Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: RSR911 på mandag 20. juli 2015, klokken 00:56
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 19:22
Du kan ikke bruke tall under belastning, spenning i forhold til SOC oppgis ved ubelastede celler. 1A på disse cellene er 1/3C, om jeg belaster batteribanken på hytta som består av 70 Leaf-moduler med 1/3C er det omtrent 12kW. Da dipper nok spenningen en del, den faller 0.6V (på 14 celler) ved 3.5kW belastning.

Leaf-cellene tåler forøvrig mer enn Tesla-cellene, de belastes med inntil 3.75C og lades med inntil 2C. Lading med 2C tilsvarer 170kW på et Tesla-batteri.

Vi bør vel ikke diskutere Leaf her, men 700hp/85kW = 6.1C -- det er veldig mye for Tesla/Panasonic 18650-celler.  Kanskje batteripakken (Tesla 85kWh) vil klare litt over 300V ved 1300A og 90-95%SOC hvis man forvarmer det til optimal temperatur, altså optimal for høy effekt (ikke optimal for lang levetid).

En kort tid ja. Tesla presser battericellene til høyere C-verdier over kort tid, men jeg tror du skal slite med å klare 3.75C (319kW) kjontinuerlig over noe særlig tid. Leaf har ikke problemet med effektbegrensning bl.a pga. varmeutvikling i batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordtroms

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. juli 2015, klokken 01:35
Sitat fra: RSR911 på mandag 20. juli 2015, klokken 00:56
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2015, klokken 19:22
Du kan ikke bruke tall under belastning, spenning i forhold til SOC oppgis ved ubelastede celler. 1A på disse cellene er 1/3C, om jeg belaster batteribanken på hytta som består av 70 Leaf-moduler med 1/3C er det omtrent 12kW. Da dipper nok spenningen en del, den faller 0.6V (på 14 celler) ved 3.5kW belastning.

Leaf-cellene tåler forøvrig mer enn Tesla-cellene, de belastes med inntil 3.75C og lades med inntil 2C. Lading med 2C tilsvarer 170kW på et Tesla-batteri.

Vi bør vel ikke diskutere Leaf her, men 700hp/85kW = 6.1C -- det er veldig mye for Tesla/Panasonic 18650-celler.  Kanskje batteripakken (Tesla 85kWh) vil klare litt over 300V ved 1300A og 90-95%SOC hvis man forvarmer det til optimal temperatur, altså optimal for høy effekt (ikke optimal for lang levetid).

En kort tid ja. Tesla presser battericellene til høyere C-verdier over kort tid, men jeg tror du skal slite med å klare 3.75C (319kW) kjontinuerlig over noe særlig tid. Leaf har ikke problemet med effektbegrensning bl.a pga. varmeutvikling i batteri.
Leaf har ingen aktiv batterikontroll utenom et varmeelement som slår inn ved ekstremt lave temperaturer. Derav ingen varsel når det blir for varmt. Cellene er i tillegg stablet oppå hverandre slik at de øverste blir varmere. Ikke la deg lure av at bilen ikke sier fra.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

TeslaK

Noen som har fått pris på ettermontering av Ludicrous mode i Norge?
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

weld77

Tesla har meg bekjent aldri sagt at p85d har 691 hestekrefter. Å legge sammen effekten foran og bak har journalister og kunder klart på egen hånd. Jeg har sett aksellereasjonstider og dreiemoment fra Tesla, men aldri at p85d har en effekt som er lik summen av makseffekten til de to motorene.

Min tese: p85 og p85d har ikke så ulik makseffekt, men d er kjappere først og fremst pga firehjulsdriften.

Dennis

Jo sto lenge på Tesla sine USA sider at P85D hadde 691hk og på sidene i Europa at den hadde 700hk. Det om effekt foran og bak ble det endret til lenge etterpå.


P85_Norway

Sitat fra: weld77 på mandag 20. juli 2015, klokken 13:16
Tesla har meg bekjent aldri sagt at p85d har 691 hestekrefter. Å legge sammen effekten foran og bak har journalister og kunder klart på egen hånd. Jeg har sett aksellereasjonstider og dreiemoment fra Tesla, men aldri at p85d har en effekt som er lik summen av makseffekten til de to motorene.

Min tese: p85 og p85d har ikke så ulik makseffekt, men d er kjappere først og fremst pga firehjulsdriften.
Tesla M3 Performance

Espen Hugaas Andersen

Det står riktignok "motoreffekt", ikke systemeffekt e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

lurium

515 Kilowatt [kW]

=   700.205 132 911 5 Hestekrefter [PS]

weld77


Dennis

Sitat fra: weld77 på mandag 20. juli 2015, klokken 13:16
Min tese: p85 og p85d har ikke så ulik makseffekt, men d er kjappere først og fremst pga firehjulsdriften.

P85D er ca 15% raskere på 100-200km/t. Så ja topp effekten er nok ikke mer enn ca 500hk.

Med Ludicrous blir den ca 35% raskere på 100-200 og da begynner man å snakke effekt på ca 600hk og der P85D egentlig skulle ha vært fra dag 1 mener nå jeg.






lurium

Nei det er svindel, oppgraderingen de gjør nå er det vi allerede har betalt for med "insane" mode.
Så skal de tyne ekstra ut av oss for noe vi allerede har betalt for.

fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. juli 2015, klokken 13:35
Sitat fra: weld77 på mandag 20. juli 2015, klokken 13:16
Min tese: p85 og p85d har ikke så ulik makseffekt, men d er kjappere først og fremst pga firehjulsdriften.

P85D er ca 15% raskere på 100-200km/t. Så ja topp effekten er nok ikke mer enn ca 500hk.

Med Ludicrous blir den ca 35% raskere på 100-200 og da begynner man å snakke effekt på ca 600hk og der P85D egentlig skulle ha vært fra dag 1 mener nå jeg.

Hvor rask er SD på 100-200 sammenlignet med med P og PD?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Teslanewbie

Hvis jeg husker korrekt så var det  en  danske her på forumet  som samlet p85d eiere for å gå til sak mot tesla grunnet feilaktig markedsføring i samband med motoreffekt og oppgitt maks rekkevidde.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#148
Sitat fra: fonberg på mandag 20. juli 2015, klokken 13:38
Sitat fra: Cookie Monster på mandag 20. juli 2015, klokken 13:35
Sitat fra: weld77 på mandag 20. juli 2015, klokken 13:16
Min tese: p85 og p85d har ikke så ulik makseffekt, men d er kjappere først og fremst pga firehjulsdriften.

P85D er ca 15% raskere på 100-200km/t. Så ja topp effekten er nok ikke mer enn ca 500hk.

Med Ludicrous blir den ca 35% raskere på 100-200 og da begynner man å snakke effekt på ca 600hk og der P85D egentlig skulle ha vært fra dag 1 mener nå jeg.

Hvor rask er SD på 100-200 sammenlignet med med P og PD?

Veldig lite data på 85D. Men tipper den bare er litt tregere enn P85D eller like rask på 100-200, men raskere enn P85D fra 235 til 250 siden den store motoren henger ikke med i hastigheter over 235 så har da bare en motor som drar.
Med Ludicrous oppgraderingen blir nok også P85D litt raskere der.

Håper noen tester 85D snart på 100-250. Hadde jo vært ekstra festlig om det viser seg at den er raskere siden de små motorene er mer effektiv i høyere hastigheter.

lurium

Kanskje vi P85D eiere burde gå sammen med han dansken å kreve erstatning eller at de vederlagsfritt nå oppgraderer våre biler slik at vi får det vi har lovet.

Det eneste språket slike amerikanske selskaper forstår er....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA