Hovedmeny

Helt død bil

Startet av kjetil.west, onsdag 26. august 2015, klokken 08:50

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Amoss på søndag 30. august 2015, klokken 22:01
Sitat fra: cirys1 på søndag 30. august 2015, klokken 21:20
Visst du tror at du må konstruere noe for og kjøre strømmen andre veien, så har du for lite kunnskap om strøm og batterier. Man bruker de samme komponentene om man kjører strømmen den ene eller andre veien.

Om jeg ikke husker feil så har Tesla garantert overfor redningsmannskaper - i videoen der de demonstrerer hvordan de klipper opp en TMS - at strøm ALDRI vil kunne gå fra batteriet til ladestøpselet. Så her ligger det garantert noe som hindrer dette.

"Å herre min hatt"....  ::)

Det som hindrer det du snakker om er en kontaktor, den du hører slår inn når du plugger deg til.
Jeg snakker her om at man kan ha en adapter på "pistolen" som snur fasene, legger inn kontaktoren og kjører batteriet/strømmen inn på nettet igjen.

Det er ingen hindring i og gjøre dette, alle komponenter som likeretter, trafo osv fungerer likt den andre veien.

Man utlader på samme måte som man lader..

E_S

En idé fra fossilbilverdenen er jo å bruke en vanlig liten vedlikeholdslader av type Ctek eller lignende på 12V-batteriet innimellom slik at det ikke står halvfullt. Er 12V-batteriet et vanlig bly/AGM-batteri vil det bli ødelagt etter hvert om det ikke er 100% oppladet..
:)

Amoss

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 08:38
Det er ingen hindring i og gjøre dette, ...

Så du har fått bekreftet at Tesla ikke har gjort noe som hindrer kontaktoren fra å bli "lagt inn" når fasene er snudd?

Jeg benekter ikke at "alle komponenter som likeretter, trafo osv fungerer likt den andre veien", men mener bestemt at Tesla har garantert at systemet er konstruert for å hindre at dette skal kunne skje. Finner ikke igjen den aktuelle videoen i farten, men om noen finner den og kan legge til en link så kan vi kanskje få bekreftet eller avkreftet påstandene mine :)
Model S 85D

OleJA

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 08:38
"Å herre min hatt"....  ::)

Det som hindrer det du snakker om er en kontaktor, den du hører slår inn når du plugger deg til.
Jeg snakker her om at man kan ha en adapter på "pistolen" som snur fasene, legger inn kontaktoren og kjører batteriet/strømmen inn på nettet igjen.

Det er ingen hindring i og gjøre dette, alle komponenter som likeretter, trafo osv fungerer likt den andre veien.

Man utlader på samme måte som man lader..

Så du mener at evt SC de har på service sentrene er istand til å ta DC strøm fra bilens batteri, kjøre denne 'baklengs' igjennom laderne og levere AC strøm utpå nettet?

Uten at du kan vise en referanse på at dette er mulig, så er jeg svært skeptisk. Dette hadde nok vært mulig dersom det hadde vært en kravspec i utgangspunktet, men krever ekstra elektronikk, og ser ingen grunn til at de skulle fordyre laderne med dette.

Laderne består i prinsippet av en likeretter og switchet power supply. Dette er komponenter som i utgangspunktet ikke kan kjøres 'baklengs' uten at det legges til en betydelig mengde ekstra elektronik.

cirys1

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 11:31
Så du har fått bekreftet at Tesla ikke har gjort noe som hindrer kontaktoren fra å bli "lagt inn" når fasene er snudd?

Hvorfor skulle jeg få bekreftet dette?? Det overasker meg at de ikke benytter seg av en slik løsning da det er et "par setninger" i programvaren som må til..

Det er du som kommer med denne påstanden
"Om jeg ikke husker feil så har Tesla garantert overfor redningsmannskaper - i videoen der de demonstrerer hvordan de klipper opp en TMS - at strøm ALDRI vil kunne gå fra batteriet til ladestøpselet. Så her ligger det garantert noe som hindrer dette."

Og dette har da virkelig ingenting om lading eller utlading og gjøre, kontaktoren ligger ikke visst ingenting bilen ikke er koblet til, dette gjelder uansett.

At du drar inn redningsmanskaper i denne diskusjonen var bare helt fjernt for meg..

cirys1

Sitat fra: OleJA på mandag 31. august 2015, klokken 12:13
Så du mener at evt SC de har på service sentrene er istand til å ta DC strøm fra bilens batteri, kjøre denne 'baklengs' igjennom laderne og levere AC strøm utpå nettet?

JA.. Men ikke spesielt den SC de har på servicesenteret..

Hva tror du blir gjort på alle slike batteri/lade løsninger for hjemmet??

Om det er powerwall (Tesla sin løsning) eller andre ladbare løsninger så er hele prinsippet lade på dagen (solcelleanlegg) lade når det blåser (vindkraft) også benytte seg av kraften senere. Enten når strømmen er dyr (noe de liker og differensiere på i utlandet) eller når du trenger det, da leverer anlegget tilbake til nettet.
Noen ganger nok til at strømmåleren stopper helt og til og med går den andre veien og da leverer man til nettet.

Dette er ikke uvanlige eller veldig kompliserte løsninger, jeg bare stusser over at Tesla må kanskje stå der med flere biler som de må ha innendørs for og lade ut batteriet.

Amoss

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 13:04

Hvorfor skulle jeg få bekreftet dette??

Fordi det du sier går stikk i mot det som blir opplyst i denne videoen:
http://www.firerescue1.com/fire-products/Extrication-Tools-Cutters-and-Spreaders/articles/1420402-Video-Cutting-up-the-Tesla-S-EV/ (@~18minutter).

SitatThe charging port only accepts electricity flowing into the battery.

Og dette har da virkelig ingenting om lading eller utlading og gjøre,

Nei, det har ingenting med lading å gjøre, men alt med utlading - som var det jeg svarte på....

At du drar inn redningsmanskaper i denne diskusjonen var bare helt fjernt for meg..

Det har alt med det å gjøre at det var i den forbindelsen dette har blitt opplyst. Slik jeg oppfatter videoen over så er det nettopp av hensyn til redningsmannskapene at denne begrensningen er lagt inn.
Model S 85D

cirys1

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 14:01

Hvorfor skulle jeg få bekreftet dette??

Fordi det du sier går stikk i mot det som blir opplyst i denne videoen:
http://www.firerescue1.com/fire-products/Extrication-Tools-Cutters-and-Spreaders/articles/1420402-Video-Cutting-up-the-Tesla-S-EV/ (@~18minutter).

SitatThe charging port only accepts electricity flowing into the battery.

Og dette har da virkelig ingenting om lading eller utlading og gjøre,

Nei, det har ingenting med lading å gjøre, men alt med utlading - som var det jeg svarte på....

Det har alt med det å gjøre at det var i den forbindelsen dette har blitt opplyst. Slik jeg oppfatter videoen over så er det nettopp av hensyn til redningsmannskapene at denne begrensningen er lagt inn.

Off av meg dette var vanskelig...

Man har kontaktorer som legger inn enten bil laderen (AC lading) eller kontaktorer som legger direkte kontakt til Batteriene (DC lading SC). Disse ligger KUN inne ved lading, det er de samme kontaktorene som man kunne brukt ved utladning. Det er overhodet ingen fare for at strømmen skal gå den ene eller andre veien så lenge disse kontaktorene ligger ute. Problemstillingen med at redningsmannskap ikke skal få strøm er helt irrelevant, visst ikke bilen lader eller utlader.

Amoss

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 14:23
Off av meg dette var vanskelig...

Man har kontaktorer som legger inn enten bil laderen (AC lading) eller kontaktorer som legger direkte kontakt til Batteriene (DC lading SC). Disse ligger KUN inne ved lading, det er de samme kontaktorene som man kunne brukt ved utladning. Det er overhodet ingen fare for at strømmen skal gå den ene eller andre veien så lenge disse kontaktorene ligger ute. Problemstillingen med at redningsmannskap ikke skal få strøm er helt irrelevant, visst ikke bilen lader eller utlader.

Dette du skriver stemmer helt sikkert. Men her har altså Tesla instruert redningsarbeidere om at selv om bilen lader (og disse kontaktorene du viser til altså er "inne"), så skal det aldri komme strøm ut av ladeporten.

Om det er mulig å lage systemet så det kunne gått?  Garantert! Men her har altså Tesla av sikkerhetsmessige årsaker valg å gjøre noe ekstra for å forsikre seg - og redningsarbeiderne - om at dette ikke skal kunne skje.

Prøv å se filmen før du svarer at jeg fortsatt tar helt feil...
Model S 85D

cirys1

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 14:31
Dette du skriver stemmer helt sikkert. Men her har altså Tesla instruert redningsarbeidere om at selv om bilen lader (og disse kontaktorene du viser til altså er "inne"), så skal det aldri komme strøm ut av ladeporten.

Det er så bra... Da har man forstått strøm, helt fantastisk sier jeg bare..

Amoss

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 14:35
Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 14:31

Det er så bra... Da har man forstått strøm, helt fantastisk sier jeg bare..

Så det du påstår er at enten lyver denne redningsarbeideren på videoen jeg linket til, eller så har Tesla løyet til ham? Hva syntes du ellers om videoen?

Håper jeg ikke må gå i så teskje-modus at jeg må presisere at det kontaktoren (evnt. en annen kontaktor) nødvendigvis må slå "ut" når strømmen "går feil vei"?
Model S 85D

cirys1

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 14:46
Så det du påstår er at enten lyver denne redningsarbeideren på videoen jeg linket til, eller så har Tesla løyet til ham? Hva syntes du ellers om videoen?

Håper jeg ikke må gå i så teskje-modus at jeg må presisere at det kontaktoren (evnt. en annen kontaktor) nødvendigvis må slå "ut" når strømmen "går feil vei"?

Du henger deg opp i en video, men det ser ikke ut som du har noen elektro kunnskaper..
Ladeporten er ikke en magisk dør som ikke slipper ut elektrisitet, i teorien så kunne man hatt en sperretrafo på AC siden men ikke ved DC, det lar seg ikke gjøre, visst det ikke er kjent for deg så går strømretningen og elektroretnigen motsatt av hverandre.. Batteriene i bilen kan bare lades med DC, så ved AC lading så med den igjennom en lader.

emil

Totalt offtopic, men nå henter jeg brus og popcorn her.

Tror det er noen her som trenger litt oppfriskning på det ene og det andre, og da tenker jeg ikke på @Amoss

Muffinman

Lurer på om jeg har noe igjen etter tråden hvor en eplekjekk herremann skulle overbevise Griffel om at han kunne NEK400 best. Lo så godt at jeg ikke klarte å spise opp alt  ;D

erlanddf

Jeg har ikkenoe greier på dette, men kanskje denne kan bidra til å oppklare noe?

http://teslatap.com/undocumented/contactors/
2014 P85+

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA