Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 19. juli 2015, klokken 14:42
Ok, da kan jeg få den ekstra Ludicrous med å "bare"  betale 5000$?
Trenger ikke ekstra batteri lengde kapasitet.
Forsto at jeg trengte batteriet og for få fulle effekten, eller tar jeg feil?
Oppgradering av batteri til 90 kWh er kun for å få lengre rekkevidde. P85D med Ludicrous mode vil bli like rask som P90D med Ludicrous mode.

Om man skal kjøpe ny bil må man derimot ha oppgradert batteri til 90 kWh før man får lov til å velge Ludicrous mode. Dette er nok et valg Tesla har gjort for å tvinge folk til å gi de mer penger for å få tilgang til Ludicrous mode.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jazzwheel

Får håpe ventetiden for oppgradering blir kortere enn centerconsole :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. juli 2015, klokken 13:49
Over 20 lapper for å oppgradere med 5kWh på en nybil er vel neppe verdt det? Da skal du ha rimelig spesielle behov. Det eneste det ville gitt meg er mer trygghetsfølelse på mine "ville" ferder utenfor allfarvei, spesielt før det ble bygget ut flere superladere enn de 6 første.

Med mitt behov og bil i bestilling stopper min betalingsvilje nå på 5-6000 for 5kwh ekstra.

Skulle jeg bestilt ny bil nå tipper jeg det hadde blitt en S70, forutsatt at det kommer en SC nord for Oslo så man slipper å kjøre Solli-Lillehammer i ett strekk. Konfigurerte for moro skyld en nå slik jeg ville bestilt den og havnet på ~640k inkludert ettermontering av dobbeltlader og gummimatter (to ting jeg absolutt må ha). Synes ikke det var så galt, dollarkursen tatt i betraktning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Haknys på søndag 19. juli 2015, klokken 13:59
Men å oppgradere for kun noen få prosent mer rekkevidde og lengre ladetid syntes jeg blir et dårlig økonomisk regnestykke. Der er jeg enig med Elon. Om få år vil 100kwh pakker være både billigere og bedre.  :)

Lengre ladetid? Neppe de gangene det haster. Det er ganske sannsynlig at det nye batteriet har en lavere indre motstand og derfor kan holde maks hastighet på SC et stykke lengre opp på SOC-skalaen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: RSR911 på søndag 19. juli 2015, klokken 15:27
Bra link, jeg tror vi er ca enige: Hvis man benytter celle-data fra link, men starter med 4.0V cellespenning (dvs ca 95% SOC) og bare tar med tap i battericeller, så blir det ca 310V ved 1300A.  Hvis man i tillegg tar med tap i koblinger, kabler og sikringer, så blir det under 300V.

4.0V er neppe mye mer enn 75% SOC, antageligvis mindre. Leaf-cellene jeg bruker på hytta har ca. 80% SOC med 4.05V. 95% SOC, da er man nok godt over 4.10V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RSR911

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 17:20
4.0V er neppe mye mer enn 75% SOC, antageligvis mindre. Leaf-cellene jeg bruker på hytta har ca. 80% SOC med 4.05V. 95% SOC, da er man nok godt over 4.10V.

Sjekk målingene/grafikken som det ble referert!  Der har cellene 4.0V ved 1A og 93%SOC.
Jeg tror Leaf bruker en annen type celler.

cirys1

Hvor mange har fått montert dobbeltlader i ettertid?? At dette blir gjort på SC i ettertid er og skyte et skamskjørt system, å pålegge senterne i ettertid for mer ekstraarbeid er en meget dårlig ide.

BMW850

Ååå, de fleste mente jo at dobbeltlader var unødvendig  :P
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

mr.rs4

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. juli 2015, klokken 16:04
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 19. juli 2015, klokken 14:42
Ok, da kan jeg få den ekstra Ludicrous med å "bare"  betale 5000$?
Trenger ikke ekstra batteri lengde kapasitet.
Forsto at jeg trengte batteriet og for få fulle effekten, eller tar jeg feil?
Oppgradering av batteri til 90 kWh er kun for å få lengre rekkevidde. P85D med Ludicrous mode vil bli like rask som P90D med Ludicrous mode.

Om man skal kjøpe ny bil må man derimot ha oppgradert batteri til 90 kWh før man får lov til å velge Ludicrous mode. Dette er nok et valg Tesla har gjort for å tvinge folk til å gi de mer penger for å få tilgang til Ludicrous mode.
Ok, takker for info.
Da kan det være aktuelt igjen. Tror jeg bestiller pakken.
Har ca 1/2 år på meg?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jkirkebo

Sitat fra: RSR911 på søndag 19. juli 2015, klokken 17:39
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 17:20
4.0V er neppe mye mer enn 75% SOC, antageligvis mindre. Leaf-cellene jeg bruker på hytta har ca. 80% SOC med 4.05V. 95% SOC, da er man nok godt over 4.10V.

Sjekk målingene/grafikken som det ble referert!  Der har cellene 4.0V ved 1A og 93%SOC.
Jeg tror Leaf bruker en annen type celler.

Du kan ikke bruke tall under belastning, spenning i forhold til SOC oppgis ved ubelastede celler. 1A på disse cellene er 1/3C, om jeg belaster batteribanken på hytta som består av 70 Leaf-moduler med 1/3C er det omtrent 12kW. Da dipper nok spenningen en del, den faller 0.6V (på 14 celler) ved 3.5kW belastning.

Leaf-cellene tåler forøvrig mer enn Tesla-cellene, de belastes med inntil 3.75C og lades med inntil 2C. Lading med 2C tilsvarer 170kW på et Tesla-batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: BMW850 på søndag 19. juli 2015, klokken 18:04
Ååå, de fleste mente jo at dobbeltlader var unødvendig  :P

Det er sikkert unødvendig for mange, for meg er det det mest essensielle ekstrautstyret av alt sammen. Jeg lader mye mer på 22kW enn på SC, å vente 2-3 timer på Dokka istedenfor 1 til 1.5 time er rimelig uaktuelt når det enkelt kan unngås. 1 til 1.5 timer passer bra til å spise og handle, 2-3 timer er en evighet når man ikke har mer å bruke tiden på.

Hvis Tesla setter opp en SC på Dokka så blir den mindre viktig for meg også. Men det tror jeg er en god stund til. Og jeg vil fortsatt gjerne ha den for å få 7.4kW fra offentlige 32A stolper samt kunne lade på 22kW en del andre steder. Det tar LANG tid før alle mulige ruter er dekket av SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brede


Også_Øyvind_H

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 19. juli 2015, klokken 16:04
Sitat fra: mr.rs4 på søndag 19. juli 2015, klokken 14:42
Ok, da kan jeg få den ekstra Ludicrous med å "bare"  betale 5000$?
Trenger ikke ekstra batteri lengde kapasitet.
Forsto at jeg trengte batteriet og for få fulle effekten, eller tar jeg feil?
Oppgradering av batteri til 90 kWh er kun for å få lengre rekkevidde. P85D med Ludicrous mode vil bli like rask som P90D med Ludicrous mode.

Om man skal kjøpe ny bil må man derimot ha oppgradert batteri til 90 kWh før man får lov til å velge Ludicrous mode. Dette er nok et valg Tesla har gjort for å tvinge folk til å gi de mer penger for å få tilgang til Ludicrous mode.

Espen, er dette sagt eksplisitt?

Forøvrig er det relativt dyrt med 3' $ for 5 kWh ekstra. Det priser jo hele batteriet til over 400' NOK. Det gjennspeiler nok at batteri er mangelvare p.t (og at fremtiden ser lys ut når det ikke lenger er tilfelle :) )
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Også_Øyvind_H på søndag 19. juli 2015, klokken 23:36Espen, er dette sagt eksplisitt?

Forøvrig er det relativt dyrt med 3' $ for 5 kWh ekstra. Det priser jo hele batteriet til over 400' NOK. Det gjennspeiler nok at batteri er mangelvare p.t (og at fremtiden ser lys ut når det ikke lenger er tilfelle :) )
http://www.teslamotors.com/blog/three-dog-day

"It is important to note that the battery pack size upgrade and the pack electronics upgrade are almost entirely independent. The first is about energy, which affects range, and the second is about power, which affects acceleration."




Det Tesla sier er at Ludacris mode er tilnærmet uavhengig av om man har 85 kWh eller 90 kWh batteri. Oppgraderingen gjør at man kan levere 1500 Ampere fra batteriet. Dette vil kanskje slite marginalt mer på ett 85 kWh batteri enn et 90 kWh batteri, men ikke så mye at det har noen betydning. Antar vi at batterispenningen er 350V vil effekten være 525 kW ved 1500A, altså 5,83C for 90kWh batteriet og 6,17C for 85 kWh batteriet. Det er ikke en enorm forskjell.

Men at akselerasjonstidene blir helt identiske er vanskelig å si. 90 kWh batteripakken har andre celler, med trolig litt forskjellig cellespenning. Høyere spenning og samme strøm betyr høyere effekt. Egentlig kan man mistenke at silisium i anoden vil senke batterispenningen (det var dette vi så på NCR18650C), noe som kan bety at 85 kWh batteriet kan være raskere. Men dette blir veldig mye synsing. Det som er litt mer trygt å si er at det vil trolig være en liten forskjell.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RSR911

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 19:22
Du kan ikke bruke tall under belastning, spenning i forhold til SOC oppgis ved ubelastede celler. 1A på disse cellene er 1/3C, om jeg belaster batteribanken på hytta som består av 70 Leaf-moduler med 1/3C er det omtrent 12kW. Da dipper nok spenningen en del, den faller 0.6V (på 14 celler) ved 3.5kW belastning.

Leaf-cellene tåler forøvrig mer enn Tesla-cellene, de belastes med inntil 3.75C og lades med inntil 2C. Lading med 2C tilsvarer 170kW på et Tesla-batteri.

Vi bør vel ikke diskutere Leaf her, men 700hp/85kW = 6.1C -- det er veldig mye for Tesla/Panasonic 18650-celler.  Kanskje batteripakken (Tesla 85kWh) vil klare litt over 300V ved 1300A og 90-95%SOC hvis man forvarmer det til optimal temperatur, altså optimal for høy effekt (ikke optimal for lang levetid).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA