Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

40.000 service.

Startet av kjetil.west, torsdag 24. september 2015, klokken 22:07

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 15:03
Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 14:46
Så det du påstår er at enten lyver denne redningsarbeideren på videoen jeg linket til, eller så har Tesla løyet til ham? Hva syntes du ellers om videoen?

Ladeporten er ikke en magisk dør som ikke slipper ut elektrisitet, i teorien så kunne man hatt en sperretrafo på AC siden men ikke ved DC, det lar seg ikke gjøre, ...

Det ser ut som om du svarte "Ja" på spørsmålet om det ble løyet på denne videoen. Det synes jeg virkelig du bør ta opp med brann- og rednings-etaten.

... og nei, jeg har ikke påstått at ladeporten er "en magisk dør". Eksakt hvilken teknikk Tesla har valgt for å løse dette vil jeg på ingen måte påstå at jeg kjenner til, men når de altså garanterer at det aldri vil gå strøm - det være seg AC eller DC - ut via den porten så tror jeg på dem på dette.

Når jeg altså bruker begrepet "strøm ut via den porten" mener jeg det på samme måte som du tidligere i tråden har sagt "kjørte strømmen inn på nettet igjen.." dersom det skulle vært uklart.


... men så klart, dersom du ønsker det kan du så gjerne tro at det er en enkel sak for SC'ene å tømme batteriene på no-time dersom de vil, og at de bare velger å bruke opp strømmen i bilen for å forvirre de stakkars eierne ;)  *sette meg ned sammen med emil og kose meg med popkorn og melder meg ut av denne debatten*
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lynet

Når man lader på SC, altså DC lading går det strøm inn gjennom ladeporten på plusskabelen og akkurat like mye strøm ut igjen via minuakabelen.
Lader man på AC skjer akkurat det samme men strømregningen snus i takt med sinuskurven i vekselstrømmen.

Det var mitt bidrag i avsporingen av denne diskusjonen, og konklusjonen blir at min Tesla ikke bruker strøm da det går like mye ut som inn i ladepluggen  ;D

En likeretter kan forøvrig aldri brukes som inverter. I likeretteren brukes dioder mens det i inverteren brukes ene eller annen type transistor.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tho

Men! En inverter kan brukes som likeretter!  ;D Beklager... måtte bare  :-X
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

cirys1

Sitat fra: Amoss på mandag 31. august 2015, klokken 15:23
... og nei, jeg har ikke påstått at ladeporten er "en magisk dør". Eksakt hvilken teknikk Tesla har valgt for å løse dette vil jeg på ingen måte påstå at jeg kjenner til, men når de altså garanterer at det aldri vil gå strøm - det være seg AC eller DC - ut via den porten så tror jeg på dem på dette.

Kanskje du kan ta over deg at noen andre har prøvd og forklare det da..
Strømmen må gå som en lukket krets, den kan ikke stoppe i "porten".

Det går selvfølgelig ingen strøm der når bilen ikke lader, jeg lurer bare på hvordan du tenker når du har det for deg at ingenting "går ut"??

OleJA

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. august 2015, klokken 13:29
Sitat fra: OleJA på mandag 31. august 2015, klokken 12:13
Så du mener at evt SC de har på service sentrene er istand til å ta DC strøm fra bilens batteri, kjøre denne 'baklengs' igjennom laderne og levere AC strøm utpå nettet?

JA.. Men ikke spesielt den SC de har på servicesenteret..

Hva tror du blir gjort på alle slike batteri/lade løsninger for hjemmet??

Om det er powerwall (Tesla sin løsning) eller andre ladbare løsninger så er hele prinsippet lade på dagen (solcelleanlegg) lade når det blåser (vindkraft) også benytte seg av kraften senere. Enten når strømmen er dyr (noe de liker og differensiere på i utlandet) eller når du trenger det, da leverer anlegget tilbake til nettet.
Noen ganger nok til at strømmåleren stopper helt og til og med går den andre veien og da leverer man til nettet.

Dette er ikke uvanlige eller veldig kompliserte løsninger, jeg bare stusser over at Tesla må kanskje stå der med flere biler som de må ha innendørs for og lade ut batteriet.
Ja,  prinsippene her er det vel ingen som er uenige i, og selvfølgelig er dette mulig med f.eks Powerwall siden dette er helt vesentlig for at den skal virke. Den trenger da imidlertid en frekvensomformer for å kjøre AC strøm tilbake på nettet - Denne er ikke en del av selve Powerwall , men en ganske kostbar ekstern komponent. Tviler heller ikke på at Tesla om de ønsker kan få bilen til å åpne kontaktorene for å få spenning på ladeporten.
Men herifra til å konkludere at man kan få 400V AC ut fra ladeporten ved å åpne kontaktorene til laderen så mangler det mye, både logikk og elektronikk.

Hentet forøvrig min Model S i Trd etter kontaktorbytte idag. Da stod varmeapparatet fremdeles på HI etter tømming av batteriet. Så vidt jeg vet har Trd SC Fastcharger for ladi g, men den har da åpenbart ikke blitt benyttet til utlading av batteriet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

petersv

Powerwall kan ikke dette, inverter er ikke inkl. Var iallfall ikke det initielt, har ikke sjekka om de hae endra det.

cirys1

Sitat fra: OleJA på mandag 31. august 2015, klokken 19:17
Ja,  prinsippene her er det vel ingen som er uenige i, og selvfølgelig er dette mulig med f.eks Powerwall siden dette er helt vesentlig for at den skal virke. Den trenger da imidlertid en frekvensomformer for å kjøre AC strøm tilbake på nettet - Denne er ikke en del av selve Powerwall , men en ganske kostbar ekstern komponent. Tviler heller ikke på at Tesla om de ønsker kan få bilen til å åpne kontaktorene for å få spenning på ladeporten.
Men herifra til å konkludere at man kan få 400V AC ut fra ladeporten ved å åpne kontaktorene til laderen så mangler det mye, både logikk og elektronikk.

Jeg har ikke konkludert med noen ting, jeg bare forteller at det er slik man tapper store batteribanker og derfor ser jeg ikke at dette skal være noe kjempe problem med Tesla heller.
Du trenger forresten ikke en frekvensomformer, men en inverter for solcelleanlegg, en inverter er mye billigere og brukes som oftest for lineære laster.

Mens i bilen har du en frekvensomformer, da det er helt umulig og regulere turtallet på en AC motor med en inverter.

elbilertilalle

Noen som vet dette? Hvis bilen står parkert over lengere tid, vil bilen lade 12V batteriet regelmessig fra hovet batteriet automatisk?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Thor2014

Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 01. september 2015, klokken 06:51
Noen som vet dette? Hvis bilen står parkert over lengere tid, vil bilen lade 12V batteriet regelmessig fra hovet batteriet automatisk?
Ja, den gjør det via en dc/dc converter.

RoadRunner

Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. august 2015, klokken 22:59
Har alle bilene i perioden svak hovedkontaktor? Min er fra oktober 2013.
Min er fra august 2013. Fikk telefon fra Tesla i jula-2014 at de skulle "bytte kontakt" og de ville gi beskjed når det skulle skje inn mot sommeren en gang.

Bilen døde i akselrasjonsfeltet inn på Omkjøringsveien i Trondheim i juni. Taubil på plass og innlevert bil på Tesla iløpet av 25 minutter :-). Selve reparasjonen tar 2 dager ble jeg fortalt på service-sentret, men til meg tok det lenger tid. Som ikke var noe problem siden jeg fikk en ("slapp") 70D som lånebil - jeg fikk byttet den etterpå til en P85 siden jeg skulle på hytta.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

HKS

Snakket nettopp med min far. Hans Model S (levert i november 2013) var helt død hjemme i garasjen i går kveld. Kom vist opp de vanlige meldingene om 12V battery low, needs service og pull over safely på skjermen.

Synes dette er merkelig, han var inne med med bilen for et par måneder siden for bytte av kontaktorer i batteriet. NAF kommer uansett senere i dag for å hente bilen hans, blir spennende å høre hva som var problemet.
Tesla Model S 90D

nortrahof

Det behøver ikke å være hovedkontaktoren på bilen som feiler. DC/DC-laderen er av type "switch-mode" og kan også feile. - Trolig aktiveres begge disse enheter periodevis når bilen skal lade 12V-batteriet?
Hovedkontaktor må da aktiveres for at laderen skal få strøm og når den er ferdig med ladingen, slåes HV-strømmen av for å spare strøm og hindre at inverterene er spenningssatt.
Denne laderen trekker temmelig lite strøm i forhold til inverterene. Det kan derfor være at det oppstår oksydbelegg i hovedkontaktor som ikke brennes bort av strømmen? Slikt oksydbelegg er ofte isolerende.
Det blir på samme måte som man av-og-til må betjene brytere et par ganger for å få lys.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Sitat fra: nortrahof på fredag 04. september 2015, klokken 09:14
Trolig aktiveres begge disse enheter periodevis når bilen skal lade 12V-batteriet?
Hovedkontaktor må da aktiveres for at laderen skal få strøm og når den er ferdig med ladingen
Dette stemmer nok. Jeg har to dashkameraer som surrer og går hele tiden, og har ved enkelte anledninger hørt  hovedkontaktoren slå inn og kjølepumpa starte når bilen har stått parkert en del timer. Da er det nok 12v vedlikeholdslading som foregår.

nortrahof

Tror det også vil være forskjellige feil om 12V-batteriet går tomt under kjøring - eller oppdages tomt når bilen skal brukes? Under kjøring vil det mest sannsynlig være DC/DC-laderen som svikter da hovedkontaktor tydeligvis leverer strøm til inverterene. Ellers kunne ikke bilen kjøre.
Det er mer sannsynlig at det er dårlig kontakt i hovedkontaktor om  man finner bilen helt død etter parkering?

Dersom problemet er for lite strømforbruk fra DC/DC-laderen til å rense kontaktene i hovedkontaktor, burde dette være mulig å ordne via SW? Da kan man sjekke at batterilader starter når den aktiveres. Dersom den ikke gjør det, kan man kjøre x antall "repeat" på oppstarten før bilen gir opp. Antall "repeat" vil indikere at det er et problem - og dette kan lagres i feilminne til neste service - eller sendes TM som kaller inn bilen før den er "helt død".

- Noe annet er det om selve batteriladeren svikter. Da er det som regel "sudden death" .
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

HKS

Sitat fra: HKS på fredag 04. september 2015, klokken 08:40
Synes dette er merkelig, han var inne med med bilen for et par måneder siden for bytte av kontaktorer i batteriet. NAF kommer uansett senere i dag for å hente bilen hans, blir spennende å høre hva som var problemet.
Det virker faktisk som batteriet var ødelagt.

Tesla har satt inn et lånebatteri i hans bil nå, de må sende hans batteri til USA for reparasjon.
Tesla Model S 90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA