Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-Net problemer

Startet av dozeren, torsdag 17. september 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

Ingeniøren

#45
Sitat fra: fiskeri på torsdag 20. august 2015, klokken 15:20
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så er jo jeg en av dem som valgte bort i3. Kort fortalt: BMW i3 sitt utseende var det første som trakk ned interessen for bilen. Hvor mye bil du får for pengene ble avgjørende. Har nylig fått min Kia Soul Exlucive til 256.400 inkl. ladekabel-overgang, og vinterdekk. Jeg (og resten av familen) likte utseendet (noe det klart er delte meninger om), og førsteinntrykket er viktig. Den har plass til 5 personer, 7 års garanti, har bedre rekkevidde og en rik utstyrspakke inkludert i prisen. Hadde ingen erfaring med Kia frø før, men er så langt kjempefornøyd med bilen og valget vi tok. Heldigvis er smaken som baken, og behovene vår ulike; noe som gir flere modeller og konkurranse innenfor elbil-markedet.

Likte og utseende til jeg teste den etter å ha kjørt i3'n. For en nedtur, den kjører jo som en traktor og årlig service koster 3-5000, så den garantien må du betale for. Servicen til BMW'n koster 5200 for 5 år...
Og så er den som mange elbiler i dag, en fossilbil men el motor og batteri der det var plass og ikke en som er bygd for formålet, men bevares det selger for det er mange å se og leverandøren kan ikke levere før om et halvt år, så det er vel meg som har feil  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Hva er egentlig problemet?
BMW har sterkt begrenset produksjonskapasitet. De kan ikke selge like mange biler som VW og Leaf.
Jo fortere etterspørselen synker, jo fortere får vi nye spennende modeller basert på samme teknologi  ;)
Hvorfor skulle vi som allerede har fått tak i denne fantastiske bilen være opptatt av at den skal selge mer da?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. august 2015, klokken 20:42
Hva er egentlig problemet?
BMW har sterkt begrenset produksjonskapasitet. De kan ikke selge like mange biler som VW og Leaf.
Jo fortere etterspørselen synker, jo fortere får vi nye spennende modeller basert på samme teknologi  ;)
Hvorfor skulle vi som allerede har fått tak i denne fantastiske bilen være opptatt av at den skal selge mer da?

Ok, men ryktet sier at i5 blir en hydrogenbil med motor fra Toyota......
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Ja, den må vel bli det, siden i3 selger så bra  ;)

Men ellers tenkte jeg mer på karbonfiberteknoligien.

Jeg blir skuffet hvis i5 blir bygget på samme måte som en vanlig 5 serie.
Kan ikke helt se for meg det. Det burde i så fall blitt en 5 serie - hydrogen, og ikke en i5.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Tja, mange rykter. Det siste er vel at i5 blir noe ala i8 med to drivlinjer. Men mindre radikal enn i3, dvs mindre alu og karbonfiber. Ryktene sier at neste i3 og vil være mere normal oppbygd og ha et mindre polariserende utseende. Noen hevder at i3 selger etter forventning, andre sier igjen at de ikke tjener nok på den. Nå for tiden er det vel ca 3 mnd ventetid på bilen, og det skulle vel tilsi at kapasiteten på fabrikken er utnyttet.

TM

Ser at det har kommet veldig mange forklaringer på hvorfor ikke "flere" kjøper i3.  Jeg er glad for at BMW hadde mot til å satse på en bil som er annerledes og som derfor ikke alle ønsker å kjøpe. Den dagen det går "13 på dusinet" av i3, så kjøper jeg noe annet  ;D

emil

#51
Mange grunner til at jeg ikke har valgt i3, det er faktisk den eneste av dagens elbiler (i tillegg til Tesla) jeg ikke engang har tatt meg bryet med å prøvekjøre.

Hovedgrunner er :

Bare 4 seter - trenger ofte plass til 5 med baggasje eller bikkje.

Bare 3 dører - kaller ikke "bakdørene" for ordentlige dører når fører/pasasjer i forsetet må ta av seg belte og åpne sin dør for å slippe ut folk bak

Pris for en fornuftig utstyrt bil - Selv om startprisen var rundt 250k endte de fleste konfigurasjoner postet her rundt lansering på noe rundt 330-350.000kr når alt nødvendig utstyr var tatt med.

Tvungen enpedalkjøring - Selv om jeg ikke har like ekstremt forhold til autoseilng som andre her på forumet, Utformingen på pedalen er også en sak.

At det er en BMW - For meg er BMW nesten synonymt med en type mennesker jeg ikke vil være i samme kategori som.


Kjøreegenskapene og andre ting kan være så bra som bare det, men når bilen ikke kan brukes til det jeg trenger den til blir den ubrukelig. Samme som med en fransk sak som ennå ikke vil dekke mine behov grunnet utfordringer på ladefronten.


bromm

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. august 2015, klokken 17:54
Som Ferry indikerer kan det virke som om vi har forskjellige oppfatninger av funksjonen autoseiling.

Jeg har ingen ønsker om å følge hverken trafikken eller fartsgrensen. Derimot ønsker jeg muligheten til å ta foten av akselleratoren når som helst og vite at bilen friruller fra det tidspunktet.

Ellers har jeg kjørt i3 i Alpene inkludert bruk av acc og det bekreftet bare mine preferanser til ekte autoseilefunksjon.
I følge vegtrafikkloven så finnes det ikke rom for individuelle "ønsker" mht. tolkning og avvik fra loven - alle trafikanter plikter å følge den ;)

Hvorfor skal du ta av en fot som ikke er der fra før (med ACC så brukes ingen aksellerator-fot)  ::)

Sist men ikke minst: hvorfor i all verden tester du seiling i Alpene ?!? Er det ikke på flata man seiler ?  ;D

LMOR

Jeg prøvde å si det samme allerede på side 1 nederst, men ble sikkert ikke lest av så mange. Innleggene nederst blir fort oversett når det med en gang kommer nytt innlegg på neste side.

i3 KAN seile, som også utklippet fra brukermanualen viser.

Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC. I tillegg sørger den for å hold deg innenfor fartsgrensene samt unngå kollisjon med bilen foran. Når vi forhåpentligvis snart får aktivert "road ahead", så vil også ACC automatisk optimalisere farten inn mot kryss og rundkjøringer.

Men det er jo sikkert gøy å få bestemme selv, kjøre fort, la bilen renne, skru av all automatikk, la bilen spinne og sladde, akkurat som en BMW skal være  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.

Her er jeg uenig. De fleste gangene jeg har kjørt "langturer" (les: >2 timer) fungerer ACC bra kun dersom køen går i konstant fart. Dessverre går køen ofte i feks. 75-85 i 80-sonene. Jeg ser ofte at bil nr. 2 eller 3 foran meg plutselig kjører litt saktere. Det blir dominoeffekt som jeg enkelt kan forutse om jeg kjører manuelt. Da slipper jeg forsiktig opp "gasspedalen" før bilen foran meg gjør dette. Da øker avstanden til bilen foran. Denne avstanden minker så når bilen foran meg ser at trafikken går saktere. Da ruller jeg sakte inn på bilen foran meg igjen slik at jeg holder så jevn fart som mulig. Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.

Beklager at dette ble OT.

Forøvrig er jeg veldig uenig at bilen er upraktisk, men klart nå snakker jeg for meg selv og mitt bruk. Jeg var nylig på IKEA og kjøpte saker ala. skrivebord etc. Jeg hadde aldri fått plass i min tidligere 3-serie eller Alfa Giulietta, men i I3-en var det jommen plass! Takket være omtrent flatt og firkantet bagasjerom etter nedlagt seterad i baksetet =) Jeg er en storfornøyd eier =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Ser ikke helt at fri seiling løser dette bedre, men min erfaring er at ACC klarer å utgjevne farten bedre enn meg når bilen foran "nykker".
Merk at dynamikken endres ved å endre avstanden og eco vs comfort.
Dette er ikke så vanskelig å teste, bare sett på momentanforbruket, og følg med på om bilen "pumper" mer enn deg, og sjekk om gjennomsnittsforbruket ditt blir lavere enn med ACC.
Min erfaring er også at bilen prøver å seile mer enn meg i slike situasjoner. Hvis bilen foran kjører fortere igjen, så er det over lang tid en bedre strategi. Men bilen har samtidig er betydelig raskere reaksjonstid enn oss, og kan optimalisere regenereringen bedre enn oss.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#56
Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 12:46
Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.

Her er jeg uenig. De fleste gangene jeg har kjørt "langturer" (les: >2 timer) fungerer ACC bra kun dersom køen går i konstant fart. Dessverre går køen ofte i feks. 75-85 i 80-sonene. Jeg ser ofte at bil nr. 2 eller 3 foran meg plutselig kjører litt saktere. Det blir dominoeffekt som jeg enkelt kan forutse om jeg kjører manuelt. Da slipper jeg forsiktig opp "gasspedalen" før bilen foran meg gjør dette. Da øker avstanden til bilen foran. Denne avstanden minker så når bilen foran meg ser at trafikken går saktere. Da ruller jeg sakte inn på bilen foran meg igjen slik at jeg holder så jevn fart som mulig. Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.

Beklager at dette ble OT.

Forøvrig er jeg veldig uenig at bilen er upraktisk, men klart nå snakker jeg for meg selv og mitt bruk. Jeg var nylig på IKEA og kjøpte saker ala. skrivebord etc. Jeg hadde aldri fått plass i min tidligere 3-serie eller Alfa Giulietta, men i I3-en var det jommen plass! Takket være omtrent flatt og firkantet bagasjerom etter nedlagt seterad i baksetet =) Jeg er en storfornøyd eier =)
Jeg støtter dette fullt ut. Det er lettere å holde smidig kjøring i annen trafikk manuelt enn med ACC som nærmest låser på avstand med bilen foran. Pådrag og regen blir for mye styrt av bilen foran, (som aldri kjører like smidig som meg) ;)

Også dørene bak er svært så praktiske for mitt bruk. Ofte bruker jeg plassen mellom forsetene og baksetene som bagasjerom. Det er enkelt bare å åpne bakdøren og stue inn, istedet for å legge alt bak. Med åpne dører er er "alt" tilgjengelig langt bedre enn med konvensjonelle dører.

Kort sagt, herlig bil, økonomisk og med gode kjøreegenskaper. Jeg liker faktisk også utseende.

bromm

Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 12:46
Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 11:00
Jeg vil påstå at det er usannsynlig at et menneske klarer å utnytte seiling bedre enn ACC.
Har jeg ACC aktivert i disse tilfellene, merker jeg at bilen hele tiden gasser på også bremser (les: regen) forså å gasse opp 5 kmh, så ned 5 kmh. Dette kan fortsette veldig lenge, jeg føler meg som en "strikk". Som skrevet, kjører jeg manuelt kan jeg holde konstant hastighet mens avstanden til bilen foran varierer mellom kanskje 2s og 5s.
Bilen din er jo ganske ny, Anterialis og det samme gjelder vel erfaringen til eieren ;) Kameraet bruker flere måneder på å kalibrere seg, så det kan være en av årsakene til det du opplever. I tillegg kan det høres ut til at du kjører i Comfort mode, og det er Fy-Fy når man kjører med ACC fordi det er langt mer aggressivt og nykkete enn ECO Pro og ECO Pro+. Hvis du setter deg på hos meg med bind for øynene, så kan jeg nesten love deg at du vil ha null sjanse til å kunne skille på om ACC er på eller av med tanke på "nykking"  ;)

Anterialis

#58
Helt riktig at jeg er meget fersk som elbileier :P Men jeg kjører aldri i comfort på langtur, kun Eco Pro. Jeg kjører ofte på lengste avstand da jeg syns 3 s blir for nærme bilen foran til å reagere på uforutsette ting. Jeg innbiller meg også at 4s gir bilen større buffer og da slipper den reagere like brått som bilen foran.

Jeg er helt enig i Moonbuggy skriver over.
For meg høres jo dette logisk ut. Jeg forventer ikke at kameraet kan se lenger en nærmeste bil, gjør den virkelig det? Jeg ser jo alltid 3-6 biler fremover for å lese flyten. Dersom feks det blir rødt lys 5-10 biler før meg, starter jeg seilingen allerede da, og lenge før bilen foran meg begynner fartsreduksjonen. På det meste har jeg da kanskje 6-8 sekunder avstand til bilen foran meg, før jeg begynner innhente avstand. Da kan jeg enten seile eller "låse" meg på mild regen helt fra feks. 80 kmh ned til null. Dersom ACC er aktiv vil den jo følge bilen foran ("jevnt pådrag") helt til forankjørende bil begynner å bremse, og da går bilen min over til kraftig regen i få sekunder. fra 80 til 0. Er ikke første alternativ bedre, altså med lengre mild regen / seiling? Aldri i verden om ACC ser 5-10 biler fremover og lager 8 sekunders luke til bilen foran for optimal og lengst mulig regen?

Som skrevet, om jeg bruker ACC, vil jo bilen følge bilen foran. Køen går ofte ujevnt, feks mellom 78-82 kmh i 80 sona. Da vil jo bilen min gå opp og ned i hastighet flere ganger i minuttet. Opp og ned. Pådraget varierer mye mellom feks 5 kwh og 15kwh. Dersom jeg kjører manuelt i akkurat 80 kmh (eller som jeg ofte gjør, å sette manuell cruise på 80 kmh) følger jeg køen perfekt, men avstanden til bilen foran varierer feks mellom 3-5s hele tiden. Dette er mer avslappende enn at farten min skal variere. Er du ikke enig? Jeg kjører i alle fall vesentlig mykere enn ACC da jeg ser lenger frem i trafikken og forutser hva som kommer til å skje.

Jeg ser ikke helt hvordan ACC systemet kan "lære" seg til å se fremover i trafikken? Ser ikke ACC kun på nærmeste bilen? Vennligst forklar meg hvordan ACC kan kjøre mykere enn bilen foran meg (som svært sjeldent kjører mykt...).
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Det er riktig at det vil være situasjoner ACC ikke klarer så godt, inkl. rundkjøringer.
Men som du skriver kommer rykkene fra bilen foran (som igjen påvirkes av bilen foran der).
Disse rykkene vil bilen normalt (ikke ved kryss enda), klare bedre. I tillegg oppdager den deaksellerasjon på motorveien lenge før du gjør det.

Det ble og kanskje blir vurdert om ACC skal være standard for alle norske biler. Og den stressreduksjonen ACC utgjør er en av grunnene til det.
Jeg ble en roligere sjåfør etter ACC for snart 10 år siden, ikke pga elbil  :)

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA