P90D Ludicrous blir ny toppmodell. Ny batteripakke tilbys

Startet av Teslanewbie, fredag 17. juli 2015, klokken 20:34

« forrige - neste »

weld77

Er jo bare å se på egen bil eller på en av de ørten videoene på YouTube. Effektmåleren når aldri streken for 480kW.

PerBear

Sitat fra: RSR911 på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:36
Sitat fra: flux på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Hvorfor mener du at P85D ikke har 700hk?

fordi:  Batteriet har 400V når det er fulladet og ubelastet, men spenning ved maks effekt er lavere pga elektrisk motstand i celler, koblinger, sikringer, etc.  Batteriet leverer maks 300V ved 1300A.  Spenningen faller ytterligere når batteriet ikke er nær 100% SOC.

300V x 1300A = 390kW = 523hp

Oppgradering til 1500A gir heller ikke 700hp, men kun: 285V x 1500A = 427kW = 573hp
Hvis du kjøpte P85D fordi reklamen sa 700hp, så har du god grunn til å føle deg snytt.

Viktig å huske at for elektriske motorer er det mekaniske effekt ut som oppgis i kW, ikke strømforbruket. Men du har rett i at dette er summen av makseffekten for hver av motorene. Det er ikke teknisk mulig for batteripakken å levere nok effekt for at begge motorene går maks effekt samtidig: 

Tesla har konfigurert batteriet sitt med 16 moduler hver på 6 celler i serie og 74 i parallell. 85P har 1300A sikring som gir 17A per celle, mens 90P har 1500A sikring som tillater 20A per celle.

Spenningen detter fra 4,2V per celle til ca 3,6V ved 10A (data fra testing av en TMS pakke rev B her: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45063-Tesla-Model-S-18650-Cell-Test-Data)
Med 10A per celle blir Tesla sin 96S74P driftspenning ca 350V. Trolig er spenningen 20-30V lavere ved 20A.

Men akselerasjonen er styrt av dreiemomentet, og det er proporsjonalt med motorstrømmen, og ikke effekten. Så på på 0-100 så hjelper økningen fra 1300A til 1500A mye  :D
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fmm1000

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 18. juli 2015, klokken 22:38
S90d får litt kortere rekkevidde enn S85d

What.
Det giver da ingen mening.
Jeg har en 85d, som har stået i produktionskø siden 6. Juli og havde besluttet mig for at hører Tesla, om jeg kunne få den opgraderet til 90D.

Hvor har du oplysninger fra, om at 90D har kortere rækkevidde end 85D.
Hvis du har ret vil jeg da ikke opgradere :-).

Thor2014

Sitat fra: fmm1000 på søndag 19. juli 2015, klokken 11:27
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 18. juli 2015, klokken 22:38
S90d får litt kortere rekkevidde enn S85d

What.
Det giver da ingen mening.
Jeg har en 85d, som har stået i produktionskø siden 6. Juli og havde besluttet mig for at hører Tesla, om jeg kunne få den opgraderet til 90D.

Hvor har du oplysninger fra, om at 90D har kortere rækkevidde end 85D.
Hvis du har ret vil jeg da ikke opgradere :-).
Prøv konfiguratoren så ser du.

o.b.lix

Sitat fra: fmm1000 på søndag 19. juli 2015, klokken 11:27

Hvor har du oplysninger fra, om at 90D har kortere rækkevidde end 85D.
Hvis du har ret vil jeg da ikke opgradere :-).

Blir lengre rekkevide, faktisk så sier Elon Musk i presentasjonen av 90-batteriet følgende
SitatMusk: 90 kWh upgrade will add an additional 15 miles of range.
https://transportevolved.com/2015/07/17/liveblog-tesla-motors-super-secret-surprise-announcement/
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Kanskje en liten skrivefeil i innlegget? Tipper det skulle være at P90D får kortere rekkevidde enn S85D. Men jeg vet ikke om det stemmer.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thor2014 på søndag 19. juli 2015, klokken 11:36Prøv konfiguratoren så ser du.
Jeg kan se at 85D er oppgitt med 528 km, mens 85, 90 og 90D er oppgitt med 502 km.

Åpenbart er tallene for 90 og 90D ikke oppdaterte. Man kan nok forvente ca 560 km for 90D og ca 532 km for 90.

Alle disse tallene er så klart NEDC, og er dermed ganske optimistiske, men det viser forskjellen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. juli 2015, klokken 12:04
Kanskje en liten skrivefeil i innlegget? Tipper det skulle være at P90D får kortere rekkevidde enn S85D. Men jeg vet ikke om det stemmer.
P85D og P90D er oppgitt å ha 491 km rekkevidde. Her er nok også P90D ikke oppdatert, og man kan nok forvente ca 520 km.

Altså, alle modellene vil sånn ca rangeres slik utifra rekkevidde:

90D: 560 km
90: 532 km
85D: 528 km
P90D: 520 km
85: 502 km
P85D: 491 km
70D: 442 km
70: 420 km
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mr.rs4

Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 18. juli 2015, klokken 19:34
Nei

Batteripakken koster nok sikkert minst 200 000 alene. $3000 ekstra er bare for ny bestillinger for å få 90 istedet for 85. Tesla skal ha $5000 for å bytte noen sikringer i eksisterende pakke på P85D slik at man får samme ytelse men ikke 90 kapasitet.

Tesla må jo i det minste være veldig sikker på at drivverk nå holder på dual motor bilene siden de kan tilby enda mer ytelse på de som også er levert.
Gjelder det og om man har TMSP85D og? At en må ut med 200.000, så 3000$ & 5000$ utenom?
Blir det ikke et bytte med det batteriet jeg har fra før?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

lurium

At vi kunder finner oss i dette er merkelig. P85d eiere burde fått oppgraderingene gratis. Vi ble lovet rekkevidde bedre enn P85 og ytelse 0-100 på 3.2 uten role-out.

Modellen som har fått levert etter lovnader er 85D. Angrer på at jeg kjøpte meg opp til P85D nå.

Espen Hugaas Andersen

#101
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 19. juli 2015, klokken 12:34Gjelder det og om man har TMSP85D og? At en må ut med 200.000, så 3000$ & 5000$ utenom?
Blir det ikke et bytte med det batteriet jeg har fra før?
Det blir så klart bytte med batteriet du har i dag. Men her vil nok Tesla regne inn et greit verdifall på batteripakken din. Tror ikke det blir så mye som 200k, men 50-100k er nok ikke skivebom.

La oss si 75k, pluss 22k for oppgradering til 90 kWh, pluss 36k for Ludicrous, plus 20k for arbeid. Da havner oppgradering fra P85D til P90DL på 153.000 kroner.

(På ny bestilling ville oppgradering fra P85D til P90DL koste 94.800 kroner.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RSR911

Sitat fra: PerBear på søndag 19. juli 2015, klokken 09:30
Viktig å huske at for elektriske motorer er det mekaniske effekt ut som oppgis i kW, ikke strømforbruket.

Nei, du sier ikke det...  Man kan oppgi både elektrisk effekt, mekanisk effekt, og varmetap i kW eller i hk, W, BTU/time eller hvilken effektenhet man måtte foretrekke.  Dette gjelder også for elektriske motorer. 

mr.rs4

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. juli 2015, klokken 12:43
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 19. juli 2015, klokken 12:34Gjelder det og om man har TMSP85D og? At en må ut med 200.000, så 3000$ & 5000$ utenom?
Blir det ikke et bytte med det batteriet jeg har fra før?
Det blir så klart bytte med batteriet du har i dag. Men her vil nok Tesla regne inn et greit verdifall på batteripakken din. Tror ikke det blir så mye som 200k, men 50-100k er nok ikke skivebom.

La oss si 75k, pluss 22k for oppgradering til 90 kWh, pluss 36k for Ludicrous, plus 20k for arbeid. Da havner oppgradering fra P85D til P90DL på 153.000 kroner.

(På ny bestilling ville oppgradering fra P85D til P90DL koste 94.800 kroner.)
Da blir det uaktuelt for min del. Så for meg 3000+5000$ så hadde jeg vurdert det.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Tuxedo

Tar jeg ikke feil, så blir det mulig å oppgradere sikringer mm. for $5 000 på eksisterende P85D, uten å gjøre noe med batterikapasiteten.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA