Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 000 NOK rabatt ved kjøp av Tesla Model S

Startet av Ove Alset, onsdag 05. august 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

Muffinman

Feilkonstruksjon som forårsaker harmonisk resonans eller noe i den gata muligens? Kanskje konstruksjonen har en egenfrekvens som samsvarer med vibrasjonene som forplantes fra underlaget? Et forsøk på å illustrere prinsippet: Se for deg juletrekule som henger i en tråd. Så gir du den et lite puff slik at den begynner å pendle. Hver gang den passerer endestilling og snur gir du den et lite puff på veien, slik at utslaget øker. I dette eksempelet tilsvarer pendelfrekvensen egenfrekvensen til bilens konstruksjon, og dyttingen vibrasjone fra veien.

Blir jo spekulasjon og det kan jo være en kombinasjon av flere faktorer. I så fall kan det rettes ved å endre geometri eller masse på en eller flere av komponentene involvert.

D.O

Sitat fra: TRM på lørdag 10. september 2016, klokken 00:06
Sitat fra: TRM på onsdag 24. august 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 24. august 2016, klokken 20:26
Jeg bor i Larvik, men tar gjerne en tur til Oslo en ettermiddag, hvis en klarer å samle en gjeng.
Flott! Jeg har time hos Tesla førstkommende onsdag. Holder tråden oppdatert om de har klart å komme med en fix.
Fått tilbake bilen. Ingen fix. Lånebilen hadde samme tendenser til vibrasjon (S70D). Prøvekjørte Model X samtidig. Den også hadde samme issues.

La ut dette: "Is there a fix for this? My S85D has had light vibration since delivery in october 2015. Recently had the car to a service center, but they couldn't find anything."

på denne siden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p85d-front-motor-vibration-issue.40949/page-2

og fikk dette til svar: "Can't answer RE: fix, but I did notice it's worse with PS2 than Conti Silent. The vibration seems to be triggered by road harmonics, if they're less than perfect. I don't have the issue on new black top."

Og det stemmer på en prikk med min bil! Asfalttype har stor betydning for hvordan jeg opplever vibrasjonen. Og dekktype har betydning. Og jeg mistenker at temperatur har betydning (kalde sommerdekk vibrerer mer).

Har begynt å miste håpet om at Tesla skal fikse dette. Får lære meg å leve med det. Eller selge, og kjøpe RWD igjen... :)

Har nå en facelift s70d loaner, og irriterte meg over denne vibrasjonen. Var det første jeg merket når jeg begynte å kjøre. Den oppstår som regel rundt 90kmt, men ikke alltid, og kan være der i noen minuttet før den plutselig er borte. Bilen er gått 6k og det er definitivt ikke samme risting som ved ubalanse i ett dekk. Rattet rister ikke fra side til side, men mere som vibrasjon i selve stammen som ved linjevarsleren.
Jeg vil si det minner om ubalanse i stikkakslinger, og at det er ubalanse i begge, slik at når de tilfeldigvis får ubalansen på samme punkt så oppstår det vibrasjoner.

Sånn off topic, så føles facelift bilen som den har et mye bedre understell enn både min p85 og tidligere p85d. Den er også tightere og stillere en begge overnevnte. Men bilen er mye tregere og mangler responsen når gasspedalen presses ned. Føles som at man gir gass og kan telle til 3 før bilen reagerer, mens på p85 skjer det umiddelbart. Noe annet negativt er at tilpassing på lister og pakninger er minst like dårlig i 2016 som det var i 2013 og 2015. Jeg merker også når motorene veksler mellom drift foran/bak og irriterer meg over ulingen fra frontmotor(særlig ved ca 40-50kw og på regen) Må si at av alle Tesla jeg har kjørt er rwd Tesla fortsatt mye bedre å kjøre.
Synd man ikke får rwd med 90 eller 100kwh
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

alda

Sitat fra: D.O på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:15
Sitat fra: TRM på lørdag 10. september 2016, klokken 00:06
Sitat fra: TRM på onsdag 24. august 2016, klokken 20:45
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 24. august 2016, klokken 20:26
Jeg bor i Larvik, men tar gjerne en tur til Oslo en ettermiddag, hvis en klarer å samle en gjeng.
Flott! Jeg har time hos Tesla førstkommende onsdag. Holder tråden oppdatert om de har klart å komme med en fix.
Fått tilbake bilen. Ingen fix. Lånebilen hadde samme tendenser til vibrasjon (S70D). Prøvekjørte Model X samtidig. Den også hadde samme issues.

La ut dette: "Is there a fix for this? My S85D has had light vibration since delivery in october 2015. Recently had the car to a service center, but they couldn't find anything."

på denne siden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/p85d-front-motor-vibration-issue.40949/page-2

og fikk dette til svar: "Can't answer RE: fix, but I did notice it's worse with PS2 than Conti Silent. The vibration seems to be triggered by road harmonics, if they're less than perfect. I don't have the issue on new black top."

Og det stemmer på en prikk med min bil! Asfalttype har stor betydning for hvordan jeg opplever vibrasjonen. Og dekktype har betydning. Og jeg mistenker at temperatur har betydning (kalde sommerdekk vibrerer mer).

Har begynt å miste håpet om at Tesla skal fikse dette. Får lære meg å leve med det. Eller selge, og kjøpe RWD igjen... :)

Har nå en facelift s70d loaner, og irriterte meg over denne vibrasjonen. Var det første jeg merket når jeg begynte å kjøre. Den oppstår som regel rundt 90kmt, men ikke alltid, og kan være der i noen minuttet før den plutselig er borte. Bilen er gått 6k og det er definitivt ikke samme risting som ved ubalanse i ett dekk. Rattet rister ikke fra side til side, men mere som vibrasjon i selve stammen som ved linjevarsleren.
Jeg vil si det minner om ubalanse i stikkakslinger, og at det er ubalanse i begge, slik at når de tilfeldigvis får ubalansen på samme punkt så oppstår det vibrasjoner.

Sånn off topic, så føles facelift bilen som den har et mye bedre understell enn både min p85 og tidligere p85d. Den er også tightere og stillere en begge overnevnte. Men bilen er mye tregere og mangler responsen når gasspedalen presses ned. Føles som at man gir gass og kan telle til 3 før bilen reagerer, mens på p85 skjer det umiddelbart. Noe annet negativt er at tilpassing på lister og pakninger er minst like dårlig i 2016 som det var i 2013 og 2015. Jeg merker også når motorene veksler mellom drift foran/bak og irriterer meg over ulingen fra frontmotor(særlig ved ca 40-50kw og på regen) Må si at av alle Tesla jeg har kjørt er rwd Tesla fortsatt mye bedre å kjøre.
Synd man ikke får rwd med 90 eller 100kwh

Har kjørt min bil i ca. 2000 km nå, og har absolutt NULL vibrasjoner i ratt - uansett hastighet. Bilen er uten tvil den mest "vibrasjonsløse" bil jeg har kjørt, føles ekstremt godt skrudd sammen i alle deler. Har ikke hørt noen av motorene til nå, og heller ikke merket noe av veksling av drift bak/foran. Du kan jo indirekte få en RWD gjennom å ha Range Mode på "on" (rette meg gjerne om jeg har feil her)...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

vnm

Sitat fra: alda på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:00
Har kjørt min bil i ca. 2000 km nå, og har absolutt NULL vibrasjoner i ratt - uansett hastighet. Bilen er uten tvil den mest "vibrasjonsløse" bil jeg har kjørt, føles ekstremt godt skrudd sammen i alle deler. Har ikke hørt noen av motorene til nå, og heller ikke merket noe av veksling av drift bak/foran. Du kan jo indirekte få en RWD gjennom å ha Range Mode på "on" (rette meg gjerne om jeg har feil her)...
Biter på: Du får indirekte en FWD, da bilen lar bakmotoren hvile mest mulig. Kjøreegenskapene blir uansett som en AWD, da bilen umiddelbart aktiverer bakre motor ved behov.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

eadie

Jeg hadde min S85 inne på service for 3 uker siden.
De skiftet et stag, pga oppdaget en begynnende brist i et stag.

Merker godt vibrasjoner i bilen etterpå, i hastigheter rundt 60-80. Disse var der ikke før.
Slags vibrasjon i understellet, som forplanter seg lett til rattet, og det har en tendens til å gi seg etter en stund, typisk 2-3 minutter. Opptrer oftest når bilen er kald.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA