Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny Elbileier oppdaget at hurtiglading er jo veldig dyr...

Startet av dosmont, lørdag 08. august 2015, klokken 19:14

« forrige - neste »

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

vnm

For et par uker siden hadde jeg en lånebil med v6.2. For meg var det en stor nedtur. Synes utseendet er mye mer moderne i versjon 7 og også prioriteringen av hva som er viktig informasjon.

Jeg kjører min elbil som om den skulle vært en fossilbil. Jeg har ikke ønske eller behov for å la meg stresse av et stort batterisymbol eller akkurat hvor mye Kw jeg bruker eller regenererer i øyeblikket.

Det er mye mer interessant å lett kunne se nøyaktig hva CC er stilt inn på eller hvor fort jeg kjører (som for min del er enklere med et tall enn et speedometer som "fylles med farge"). For mange som savner 6.2 sitt GUI tror jeg dette har med at forandringene krever at men må innarbeide nye vaner. Det er alltid litt krevende i starten.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Med mitt kjøremønster er jeg nok passert "i starten" for lenge siden  ;)

Guybrush

Sitat fra: Muffinman på mandag 07. desember 2015, klokken 13:04
Med mitt kjøremønster er jeg nok passert "i starten" for lenge siden  ;)

I så fall, tar du nok bare feil  ;D

Muffinman


SunSeeker

#1205
Begynner å lure litt her. Etter 7.0 er det spenna umulig å få varmt batteri av både lading og forvarming av kupe. Tidligere når jeg ladet rundt 4 timer på 32A og forvarmet kupe rett før avreise, så var batteriet varmt og uten begrensning på regen. Dette gikk også om man bare forvarmet kupe i 1 time ca.
Men nå, er det ikke mulig. Ca 2 grader ute, lader 4-5 timer før avreise, 30 min forvarming, og vips 20kW regen, gul trekant varsel. Etter ca 50-55 km er begrensningen borte. Kan da ikke være normalt.
Er det ingen andre som har lagt merke til det? Bare hos meg?

Fjern diagnose viser ingen feil på batterivarmer eller noe annet. Forbruket er gått rett i taket etter at det begynnte å bli litt kaldere med snitt på 238 siste 3000km. Det går med unødvendige km for å varme batteriet. Huff.........

Ifølge Tesla har ingen klaget på dette :o

Hodetelefoner

Jeg merker det samme. Jeg har et kjempe høyt forbruk . Men det går å løse. Hvis du står opp en time før du skal dra om morningen. Slår på "Max battery power". Da starter du med varmt batteri og du kan kjøre med lavt forbruk. Dette er selvsagt veldig tungvint. Og det krever en P85D eller P90D :p 
Jeg savner forvarming og TACC i 6.X

lunitiks

#1207
Jeg opplever eksakt det samme. Forvarmer alltid i drøye 30 min og får alltid varseltrekant og kraftig regen-begrensning
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Som jeg skrev i en tråd på trollboka.
Jeg forvarmet i 3 4 timer, fortsatt skyhøyt forbruk.  Hjelper ikke å skru på range mode når man kommer ut i bilen heller. Selv i 35kmt så har man høyt forbruk. Men ved å la Max battery power jobbe litt før avreise. Så har jeg et rekordlavt forbruk på 182 - 186. 
Uten juks så ligger jeg på 220-240... Samme strekning på 5 6 mil.  (Indre enfold til Alnabru)

SunSeeker

Tja, håper Max Battery Power snart kommer på 85D også da.......................

lunitiks

+1 grad ute nå. Bilen dekt av snø, ser jeg ut av stuevinduet. Vet at bilen har SOC = 50-60%. Skal sette på forvarmings og la den gå i 30 min. Rapporterer tilbake når jeg kommer på jobb.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Bilen blir jo varm. Men batteriet varmes ikke like mye som før.

SunSeeker

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 08. desember 2015, klokken 05:51
+1 grad ute nå. Bilen dekt av snø, ser jeg ut av stuevinduet. Vet at bilen har SOC = 50-60%. Skal sette på forvarmings og la den gå i 30 min. Rapporterer tilbake når jeg kommer på jobb.

Om bilen er dekt med snø, og du, som meg ennå har denne 2.7.77 ett eller annet, så skjer det ikke myemed snøen i løpet av 30 min  :P



Sitat fra: KristofferH på tirsdag 08. desember 2015, klokken 06:31
Bilen blir jo varm. Men batteriet varmes ikke like mye som før.

Det er akkurat det jeg undrer meg over, om det i det hele varmes opp lenger???

lunitiks

#1213
@SunSeeker: Jeg har 2.7.77. Jeg så straks jeg kom ned til bilen at det var våt snø, og ikke så masse: Kanskje 2 cm. Snøen var borte fra frontvinduet etter 30 min forvarming. Men ja, jeg har opplevd på kaldere dager - og da med frossen snø / is - at Teslaens HVAC sliter
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

#1214
Sitat fra: lunitiks på tirsdag 08. desember 2015, klokken 05:51
+1 grad ute nå. Bilen lettere dekt av våt snø, ser jeg ut av stuevinduet. Vet at bilen har SOC = 50 60%. Skal sette på forvarmings og la den gå i 30 25 min. Rapporterer tilbake når jeg kommer på jobb.

Rapport:

Regen var begrenset da jeg satt meg inn i bilen etter 25 min. forvarming, og var fortsatt begrenset da jeg kom til destinasjonsstedet (jobb), etter omlag 10-15 minutter / rundt 7-8 km kjøring. Inndata:

| Tirsdag 08.12.2015 | SOC=60% | Ikke tilkoblet strøm | Utetemp. 1-2 °C, pent vær | Ca. 25 min. forvarming | Våt/slapsete asfalt | H2015-mod 70D | Tesla 19" Hakkapeliita 7 piggdekk | Ikke pano | Kun fører, ingen øvrig last | Pen kjøring | 50% landevei, 50% bykjøring, flere bakker (høydeforskjeller) | Diverse rundkjøringer | Et par stopp i lyskryss | Kjøretid 13 min. | Ikke Range Mode |

Dokumentasjon (se bilder):
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA