Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-Net problemer

Startet av dozeren, torsdag 17. september 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: dozeren på onsdag 19. august 2015, klokken 14:14
Som det flokkdyret jeg er, undres jeg på hvorfor flere ikke velger i3 enn det salgsstatistikken viser.

Som flokkdyr har du vel forståelse av at folk kjøper det som alle andre har, dvs. e-Golf og Leaf?
Ut fra bilder hadde jeg egentlig ikke tatt i3 til vurdering. Den så jo så bitteliten ut. Jeg ventet ei stund på e-Golf, men tilfeldigvis fikk jeg se og prøvekjøre i3 av en hyggelig forhandler. Jeg ble overrasket over hvor stor den var i virkeligheten, og over det romslige førermiljøet. Omtrent like overrasket ble jeg da jeg åpnet bakluke og panser og så hvor lite bagasjeplass det er.
Som en som kan drømme vonde drømmer om natta om rustangrep på bilen, så falt jeg veldig for konstruksjonen med plast, aluminium og karbonfiber. Vi likte bilen veldig godt under prøvekjøring. På et eller annet tidspunkt mellom 0 og 7,2 sekunder ble avgjørelsen tatt :)

Noen mener i3 er en av de styggeste bilene som noen gang er laget. Jeg er ikke enig, men kan forstå hva folk mener. Spesiell er den i hvert fall. Så den er ikke for folk som ikke vil eller tør å skille seg ut.

Den går som en rakett! I hvert fall for de av oss som ikke har kjørt annet enn kjedelige biler fra før.

Det er en BMW, på godt og vondt. Bil handler veldig mye om følelser og assosiasjoner. F.eks hvem vil vel bli sett i en Audi ;)

i3 er ikke fornuftig nok i manges øyne. Lite plass, unødvendig sprek, for mye luksus, rar å se på, kun fire seter, dører som går feil vei, smale sykkelhjul.

Enpedalkjøring er det ikke alle som liker. Opptil flere her på elbilforum har diskvalifisert i3 av den ene grunnen alene. For meg føltes det helt riktig fra første øyeblikk.

Espen Hugaas Andersen

Det er mange grunner til at i3 ikke gjør det bedre, her er noen:

- Pris
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Ny og utestet teknologi
- Rar dekkstørrelse
- Utseende

4 seter betyr at for folk flest vil det være en nr 2-bil, og folk er generelt ikke veldig risikovillige når det kommer til bil nr 2. De vil ha det kjente trygge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.

Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..

Øyvind.h

Sitat fra: Bjølseth1 på onsdag 19. august 2015, klokken 15:52
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. august 2015, klokken 14:46
Inngangsprisen på i3 er langt under 319000kr.

Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)

Fant det nå 259 900 kr. Fortsatt 20 000kr over toppmodellen til Leaf,n
Leaf koster nå 190.000,- med vinterdekk, 20 dager leiebil og 10.000,- i Fortum lading. I hvert fall i følge annonse jeg så på Facebook. Tror det var BNH som stod bak.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 19. august 2015, klokken 17:59
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Rar dekkstørrelse
- Utseende
Ja, det er jo alt dette som gjør at bilen er genial. Tviler på at utseende er avgjørende, for da ville ikke hverken Leaf, Soul eller trillingene synes på statistikken i det hele tatt  ;D

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 18:25

Ifølge finn.no er det 319 000kr for toppmodellen, å Leaf,n koster 240 000 som er toppmodellen. Så sammenligner man toppmodellene så stemmer det.
Inngangs billetten til Leaf koster 200 000 kr (visia) hva koster i3 sin inngangsbillett? (Spørsmålet er relevant, for jeg aner ikke)

Leaf koster nå 190.000,- med vinterdekk, 20 dager leiebil og 10.000,- i Fortum lading. I hvert fall i følge annonse jeg så på Facebook. Tror det var BNH som stod bak.

Trolig billig fordi det kommer en ny modell med +25% batterikapasitet om noen mnd'r. Da vil nok noen føle seg lurt >:(
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Leaf til 190.000 er innstegsmodellen uten varmepumpe. Den modellen er det ingen Nissan forhandler som vil anbefale deg å kjøpe.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 18:56
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Rar dekkstørrelse
- Utseende
Ja, det er jo alt dette som gjør at bilen er genial. Tviler på at utseende er avgjørende, for da ville ikke hverken Leaf, Soul eller trillingene synes på statistikken i det hele tatt  ;D
Soul er jo mye penere enn i3. Og det er ikke noe tvil om at Leaf har blitt straffet pga utseendet. La oss ikke glemme at e-Golf er den klart mest solgte elbilen i Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. august 2015, klokken 18:58
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 18:25

Trolig billig fordi det kommer en ny modell med +25% batterikapasitet om noen mnd'r. Da vil nok noen føle seg lurt >:(
Om man får 25% større batteripakke til 190.000,- om noen måneder er det nok en del som føler seg lurt ja. Men jeg tipper den større batteripakken ligger høyere i pris enn det.
Alternativt blir Leaf et enda bedre kjøp med 30kWh pakke til 190k startpris :)
Leiebil for de lange turene, og Fortum for de man vil hurtiglade på
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 19:10
Det kommer ikke til å skje. Om det kommer nytt batteri, så vil det bli på de best utstyrte modellene.  De store rabattene som gis i dag blir det nok også slutt på for en periode.

turfsurf

- Pris
- Rare bakdører
- Kun 4 seter
- Rar dekkstørrelse

4 seter betyr at for folk flest vil det være en nr 2-bil, og folk er generelt ikke veldig risikovillige når det kommer til bil nr 2. De vil ha det kjente trygge.

Punktene over er nok det viktigste for det lave salget. Kun 4 personer, lite bagasjeplass og stiv pris er vanskelig å selge i Norge. Med kampanjen som var, så endte vi opp med en greit utstyrt bil til under 300k, noe som var akseptabelt som bil nr 2. Da var heller ikke batterikapasitet en viktig vurdering, men forbruk, vedlikehold og kjøreglede viktigere. Det blir fort den mest brukte bilen til daglig, og Teslaen blir spart til de lengre turene, og de gangene hele familien skal på tur.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: TM på onsdag 19. august 2015, klokken 20:18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. august 2015, klokken 19:10
Det kommer ikke til å skje. Om det kommer nytt batteri, så vil det bli på de best utstyre modeller. De store rabattene som gis i dag blir det nok også slutt på for en periode.
Om det store batteriet bare kommer på de dyreste modellene og rabattkampanjer stoppes; hvorfor skulle da noen som nå sikrer seg en splitter ny Leaf til 190K med vinterdekk, leiebil og hurtiglading inkludert føle seg lurt?
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 18:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.

Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..

Har nok med at jeg er oppforstret på Think Classic og når en er godt vant så holder en på fordelene så langt det lar seg gjøre.

Autoseiling gir betydelig reduksjon i blodtrykk og fare for fartsbøter. Det gir rett og slett en annen dimensjon når det kommer til kjøreglede. Tror også vi etterhvert vil se utslag av dette på forsikringspremiene, der biler med Autoseiling rett og slett ikke krasjer så mye. Et godt eksempel er jo Think Classic som omtrent ikke har vært involvert i ulykker, og der ingen noensinne har blitt skadet. Tipper dette er unikt i bilhistorien.

Har enpedalfunksjon ( eller i alle fall nesten ) på e-Up som et valg, og bruker dette når jeg må nå noe, eller kjører i tett trafikk, men det er alltid like herlig å vippe girvelgeren tilbake og nyte autoseilingen når veien åpner seg opp litegrann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bjølseth1

Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 17:31

249.900,- står det i prislista til BMW. 259.900,- var vel et high voltage tilbud? Med ekstrautstyr for ca. 40.000,- Hvis du går amok på tilbehøret så kan du komme opp i ca. 400.000,-  Jeg havna på nesten 350' før jeg begynte med strykninger i lista. Jeg vil si at et minimum av utstyr er vinterhjul og hurtiglading, og da er det snakk om 272.800,-

http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/_shared/pdf/pricelist_2015/I01_03_2015_Veiledende_prisliste.pdf?download=true

Fant her http://www.bavaria.no/BMW/modeller/i-Serie/I3/
Jo hei å det går

acenta

Ferry

Er det en trykkleif på sidene til Bavaria? Det står fra 259.900,- der, men i prislista de linker til står det 249.900,-

"Prisene er eks. mva, ferdig registrert og inkl. vrakpant. Frakt og leveransekostnader levert til BMW i agent er inkludert."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA