Spør Arctic Roads

Startet av Arctic Roads, tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:34

« forrige - neste »

Sandpusher

Trekker min ros til deltagelsen fra AR. Dere skriver jo bare vrøvl, ignorerer spørsmål, og serverer luftslott. Same old, same old.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

AmocoCadiz

Sitat fra: emil på tirsdag 09. juni 2015, klokken 10:13
Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:17
"Med lite batteri blir det gjerne ca 4 hurtigladestopp for en 300km runde"

Da lønner det seg helt klart med medlemskap. Lader man mer en en gang pr mnd i vårt nettverk vil medlemskap lønne seg.

Ikke hvis man tar den runden 3 ganger i året og ellers ikke trenger hurtiglading fra dere. Da har man alternativet å betale 4*3*220kr = 2640kr eller årsavtale på 3750kr.

Tilsvarende lading fra f.eks fortum med 15min pr lading er 4*3*15*2.5kr=450kr

Jeg er rimelig sikker på hvilken av de to løsningene jeg hadde valgt hvis jeg kunne.

Men uansett innfallsvinkel abo/dropin lønner det seg overhode ikke for kortdistansebilene, ved 3-4 runder i året blir Arctic Roads minst 10-20ggr dyrere enn konkurentene!
Årsabo på kr 3750 er jo 1500min hos konkurentene, en voldsom mengde hurtiglademinutter.

---

"Skulle jeg inngått en sånn abonnementsavtale hadde jeg krevt bortimot 100% oppetid på laderene"

Oppetid er ting vi tar meget alvorlig, og det er som tidligere nevnt hoveårsaken til at vi søkte om utsettelse på utbyggingen av E18-korrioren ifjor ettersom ladeteknologien ikke leverte på et nivå som gjorde at vi var komfortable med å etablere nye lokasjoner på daværende tidpunkt. Idag leverer teknologien veldig bra og vi følger oss komfortable med tilbudet som møter våre medlemer.

Hva planegger dere for slags løsning for medlemmer som kommer til defekte hurtigladere? For uansett hvor mye man tester og planlegger så vil det skje en dag. Når det gjelder mangel på stabile på ladere er det merkelig at f.eks GrønnKontakt sine ABB ladere langs E18/E39 er mer eller mindre feilfrie.

Uansett, når man søker støtte til utbygging av plasser og dermed okkuperer disse lokasjonene så andre ikke kan få støtte er det dårlig at man ikke allerede har en plan for ustyret som skal brukes. Her hindrer man dermed andre utbyggere som kan stå klare i å bygge ut bare fordi man selv ikke har orden i planene sine.

Enig at i man ved abo avtale i øverste prissjikt forventer tryggheten ved 100% tilgjenglighet, eneste måte å sikre dette på er redundancy, altså flere ladere pr ladestasjon.

Skal hele Arctic Roads ladenettverk på 388 ladestasjoner ha multiple ladere pr lokasjon?

I tilegg har abonnementsmodellen en stor svakhet, i at den oppfordrer til mye og lang bruk ved ladeplassene, det er helt enkelt ingen insentiv for å flytte bilen etter man har fått tilstrekkelig mengde strøm.
I realiteten ser vi at elbilister ofte er like late som fosilbilister og står lenge på ladeplasser når det ikke er noen form for begrensninger satt på tid e.l.

Uten svært mange ladepunkter pr ladeplass vil det da i tilegg oppstå mye kø med Arctic Roads foretrukne prismodell.

Arctic Roads

"Med lite batteri blir det gjerne ca 4 hurtigladestopp for en 300km runde"

Da lønner det seg helt klart med medlemskap. Lader man mer en en gang pr mnd i vårt nettverk vil medlemskap lønne seg.

Ikke hvis man tar den runden 3 ganger i året og ellers ikke trenger hurtiglading fra dere. Da har man alternativet å betale 4*3*220kr = 2640kr eller årsavtale på 3750kr.

Tilsvarende lading fra f.eks fortum med 15min pr lading er 4*3*15*2.5kr=450kr

Jeg er rimelig sikker på hvilken av de to løsningene jeg hadde valgt hvis jeg kunne.

"Skulle jeg inngått en sånn abonnementsavtale hadde jeg krevt bortimot 100% oppetid på laderene"

Oppetid er ting vi tar meget alvorlig, og det er som tidligere nevnt hoveårsaken til at vi søkte om utsettelse på utbyggingen av E18-korrioren ifjor ettersom ladeteknologien ikke leverte på et nivå som gjorde at vi var komfortable med å etablere nye lokasjoner på daværende tidpunkt. Idag leverer teknologien veldig bra og vi følger oss komfortable med tilbudet som møter våre medlemer.

Hva planegger dere for slags løsning for medlemmer som kommer til defekte hurtigladere? For uansett hvor mye man tester og planlegger så vil det skje en dag. Når det gjelder mangel på stabile på ladere er det merkelig at f.eks GrønnKontakt sine ABB ladere langs E18/E39 er mer eller mindre feilfrie.

Uansett, når man søker støtte til utbygging av plasser og dermed okkuperer disse lokasjonene så andre ikke kan få støtte er det dårlig at man ikke allerede har en plan for ustyret som skal brukes. Her hindrer man dermed andre utbyggere som kan stå klare i å bygge ut bare fordi man selv ikke har orden i planene sine.

Hei. Vi kommer snart med en mulighet for månedsfakturering på medlemskap via WTW sin GoCharge App. Dog med 6 mnd binding og en månedspris som er høyere en 3750 / 12. Det kan være aktuelt for flere som har mindre behov en et års medlemskap men mer en en enkelt lading pr mnd. Vi kommer tilbake med mer info så fort den tekniske løsningen er klar til å levering fra WTW.

Vedr evnt feil på ladestedene så har vi altid minst 2 ladere pr lokasjon for redundans og et medlemskap inkluderer også 2 bilbergninger uten egenandel dersom en skulle være så uheldig å komme til et ikke-fungerende ladested.

Porsgrunn

Lader man mer en en gang pr mnd i vårt nettverk vil medlemskap lønne seg.

Setter dere opp dropp-inn prisen till 2000 kr blir det enda bedre. Da lønner det seg med abonnement om man lader mer enn en gang i året. 

Arctic Roads

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 09. juni 2015, klokken 11:03
Enig at i man ved abo avtale i øverste prissjikt forventer tryggheten ved 100% tilgjenglighet, eneste måte å sikre dette på er redundancy, altså flere ladere pr ladestasjon.

Skal hele Arctic Roads ladenettverk på 388 ladestasjoner ha multiple ladere pr lokasjon?

I tilegg har abonnementsmodellen en stor svakhet, i at den oppfordrer til mye og lang bruk ved ladeplassene, det er helt enkelt ingen insentiv for å flytte bilen etter man har fått tilstrekkelig mengde strøm.
I realiteten ser vi at elbilister ofte er like late som fosilbilister og står lenge på ladeplasser når det ikke er noen form for begrensninger satt på tid e.l.

Uten svært mange ladepunkter pr ladeplass vil det da i tilegg oppstå mye kø med Arctic Roads foretrukne prismodell.

Hei :)

Alle ladested i Arctic Roads sitt planlagte nettverk skal ha minst 2 hurtigladere med makspotensiale et sted mellom 100 og 150 KW pr ladeplass fra dag en. I tilleg skal alle ladested skal ha mulighet for dobling av kapasitet ved behov. Dette sikres med å installere nok trafokapasitet fra dag 1 samt ved å sørge for at nettstasjonene vi kjøper er fysisk store nok til oppgradering, samt ved å legge trekkerør til oppgrading som måtte komme i fremtiden.

Fordelingen på de 388 lokasjonene er ca slik fra dag 1:

50% får 2 hurtigladere
25% får 4 hurtigladere
25% får 8 eller flere hurtigladere

Fordelingen er foretatt utifra mange hensyn. ÅDT, sesongtrafikk pga ferie og turisme, befolkningsgrunnlag mm.

Her er en illustrasjon postet tidligere i tråden som viser et høykapasitets ladested med mulighet for lading av elbusser via pantograf. Ganske tøft :)

emil

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 11:38
Hei. Vi kommer snart med en mulighet for månedsfakturering på medlemskap via WTW sin GoCharge App. Dog med 6 mnd binding og en månedspris som er høyere en 3750 / 12. Det kan være aktuelt for flere som har mindre behov en et års medlemskap men mer en en enkelt lading pr mnd. Vi kommer tilbake med mer info så fort den tekniske løsningen er klar til å levering fra WTW.

Men man vil fortatt ligge på en pris tilsvarede 4x-5x prisen til Fortum/GrønnKontakt for det aktuelle eksempelet.

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 11:38
Vedr evnt feil på ladestedene så har vi altid minst 2 ladere pr lokasjon for redundans og et medlemskap inkluderer også 2 bilbergninger uten egenandel dersom en skulle være så uheldig å komme til et ikke-fungerende ladested.

Men når man kommer til 3. bergning begynner kostnadene å løpe?

Og hvis jeg nå kommer til defekte ladere på Fagerhaug i sommer på vei sørover fra Trondheinm, vil Viking da kjøre meg til hurtiglader på Hjerkin, eller vil de bare ta meg med til nærmeste schuko-kontakt?

TorC

Sitat fra: Sandpusher på tirsdag 09. juni 2015, klokken 10:23
Trekker min ros til deltagelsen fra AR. Dere skriver jo bare vrøvl, ignorerer spørsmål, og serverer luftslott. Same old, same old.

Bedre kan det knapt oppsummeres. Artic Roads ignorerer kritikken, og pøser på med smileys i håp om å oppfattes som vennlig "hip og trendy".

Luftslottet om nesten 400 nye ladere er bare et ønske fra deres egen side. Jeg er temmelig sikker på at GK og Fortum også ønsker seg 3 millioner hurtigladere, men de fremstiller seg iallefall som langt mer nøktern.

Ishavskraft har nå i minst 2 år lovet en drøss med nye ladere, men det er bare skrik, og ikke noe ull. Når fikk Ishavskraft tilsagn fra Transnova og Vestfold fylkeskommune til å sette opp lader på Fokserød? Var det i 2013? Eller var det i 2012? Var det en halv million de skulle få? Fortsatt har ingenting skjedd! Og det aller verste er at de ikke frasier seg tilsagnet slik at andre operatører kan få tilgang.

At dere i Ishavskraft ikke skammer dere over selskapet forundrer meg. Dere har 4 (!!!) operative ladere, og tror at folk gidder å betale over 3000 kroner i året for å få tilgang til disse.

Jeg pleier ikke å være stygg i språket, men i dette tilfelle mener jeg at det er på sin plass å kalle en spade for en spade: Ishavskraft/Articroad er et møkkaselskap! 

Edit: For de som ønsker seg dokumentasjon på hva Ishavsveien lovet i 2013 kan man lese disse: http://www.ringerike.kommune.no/PageFiles/34071/2.%20Ishavsveien.pdf
http://sak.vfk.no/PolitiskAgendaDocs/Fylkesutvalget%5C2013_08%5C370785_1_1.PDF
http://sak.vfk.no/PolitiskAgendaDocs/Vedlegg%5C2013_05%5C343213_1_1.PDF
I disse dokumentene går det temmelig klart frem at Ishavskraft lover at bla. Fokserød skal være operativ innen utgangen av 2013. Nå 18 måneder etter fristen har fortsatt ingenting skjedd.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Panduck

Sitat fra: TorC på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:12
Luftslottet om nesten 400 nye ladere er bare et ønske fra deres egen side. Jeg er temmelig sikker på at GK og Fortum også ønsker seg 3 millioner hurtigladere, men de fremstiller seg iallefall som langt mer nøktern.

Artic Roads hopper igjen bukk over finansieringen, annet enn at de "snakker med Enova". Det virker som om hele forettningsmodellen til Artic Roads er å bygge opp noe ved hjelp av masse penger fra staten. De snakker kun om hvor mange ladere de skal få og hvor fint det skal bli, INGENTING om hvor pengene skal komme fra. Dette er jo rett og slett lattelig, I tillegg til direkte tragisk dersom de har fått utenlandske produsenter til å tro på dette.

Jeg bare håper kroken på døren kan bli satt så fort som mulig, så andre kan ta over hurtiglader-punktene til AR.

TorC

Sitat fra: Panduck på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:40

Jeg bare håper kroken på døren kan bli satt så fort som mulig, så andre kan ta over hurtiglader-punktene til AR.

Når man har klart å erte på seg kundene sine i så stor grad at elbilister ønsker at selskapet skal gå konk er det nesten en prestasjon i seg selv. Hva er det motsatte av en Gazellepris? AR burde kanskje blitt tildelt årets "Åtselseterpris"? Eller kanskje "Kakerlakkprisen 2015"? Uansett hva man gjør, så dør de ikke, og de er bare en pest og en plage. Kakerlakker i motsetning til AR sprer seg jo utover landet.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Arctic Roads

Ishavskraft solgte seg ut av Arctic Roads, den gang Ishavsveien AS i desember 2013.

Årsaken til at E18 korridoren ikke er bygd ut har vi redegjort for flere ganger tidligere. Da teknologien til våre sammarbeidspartnere ikke leverte på et nivå som gav oss trygghet for å ekspandere på en såpass kritisk langdistansestrekning, søkte vi Transnova om utsettelse til Februar 2014. Dette fikk vi ikke invilget og tilskuddene falt derfor bort.

Samtidig med denne prosessen fikk vi også utsettelse til 30 juni iår på Lom, Hjerkinn, Bjorli, Dombås, Fagerhaug og Aurland. Teknologien leverer som nevnt veldig bra idag, og vi er derfor i full sving med å bygge disse stasjonene.

Jorgensen

Artic Roads hopper igjen bukk over finansieringen, annet enn at de "snakker med Enova". Det virker som om hele forettningsmodellen til Artic Roads er å bygge opp noe ved hjelp av masse penger fra staten. De snakker kun om hvor mange ladere de skal få og hvor fint det skal bli, INGENTING om hvor pengene skal komme fra. Dette er jo rett og slett lattelig, I tillegg til direkte tragisk dersom de har fått utenlandske produsenter til å tro på dette.

Heldigvis så fikk Ringerikskraft satt opp 2 stk ABB-ladere med Chademo/CSS/AC43 på Hvervenkastet i Hønefoss (hvor Ishavsveien hadde planer) og disse er nå i drift. Hurra for noen som klarer å sette opp ladere på kort tid :)

Ishavsveien lovte å sette opp hurtigladere der for over ett år siden, men ingenting har skjedd. Jeg har sendt flere mail til de det siste året for å få status, og de gidder ikke engang å svare meg:(

Bra at Artic Roads har store planer, men de bør høre på brukerne og fremtidige kunder hvis de har tenkt å overleve som firma.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Arctic Roads

Sitat fra: Jorgensen på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:13
Jeg har sendt flere mail til de det siste året for å få status, og de gidder ikke engang å svare meg:(

Hei. Beklager at du tidligere ikke har fått svar på mailhenvendelser. Vi har nå styrket vårt team på kommunikasjonsfronten og svarer nå på alle mailhenvendeler som kommer inn fortløpende.

Panduck

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:03
Ishavskraft solgte seg ut av Arctic Roads, den gang Ishavsveien AS i desember 2013.

Og jeg spør, igjen. Hva er finansieringsplanene for alle de nye ladestedene? Hvor mye må dere få i støtte fra enova for å gjennomføre dette? Artic Roads er jo en miniputt sammenliknet med f.eks Fortum, men dette skal dere få til, som er umulig for de?

Tør dere ikke svare? Er dere redd for at lufta går ut av luftslottet da?

jkirkebo

Det kan jo godt være at de som evt. stiller med finansene ikke er veldig klare for å få offentliggjort dette på nåværende tidspunkt, før evt, Enova-støtte er avklart. Så keg har egentlig forståelse for at de ikke vil diskutere finansiering her og nå. Dette er også konkurransesensitiv informasjon som konkurrenter kan dra nytte av.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:30
Det kan jo godt være at de som evt. stiller med finansene ikke er veldig klare for å få offentliggjort dette på nåværende tidspunkt, før evt, Enova-støtte er avklart. Så keg har egentlig forståelse for at de ikke vil diskutere finansiering her og nå. Dette er også konkurransesensitiv informasjon som konkurrenter kan dra nytte av.

Det er greit at de ikke kan diskutere detaljer. Det er også et svar. Men å late som om spørsmålet ikke eksisterer, er noe helt annet. Normalt vil firma som er i denne situasjonen iallefall gi LITT kjøtt på benet så man forstår at det er noe annet enn bare luft. AR snakker kun om masse ladere, noe de har gjort i lang tid, så de må forstå at tillitten til at de får til dette er relativt tynnslitt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA