Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 000 NOK rabatt ved kjøp av Tesla Model S

Startet av Ove Alset, onsdag 05. august 2015, klokken 20:16

« forrige - neste »

Trond.Strom

mine 19" nokian hadde mye høydekast som forårsaket vibrasjoner i bilen. Nokian byttet alle 4 dekk på sin garanti. vel verdt å sjekke om det samme gjelder deg

Ove Alset

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 07. desember 2015, klokken 15:06
mine 19" nokian hadde mye høydekast som forårsaket vibrasjoner i bilen. Nokian byttet alle 4 dekk på sin garanti. vel verdt å sjekke om det samme gjelder deg

Det er de samme vibrasjonene både på sommer og vinterhjulene mine. Det virker ikke på noen møte å være knytt til ubalanse, og det er ikke voldsomme vibrasjoner det er snakk om - litt som summingen du kan få når du kjører på "høvlet" asfalt.

Videre bekreftet Tesla mekanikeren jeg hadde ombord at dette var noe de hadde erfart på flere biler (D modeller) og at det ikke hadde noe med ubalanse, kast i skiver, etc.

Siden det er tyst fra Tesla blir jeg ikke overrasket om at de nå hevder at det ikke er noe galt med bilen og at denne vibrasjonene/resonansen er akkurat slik det skal være.....


vnm

Da hentet bilen min merket jeg med en gang mer vibrasjon i bilen enn det jeg er vant til fra andre biler. Spesielt i hastigheter mellom rundt 50 - 60 km/t. Den ble levert med påmonterte originale 19" vinterhjul (med Nokian R2).

Tesla tok inn bilen og balanserte dekkene på nytt. Da ble den kraftigste vibrasjonen ved 50 - 60 km/t borte, men jeg synes fremdeles det generelt er mer vibrasjon i bilen enn de fleste andre biler generelt. Virker som det kommer og går litt, kanskje litt avhengig av underlag. Og det er tiltagende jo høyere hastighetene blir. Synes også det er litt resonans fra dekkene av og til.

De fant for øvrig ut at de skulle bytte luftfjæringen foran, men det var basert på at jeg meldte inn ulyder fra forstilling/hjuloppheng. De måtte bestille opp deler, så jeg vet ikke om det vil hjelpe på vibrasjonen.

Har nå bilen inne for andre gang (siden den var ny 22. okt  ::)). Får se hvordan den er når jeg får den tilbake. Opplever at lånebilen (85 med luft og Pirelli Sottozero) er bedre med tanke på vibrasjon/resonans.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

rsomby

Jeg har også hørt tidligere om en som fikk byttet R2 dekkene sine i nye og vibrasjoner ble borte.
Sist sesong brukte jeg ganske mye tid hos dekksjappen min for å finne ut av dette, og de balanserte hjulene ganske så perfekt for å se om det var relatert til dette, uten at det hjalp.

Jeg lurer på om jeg skal prøve å få de til å bytte til ett sett mich xIce for å sammenligne?

Må forøvrig ha bilen inn til tesla for å bytte bremser, igjen, for det er latterlig mye vibrasjoner ved bremsing. De ble byttet sist i mai :-(

solarmax

Interessant diskusjon - da jeg også mener at lyden kom da jeg skiftet til vinterdekk Nokian R2..

Det so mer merkelig er at  lyden og frekvens er helt uavhengig av hastighet - og den er der helt ned til 5km/t (til jeg stopper hos meg).

De ba meg komme inn og tekniker kjente også vibrasjon/lyd. Mente dette var et problem som Tesla jobbet med å finne en løsning på. men som de ikke har løsning på enda.

Mener som sagt dette dukket opp i forbindelse med bytte til vinterdekk - men jeg oppgraderte og software rundt samme tid så det kan være hva som helst.

Tekniker snakket om dårlig isolasjon i rattstammen. Og bad meg avvente til Tesla kommer med en løsning.

Kikket litt på nett og det er kommet forslag som at en slange til HVAC kompresser kan komme inntil rattstammen.

Veldig irriterende lyd.. 

Noen sier det kan være feil med dekkene? Men ville ikke dekkproblemer føre til at lyden bur de forandre seg med hastighet?

Noen som har fått lyden vekk ved skifte av dekk?

Håper noen finner ut av dette.
I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

Lynet

Skru av AC så finner du fort ut om det er den.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

solarmax

Det er sjekket alt - samme med Range mode som også er kommet opp
I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

Martinius

Dette var en interessant tråd. Jeg har opplevd det samme som flere med min 85D. Ved skifte til nye vinterhjul, Michelin X-ice3 på Polar felg, hadde bilen gått ca 13000 km. Jeg merket meg umiddelbart en vibrasjon som er mest fremtredende mellom 70-80 kmpt. Jeg har ikke merket dette på Tesla original 21 felg med sommerdekk.

Jeg endte opp med rebalansering av hjul, og firehjulskontroll hos Tesla (betalt ut av egen lomme). Ingen forskjell overhodet. Fint hvis Tesla finner en fiks, men jeg holder ikke pusten. Jeg kommer hvertfall til å nevne dette ved service nå som jeg vet det er flere med samme "symptomer".

Ove Alset

Sitat fra: Ove Alset på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:17
Er det noen som har hørt om det er funnet en løsning på vibrasjoner/resonans i rattet?

Jeg har prøvd meg på 2 emailer til Tesla, men i kjent stil er det radiosilence fra det holdet.

Da har Tesla svart:
De sier at ingeniørene jobber med problemet, men at de ikke vet hvor de er i prosessen eller hvor lang tide det vil ta før de har en løsning på plass.

Med så lite fremdrift over mange måneder frykter jeg at dette problemet ikke er høyt oppe på prioriteringslisten til Tesla og at vi ender opp med at dette aldri blir ordnet opp i.

Muffinman

#39
Bra det jobbes med. Har tatt opp dette ved flere anledninger når det gjelder P85``en fra 2013, men servicerapporten har sagt at de aldri klarer å gjenskape problemet. Det samme gjelder følelsen av at rattet må dras over en treghet ved sving til venstre under visse omstendigheter. Nå er bilen gått snart 100.000 og ting er uendret fra når den var ny. Uavhengig av diverse dekk- og felgtyper.

Den nye 85D``en har ikke noen av delene.

Ove Alset

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. desember 2015, klokken 11:27
Bra det jobbes med. Har tatt opp dette ved flere anledninger når det gjelder P85``en fra 2013

spørs om dette er det samme problemet. Informasjonen jeg fikk når jeg var inne med bilen var at det gjelder bare D-biler.

TRM

Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

atta

Har også tidvis vibrasjoner som virker som resonans mellom 50-60, merkes best i foten/chassis og ikke så mye i rattet. S85 fra 2013.

Mer fremtredende på vinterdekk enn på sommerdekk, begge deler er originale på 19". Fikk byttet noen foringer og reballansert dekkene, men det hjalp ikke. Ganske irriterende, husker jeg tenkte at dette ikke var noe premium bil det første året - nå er jeg mer vant til det, men ikke bra. Lånebil jeg hadde sist, en S85 uten luftfjærer, hadde ikke dette problemet og føltes mye mer tight. Svaret jeg fikk var av typen "det er 20 forbedringer hver uke" bla bla.

vnm

Sitat fra: TRM på mandag 28. desember 2015, klokken 21:49
Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Har AKKURAT samme opplevelse som deg.  Veldig sammenliknbar case (modell, leveringsdato og kjørelengde). Utrolig frustrerende. Tesla sa først at de skulle bytte luftfjering foran. Ved neste verkdstedsbesøk ombestemte de seg og luftfjeringen ble ikke byttet. Aner ikke hva jeg skal gjøre...
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

rsomby

Sitat fra: vnm på mandag 28. desember 2015, klokken 22:20
Sitat fra: TRM på mandag 28. desember 2015, klokken 21:49
Har irriterende mye vibrasjoner i bilen (S85D). Ble påpekt umiddelbart etter utlevering av bil. Tesla avbalanserte hjul (sommerhjul, 19"), men ingen forskjell.

Har nå vinterhjula på. R2 på originale 19" felger. Samme hjulsettet som sto på min forrige S85 (uten vibrasjoner). Ingen forskjell fra sommerhjula.

Ergo kan jeg utelukke at vibrasjoner kommer fra hjulsett.

Har forsøkt med og uten Range Mode. Ingen forskjell.

Har satt bilen i N i fart, men ingen forskjell.

Vibrasjon merkes godt i høy hastighet, mindre i lav. 120-130 km/t er det veldig tydelig. Vibrasjon i ratt og bil.

Bilen ble hentet ut hos Tesla noen dager før planlagt. Jeg trengte bil, og Tesla heiv seg rundt for å gjøre den ferdig.
Kan de ha glemt 4-hjulskontroll? Kan evnt feil hjulstilling skape vibrasjoner i bil og ratt? Kan ikke se noen slitasje, men bilen har foreløpig bare gått 4000 km (halvparten på sommerdekk).
Har AKKURAT samme opplevelse som deg.  Veldig sammenliknbar case (modell, leveringsdato og kjørelengde). Utrolig frustrerende. Tesla sa først at de skulle bytte luftfjering foran. Ved neste verkdstedsbesøk ombestemte de seg og luftfjeringen ble ikke byttet. Aner ikke hva jeg skal gjøre...

Rart at det skal være slik fra utlevering. Men, det kan være relatert til kast i bremseskiver hvis hjulene ble satt på feil slik at de ikke ligger med utsparringen i felgen over bolten som holder bremser på plass. Jeg opplevde dette nylig. Dekksjappen som satt på vinterhjul monterte hjulene feil. Ble bytting av alle bremseskivene på deres regning. Ville bedt dem sjekke dette. Hvis felg er montert på feil så er det ganske tydelig avtrykk i felgen etter bolten og lett å se.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA