Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Bolfus

Jeg sjekket laderene på Dombås og Hjerkinn i dag, de er montert, men ikke aktive. I tillegg ser det ut til at de ikke er helt ferdige med grunnarbeidet og kabling, se vedlagte bilder fra Hjerkinn. Tatt for 30 min siden.

emil

Med alle rør og kabler i bakgrunnen ser det ut som om det mangler både koblingskap og AC-stolpe. På bilde AR har postet ser det ut som om Trafo er i umiddelbar nærhet så det er vel ikke det de venter på.

Bare 6 uker til jeg skal oppover, men manglende operative ladere vil gjøre det mye lettere for meg i valget om å betale AR for lading eller ikke.

Tebo

Takk for at du sjekket laderne, vi får jo ikke noe informasjon fra AR. Er det noen mulighet for saktelading på Dombås, og i så fall hvor på Dombås? Det ser ikke slik ut på ladekart, men jeg mener å ha lest at noen nevnte at de hadde sakteladet på Dombås.

emil

Sitat fra: Tebo på torsdag 09. juli 2015, klokken 00:10
Takk for at du sjekket laderne, vi får jo ikke noe informasjon fra AR. Er det noen mulighet for saktelading på Dombås, og i så fall hvor på Dombås? Det ser ikke slik ut på ladekart, men jeg mener å ha lest at noen nevnte at de hadde sakteladet på Dombås.

Det ryktes om en snill bensinstasjon som låner ut litt strøm uten å annonsere det offentlig hvis du spør pent.

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 08. juli 2015, klokken 22:36
Med alle rør og kabler i bakgrunnen ser det ut som om det mangler både koblingskap og AC-stolpe. På bilde AR har postet ser det ut som om Trafo er i umiddelbar nærhet så det er vel ikke det de venter på.

De ser også veldig ubeksyttede ut foreløpig, på et sted jeg tipper det til tider snør vannrett. Jeg håper de skal sette opp skur av en eller annen type der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Madsern

Kjørte Trondheim - Sogndal i går,
Stoppet på AR sin stasjon på Oppdal på turen å pratet med de, skulle være oprativ i løpet av gårdagen sa de. Og når det gjaldt dombås og lom så var det everket som måtte få de tilkoblet, men dette skulle skje i nær framtid. Når vi skal tilbake 1aug skulla alle på turen være oppe å gå (Y)

Panduck

Googlet litt etter noe helt annet, og kom over denne, som jeg (og sikkert mange andre) har lest før.

Men gitt dato, hva som sies, og hvem som sier det, synes jeg den er litt artig å dra frem.

http://www.tu.no/industri/motor/2012/10/08/om-tre-ar-skal-du-kunne-kjore-elektrisk-gjennom-hele-landet

shuatorp

AR: Har dere lest historien om Kodak?
Ikke det nei, kanskje på tide!!!

Var idag innom deres ladere i Vestby, jiiiises..!!!
Sinnsyke priser, så dro på andre siden McDonalds/Fortum
og fikk kjøpt meg mat i tillegg og ennå penger til overs i forhold til  prisen hos dere.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

sølv-pilen

Sitat fra: shuatorp på søndag 12. juli 2015, klokken 00:59
AR: Har dere lest historien om Kodak?
Ikke det nei, kanskje på tide!!!

Tema er Spør Arctic Roads, så gi de om ikke annet en sjangse å svare på dine spørsmål. om du mener du har svarene er det vel lite vits å stille spørsmålet?

Forøvrig finner jeg ingen sammenheng med ett lite selskap med abmisjoner om å bli en noridisk aktør som tilbyder for ladestrøm til El biler og ett internasjonalt konsern som hadde Foto/video som forretningside.

Artic Roads har tidligere i dette tema allerede gitt svar for hva som ligger bak prisingen av sine ladestasjoner, Godt mulig du kommer bedre ut på usun hamburger fra makk donald, samt billigere lading der - men dersom man virkelig trenger hurtig lading på dette aktuelle stedet ganske ofte ville du fort tjent inn til en middag på en finere restaurang for de samme pengene du brukte for lading hos konkurenten.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

E_S

Greia er, som påpekt før, at (min gjetning) 95% av elbileiere bruker hurtiglading en gang iblant på langtur og lader ellers bare hjemme, på jobb eller på offentlige sakteladepunkter. Da vil en sånn prismodell som AR bruker gjøre at det blir dyrere å kjøre elbil enn fossilt, og resultatet er at de kjører fossilt i stedet for, da det er vesentlig mer lettvint og ikke noe dyrere.

Prismodellen til AR er sikkert midt i blinken for de som hurtiglader 20 minutter 3-4 ganger pr. uke eller mer i snitt, men det er nok et forsvinnende lite antall elbileiere, muligens med unntak av firmaer som vaktselskap, hjemmehjelp og lignende som har et sånt behov. For alle de andre vil et abonnement være uforholdsmessig dyrt mtp. normalt hurtigladebehov, spesielt frem til alle de laderne AR mener de skal sette opp er på plass og i drift. Stykkprisen på lading er enkelt og greit helt på trynet og helt klart satt så høyt utelukkende fordi de er pålagt å tilby drop-in om de skal få støtte, men helst ikke vil tilby det.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sølv-pilen

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 02:24
Greia er, som påpekt før, at (min gjetning) 95% av elbileiere bruker hurtiglading en gang iblant på langtur og lader ellers bare hjemme, på jobb eller på offentlige sakteladepunkter. Da vil en sånn prismodell som AR bruker gjøre at det blir dyrere å kjøre elbil enn fossilt, og resultatet er at de kjører fossilt i stedet for, da det er vesentlig mer lettvint og ikke noe dyrere.

Prismodellen til AR er sikkert midt i blinken for de som hurtiglader 20 minutter 3-4 ganger pr. uke eller mer i snitt, men det er nok et forsvinnende lite antall elbileiere, muligens med unntak av firmaer som vaktselskap, hjemmehjelp og lignende som har et sånt behov. For alle de andre vil et abonnement være uforholdsmessig dyrt mtp. normalt hurtigladebehov, spesielt frem til alle de laderne AR mener de skal sette opp er på plass og i drift. Stykkprisen på lading er enkelt og greit helt på trynet og helt klart satt så høyt utelukkende fordi de er pålagt å tilby drop-in om de skal få støtte, men helst ikke vil tilby det.

Og hvordan er det ett problem at det er bra for noen? Når det er andre alternativer rett bortenfor eller i kjørbar nærhet  (en antagelse jeg gjør ut fra tidligere kommentarer i dette tema) for de som skjelden eller omtrent aldri benytter seg av hurtiglading. Forøvrig igjen en avsporing. ..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

E_S

En privat operatør står i utgangspunktet fritt til å finne på så tullete prismodeller de bare vil - men all den tid mange av laderne finansieres med statsstøtte er det helt håpløst at de opereres av noen som så til de grader priser seg helt på trynet i forhold til konkurrentene. Problemet er ikke midt på det sentrale Østlandet hvor man har ladere fra flere operatører uansett, men når AR får "monopol" og all støtten på enkelte strekninger som er så grisgrendte at det aldri vil være økonomisk forsvarlig å bygge ut uten statsstøtte. Da har man et problem, for da er det pr. definisjon lader der, men den er i praksis ikke tilgjengelig for allmennheten.

Prisene til AR er som å spise middag på Gardermoen - det er noe man må bite i seg og punge ut i ytterste nødsfall, men unngår for enhver pris ellers. Som sagt tidligere, jeg står heller halve dagen og lader på Schuko bare på trass enn å betale AR 240,- for samme produkt jeg betaler 50,- for hos andre operatører.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

K S

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:10
En privat operatør står i utgangspunktet fritt til å finne på så tullete prismodeller de bare vil - men all den tid mange av laderne finansieres med statsstøtte er det helt håpløst at de opereres av noen som så til de grader priser seg helt på trynet i forhold til konkurrentene. Problemet er ikke midt på det sentrale Østlandet hvor man har ladere fra flere operatører uansett, men når AR får "monopol" og all støtten på enkelte strekninger som er så grisgrendte at det aldri vil være økonomisk forsvarlig å bygge ut uten statsstøtte. Da har man et problem, for da er det pr. definisjon lader der, men den er i praksis ikke tilgjengelig for allmennheten.

Prisene til AR er som å spise middag på Gardermoen - det er noe man må bite i seg og punge ut i ytterste nødsfall, men unngår for enhver pris ellers. Som sagt tidligere, jeg står heller halve dagen og lader på Schuko bare på trass enn å betale AR 240,- for samme produkt jeg betaler 50,- for hos andre operatører.

Synes Lyse og mange andre har mer tullete prispolitikk! Lyse tar 200kr per måned og maks 15 ladinger (!) for sine 5-6 hurtigladere, de fleste 5-10 km radius fra Forus og ubrukelige for meg.

AR tar drøyt 300kr per måned for noe som skal bli et landsdekkende nettverk, INKLUDERT Lyse sine ladere!

Får de opp det de lover så får de meg som kunde. Lyse får ikke meg som kunde!

E_S

Sitat fra: K S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:17
Synes Lyse og mange andre har mer tullete prispolitikk! Lyse tar 200kr per måned og maks 15 ladinger (!) for sine 5-6 hurtigladere, de fleste 5-10 km radius fra Forus og ubrukelige for meg.

AR tar drøyt 300kr per måned for noe som skal bli et landsdekkende nettverk, INKLUDERT Lyse sine ladere!

Får de opp det de lover så får de meg som kunde. Lyse får ikke meg som kunde!

Joda, men små lokale operatører er jo uinteressante for de aller fleste. Akkurat som Eidsiva som har et par ladere i innlandet (Hamar/Elverum etc.) er helt uinteressante for deg er laderne til Lyse uinteressante for meg. Problemet med AR er at de i det minste planlegger å være over hele landet og derfor okkuperer strekninger i påvente av noe som ser mest ut som et luftslott.

Hadde AR *hatt* det nettverket de skryter så fælt av hadde saken stilt seg noe annerledes - da kunne man basert seg utelukkende på AR-laderne. Når de har under 5% av det de skryter av, da er de nok nødt til å kjøre en litt annen taktikk for å skaffe seg kunder. Hadde AR vært en mobiloperatør hadde det vært omtrent som å kun ha dekning 3-4 steder i landet..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sølv-pilen

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 09:10
En privat operatør står i utgangspunktet fritt til å finne på så tullete prismodeller de bare vil - men all den tid mange av laderne finansieres med statsstøtte er det helt håpløst at de opereres av noen som så til de grader priser seg helt på trynet i forhold til konkurrentene.

I følge ditt eget argument så blir det litt merkelig når man bygger ladere med statstøtte og ikke tilrettelegger for brukere med høyt bruksmønster. Er det bedre at ett vaktselskap e.l. med høy kjørelengde velger fosilt pga hurtiglading kun lønner seg ved lite bruk? Ut fra priser som Arctic Roads her gir er de jo desidert billigst i klassen dersom man faktisk bruker hurtigladerene.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA