi er uansett helt enige i at også vi ønsker at Tesla skal svare for seg. Altså; vi er på ditt og alle dere andres lag.

Jeg har dessuten vært utestengt fra forumet i en lengre periode - fordi "noen" så det for seg å plutselig stenge ute folk med referral-link i profilens signaturfelt. Så jeg har heller ikke frekventert forumet på en stund. (Fikk tilgangen tilbake i går kveld.)

Håper dette belyser ditt utsagn og påstand om at jeg hverken har hørt eller følger med.

Teslanewbie

#73
Den er grei. Trenger ikke være innlogget for å lese innlegg .

Styreformann Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club Norway opplyser til VG at ham bekjent, er det ingen norske Tesla-eiere som har vært med i kampanjen. Men de fleste støtter seg til innholdet og venter spent på et svar, skriver han til VG.

FYI
Flere norske eiere har skrevet under dette og har meddelt dette på lenken i TMC som berører underskrifter. Dessuten så har jo danskene sendt 3 brev uten å få svar også her er det flere norske eiere som har gitt sitt støtte til brevet og som Har registert seg på den danske siden som beskriver problemstillingen og klagen .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

satheesh.net

Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 05. september 2015, klokken 12:24
Den er grei. Trenger ikke være innlogget for å lese innlegg .

Styreformann Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club Norway opplyser til VG at ham bekjent, er det ingen norske Tesla-eiere som har vært med i kampanjen. Men de fleste støtter seg til innholdet og venter spent på et svar, skriver han til VG.

FYI
Flere norske eiere har skrevet under dette og har meddelt dette på lenken i TMC som berører underskrifter. Dessuten så har jo danskene sendt 3 brev uten å få svar også her er det flere norske eiere som har gitt sitt støtte til brevet og som Har registert seg på den danske siden som beskriver problemstillingen og klagen .

Takk, da er jeg orientert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA