Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-Net problemer

Startet av dozeren, torsdag 17. september 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

dozeren

Har nå prøvekjørt de fleste el-alternativene på markedet og føler helt klar at i3 tiltalte meg mest. Som det flokkdyret jeg er, undres jeg på hvorfor flere ikke velger i3 enn det salgsstatistikken viser. Har mange ganger gått mot strømmen her i livet, men man lurer jo på om det er noe man har oversett...

TM

#1
Sitat fra: dozeren på onsdag 19. august 2015, klokken 14:14
Har nå prøvekjørt de fleste el-alternativene på markedet og føler helt klar at i3 tiltalte meg mest. Som det flokkdyret jeg er, undres jeg på hvorfor flere ikke velger i3 enn det salgsstatistikken viser. Har mange ganger gått mot strømmen her i livet, men man lurer jo på om det er noe man har oversett...
Grunnen er vel at den er dyrere enn de fleste andre elbiler. Dessuten er Norge et land hvor VW står sterkt. Det forklarer hvorfor e-up har solgt så godt, på tross av at salget i av i3 i Europa hittil i år er 3 ganger så høyt som e-up. En i3 koster med dagens kampanjepriser ca 50.000 mer enn en e-up, og er en helt annen bil. Premium kvalitet, rustfri, betydelig større, mer sportslig, lenger rekkevidde, rimeligere service osv.... Det er uforståelig at folk da velger e-up. e-Golf derimot er en flott bil, men det er jo "bare" en helt vanlig golf med kort rekkevidde. i3 er elbil utviklet på elbilen premisser. Jeg har eid og kjørt de flest elbiler (unntatt Tesla som er et slagskip) og i3 overgår mine forventninger. Løp og kjøp

Bjølseth1

1 ord : 319 000kr for en i3....  Da man får en ny Leaf for 240 000kr.... Jeg handler bil etter økonomi, å det jeg trenger i hverdagen. Å Leaf,n går 3 x mitt behov å jeg får med meg alt jeg trenger.
For 60 000kr til kunne jeg å kona kjørt 2 helt nye elbiler, 1 Nissan å 1 trilling.

Nå regner jeg med det hagler inn kommentarer
Jo hei å det går

acenta

TM

Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 14:34
Fra spøk til alvor, så mener jeg at i3 er for dyr til at jeg engang vurderte den.
Det er det som er en vanlig feiloppfatning. Du kan kjøpe en  i3 med det nødvendige av utstyr for ca 30.000 mer enn du må gi for en Leaf eller Zoe med tilsvarende utstyrsnivå. Og med servicepris på 5200 kr for 5 år -100.000 km har du markedets laveste driftsutgifter.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.

TM

Jeg mener å ha hørt at det ble ble det solgt nesten 500 i3 i juli, så jeg regner med at antall registreringer i august og september vil løfte den langt opp på statistikken  :)

TM

#7
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D

Bjølseth1

#8
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.

Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)

Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Jo hei å det går

acenta

bromm

Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.

Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)

Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Jo, men så er det jo en bil som er verdt minst 100.000 kr mer enn "toppmodellen til Leaf"  ;D ;) 8)

K S

Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D

Var Kia Soul med i den testen?

Ferry

Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n

249.900,- står det i prislista til BMW. 259.900,- var vel et high voltage tilbud? Med ekstrautstyr for ca. 40.000,- Hvis du går amok på tilbehøret så kan du komme opp i ca. 400.000,-  Jeg havna på nesten 350' før jeg begynte med strykninger i lista. Jeg vil si at et minimum av utstyr er vinterhjul og hurtiglading, og da er det snakk om 272.800,-

http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/_shared/pdf/pricelist_2015/I01_03_2015_Veiledende_prisliste.pdf?download=true

elektrolux

#12
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon. Ellers genial bil.

Kjøpte e-Up få uker etter at jeg fant ut at den hadde denne funksjonen som alle elbiler kunne hatt og som topper moderne dieselbil med automat kasse når det gjelder å renne uten å bruke eller tape energi.

Skal forresten kjøpe BMW, men da i 2 hjuls scooter utgave som kommer med autoseile funksjon. Håper det dukker opp også på bilene etterhvert, eller som en software oppgradering.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TM

#13
Sitat fra: K S på onsdag 19. august 2015, klokken 17:25
Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 14:52
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
4 seter og et av de minste batteriene er ikke så tiltalende. Men jeg er enig i at bilen i seg selv er en av de beste.
Batteriet er ca 20 kwh netto etter de siste sw oppdateringer. De er 10-15 % mindre enn e-golf / Leaf, men så bruker den tilsvarende mindre. I Auto Motor sport i Juli ble den testet mot "gamle" Zoe med 210 km rekkevidde og slo den med 15 % i rekkevidde. Og da NAF testet den mot e-up, Focus og Leaf i 2014 , så kjørte den lengst av alle med 186 km. Så batteriet størrelse må sammenholdes med forbruk. Med store, smale hjul og 300 kilo mindre vekt enn konkurrentene, så bruker den mindre strøm. Men jeg er enig i at det ikke er en bil for de med små barn og barnevogn. Det har jeg ikke lenger....heldigvis og kan derfor kjøpe i3 ;D
ar Kia Soul med i den testen?
Nei, den hadde vel ikke kommet på markedet ennå. Det er nok Kia Soul som har en viss ledelse på rekkevidde. Hvor mye avhenger av topografi og hastighet, for den er tung og firkantet, så den må flytte på mye luft. I praksis tror jeg neppe at det avviker mer en 2 mil i forhold til i3. Kvalitetsmessig er det ingen tvil om hvilken bil som er best. Kia Soul er nærmest fri for rustbeskyttelsr, og karbon / plast og aluminium bør tåle veisalt vesentlig bedre :-). Så om 5 år tror jeg folk vil betale vesentlig mer for en brukt i3.

LMOR

#14
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon. Ellers genial bil.
Du kan ikke mene det?
Hva mener du mangler av tilleggsverdi ut over å stille inn ACC på ønsket hastighet (og justere denne trinnløst med optimalt drivstoff-forbuk), og som er grunn nok til å ikke kjøpe bilen?

Bilen kan seile og ACC optimaliserer denne. På en normal dag er det utrolig sjelden du kan seile fritt, da du enten vil kjøre for sakte eller for fort. Dermed er ACC den beste løsningen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA