Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder

Startet av Teslanewbie, mandag 17. august 2015, klokken 22:56

« forrige - neste »

Porsgrunn

Sitat fra: weld77 på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:33
Model 3 forutsetter vel gigafactory operativ og lavere enhetspris på batteripakkene. Det er jo lov å ha flere baller i luften samtidig. Denne endringen her tipper jeg var en smal sak for Tesla, og eventuelt forbedret batterikjemi er jo midt i planeten i forhold til hva de bør satse på. Det er såpass liten "breaking news" at de annonserer det i en telefonkonferanse.

Det er også en måte å tjene mer penger på p85d-kunder som har betalingsvilje for å ha det hissigste. Det koster nesten 100k ekstra å få denne muligheten - jeg gjetter på at marginen på dette er ganske så hyggelig for Tesla og gir penger i kassa. De må tross alt prøve å tjene noe penger også.

Nå aner ikke jeg hvor mange ingeniører o.l. som er ansatt hos Tesla, men det er neppe noen vits å sette alle mann på soltak, dashbord og vinduer. Er man guru på batteriteknologi vet man neppe mye om vinduer og soltak...

Du forutsetter jo at ting som skjer i toppen av modellspekteret går ut over andre ting - det er ingen automatikk i det.

Det sagt så fremstår måkevingedørene på Model X som en skikkelig dum idé som har forsinket den modellen ganske mye sannsynligvis. Musk har nok en fetish for dører, det var visstnok mye styr med dørene på Roadster i gamle dager også der han ville ha en del endringer...

Er enig i alt du sier her.

Hovedforbedringer som har gjort P90D mulig.

Batteri med mer energi og en ny kjemi. Virker å være et resultat av større energibehov i MX, pluss at det er igrunn på tide. Slik jeg ser det ikke først og fremst utviklet for P90D.

Ny kontaktor som kan håndtere mer amper. En løsning på problemet med at de eldre feilet noen ganger, muligens også nødvendig for MX.

Ny type sikring. Mye det samme, de gamle sviktet innimellom. Pluss at MX nok trenger en som kan dra mer over tid.

Noe software og annet småplukk er nok gjort spesielt for P90D, men det meste er vel mer eller mindre en mulighet som oppsto som en bieffekt av arbeidet med nye modeller og forbedring av eksisterende.

Dette er jo en mulighet til å tiltrekke seg kjøpere som er villig til å betale, med ekstra fortjeneste for Tesla. Det er vell ikke negativt for MX og M3.

Samtidig lanserte de også en ny og rimeligere 70 kWh uten firehjulstrekk.

Dennis

Sitat fra: flux på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Hvorfor mener du at P85D ikke har 700hk?

Batteriet er ca. 400V fulladet og med 1300A blir det 520kw (700hk) , med 1500A blir det 600kw (800hk)



1500A er syke mengder strøm, Tesla burde kanskje heller ha doblet spenningen til batteripakken for å redusere maks strøm i fremtidige biler/pakker.

De aller fleste er enige om at bilen leverer langt fra 700hk. Det ser man når man gir på at det er langt unna 520 kw. Samme bekreftes når man leser ut data fra bilen som viser maks kw.

Er en grunn til at Tesla ikke lengre oppgir 700hk men bare motor effekt foran og bak siden batteri/inverter begrenser.


o.b.lix

Sitat fra: weld77 på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:47
men hva man skal med en SUV (kommer som regel med dårligere kjøreegenskaper vs sedan/stasjonsvogn og ofte lite bagasjeplass i tillegg) har jeg aldri skjønt.
Det handler om høyde når du skal inn i og ut av bilen. Model S er lav å klatre inn i og ut av etter min smak.
Og skal du løfte et barn ut av bilen, er det verre med en så lav bil.

Hele poenget med falkevinge er at "halve" taket er vekke for de som skal inni 3. seterad.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

lurium

Ja og det fungerer sikkert utmerket i california der de ikke har nedbør i form av snø eller regn.
Vinterbil er ikke Model X i det hele tatt, men det skal de som kjøper selv få oppleve :)

mr.rs4

Er det slik at det koster 3000$+5000$ for å full pakke?
Det er vel kanskje ikke verdt det, for om 6mnd kommer det et 110Kw batteri og ekstra hk?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

#80
Nei

Batteripakken koster nok sikkert minst 200 000 alene. $3000 ekstra er bare for ny bestillinger for å få 90 istedet for 85. Tesla skal ha $5000 for å bytte noen sikringer i eksisterende pakke på P85D slik at man får samme ytelse men ikke 90 kapasitet.

Tesla må jo i det minste være veldig sikker på at drivverk nå holder på dual motor bilene siden de kan tilby enda mer ytelse på de som også er levert.

ArneS

Kanskje oppgradert P85D blir raskere enn en Lu... P90D pga mindre vekt...
P85+ Signature (solgt)
P85DL

weld77

Fra 0-50 med p85d er det vel friksjon som begrenser så å holde samme moment fra 50-100 burde neppe slite mer på drivverket? Skyvet avtar merkbart på p85d.

Thor2014


plvr

Nå er det norske priser i konfiguratoren og (eller kanskje bare jeg som fikk det med meg før nå?)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Muffinman

Sitat fra: plvr på lørdag 18. juli 2015, klokken 22:59
Nå er det norske priser i konfiguratoren og (eller kanskje bare jeg som fikk det med meg før nå?)
Var på plass i dag tidlig.

RSR911

Sitat fra: flux på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Hvorfor mener du at P85D ikke har 700hk?

fordi:  Batteriet har 400V når det er fulladet og ubelastet, men spenning ved maks effekt er lavere pga elektrisk motstand i celler, koblinger, sikringer, etc.  Batteriet leverer maks 300V ved 1300A.  Spenningen faller ytterligere når batteriet ikke er nær 100% SOC.

300V x 1300A = 390kW = 523hp

Oppgradering til 1500A gir heller ikke 700hp, men kun: 285V x 1500A = 427kW = 573hp
Hvis du kjøpte P85D fordi reklamen sa 700hp, så har du god grunn til å føle deg snytt.

plvr

P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

sigurdi

Sitat fra: RSR911 på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:36
Sitat fra: flux på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Hvorfor mener du at P85D ikke har 700hk?

fordi:  Batteriet har 400V når det er fulladet og ubelastet, men spenning ved maks effekt er lavere pga elektrisk motstand i celler, koblinger, sikringer, etc.  Batteriet leverer maks 300V ved 1300A.  Spenningen faller ytterligere når batteriet ikke er nær 100% SOC.

300V x 1300A = 390kW = 523hp

Oppgradering til 1500A gir heller ikke 700hp, men kun: 285V x 1500A = 427kW = 573hp
Hvis du kjøpte P85D fordi reklamen sa 700hp, så har du god grunn til å føle deg snytt.
Hvor har du hentet tallene dine fra, målinger på batteriet?
Har ikke kjørt RC utstyr med overvåkning på cellenivå?

Litium ion pakke eller drive inverter osv i denne størrelsen har ikke over 100v i dropp ved full SOC om en trekker 1500A.

600kW fra et 90kWh batteri er kun 6,6C, det er relativt lite. :-)
Trekker selv 30C-60C fra mine litium batterier (RC) og droppen er under 10% ved max load.
(Lader foresten med 10C på de beste cellen)
Men ved tomt batteri er Cellespenning kanskje nede i 3v pr celle, som blir 288v + noe dropp.
Cellene gir lavere volt ved lav SOC og er nok stror grunn til begrensning i belastning når en nærmer seg 0% SOC, kan ikke risikere at dropp gjør at cellespenningen blir for lav. (Cellespenning ned mot 2.8v og lavere gir død celle.)

Min kvalifiserte gjetning (med snart 10 år med lading av ulike batteri løsninger, noen har tatt fyr andre har levd et langt liv)
Altså ved 100% SOC vil nok 1300A kunne gi rundt +-470kW, mens med ny sikringer gir den +-550kW.
Software begresninger har jo vært utslags givende så blir spennende å se hva kw visning en får etter oppgradering til Ludicrous mode.
Men hvem bryr seg bare 0-100 blir raskere og skyvet opp til 100+ blir 20% bedre. :-)
Er heller ikke så mange benker som takler momentet Tesla leverer fra start, ei heller andre biler i 1 gir.;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Olee

Sitat fra: sigurdi på søndag 19. juli 2015, klokken 02:15
Sitat fra: RSR911 på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:36
Sitat fra: flux på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:20
Hvorfor mener du at P85D ikke har 700hk?

fordi:  Batteriet har 400V når det er fulladet og ubelastet, men spenning ved maks effekt er lavere pga elektrisk motstand i celler, koblinger, sikringer, etc.  Batteriet leverer maks 300V ved 1300A.  Spenningen faller ytterligere når batteriet ikke er nær 100% SOC.

300V x 1300A = 390kW = 523hp

Oppgradering til 1500A gir heller ikke 700hp, men kun: 285V x 1500A = 427kW = 573hp
Hvis du kjøpte P85D fordi reklamen sa 700hp, så har du god grunn til å føle deg snytt.
Hvor har du hentet tallene dine fra, målinger på batteriet?
Har ikke kjørt RC utstyr med overvåkning på cellenivå?

Litium ion pakke eller drive inverter osv i denne størrelsen har ikke over 100v i dropp ved full SOC om en trekker 1500A.

600kW fra et 90kWh batteri er kun 6,6C, det er relativt lite. :-)
Trekker selv 30C-60C fra mine litium batterier (RC) og droppen er under 10% ved max load.
(Lader foresten med 10C på de beste cellen)
Men ved tomt batteri er Cellespenning kanskje nede i 3v pr celle, som blir 288v + noe dropp.
Cellene gir lavere volt ved lav SOC og er nok stror grunn til begrensning i belastning når en nærmer seg 0% SOC, kan ikke risikere at dropp gjør at cellespenningen blir for lav. (Cellespenning ned mot 2.8v og lavere gir død celle.)

Min kvalifiserte gjetning (med snart 10 år med lading av ulike batteri løsninger, noen har tatt fyr andre har levd et langt liv)
Altså ved 100% SOC vil nok 1300A kunne gi rundt +-470kW, mens med ny sikringer gir den +-550kW.
Software begresninger har jo vært utslags givende så blir spennende å se hva kw visning en får etter oppgradering til Ludicrous mode.
Men hvem bryr seg bare 0-100 blir raskere og skyvet opp til 100+ blir 20% bedre. :-)
Er heller ikke så mange benker som takler momentet Tesla leverer fra start, ei heller andre biler i 1 gir.;-)
Du kan ikke sammenligne RC batteriet ditt med det i Teslaen. Tesla bruker ikke lipo, og for de cellene er 6,6C nok til å skape et passe stort spenningsfall...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA