Hovedmeny

P85 har fått nedjustert effekt

Startet av erlanddf, torsdag 03. september 2015, klokken 20:25

« forrige - neste »

RonnyØ

Jeg TROR at bilen er noe snillere fra 0-35km/t enn før, men den oppleves som kvikkere fra 40 til 60 enn før. Mulig det er innbilning, men hvis den gjør 0-100 på lave 4 sek, så er jeg happy.

erlanddf

Nei, hadde en stoppeklokke i ene hånda. Med svært svak rollout (1-2km/t) havnet jeg på 4.9 med traction skrudd av og det ble heller ingen hjulspinn. Mao ikke de ytelsene bilen skulle hatt.
2014 P85+

Belloq

Sitat fra: OleJA på mandag 07. september 2015, klokken 10:13
Tok en kjøretur igår kveld og testet aks noen ganger: Mangler hjulspinn under 30-40 km/t, men traction control slår inn på hastigheter over dette opptil ~80km/t. Effektmeter topper på ørlite over 320kW, (Fw 2.5.46, nye kontaktorer, DU skiftet jan-2015)

Mangler måleutstyr for nøyaktig måling av aks, men subjektivt så oppfattes bilen heftig nok.

Testet i dag jeg også, føles akkurat som din med traction Control som slår inn over 30-40kmt.
P85 2014

Cookie Monster

Sitat fra: RonnyØ på søndag 06. september 2015, klokken 13:33
Testet med Racelogic. 90-ish batteri. P85+ med dårlige 265. Gått 23k ca. Gikk på 4,2 som beste. SW v6.2 (2.5.36) Fikk godt feste. Så denne holder fortsatt koken!

Er med eller uten rollout? Racelogic kan settes opp til å bruke både fra 0-100 og med rollout.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

RonnyØ

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:02
Sitat fra: RonnyØ på søndag 06. september 2015, klokken 13:33
Testet med Racelogic. 90-ish batteri. P85+ med dårlige 265. Gått 23k ca. Gikk på 4,2 som beste. SW v6.2 (2.5.36) Fikk godt feste. Så denne holder fortsatt koken!

Er med eller uten rollout? Racelogic kan settes opp til å bruke både fra 0-100 og med rollout.
Den står vidt meg bekjent i 0.. Uten rollout

Lynet

Tar opp denne gamle tråden for P85.
Tok en rask forbikjøring i går med wattpedalen helt i bunn, noe jeg ikke gjør ofte. Bruker linkmytesla og gikk inn i etterkant for å sjekke makseffekt, og den kom med 344kW  :D, altså 466Hk. Er det skjedd en oppjustering?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Neppe. Er nok ikke det mest presise verktøyet det der :)

Cirion

Sitat fra: Lynet på mandag 21. mai 2018, klokken 10:41
Tok en rask forbikjøring i går med wattpedalen helt i bunn, noe jeg ikke gjør ofte. Bruker linkmytesla og gikk inn i etterkant for å sjekke makseffekt, og den kom med 344kW  :D, altså 466Hk. Er det skjedd en oppjustering?
Det er i hvertfall varmere ute  8)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hodetelefoner

Responsen og effekten på lavt turtall er gjort noe med.
Før måtte jeg ha full bil for å ikke spole ved 0-100 / 30-40 - 100kmt.
Nå kan jeg klemme pedalen i bunn på grusveien, uten at bilen spinner.
Dette er garantert fordi tesla er dritt lei å bytte drive units.
Jeg forstår dem fult ut. Men er litt bitter.
Et stort problem på min P85D var at bilen spant så mye at jeg opplevde dekksprett. Det sier seg selv at de ikke kan tillate dette, Hvis de har muligheten til å begrense det.

Muffinman

Hvis dekkene spretter er dempingen feil satt opp. Det er vel lettere å justere ned ota enn å bytte dempere....

Hodetelefoner

Alle normale biler får dekksprett rett før bilen ikke orker å spinne mere.
Skal ha rimelig ubehagelig oppsett for å slippe det, Da forsvinner veigrepet fort også ;)

Men et problem jeg har, er at motorene ikke går "likt".
Selv med launch mode, merker jeg at bilen "skyter" fart hvis jeg slipper opp litt.
Er det så nøyaktig satt opp ifra fabrikk, At rulleomkretsen til 265 dekkene telles med her? (jeg har 245bak).

Muffinman

Spørs hva du mener med normale biler. Man kan kanskje hevde at det er på sin plass med adaptiv demping når det er såpass mye krefter i sving. Det kan settes opp til å tilpasse kompresjons- og returdemping for å motvirke at dekket hopper, og til ulike kjørescenarioer dynamisk. Med et statisk oppsett er man nødt å gjøre noen valg og inngå kompromisser; i en familiebil kan man ikke stramme opp slik at det fungerer optimalt når alle ponniene skal ut og løpe samtidig.  Det med rulleomkrets skulle man forresten tro softwaren kompenserte for, dekkene kan jo variere litt både ut fra slitasje, lufttrykk, dimensjon og variasjoner mellom typer innenfor samme dimensjon.

Men denne tråden handler vel om P85 og ikke P85D. Selv så jeg en snedig greie på min egen. Etter ca. 3 sekunder makspådrag fra 70-80 falt strømtrekket brått fra 1170A til 870A samtidig som stiplet begrensningslinje ble synlig. Etter at diskusjonen om begrensning (for å beskytte hovedkontaktor) gikk på TMC-forumet endret det seg noe etter oppdatering; nå trappet strømtrekket ned over noen sekunder mellom samme verdier, og stiplet linje i instrumentclusteret kom ikke lenger opp. Man kan jo få konspirasjonsteorier av mindre, men nå er det ihvertfall mindre merkbart fra førerplass og vanskeligere å se i dash`en. Ikke så mange som har tilgang til canbusdata heller. 

Vår P85 føles temmelig sluggish i forhold til når den var ny. Den har original hovedkontaktor.

geear

Sitat fra: Lynet på mandag 21. mai 2018, klokken 10:41
Hvordan kalkulerer eller hvor henter LinkMyTesla effektdata?

Hodetelefoner

Samme om tråden er for P85 eller P85D vel? effekten i starten er sterkt redusert på begge uansett ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA