Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:38
Sitat fra: K S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:17
Synes Lyse og mange andre har mer tullete prispolitikk! Lyse tar 200kr per måned og maks 15 ladinger (!) for sine 5-6 hurtigladere, de fleste 5-10 km radius fra Forus og ubrukelige for meg.

AR tar drøyt 300kr per måned for noe som skal bli et landsdekkende nettverk, INKLUDERT Lyse sine ladere!

Får de opp det de lover så får de meg som kunde. Lyse får ikke meg som kunde!

Joda, men små lokale operatører er jo uinteressante for de aller fleste. Akkurat som Eidsiva som har et par ladere i innlandet (Hamar/Elverum etc.) er helt uinteressante for deg er laderne til Lyse uinteressante for meg. Problemet med AR er at de i det minste planlegger å være over hele landet og derfor okkuperer strekninger i påvente av noe som ser mest ut som et luftslott.

Hadde AR *hatt* det nettverket de skryter så fælt av hadde saken stilt seg noe annerledes - da kunne man basert seg utelukkende på AR-laderne. Når de har under 5% av det de skryter av, da er de nok nødt til å kjøre en litt annen taktikk for å skaffe seg kunder. Hadde AR vært en mobiloperatør hadde det vært omtrent som å kun ha dekning 3-4 steder i landet..

Får AR opp det de lover her i Rogaland, i tillegg til de andre operatørene så er de interessante. Får de i tillegg opp stasjoner rundt Rogaland er det topp. Jeg står i å lade også hos de andre, om ikke AR er dekket 100%.

Slik det er nå er alternativet bensinbil pga manglende hurtigladere!

E_S

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 12. juli 2015, klokken 10:30

I følge ditt eget argument så blir det litt merkelig når man bygger ladere med statstøtte og ikke tilrettelegger for brukere med høyt bruksmønster. Er det bedre at ett vaktselskap e.l. med høy kjørelengde velger fosilt pga hurtiglading kun lønner seg ved lite bruk? Ut fra priser som Arctic Roads her gir er de jo desidert billigst i klassen dersom man faktisk bruker hurtigladerene.

Med fare for å gjenta meg selv: Problemet med AR er ikke abonnementsløsning i seg selv. Den kan de gjerne ha, og det kan være attraktivt for noen. Problemet med AR er at prisen på drop-in (altså eneste alternativ for de som ikke hurtiglader mange ganger i uken i snitt) er så hinsides enhver fornuft, 4-5 ganger mer enn konkurrentene med minuttpris, at det er billigere å kjøre fossilt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 12. juli 2015, klokken 10:30
I følge ditt eget argument så blir det litt merkelig når man bygger ladere med statstøtte og ikke tilrettelegger for brukere med høyt bruksmønster. Er det bedre at ett vaktselskap e.l. med høy kjørelengde velger fosilt pga hurtiglading kun lønner seg ved lite bruk? Ut fra priser som Arctic Roads her gir er de jo desidert billigst i klassen dersom man faktisk bruker hurtigladerene.

Hvorfor kan ikke et vaktselskap få tilbud om 4000kr i året for medlemskap, mens vi andre kan betale 2.50kr pr min? Angrepet mot arctic roads er ikke at de har et tilbud til storbrukerene, det er at de IKKE har tilbud til oss andre! Og det ville betydd lite dersom de satte opp laderene for egne penger, men det gjør de altså ikke.

Laderene står UBRUKTE fordi de er så dyre å lade på, så det finnes INGEN MÅTE å forsvare 240kr pr lading, annet enn at man ikke ønsker at folk skal bruke de. De ville tjent langt mer på å prise de likt fortum / GK. Dette er sagt 1000 ganger før. Hvordan kan du og AR forsvare en prismodell som gjør at de fleste ikke vil lade der, når laderene er satt opp med felleskapets penger???

K S

Sitat fra: Panduck på søndag 12. juli 2015, klokken 11:37
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 12. juli 2015, klokken 10:30
I følge ditt eget argument så blir det litt merkelig når man bygger ladere med statstøtte og ikke tilrettelegger for brukere med høyt bruksmønster. Er det bedre at ett vaktselskap e.l. med høy kjørelengde velger fosilt pga hurtiglading kun lønner seg ved lite bruk? Ut fra priser som Arctic Roads her gir er de jo desidert billigst i klassen dersom man faktisk bruker hurtigladerene.

Hvorfor kan ikke et vaktselskap få tilbud om 4000kr i året for medlemskap, mens vi andre kan betale 2.50kr pr min? Angrepet mot arctic roads er ikke at de har et tilbud til storbrukerene, det er at de IKKE har tilbud til oss andre! Og det ville betydd lite dersom de satte opp laderene for egne penger, men det gjør de altså ikke.

Laderene står UBRUKTE fordi de er så dyre å lade på, så det finnes INGEN MÅTE å forsvare 240kr pr lading, annet enn at man ikke ønsker at folk skal bruke de. De ville tjent langt mer på å prise de likt fortum / GK. Dette er sagt 1000 ganger før. Hvordan kan du og AR forsvare en prismodell som gjør at de fleste ikke vil lade der, når laderene er satt opp med felleskapets penger???

Er jo enkelt:
Markedet bestemmer. Står laderne ubrukt og AR taper penger så garanterer jeg ett av to: AR går konkurs eller endrer prisene!

Om du kommer med argumenter mot AR 1000 ganger så endrer ikke det noe, men lykke til!

Geir81

Sitat fra: K S på søndag 12. juli 2015, klokken 12:17
Sitat fra: Panduck på søndag 12. juli 2015, klokken 11:37

Hvorfor kan ikke et vaktselskap få tilbud om 4000kr i året for medlemskap, mens vi andre kan betale 2.50kr pr min? Angrepet mot arctic roads er ikke at de har et tilbud til storbrukerene, det er at de IKKE har tilbud til oss andre! Og det ville betydd lite dersom de satte opp laderene for egne penger, men det gjør de altså ikke.

Laderene står UBRUKTE fordi de er så dyre å lade på, så det finnes INGEN MÅTE å forsvare 240kr pr lading, annet enn at man ikke ønsker at folk skal bruke de. De ville tjent langt mer på å prise de likt fortum / GK. Dette er sagt 1000 ganger før. Hvordan kan du og AR forsvare en prismodell som gjør at de fleste ikke vil lade der, når laderene er satt opp med felleskapets penger???

Er jo enkelt:
Markedet bestemmer. Står laderne ubrukt og AR taper penger så garanterer jeg ett av to: AR går konkurs eller endrer prisene!

Om du kommer med argumenter mot AR 1000 ganger så endrer ikke det noe, men lykke til!

Det førstenevnte er vel mest sannsynlig, da AR fortsatt står hardt på prismodellen sin samma hva realiteten er rundt elbilisters forbruksmønster. Vi kan jo bruke forumets egne avstemninger som referanse: Vi kjører i snitt over 20 000km i året og bruker mindre enn 300kr månedlig på hurtiglading. Med andre ord, et overveldende flertall dekker 90-100% av ladebehovet ved svært billig saktelading (hjemme/jobb/offentlig ladestolpe), og hurtiglader kun på "langturer" der fulladet batteri ikke gir nok rekkevidde. AR's prismodell gjør laderne uattraktive for det store flertalle av potensielle kunder, og innbyr til "overbruk" for kundene med abbonement (har man betalt for fri bruk er det lav terskel for at hurtiglading overtar for saktelading hjemme, lav terskel for tidkrevende topping av batteriet osv, som kan føre til at laderne blir mye stående opptatt selv med svært få kunder og lave inntekter for ladeoperatør).

Jo før AR går dukken jo bedre, så kan de få laderne som er satt opp overtas av andre operatører.

Panduck

Sitat fra: K S på søndag 12. juli 2015, klokken 12:17
Er jo enkelt:
Markedet bestemmer. Står laderne ubrukt og AR taper penger så garanterer jeg ett av to: AR går konkurs eller endrer prisene!

Om du kommer med argumenter mot AR 1000 ganger så endrer ikke det noe, men lykke til!

Bevares, jeg har ingen tro på at AR kommer til å gjøre noe som helst med pris, annet enn å muligens sette den opp. Alt tyder jo på at de faktisk ikke vil at folk skal bruke laderene deres.

Jeg er mer imponert over at enkelte faktisk forsvarer at de oppfører seg slik. Det er jo ingen motsetninger mot å ha et fastprisabo og et minuttprisabo. Jeg vil gjette at selv 5kr pr minutt ville vært bedre enn 220kr pr lading for de ALLER fleste. Da har man iallefall nok strøm etter noen få minutter til å komme seg til en annen lader :)

Som sagt tidligere, jeg tror ikke AR ønsker seg kunder.

Sandpusher

Kan vi håpe på at det er Spetalen (NEL) og/eller Stordalen (Choice) som er denne mystiske nye aksjonæren som kommer inn? AR virker jo totalt useriøse både mht kommunikasjon og drift, så det hadde vært kjekt om noen "tunge" som kan drive forretning hadde tatt over og fått orden på sakene.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Leon

Sitat fra: Panduck på søndag 12. juli 2015, klokken 13:36
Jeg er mer imponert over at enkelte faktisk forsvarer at de oppfører seg slik. Det er jo ingen motsetninger mot å ha et fastprisabo og et minuttprisabo. Jeg vil gjette at selv 5kr pr minutt ville vært bedre enn 220kr pr lading for de ALLER fleste. Da har man iallefall nok strøm etter noen få minutter til å komme seg til en annen lader :)

Grønn Kontakt har begge deler, både fastpris og markedets billigste pris for tilfeldig lading. Med mindre du er dagpendler i Øsfold eller over Dovre, når det måtte bli klart, har vel Grønn Kontakt det beste tilbudet også på fastpris med sine 499 kr per måned, og ladere i størstedelen av Sør-Norge.

Med gjennomsnitlig ladetid på 20 minutter er 10 kr per minutt billigere enn 220/240 kr...

HVIS Arctic Roads får et landsdekkende ladenett som gjør at du ikke blir særlig avhengig av andre leverandørers ladestasjoner, HVIS prisen da fremdeles er 3750 kr per år, HVIS månen var en gul ost... - "It will never happen!" ::)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

mihkku

Ev Power, AR og Lyse er selskaper jeg håper får en smekk i fremtiden. Vi trenger ikke slike. Ja til Grønn Kontakt som vet hva folk trenger. Fortum mangler fastpris, så helt stjerne i boka får de ikke

shuatorp

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 12. juli 2015, klokken 01:48
Sitat fra: shuatorp på søndag 12. juli 2015, klokken 00:59
AR: Har dere lest historien om Kodak?
Ikke det nei, kanskje på tide!!!

Tema er Spør Arctic Roads, så gi de om ikke annet en sjangse å svare på dine spørsmål. om du mener du har svarene er det vel lite vits å stille spørsmålet?

Forøvrig finner jeg ingen sammenheng med ett lite selskap med abmisjoner om å bli en noridisk aktør som tilbyder for ladestrøm til El biler og ett internasjonalt konsern som hadde Foto/video som forretningside.

Artic Roads har tidligere i dette tema allerede gitt svar for hva som ligger bak prisingen av sine ladestasjoner, Godt mulig du kommer bedre ut på usun hamburger fra makk donald, samt billigere lading der - men dersom man virkelig trenger hurtig lading på dette aktuelle stedet ganske ofte ville du fort tjent inn til en middag på en finere restaurang for de samme pengene du brukte for lading hos konkurenten.

Det forundrer meg at AR kjører denne pris politikken de gjør, derfor spør jeg. Er de ute etter kunder (mange kunder) må de rett og slett være konkurransedyktige der de er. Spesielt siden de er så få steder, er ikke ofte jeg er der de er. Og sjansen for at jeg lader hos de når jeg er der er lik null pga deres prising ikke er konkurransedyktige.

Sammenhengen er: Kodak leverte ikke hva de fleste kundene trengte og ville ha, dermed ble deres eksistensgrunnlag borte. Dette gjelder i alle bransjer.

Når det gjelder spisingen på MCD så vet vell ikke du hva jeg spiser der! Og jeg trenger ikke hurtiglading ofte der, jeg trenger en gang iblandt da jeg er på langtur. Med prisene de kjører så kan jeg liksågreit ta bensinbilen, men det trenger jeg ikke pga Fortum kjører vettu priser..
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

emil

#295
Sitat fra: shuatorp på mandag 13. juli 2015, klokken 21:40
Sitat fra: sølv-pilen på søndag 12. juli 2015, klokken 01:48
Godt mulig du kommer bedre ut på usun hamburger fra makk donald, samt billigere lading der - men dersom man virkelig trenger hurtig lading på dette aktuelle stedet ganske ofte ville du fort tjent inn til en middag på en finere restaurang for de samme pengene du brukte for lading hos konkurenten.

Når det gjelder spisingen på MCD så vet vell ikke du hva jeg spiser der! Og jeg trenger ikke hurtiglading ofte der, jeg trenger en gang iblandt da jeg er på langtur. Med prisene de kjører så kan jeg liksågreit ta bensinbilen, men det trenger jeg ikke pga Fortum kjører vettu priser..

Det er heldigvis ingen krav om å spise på McD samtidig som man lader. Jeg lånte toalettet på Vestby på en ladepause, dvs ladet på en toalettpause, mens på et senere stopp på Vinterbro/Nygårdskrysset vurderte jeg faktisk å kjøpe en enkel burger men sto over grunnet en enorm kø.

Det som er sikkert er uansett at jeg har flyttet pengene mine til butikker og sentere som har hurtiglading. Både fordi det er mer praktisk, men også fordi jeg vil vise at hurtigladere er en godt ting å sette opp.

Nå er det 5 uker til jeg skal starte på ferden nordover til Trondheim, og jeg vet ennå ikke om AR sine ladere er operative til turen. Mangler fortsatt klart svar.

Sitat fra: Arctic Roads på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:35
En ting som mange lurer på er hvordan det går med den aktuelle utbyggingen vår og vi kan melde at samtlige lokasjoner (Lom, Hjerkin, Bjorli, Dombås Fagerhaug og Aurland) er i rute til å bli ferdig bygget innen 30. juni. Samtlige lokasjoner blir operative kort tid etter dette.

Sitat fra: Arctic Roads på mandag 08. juni 2015, klokken 14:46
Vedr Aurland så begynner graving og fundamentering i løpet av uken. Skulle egentlig startet forrige uke men vi har holdt litt igjen fordi vi må jobbe på et område hvor det ligger masse kritiske kablinger til Lærdalstunnelen. Da vil vi naturligvis  være helt sikre på at alt er kartlagt før gravemaskinen setter igang :) Her vil vi være klare innen 30. juni.

Når man er to år (?) på overtid med monteringen gjør vel ikke noen uker ekstra stort... Venter i spenning men holder ikke pusten.

bruisepristine

Sitat fra: Geir81 på søndag 12. juli 2015, klokken 13:26

Jo før AR går dukken jo bedre, så kan de få laderne som er satt opp overtas av andre operatører.

+1!
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

kyrregutt

Nå har jeg lest HELE tråden ;D Det er mye bra her. Jeg synes språket er helt innafor på alle sammen. Hvis noen her synes noe annet, da er dere ikke mye på internettfora rundt forbi.

Her er mine 50 cent:

Dette handler om TFF: Tilgjengelighet, Forventninger og Forutsigbarhet.

Når jeg kjører eksosbilen min kan jeg handle drivstoff på en hvilken som helst bensinstasjon. Jeg trenger ikke tenke - jeg bare ser et skilt, og stopper for å tanke.

Tilgjengeligheten på fossilt drivstoff er vidunderlig. Du skal være passe flink om du med et VISA-kort i lommeboka klarer å gå tom for fossilt drivstoff i Norge.

Forventningene til at alt fungerer smertefritt er skyhøye. Jeg har ennå til gode å komme til en bensinstasjon som ikke virker. Jeg har aldri opplevd å ikke få fylt tanken nøyaktig når behovet har oppstått.

Forutsigbarhet er superviktig! Det hadde vært helt krise om noen stasjoner tok 10 kroner mer for literen enn andre. Da hadde den kjeden dødd ut ganske raskt. Det motsatte er også feil. Det er ikke lenge siden politiet måtte be en bensinstasjon om å sette opp prisen igjen, etter at det ble fullstendig trafikkaos og ville tilstander i området rundt stasjonen.

Jeg jobbet med konseptutvikling av nettløsninger i noen år, og et av mantraene vi jobbet etter kommer fra en bok som handler om brukervennlighet på nett: Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability.

Oversatt og oppsummert: Ikke gi meg muligheten til å måtte tenke meg om! Da gjør jeg nemlig noe annet enn det du vil at jeg skal gjøre.

Slik MÅ det bli også for elbilistene dersom elbilismen skal ta av i Norge (også kalt allemannseie). Det kan ikke være slik at jeg skal måtte google hvor det er billigst, ha fem apper for å få ladet, eller ha 7 abonnement hos ulike tilbydere av strøm for å kunne dra på biltur på tvers av fylkesgrensene.

Det må være ÉN modell!

Inntil dagen kommer da jeg kan tanke strøm nøyaktig når behovet oppstår, vil elbilisme for de fleste være begrenset til småkjøring og pendling (for å gre alle over samme kam). Kaster man seg ut på langtur, er det med mange begrensninger og en god del frustrasjon. Altså noe for spesielt interesserte - akkurat slik bilen var for 100 år siden.

Etter å ha lest denne tråden fra perm til perm, anser jeg Arctic Road som et hinder på veien dit jeg mener vi må komme. De andre tilbyderne av en viss størrelse ser ut til å tilpasse seg hverandre sånn passe prismessig.
Mvh Kyrre Johansson
2017 Tesla Model S 75D
2016 VW e-Golf [solgt]

sølv-pilen

Nå blir dette Veeeldig off topic, men det virker ikke som at det er noe forumansvarlige bryr seg med så da kan jeg ha ett sidespor også.

Sitat fra: shuatorp på mandag 13. juli 2015, klokken 21:40
Det forundrer meg at AR kjører denne pris politikken de gjør, derfor spør jeg

Jeg ser hvilket spørsmål du stiller, men det forunder meg at du i neste setning selv gir svar til ditt spørsmål.

Sitat fra: shuatorp på mandag 13. juli 2015, klokken 21:40
Sammenhengen er: Kodak leverte ikke hva de fleste kundene trengte og ville ha, dermed ble deres eksistensgrunnlag borte.

Kodak drives i beste velgående i dag, de lever varer og tjenester som fortsatt er etterspurt. De produserte de samme produktene som konkurentene og holdt seg innenfor hva de kunne hele veien. Problemet deres var at de hadde inntekt på patenter som ikke lenger ble brukt i samme utstrekning, dette tapet klarte de ikke å ta inn igjen på ordinært salg av varer.

Sitat fra: shuatorp på mandag 13. juli 2015, klokken 21:40
Når det gjelder spisingen på MCD så vet vell ikke du hva jeg spiser der!

Det har du helt rett i. Jeg beklager å ha antatt at du spiste hamburger på ett matsted som i hovedsak selger hamburgere. Dette beklager jeg virkelig. Og som Emil sier, det er jo heller ikke ett krav å spise der når man lader... men det var dine ord at du spiste der så det må jeg bare ta ditt ord for.

Jeg er ganske sikker på at Arctic Roads har en levedyktig forretningsplan, ja de må levere, men det er for fremtiden - dit kommer man ikke med slike utsagn

Sitat fra: mihkku på søndag 12. juli 2015, klokken 18:48
Ev Power, AR og Lyse er selskaper jeg håper får en smekk i fremtiden. Vi trenger ikke slike.

Er jo nettop flere aktører, og med det flere muligheter for hurtiglading man trenger skal El bilen ha en fair sjangs å bytte ut fosilbilsmen.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sølv-pilen

Sitat fra: kyrregutt på tirsdag 14. juli 2015, klokken 02:31
Det må være ÉN modell!

Sitat fra: kyrregutt på tirsdag 14. juli 2015, klokken 02:31
Etter å ha lest denne tråden fra perm til perm, anser jeg Arctic Road som et hinder på veien dit jeg mener vi må komme. De andre tilbyderne av en viss størrelse ser ut til å tilpasse seg hverandre sånn passe prismessig.

Mye bra i det du skriver, og flott at du har lest igjennom tråden, det gir innlegget ditt god tyngde.

Viser til sitatene fra ditt innlegg. Hvor mange av dagens hurigladeleverandører gir ett tilbud utover sine egne ladestasjoner og til en forutsigbar pris? På godt og vondt - er bare Arctic Roads som tilbyr lading hos andre leverandører uten ekstra kostnad i sitt abonemang. Grønn kontakt er nesten like flinke for de kan gi ett tilbud til en forutsigbar pris, bare dobbelt så dyrt, og kun på sine egne lokasjoner.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA