Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

pudderjagar

#375
Er da nokon som veit om ryktet om 100 kr pr lading for type2 22kw stolpe stemmer for AR sin stasjon i Aurland?

Hvis da stemmer så vil eg sei at da er stor bevegelse i AR for å nærme seg markedet.

PS
Eg sjekka nettopp i "Go Charge" appen om stasjonen i Aurland. Type2 22kw AC stolpe koster 100 kr pr gang. Kjempebra AR. No har prisen kome ned på akseptabelt prisnivå for meg. Då vært da tur til Sudndalen og Hallingskarvet for meg til høsten.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Brosmen

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 13. august 2015, klokken 20:42
Er da nokon som veit om ryktet om 100 kr pr lading for type2 22kw stolpe stemmer for AR sin stasjon i Aurland?

Hvis da stemmer så vil eg sei at da er stor bevegelse i AR for å nærme seg markedet.

PS
Eg sjekka nettopp i "Go Charge" appen om stasjonen i Aurland. Type2 22kw AC stolpe koster 100 kr pr gang. Kjempebra AR. No har prisen kome ned på akseptabelt prisnivå for meg. Då vært da tur til Sudndalen og Hallingskarvet for meg til høsten.
Det stemmer at det står kr. 100,- pr. lading på 22kw stolpen i Aurland i GoCharge appen, mens det er kr. 220,- for CHAdeMo og CCS. Det var den positive opplevelsen jeg fikk da jeg hadde parkert forran den aktuelle stolpen i Aurland sist fredag kveld, etter å ha kjørt Hol-Aurland fra GK sin lader i Ål.
Dessverre var det også den eneste positive opplevelsen jeg hadde i Aurland, da jeg kort tid etterpå fant ut at stolpen ikke er koblet til strømnettet enda. Dette fremgikk ikke av AR sin informasjon om åpningen av stasjonen på deres Facebook sider, men de har heldigvis oppdatert informasjonen etter at jeg kommenterte dette og forhåpentligvis er stolpen i drift om en drøy uke.

Men men, får vel si at det positive med en lettere stresset situasjon av å stå i Aurland med 40% batteri igjen og ikke få lade, var at jeg fikk testet mine grenser litt i forhold til rekkeviddeangsten. Med over 70km til Voss og Mercedesens ultra-pessimistiske beregning av resterende rekkevidde (34km), følte jeg en viss fornemmelse av å ha prestert noe, da jeg rullet inn på Voss med 2% igjen (0% på Mercedesen = 0%... da er det stopp) :D

PS! Jeg dobbeltsjekket i GoCharge appen på AR sin stasjon på Dombås og den har også kr. 100,- på 22kw, så åpenbart er AR sin prismodell forskjellig om man skal hurtiglade eller semihurtiglade...
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 13. august 2015, klokken 20:42
Er da nokon som veit om ryktet om 100 kr pr lading for type2 22kw stolpe stemmer for AR sin stasjon i Aurland?
Hvis da stemmer så vil eg sei at da er stor bevegelse i AR for å nærme seg markedet.

Fortum: 1kr pr min, du må stå 1 time 40 min for å få AR pris. Dumt, om du trenger 20 min med strøm.
GK: Du betaler basert på hva bilen din trekker, og vil være LANGT billigere enn AR.

Men bevares, når man kommer til AR er man oftest desperat etter strøm (hvis ikke, er man ikke der..) og da er det jo langt bedre å betale 100kr for å fylle batteriet enn 240kr. Selv om man ender opp med å trekke ca like mye strøm, og okkuperer plassen enda lengre.

hstad

Opererer ikkje Fortum med 2,50 pr minutt?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

Panduck

Sitat fra: hstad på fredag 14. august 2015, klokken 11:30
Opererer ikkje Fortum med 2,50 pr minutt?

På DC laderene ja (og dermed også 42kW AC). På 22kW AC ladere er det 1kr pr min.

3irikur

Sitat fra: hstad på fredag 14. august 2015, klokken 11:30
Opererer ikkje Fortum med 2,50 pr minutt?
Bare på ChaDeMo/CCS. Med 22kw type 2 koster det 1kr pr minutt! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på fredag 14. august 2015, klokken 11:37
Sitat fra: hstad på fredag 14. august 2015, klokken 11:30
Opererer ikkje Fortum med 2,50 pr minutt?
Bare på ChaDeMo/CCS. Med 22kw type 2 koster det 1kr pr minutt! :)

22kW AC koster 2,50 på de fleste av Fortums ladeplasser da 22kW AC stolper ikke var en del av Kiwi-dealen. Dermed er man nødt til å bruke 43kW AC uttaket på hurtigladeren, og det koster 2,50.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 11:54
22kW AC koster 2,50 på de fleste av Fortums ladeplasser da 22kW AC stolper ikke var en del av Kiwi-dealen. Dermed er man nødt til å bruke 43kW AC uttaket på hurtigladeren, og det koster 2,50.

Nåja jeg har da sett relativt mange 22kW AC ladere i fortum sitt nett. McDonalds har flere. Det finnes også en god del som er gratis. Alt i alt har de mange, mange, mange flere 22kW ladere enn AR :)

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 14. august 2015, klokken 12:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 11:54
22kW AC koster 2,50 på de fleste av Fortums ladeplasser da 22kW AC stolper ikke var en del av Kiwi-dealen. Dermed er man nødt til å bruke 43kW AC uttaket på hurtigladeren, og det koster 2,50.

Nåja jeg har da sett relativt mange 22kW AC ladere i fortum sitt nett. McDonalds har flere. Det finnes også en god del som er gratis. Alt i alt har de mange, mange, mange flere 22kW ladere enn AR :)

De har en del 22kW AC, men det er flere 43kW AC (og da på steder det ikke finnes 22kW AC). Altså koster 22kW AC 2,50 på flerparten av Fortums ladesteder.

Sjekk f.eks i Trøndelag. 5 ladeplasser hvorav 2 med 22kW AC og 3 med 43kW AC. I Nord-Norge er det null 22kW AC og 2 43kW AC. I Oppland & Hedmark 8 ladeplasser med 43kW AC og bare én med 22kW AC. E18 Oslo-Stavanger 11 ladeplasser med 43kW AC og 7 med 22kW AC. Bergen 4 stk. 43kW og 2 stk. 22kW. Osv. Det er stort sett bare i Østfold og muligens i Oslo at 22kW AC er i overtall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kent

43kW ladepunkter er da fortsatt 43kW, selv om man kobler til en bil som støtter 3,6kW, 22kW eller 43kW.
Synes det er bra at man har et incentiv til å koble til "riktig" plass til bilen.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

pwb

Sitat fra: emil på onsdag 12. august 2015, klokken 12:19

1t av tiden vile uansett gått med på å lufte bikkja, tar man med stopp for mat og spart tid i kollektivfelt inn mot oslo er man nok totalt sett på omtrent samme tidsbruk med fossilbil

Så anbefalingen er å skaffe seg hund og spise ofte hvis man har elbil for ikke å se at man kaster bort mye tid på lading?

Gliderman

Gode gamle pwb krydrer diskusjoner.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 14:12
De har en del 22kW AC, men det er flere 43kW AC (og da på steder det ikke finnes 22kW AC). Altså koster 22kW AC 2,50 på flerparten av Fortums ladesteder.

Sjekk f.eks i Trøndelag. 5 ladeplasser hvorav 2 med 22kW AC og 3 med 43kW AC. I Nord-Norge er det null 22kW AC og 2 43kW AC. I Oppland & Hedmark 8 ladeplasser med 43kW AC og bare én med 22kW AC. E18 Oslo-Stavanger 11 ladeplasser med 43kW AC og 7 med 22kW AC. Bergen 4 stk. 43kW og 2 stk. 22kW. Osv. Det er stort sett bare i Østfold og muligens i Oslo at 22kW AC er i overtall.

I diskusjonen "hva koster 22kW AC hos Fortum vs hva skal 22kW AC koste hos ArticRoads" blir det merkelig å si at "22kW koster 2.50kr hos fortum fordi de har så få 22kW punkter rundomkring og da må man  bruke 43kW og det koster 2.50.", når det kanpt finnes 22kW ladere fra ArticRoads og det faktisk finnes MANGE 22kW ladere fra Fortum. Skal man sammelikne priser på et produkt må man se på det samme produktet. Hadde AR hatt 22kW ladere overalt, mens fortum kun tilbød 43kW slike lokasjoner ville debatten kunne bli en annen. Men slik det er nå har fortum et antall 22kW ladere som er milevis foran AR, på områder langt større en det AR kan drømme om å ha.

PokerFjes

Sitat fra: Panduck på onsdag 19. august 2015, klokken 11:44
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 14:12
De har en del 22kW AC, men det er flere 43kW AC (og da på steder det ikke finnes 22kW AC). Altså koster 22kW AC 2,50 på flerparten av Fortums ladesteder.

Sjekk f.eks i Trøndelag. 5 ladeplasser hvorav 2 med 22kW AC og 3 med 43kW AC. I Nord-Norge er det null 22kW AC og 2 43kW AC. I Oppland & Hedmark 8 ladeplasser med 43kW AC og bare én med 22kW AC. E18 Oslo-Stavanger 11 ladeplasser med 43kW AC og 7 med 22kW AC. Bergen 4 stk. 43kW og 2 stk. 22kW. Osv. Det er stort sett bare i Østfold og muligens i Oslo at 22kW AC er i overtall.

I diskusjonen "hva koster 22kW AC hos Fortum vs hva skal 22kW AC koste hos ArticRoads" blir det merkelig å si at "22kW koster 2.50kr hos fortum fordi de har så få 22kW punkter rundomkring og da må man  bruke 43kW og det koster 2.50.", når det kanpt finnes 22kW ladere fra ArticRoads og det faktisk finnes MANGE 22kW ladere fra Fortum. Skal man sammelikne priser på et produkt må man se på det samme produktet. Hadde AR hatt 22kW ladere overalt, mens fortum kun tilbød 43kW slike lokasjoner ville debatten kunne bli en annen. Men slik det er nå har fortum et antall 22kW ladere som er milevis foran AR, på områder langt større en det AR kan drømme om å ha.
Åh nei... nå må du ikke undervurdere AR's drømmer ;)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Kent

Haha, ja. Er det EN ting Arctic roads virkelig kan, så er det å drømme.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA