Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Ferry på mandag 08. juni 2015, klokken 17:42
Jeg syns ikke årsprisen er skremmende hvis utbredelsen er like tett som dagens bensinpumper. Jeg håper det blir så tett, men tror ikke noe på det. Pr. i dag er det ingen Artic Roads der jeg kjører, så det utelukker meg som kunde enn så lenge.

Hvis du har behov for hurtiglading ofte kan det sikkert være greit, men for de som har noen langturer hver sommer og et par andre ganger i året, men ellers klarer seg med saktelading hjemme og på jobb blir det for dumt å måtte betale for en dyr abonnementsløsning. Blir som om buss/trikk/bane skulle kreve årskort for alle reisende for å få forutsigbare inntekter selv om du kun trenger å reise med buss noen ganger innimellom.

Uansett er det mange år til Ishavsveien eller andre har dekket hele landet og frem til det må det være mulig å kunne kjøre turer i ny og ne med hurtiglading uten å betale overpris for ladingene. Samme også med elbilbesøkende fra andre land, men der har de fleste hurtigladeoperatørene utfordringer.

Håper virkelig at Enova skaper konkurranse i "korridorene" ved at ikke en enslig operatør får all støtte relatert til enkelte veistrekninger, men det vi har sett fra Enova til nå lover ikke bra.

K S

Sitat fra: Arctic Roads på mandag 08. juni 2015, klokken 14:46
Sitat fra: THE på mandag 08. juni 2015, klokken 14:00
Ble veldig stille fra Arctic Roads her når de fikk konstruktive tilbakemeldinger. Får håpe de sitter på kammerset og diskuterer strategiene sine...

Hei :) Det er hektiske dager med helg imellom men vi svarer så fort vi har anledning :)

Vedr Aurland så begynner graving og fundamentering i løpet av uken. Skulle egentlig startet forrige uke men vi har holdt litt igjen fordi vi må jobbe på et område hvor det ligger masse kritiske kablinger til Lærdalstunnelen. Da vil vi naturligvis  være helt sikre på at alt er kartlagt før gravemaskinen setter igang :) Her vil vi være klare innen 30. juni.

Ellers ser vi absolutt at det er mer attraktivt å være medlem dersom det geografiske området nettverket kan håndtere passer med det komplette reisemønsteret til den enkelte bruker. Det er nettopp derfor vi ønsker å bygge et komplett nasjonalt nett. Vi er i prosess med Enova og det først når vi har kommet videre her at vi kan melde tilbake mer konret når planene blir realistert. Vedlagt ligger en utbyggingsplan som tar utgangspunkt i tilsagn fra Enova for prosjekt til senhøsten 2015.

Vedr 43KW AC så var vi tidlig ute med å støtte denne teknologien. Etter at Renault lanserte ny utgave med 22KW så er det lite grunnlag for å fortsette med denne teknologien og vi legger oss da på den modellen som har vært mest vanlig i bransjen med en stolpe med 2X22KW. Dersom 43KW AC får en ny giv i fremtiden kan det hende at vi oppgraderer disse stolpene til å ha fastmontert kabel og høyere effekt.

Vi fikk forresten et bilde idag fra vår leverandør Delta Electronics som viser klargjøring av mesteparten av laderene som skal til Fagerhaug, Dombås og Aurland :)

Må ellers si at det er hyggelig at folk gir oss positiv tilbakemeldig på at vi deltar på forumet. Vi registrerer også at mange er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren, og det gir oss god motivasjon for å bygge nettopp det, et landsdekkende og robust tilbud.

Hvis dere oppfyller planen i -16 og -17 så får dere meg som kunde! Da ser livet som elbilist lyst ut. Har dere satt dere realistiske mål???

AmocoCadiz

Vil Artic Roads heller ikke ha kundene med kortdistansebatterier +-10mils elbilene?
Her er det behov for hyppige hurtigladinger for en lenger kjøretur. Med lite batteri blir det gjerne ca 4 hurtigladestopp for en 300km runde, og det er uansett ikke plass i batteriet til noe mer strøm. Dette går helt fint med Fortum og Grønnkontakts ladere ved å sikre seg med 10-15 min lading per gang. Men med Artic Roads prispolitikk ville det bli nærmere 1000kr for en slik kjøretur!
For slike ladesituasjoner oppleves i hvertfall prissettingen som  usolidarisk/ulogisk.

emil

Sitat fra: K S på mandag 08. juni 2015, klokken 19:51
Hvis dere oppfyller planen i -16 og -17 så får dere meg som kunde! Da ser livet som elbilist lyst ut. Har dere satt dere realistiske mål???

Tror aldri Ishavsveien/ArticRoads får meg som kunde noen gang, bortsett fra et par desperate ladestopp iløpet av et år.

Men! Skulle jeg inngått en sånn abonnementsavtale hadde jeg krevt bortimot 100% oppetid på laderene. Så kommer jeg til en lader som er defekt skal operatør enten få sendt ut en eller annen mobil ladestasjon eller tauet meg raskt videre til neste ladeplass på ruta uten noen kostnad uansett om det skjer en eller 50 ganger på et år. De to veihjelpene de tilbyr nå er ikke godt nok da.

Leon

Sitat fra: Trond Arve på mandag 08. juni 2015, klokken 15:51
....
Vi registrerer også at mange er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren, og det gir oss god motivasjon for å bygge nettopp det, et landsdekkende og robust tilbud.
Med mine briller leser jeg at noen få er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren. De fleste mener at forretningsmodellen har svært få muligheter for å lykkes.

Derfor, et kontrollspørsmål:
o Hva er konsekvensen for utbygging dersom Enova ikke støtter planen? Vil tro sjansen for å ikke få Enova-støtte er rimelig stor gitt forretningsmodellen og historikken til Arctic Roads/Ishavsveien.

Helt enig i dette. Det er nok noen, av de relativt få av oss som hurtiglader mye, som kan se for seg at et årskort til 3750 kr er en gunstig løsning hvis antall ladestasjoner øker fra 5 til 388. Men hvilken garanti har vi for at denne prisen fortsatt vil gjelde da?

Dagens pris for enkeltlading på 240 kr er det ingen som liker. De ledende utbyggerne i dag, Fortum og Grønn Kontakt, tar 50 kr for en normal lading på 20 minutter. Da må du fremdeles lade 75 ganger på et år for å komme opp i årskortprisen deres, vel og merke hvis prisen ikke endres, og da snakker vi om en ganske så liten prosent av dagens elbileiere...

Ser logikken i at ambisiøse planer, og søknad om mange ladestasjoner til Enova, vil kunne gi dere en større andel av den kaka som skal deles med de andre ladeleverandørene, men over 90% av de som kjører elbil i dag er ikke i nærheten av å komme til å hurtiglade så ofte at de er tjent med en fastpris på mange tusen kroner for å hurtiglade. Derfor kommer jeg til å strekke meg langt for å unngå å måtte betale 240 kr for en enkeltlading, og håper at Enova også vil se dette.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Panduck

Vedlagt ligger en utbyggingsplan som tar utgangspunkt i tilsagn fra Enova for prosjekt til senhøsten 2015.

Og her ligger altså nøkkelen til totalflopp, og som dere i innleggene deres her hopper bukk over når noen spør. "Tar utgangspunkt i tilsang fra Enova", har dere VIRKELIG noe tro på dette? Hvor mange hurtigladere skal enova betale dere for å sette opp? Av de ladestedene som skal opp i 2016, hvor mange skal Artic Road betale for, og hvor mange forventer dere at Enova skal legge ut?

Jeg har liksom vanskelig for å tro at Enova skal spandere 50-60 hurtigladere på Ishavsveien, ville bli overrasket om det ble gitt penger til 50 totalt neste år, og da skal det deles mellom Grønn Kontakt, Fortum, Statoil og andre, muligens med Artic Roads sist i køen fordi de har vært så trege.

Så, om vi skal ha NOEN som helst tro på prosjektet deres (tro meg, jeg ønsker meg virkelig et ladenettverk som dere illustrerer!), hvor skal dere få penger fra? HVA forventer dere at Enova trår til med, og hva drar dere inn selv?

Leon

Sitat fra: Panduck på mandag 08. juni 2015, klokken 21:13
Vedlagt ligger en utbyggingsplan som tar utgangspunkt i tilsagn fra Enova for prosjekt til senhøsten 2015.
Jeg har liksom vanskelig for å tro at Enova skal spandere 50-60 hurtigladere på Ishavsveien, ville bli overrasket om det ble gitt penger til 50 totalt neste år, og da skal det deles mellom Grønn Kontakt, Fortum, Statoil og andre, muligens med Artic Roads sist i køen fordi de har vært så trege.

... FORHÅPENTLIGVIS med Arctic Roads sist i køen fordi de tidligere har vært så trege, og fordi de totalt ignorerer de sikkert over 90% av alle elbilister som hurtiglader under 40-50 ganger per år...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

K S

Sitat fra: emil på mandag 08. juni 2015, klokken 20:33

Tror aldri Ishavsveien/ArticRoads får meg som kunde noen gang, bortsett fra et par desperate ladestopp iløpet av et år.

Men! Skulle jeg inngått en sånn abonnementsavtale hadde jeg krevt bortimot 100% oppetid på laderene. Så kommer jeg til en lader som er defekt skal operatør enten få sendt ut en eller annen mobil ladestasjon eller tauet meg raskt videre til neste ladeplass på ruta uten noen kostnad uansett om det skjer en eller 50 ganger på et år. De to veihjelpene de tilbyr nå er ikke godt nok da.

Vel, 3750 per år e da dritbillig i forhold til Lyse som skal ha 2400 per år og maks 15 ladinger per måned, og de har vel 4 ladestasjoner i Rogaland. Det er dyrt det! Hvis Artic Roads får på plass 8-10 ladestasjoner i Rogaland pluss resten av landet, ja da slår jeg til. Ikke for at det er billig,,men det gjør bilen brukbar og utgiftene forutsigbare. Sikkert ikke lønnsomt......men forutsigbarhet liker jeg, dessuten er ikke 3750 litt mer enn årsavgiften for en dieselbil.

Speeder

Sitat fra: K S på mandag 08. juni 2015, klokken 22:11

Vel, 3750 per år e da dritbillig i forhold til Lyse som skal ha 2400 per år og maks 15 ladinger per måned, og de har vel 4 ladestasjoner i Rogaland. Det er dyrt det!  forutsigbarhet liker jeg, dessuten er ikke 3750 litt mer enn årsavgiften for en dieselbil.
13,3,- per lading er vel overkommelig?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

THE

Vel, 3750 per år e da dritbillig i forhold til Lyse som skal ha 2400 per år og maks 15 ladinger per måned, og de har vel 4 ladestasjoner i Rogaland. Det er dyrt det! Hvis Artic Roads får på plass 8-10 ladestasjoner i Rogaland pluss resten av landet, ja da slår jeg til.

Hvis du betaler abonnement til Ishavsveien/Arctic Roads, så kan du vel også lade på Lyse og EV-Power sine ladestasjoner. I alle fall tolker jeg det som står på hjemmesidene til Ishavsveien slik,http://www.ishavsveien.no/ladesteder/. Det vil jo si at du kan lade på flere ladere enn de 10 som Arctic Roads har operative i løpet av sommeren. Uansett så må man benytte andre ladeoperatører for å komme seg mellom laderne som er inkludert i abonnementsavtalen, det er ikke mye korridorer å snakke om ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

aronesen

Sitat fra: THE på tirsdag 09. juni 2015, klokken 00:32

Vel, 3750 per år e da dritbillig i forhold til Lyse som skal ha 2400 per år og maks 15 ladinger per måned, og de har vel 4 ladestasjoner i Rogaland. Det er dyrt det! Hvis Artic Roads får på plass 8-10 ladestasjoner i Rogaland pluss resten av landet, ja da slår jeg til.

Hvis du betaler abonnement til Ishavsveien/Arctic Roads, så kan du vel også lade på Lyse og EV-Power sine ladestasjoner. I alle fall tolker jeg det som står på hjemmesidene til Ishavsveien slik,http://www.ishavsveien.no/ladesteder/. Det vil jo si at du kan lade på flere ladere enn de 10 som Arctic Roads har operative i løpet av sommeren. Uansett så må man benytte andre ladeoperatører for å komme seg mellom laderne som er inkludert i abonnementsavtalen, det er ikke mye korridorer å snakke om ennå.

Dette siste kan jeg bekrefte etter å ha vært i kontakt med Lyse. Abonnement hos Ishavsveien gir tilgang til Lyses ladestasjoner. Abonnement hos Lyse gir IKKE tilgang hos Ishavsveien.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

K S

Sitat fra: Speeder på mandag 08. juni 2015, klokken 23:40

Vel, 3750 per år e da dritbillig i forhold til Lyse som skal ha 2400 per år og maks 15 ladinger per måned, og de har vel 4 ladestasjoner i Rogaland. Det er dyrt det!  forutsigbarhet liker jeg, dessuten er ikke 3750 litt mer enn årsavgiften for en dieselbil.
13,3,- per lading er vel overkommelig?

Enig, hvis de hadde et utbygd ladenettverk. Jeg kan kanskje bruke en av de en ytterst sjelden gang. Skal en benytte drop in koster det 100 kr.....

Hvis Artic Roads derimot bygger ut iht planene sine er det interessant, kan en i tillegg kjøre på kryss og tvers i Sør-Norge er det topp. Venter i spenning.

Panduck

Sitat fra: K S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 07:19
Enig, hvis de hadde et utbygd ladenettverk. Jeg kan kanskje bruke en av de en ytterst sjelden gang. Skal en benytte drop in koster det 100 kr.....

Drop-in til 100kr er jo langt bedre enn drop-in til 220kr. Med ladere slik de er planlagt, ville "drop-in" til 100kr muliggjøre tur til Trondheim fra meg. Med drop in til 220kr blir litt vel mye.

Arctic Roads

Hei og god morgen :)

"Hva er konsekvensen for utbygging dersom Enova ikke støtter planen?"
"Hva forventer dere at Enova trår til med, og hva drar dere inn selv?"

Arctic Roads har ingen kommentarer til disse spørsmål på nåværende tidspunkt.

"Hvis dere oppfyller planen i -16 og -17 så får dere meg som kunde! Da ser livet som elbilist lyst ut. Har dere satt dere realistiske mål??? "
Bra :) Utbyggingstakten som er skissert i 2016 er vel innenfor det volumet vår entreprenør (Infratek Norge AS) har håndtert de siste 12 mnd (Nissan/KIWI og Tesla) og gir god tid for å skalere opp mot utbygginstakten i 2017.

"Med lite batteri blir det gjerne ca 4 hurtigladestopp for en 300km runde"

Da lønner det seg helt klart med medlemskap. Lader man mer en en gang pr mnd i vårt nettverk vil medlemskap lønne seg.

"Skulle jeg inngått en sånn abonnementsavtale hadde jeg krevt bortimot 100% oppetid på laderene"

Oppetid er ting vi tar meget alvorlig, og det er som tidligere nevnt hoveårsaken til at vi søkte om utsettelse på utbyggingen av E18-korrioren ifjor ettersom ladeteknologien ikke leverte på et nivå som gjorde at vi var komfortable med å etablere nye lokasjoner på daværende tidpunkt. Idag leverer teknologien veldig bra og vi følger oss komfortable med tilbudet som møter våre medlemer.

Bekrefter også at man med medlemskap i Arctic Roads kan lade hos Lyse og EV Power. Dette blir jo spesielt interresant med tanke på den geografiske nærheten til EV Power sitt nett når Fagerhaug, Hjerkinn, Bjorli, Lom og Dombås åpner snart :)

emil

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:17
"Med lite batteri blir det gjerne ca 4 hurtigladestopp for en 300km runde"

Da lønner det seg helt klart med medlemskap. Lader man mer en en gang pr mnd i vårt nettverk vil medlemskap lønne seg.

Ikke hvis man tar den runden 3 ganger i året og ellers ikke trenger hurtiglading fra dere. Da har man alternativet å betale 4*3*220kr = 2640kr eller årsavtale på 3750kr.

Tilsvarende lading fra f.eks fortum med 15min pr lading er 4*3*15*2.5kr=450kr

Jeg er rimelig sikker på hvilken av de to løsningene jeg hadde valgt hvis jeg kunne.

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:17
"Skulle jeg inngått en sånn abonnementsavtale hadde jeg krevt bortimot 100% oppetid på laderene"

Oppetid er ting vi tar meget alvorlig, og det er som tidligere nevnt hoveårsaken til at vi søkte om utsettelse på utbyggingen av E18-korrioren ifjor ettersom ladeteknologien ikke leverte på et nivå som gjorde at vi var komfortable med å etablere nye lokasjoner på daværende tidpunkt. Idag leverer teknologien veldig bra og vi følger oss komfortable med tilbudet som møter våre medlemer.

Hva planegger dere for slags løsning for medlemmer som kommer til defekte hurtigladere? For uansett hvor mye man tester og planlegger så vil det skje en dag. Når det gjelder mangel på stabile på ladere er det merkelig at f.eks GrønnKontakt sine ABB ladere langs E18/E39 er mer eller mindre feilfrie.

Uansett, når man søker støtte til utbygging av plasser og dermed okkuperer disse lokasjonene så andre ikke kan få støtte er det dårlig at man ikke allerede har en plan for ustyret som skal brukes. Her hindrer man dermed andre utbyggere som kan stå klare i å bygge ut bare fordi man selv ikke har orden i planene sine.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA