Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Olee

Sitat fra: Panduck på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:01
Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:32
Kan også være at bruken av Ishavsveiens ladere blir høyere fordi folk alerede har betalt mye for å få tilgang og dermed bruker de oftere enn det de egentlig trenger (og kanskje potensiellt ladekø) for å forsvare summen de må ut med på årsbasis.

Lurer på hvor mange årskortkunder de har. Den gangen jeg sto og brant 240kr på en ishavsveienlader fordi forum sin var ødelagt, sto jeg veldig alene. Virker ikke som de har så stor pågang på laderene sine. Tviler sterkt på at de har så mange årskortkunder...
Ja det eneste positive her er vel at sjansen for å stå i ladekø er tilnærmet lik 0 :)

emil

Sitat fra: Olee på torsdag 04. juni 2015, klokken 16:32
Ja det eneste positive her er vel at sjansen for å stå i ladekø er tilnærmet lik 0 :)

Hvis ikke de som har kjøpt abonnement pendler samme strekning (ikke usansynlig med tanke på plassering av de få laderene som er) til samme tider og krangler om å være første mann til laderen.

Leon

#32
Jeg kjører nok min elbil langt mer enn gjennomsnittet, og er også aktiv bruker av hurtigladere på fritiden. Jeg bruker sjelden hurtiglader i jobbsammenheng, eller til og fra jobb. Har så langt i 2015 to dagsturer over 400 km, 10 over 250 km, og 16 over 200 km, med min Nissan Leaf.

Har kjørt nær 13.000 km i 2015, det er vel ca det dobbelte av en gjennomsnitlig fossilbil, og har hatt nær 40 hurtigladinger i perioden. Det er nesten to hurtigladinger i uka i snitt. For disse har jeg betalt 1750 kr, det vil si et snitt på ca 45 kr per lading. Har av naturlige årsaker ingen ladinger hos Ishavsveien/Arctic Road.

I løpet av et år ligger jeg følgelig ann til å bruke drøye 4000 kr på hurtiglading, med andre ord ca det et årsabonnement hos dere vil koste. Problemet er imidlertid at dere ikke har ladere der jeg lader, og dere vil vel neppe få mange i løpet av det neste året heller. Dessuten ville jeg uansett måtte/ønske å lade hos andre leverandører. Jeg vil også uansett ønske å være lojal ovenfor de leverandørene som har en prispolitikk jeg støtter i dag.

Nå disponerer jeg heldigvis også en annen bil, og skulle det være aktuelt å kjøre til Trondheim eller nordvestlandet i løpet av kommende eller neste sommer, kommer jeg nok heller til å bruke den framfor elbilen. Det blir nemlig billigere enn å bruke en av Arctic Road sine ladere, med mindre dere har fått konkurrerenter i nærheten av de aktuelle lokasjonene.

Det høres riktignok fantastisk ut med 388 nye ladestasjoner, men før dere gjør noe med det provoserende prisnivået på enkeltlading håper jeg dessverre at det ikke blir noe av. Hovedgrunnen til dette er rett og slett at jeg er redd dere vil kunne stikke av med støtte som andre leverandører ville utnyttet langt bedre til kundenes beste.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

pudderjagar

Veldig bra at ein hurtigladeaktør kjem på forumet med eigen tråd. Da har vært veldig stillt frå spesielt Ishavsveien. GK og Fortum har ein profil som dei brukar for å svare på ting her inne men ikkje ein eigen tråd.

Når da gjeld prisane til Ishavsveien så er nok dei alt for høge til at eg kjem til å bruka dei. 240 kr for ei lading betyr at "dieseldyret" er billigare og betre. Og før dei får eit landsdekkende nett sør for Trondheim så er ikkje prisen på 3750 kroner aktuellt for meg.

Vil dei inn på markedet så må dei prise "dropinn" ladinga så lavt at da frista å bruka dei og så får dei heller skru opp prisen seinare. Då er da lettere å "henge på" som kunde videre.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

leafnor

#34
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 04. juni 2015, klokken 22:19
Veldig bra at ein hurtigladeaktør kjem på forumet med eigen tråd. Da har vært veldig stillt frå spesielt Ishavsveien. GK og Fortum har ein profil som dei brukar for å svare på ting her inne men ikkje ein eigen tråd.

Når da gjeld prisane til Ishavsveien så er nok dei alt for høge til at eg kjem til å bruka dei. 240 kr for ei lading betyr at "dieseldyret" er billigare og betre. Og før dei får eit landsdekkende nett sør for Trondheim så er ikkje prisen på 3750 kroner aktuellt for meg.

Vil dei inn på markedet så må dei prise "dropinn" ladinga så lavt at da frista å bruka dei og så får dei heller skru opp prisen seinare. Då er da lettere å "henge på" som kunde videre.
Som om jeg skulle sagt det selv.
Legger til:
Fikk i går med meg det at det kommer hurtigladere ila sommeren langs E6 så det "teknisk" går å komme seg til f.eks Oslo med Leaf innen rimelig tid. Skal til Hamar i august på fotballcup og med ladere på plass så ble Leaf plutselig et alternativt fremkomstmidlet.
Gikk entusiastisk i gang med å legge opp laderute ut fra Nissan sin ruteplanlegger. Kom til at hurtiglading må bli slik:
Berkåk
Fagerhaug
Hjerkin
Ringebu
Lillehammer
Hamar
Ringebu
Otta
Hjerkin
Berkåk

9 ladinger på turen + kanskje 1 i Hamar dagen for hjemtur, totalt 10. Fornøyd med planen inntill jeg skulle ta rede på hva det vil koste.  :o Over 2000,-, mot bensinbilens 1000,-
Slukkøret konkludert med at jeg ikke vil bruke 1000,- mer og samtidig ca 3 timer ekstra på kjøreturen på grunn av lading.
Det blir bensinbil.

Så på meg "taper" typ Arctic Roads og de andre 2000, og jeg "tjener" 1000 på å kjøre bensinbil. Om dropinpris gjorde at jeg kom ut i nærheten av null, dvs dropin koster et sted mellom 100-125 kroner, da ble det EL-bil og ikke fosil. Det skulle plutselig gi inntekt på 1000,- til typ Arctic Roads og jeg tjente ikke noe, men tapte heller ikke.
Det hurtigladeselskapet som først kommer ut med en pris som gjør at EL-bil koster tilnærmet fosil i variabel kostnad er det som vinner markedet. Og det blir Statoil, med sin strategi som går fra Olje/Gass til mer å si de selger Energi.
Snart finnes det hurtigladere på Statoilstasjoner med ca 7-8 mil mellomrom mellom f.eks Trondheim/Oslo. Det er 5-6 stasjoner. Og som på Klett så vil det koste 100,-, eller la oss si 175,- for en "lade-meny", strøm og så en ventepølse. Det er butikk.




Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Sitter selv og regner på tur over Dovre med Leafen i sommer, og optimalt koster de to ladingene jeg må ta som dyre stykkprisladinger mellom Dombås og Klett dobbelt så mye som alle andre ladinger tilsammen fra Oslo. Er været dårligere kan det bli enda værre. Jeg har ikke muligheten til å ta egen fossilbil og svigermors Polo kjører jeg ikke hvis jeg ikke absolutt må. Alternativet til dyre hurtigladinger er hotellovernatting eller leiebil.

Sitat fra: leafnor på søndag 07. juni 2015, klokken 12:15
Det hurtigladeselskapet som først kommer ut med en pris som gjør at EL-bil koster tilnærmet fosil i variabel kostnad er det som vinner markedet.

Etter min mening er disse allerede i markedet, og heter b.a Fortum og GrønnKontakt.

Hadde en kjøretur Arendal-Stavanger-Arendal på fredag og den kom ut i strømkostnad på 180kr. Nå var det riktignok noen gratisladere på turen, men siden det var første tur ladet jeg lengre på alle ladere enn nødvendig for å være sikker og ser at jeg ved å redusere ladetiden samtidig som jeg betaler for alle ladingene vil ende opp på noe rundt 200kr for tur/retur og en kjørt strekning på ca 63-64 mil. Tilbringer gjerne nok tid på målet for reisen (denne gangen Stavanger) til at jeg får fulladet på rimelig/gratis 230V 16A ladekontakt.

Første del av turen ble foretatt i sol og fint vær, returen ble tatt i kraftig regn og vind og jeg vil påstå at det samlet tilsvarer en gjennomsnittlig kjøredag her i landet. Vinterstid vil det selvfølgelig koste litt mer når man betaler pr minutt, men neppe veldig mye mer mer enn det dobbelte og fortsatt godt under det gjerrig fossilbil koster.

AmocoCadiz

Også fossilbilen bruker mer drivstoff vinterstid ved regn, sludd, snø, kø og motvind.

THE

Ble veldig stille fra Arctic Roads her når de fikk konstruktive tilbakemeldinger. Får håpe de sitter på kammerset og diskuterer strategiene sine...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Asarin

Et eget 22kw-abb hadde muligens vært av interesse. Ser det var masse prikker på kartet, men er det noen mer konkrete planer for akershus/nittedal/skedsmo/lillestrøm?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Arctic Roads

Sitat fra: THE på mandag 08. juni 2015, klokken 14:00
Ble veldig stille fra Arctic Roads her når de fikk konstruktive tilbakemeldinger. Får håpe de sitter på kammerset og diskuterer strategiene sine...

Hei :) Det er hektiske dager med helg imellom men vi svarer så fort vi har anledning :)

Vedr Aurland så begynner graving og fundamentering i løpet av uken. Skulle egentlig startet forrige uke men vi har holdt litt igjen fordi vi må jobbe på et område hvor det ligger masse kritiske kablinger til Lærdalstunnelen. Da vil vi naturligvis  være helt sikre på at alt er kartlagt før gravemaskinen setter igang :) Her vil vi være klare innen 30. juni.

Ellers ser vi absolutt at det er mer attraktivt å være medlem dersom det geografiske området nettverket kan håndtere passer med det komplette reisemønsteret til den enkelte bruker. Det er nettopp derfor vi ønsker å bygge et komplett nasjonalt nett. Vi er i prosess med Enova og det først når vi har kommet videre her at vi kan melde tilbake mer konret når planene blir realistert. Vedlagt ligger en utbyggingsplan som tar utgangspunkt i tilsagn fra Enova for prosjekt til senhøsten 2015.

Vedr 43KW AC så var vi tidlig ute med å støtte denne teknologien. Etter at Renault lanserte ny utgave med 22KW så er det lite grunnlag for å fortsette med denne teknologien og vi legger oss da på den modellen som har vært mest vanlig i bransjen med en stolpe med 2X22KW. Dersom 43KW AC får en ny giv i fremtiden kan det hende at vi oppgraderer disse stolpene til å ha fastmontert kabel og høyere effekt.

Vi fikk forresten et bilde idag fra vår leverandør Delta Electronics som viser klargjøring av mesteparten av laderene som skal til Fagerhaug, Dombås og Aurland :)



Må ellers si at det er hyggelig at folk gir oss positiv tilbakemeldig på at vi deltar på forumet. Vi registrerer også at mange er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren, og det gir oss god motivasjon for å bygge nettopp det, et landsdekkende og robust tilbud. 


Trond Arve

Sitat fra: Arctic Roads på mandag 08. juni 2015, klokken 14:46
....
Vi registrerer også at mange er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren, og det gir oss god motivasjon for å bygge nettopp det, et landsdekkende og robust tilbud.
Med mine briller leser jeg at noen få er enige i at forretningmodellen er bra så lenge tilbudet er godt nok for brukeren. De fleste mener at forretningsmodellen har svært få muligheter for å lykkes.

Derfor, et kontrollspørsmål:
o Hva er konsekvensen for utbygging dersom Enova ikke støtter planen? Vil tro sjansen for å ikke få Enova-støtte er rimelig stor gitt forretningsmodellen og historikken til Arctic Roads/Ishavsveien.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

THE

Takk for svar med litt mer informasjon om hvor dere har tenkt å sette opp ladestasjoner. Dette ser jo i utgangspunktet veldig bra ut.

Hvis dere klarer å holde denne fremdriftsplanen, så er det godt mulig at jeg tegner abonnement hos dere i 2017. Inntil det så blir det lading hos andre leverandører eller dieselbil, det er dessverre for dyrt å betale 3750 kr pr år for en time eller to med lading i løpet av året. Det er også for dyrt å betale 220/240 kr pr lading, spesielt siden jeg aldri vil ha behov for mange kWh pr gang på den ene ladestasjonen Arctic Roads har som jeg kan ha nytte av før 2017.

Strategidokumentet til Enova kan også tyde på at planen/ønskene til Arctic Road er veldig ambisiøse hvis de forutsetter Enova-støtte. Selv om alle Enovamidlene skulle bli tildelt Arctic Road, så vil det kun omfatte 100 ladestasjoner jfr. Enovas "strategidokument". Hvordan skal de 288 siste finansieres? Og hva med planene om noen andre enn Arctic Road får støtte til etablering?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Sitat fra: THE på mandag 08. juni 2015, klokken 16:09
Strategidokumentet til Enova kan også tyde på at planen/ønskene til Arctic Road er veldig ambisiøse hvis de forutsetter Enova-støtte. Selv om alle Enovamidlene skulle bli tildelt Arctic Road, så vil det kun omfatte 100 ladestasjoner jfr. Enovas "strategidokument". Hvordan skal de 288 siste finansieres? Og hva med planene om noen andre enn Arctic Road får støtte til etablering?

Spot on, @THE!! :)  :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Ferry

Jeg syns ikke årsprisen er skremmende hvis utbredelsen er like tett som dagens bensinpumper. Jeg håper det blir så tett, men tror ikke noe på det. Pr. i dag er det ingen Artic Roads der jeg kjører, så det utelukker meg som kunde enn så lenge.

Olee

Hva med å legge seg på et litt mer fornuftig prisnivå på enkeltladinger frem til nettverket er (mye) bedre utbygget? Tror dere vil få mange flere kunder da! :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA