Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-Net problemer

Startet av dozeren, torsdag 17. september 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

bromm

Jeg merker meg at dere skriver at dere kan kjøre "mykere" enn ACC i ECO Pro - vel, det kan ikke jeg  ;) Ihvertfall ikke uten å konsentrere meg ihjel - og det kan jo de mest entusiastiske drive på med. Når det gjelder hva kameraet "ser", så er det forbausende mye detaljer som fanges opp. Her er en video fra Mobileeye som leverer teknologien, og som dere kan se så blir både fotgjengere, biler og tilogmed fotgjengeroverganger (zebra crossing) tracket og analysert helt individuelt i en rasende fart. På ca. 15 sek  så ser man at det har lock på 2 biler som står etterhverandre, så ja: det er svært sannsynlig at kameraet fanger opp adferden til fremforliggende biler (forutsatt at de er synlig). Terminator hadde jo et "godt syn" husker vi, men dagens biler holder på å ta ham igjen på teknologifronten ;)


TM

Sitat fra: emil på fredag 21. august 2015, klokken 08:18
At det er en BMW[/b] - For meg er BMW nesten synonymt med en type mennesker jeg ikke vil være i samme kategori som.
Ja, folk kan ha de merkeligste grunner for å velge bort et fantastisk produkt. Jeg har kjøpt over 60 nye biler i løpet av mine 59 år. Jeg hadde også en merkelig oppfatning av at jeg ikke skulle ha BMW. Men etter å ha fått i3 er jeg overbevist. Og min begeistring ble ikke mindre etter å ha kjørt strekningen Asker - Rødberg 154 km, stigning og med 20 km rest i dag  :) Kjørte samme strekning med Leaf tidligere i sommer, og da måtte jeg lade i Kongsberg.

elektrolux

#62
I Alpene ville Think classic sin autoseilefunksjon vært ideel, og ville ført til at en kunne sluppet akselleratoren før en bakketopp, rullet over denne og så begynt å regenere på andre siden. Alt kun ved å ta foten vekk fra akselleratoren.

Med i3 insisterte bilen på å enten holde farten over toppen,  eller omtrent bråbremse idet jeg slapp fartspedalen før bakketoppen.

Se for deg en berg og dalbane der toget varierer hastigheten, men bruker null energi på å komme seg til endestasjonen. Forsøker en å holde konstant fart vil mye energi gå fram og tilbake.

Jeg kjører slik som beskrevet over; ser jeg røde bremselys, eller trafikklys langt framme slipper jeg akselleratoren da videre pådrag kun vil føre til mer brems/regen senere. Bilene framfor øker avstanden men den minker igjen så snart de må bremse. Imens seiler jeg uten strømforbruk samme strekningen og på en mer behagelig og jeg innbiller meg tryggere måte.

Når det gjelder forsikringspremier ser en allerede i dag forskjell. Vet ikke hva en i3 ansvar koster, men jeg betaler under 1000 kr for Think Classic grunnet meget god statistikk hos forsikringselskapene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LMOR

Alle norske menn mener de kjører bedre enn gjennomsnittet  ;)
For å snu det litt på hodet, så hadde ikke disse rykkene i trafikken vært noe problem hvis alle kjørte med ACC..
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 17:50
Alle norske menn mener de kjører bedre enn gjennomsnittet  ;)
For å snu det litt på hodet, så hadde ikke disse rykkene i trafikken vært noe problem hvis alle kjørte med ACC..

Dette er helt riktig, men dessverre er det til og med et fåtall som bruker cruise kontroll ser det ut til. Dersom køen går relativt konstant er ACC et fantastisk verktøy som jeg bruker mye. Faktisk bruker jeg meg ACC enn ikke, men når køen (som jeg skrev tidligere) beveger seg opp og ned i fart (les: 78-82, opp og ned, ofte) syns jeg det er bedre å ligge i konstant fart med varierende lengde til bilen foran (3-6s feks).

Men nå har jeg kuppet tråden nok. Dette kunne jo vært interessant i en egen tråd =) Jeg elsker i3-en, jeg betaler for kvalitet. Dersom du ikke bryr deg om kvalitet, så for all del kjøp en annen elbil. BMW har med i-rekken sin tenkt helt fra starten av, slik man burde gjøre med elbil. Tesla, Mercedes, VW mm. har jo bare byttet ut drivverket. Dette er ikke miljøvennlig. Om du har et dieselaggregat i huset som produserer strømmen, og du lader hjemme, hjelper det ingen ting å kjøre elbil! Litt sånn tenker jeg med de øvrige bilprodusentene også, hvor mye CO2 bruker de på å lage batterier og bilen forøvrig?

Jeg liker og betaler for et godt konsept fra bunnen av sammen med fantastisk kvalitet og kjøreglede =)
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Kanon

Totalt salg første halvår er opp fra 5405 i 2014, til 12,562 første halvår iår. Inkludert i8 dette.  Kan jo selfølgelig ha med div produksjonvansker ifjor..
BMW skal visstnok hatt et mål på 30000 i3 i året.





Anterialis

Bromm (evt. et al): Kan dere bekrefte at teknologien fremvist i videoen er på plass i i3?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

#67
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. august 2015, klokken 17:37
I Alpene ville Think classic sin autoseilefunksjon vært ideel, og ville ført til at en kunne sluppet akselleratoren før en bakketopp, rullet over denne og så begynt å regenere på andre siden. Alt kun ved å ta foten vekk fra akselleratoren.
med i3 slipper du å ta foten vekk fra akseleratoren for å seile. Du VET at bilen benytter regen når du beveger pedalen over i regenområdet, og at den seiler ved å holde pedalen i riktig nivå. På samme måte som at du vet hvilket nivå du skal holde foten på clutchen i din manuellgirede fossilbil for å slure uten å kvele.

Det krever mer enn en prøvetur.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 22:47
Bromm (evt. et al): Kan dere bekrefte at teknologien fremvist i videoen er på plass i i3?
http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/

SitatThe first  VO-ACC was launched by BMW on the 2013 i3 vehicle

SitatThe VO-ACC has the added value of improved capabilities that only vision systems can offer, such as accurate lateral information about vehicles in front and the lanes model. This combination allows the VO-ACC to respond appropriately in curvy, rural, road scenarios, and creates a swifter and more driver-intuitive response to vehicles cutting-in and cutting-out in front. The latter effect is even more pronounced in the case of close cut-in vehicles, which is not currently addressed by today's ACC. Other vision advantages include the detection of and response to standing vehicles and the ability to verify before initiating a "Go" command that the space in front of the vehicle is indeed free (e.g. – no pedestrian is crossing).

Anterialis

Takk =) Spennende å lese litt nærmere om hvordan teknologien virker!
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

chal

Noen som vet om det er mulig å få ettermontert ACC?
Savner det på vår I3 (som vi ellers er veldig glad i).

bromm

Sitat fra: chal på lørdag 22. august 2015, klokken 09:17
Noen som vet om det er mulig å få ettermontert ACC?
Savner det på vår I3 (som vi ellers er veldig glad i).
Det får du nok ikke ettermontert, nei. Det krever for det første oppgradert interiør for bl.a. speilhus og ratt, men selv om dette er delvis på plass så er det nok også noe cable harness osv. som må på plass. Mulig noen 3de-part kan gjøre ettermontering, men BMW selv tilbyr det ikke.

PS! Dette er grunnen til at jeg alltid anbefaler nye kjøpere om å sterkt vurdere ACC (5AT). Det er som en helt annen bil mht. kjøreopplevelse og hvis man allerede oppgraderer interiøret (noe mange gjør allikevel), så er det faktisk en veldig rimelig pris på dette systemet, som jo både øker kjørekomfort og sikkerhet radikalt...

JorgenM

Mye rart i denne tråden gitt. Leste jeg faktisk at en bruker ikke vurderer BMW fordi han/hun ikke ønsker å bli assosiert med den type folk? Synes litt synd på deg, men nok om det.

Grunnene til at jeg kommer til å kjøpe i3:
- Har hatt BMW siden 2007 og gode erfaringer med det. Medlem i bmw ccn osv...
- Liker designet veldig godt
- Alle tester roser bilen
(- eierne på dette forumet virker fornøyde)

Nå er jeg trebarnsfar, men bilen den erstatter tar også kun 2 barneseter i baksetet så det er ikke noe problem for oss. Vi har en 7-seter i tillegg (også BMW).

Jeg og kona skal prøvekjøre i3 på torsdag eller fredag, det blir spennende. Men vi avventer med kjøp til vi har sett facelift presentert. Vel, der er grunnen til at vi ikke har kjøpt (enda) også. BMW har nok lært svært mye siden i3 ble lansert og jeg håper facelift bringer en rekke små og store forbedringer (men ikke kødd med designet da;-)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på lørdag 22. august 2015, klokken 23:00
Mye rart i denne tråden gitt. Leste jeg faktisk at en bruker ikke vurderer BMW fordi han/hun ikke ønsker å bli assosiert med den type folk? Synes litt synd på deg, men nok om det.

Grunnene til at jeg kommer til å kjøpe i3:
- Har hatt BMW siden 2007 og gode erfaringer med det. Medlem i bmw ccn osv...
- Liker designet veldig godt
- Alle tester roser bilen
(- eierne på dette forumet virker fornøyde)

Nå er jeg trebarnsfar, men bilen den erstatter tar også kun 2 barneseter i baksetet så det er ikke noe problem for oss. Vi har en 7-seter i tillegg (også BMW).

Jeg og kona skal prøvekjøre i3 på torsdag eller fredag, det blir spennende. Men vi avventer med kjøp til vi har sett facelift presentert. Vel, der er grunnen til at vi ikke har kjøpt (enda) også. BMW har nok lært svært mye siden i3 ble lansert og jeg håper facelift bringer en rekke små og store forbedringer (men ikke kødd med designet da;-)

Facelift ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

BMW har alltid en oppdatering av modellene midtveis i produksjonstiden. Det ventes at i3 facelift kommer i salg høsten 2016 / senest tidlig 2017. Håper på litt større rekkevidde og kanskje 5-seter (første generasjon X6 fikk 5 seter på sin faceliftoppgradering etter ønske fra brukerne)

http://www.autoevolution.com/news/exclusive-bmw-i3-will-get-an-update-in-2016-possibly-including-a-larger-battery-97799.html
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA