Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dombås - Aurland i TMS 60?

Startet av ElectroShock, onsdag 24. juni 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2015, klokken 14:51
670 er jeg enig i er drøyt i overkant. Jeg vil tro min P85+ nå er verdt rundt 600k eller deromkring, sept. 2013 med 50kkm på telleren og alt utstyr unntatt barneseter.

600k synes jeg er veldig optimistisk da.. :P For ca 4 måneder siden ga jeg 607 for en P85 med alt utenom sikkerhetspakke (med barneseter) som hadde 4800km og ikke minst med AP. (uten vinterhjul)

Gladiator

Er vel ikke så mange biler m kjemperabatter akkurat,  men mange selgere med urealistiske forventninger........ 13 mod 50k km vil jeg tro er tungsolgt og definitivt om man forventer 600k det høres mer ut som en 14 mod m 15k km.

jkirkebo

Sitat fra: Gladiator på mandag 29. juni 2015, klokken 21:25
Er vel ikke så mange biler m kjemperabatter akkurat,  men mange selgere med urealistiske forventninger........ 13 mod 50k km vil jeg tro er tungsolgt og definitivt om man forventer 600k det høres mer ut som en 14 mod m 15k km.

Godt mulig den bare er verdt 500k, jeg har egentlig ikke fulgt med mye. Pleier å beholde bilene mine lenge, så jeg får neppe noe mer enn 5-sifret beløp for den når den til slutt selges. Har regnet med et verditap på ca. 50-55k pr. år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juni 2015, klokken 22:36
Sitat fra: Gladiator på mandag 29. juni 2015, klokken 21:25
Er vel ikke så mange biler m kjemperabatter akkurat,  men mange selgere med urealistiske forventninger........ 13 mod 50k km vil jeg tro er tungsolgt og definitivt om man forventer 600k det høres mer ut som en 14 mod m 15k km.

Godt mulig den bare er verdt 500k, jeg har egentlig ikke fulgt med mye.
Tja vet ikke helt, mitt inntrykk er at det var en god del som solgte raskt og litt for billig i mar/apr/mai.

Nå tror jeg rushet er over. Det var nok en god del som eide P85 eller S85 som og kjøpte P85D og 85D biler til gode priser i okt/nov før prisøkning. En del av de endte opp med å selge den nye bilen med gevinst og beholdt gammel bil selv, det dro nok ned prisene på P85 midlertidig, da markedet ble litt mettet.

Torpedo Ted

#139
Kan rapportere om at min perlehvite P85 med 23k km og alt utstyr utenom 7-seter, dobbeltlader, utvidet skinn, nå har ligget i 30 dager uten å ha blitt solgt. Oppgitt pris 600 000,-. Ville latt den gå for 590.

Jeg tror folk overvurderer autopilot og 4WD. Mener selv bilen absolutt er verd 600 000 når en ser hva en må ut med for nye, så jeg beholder den, og selger heller P85D'en min (med litt fortjeneste) ;) Forskjellen på de to bilene er egentlig minimal.


peik

De ti stk 85D som er til salgs ser greit priset ut på finn.no. Kun én under 700.000, men den mangler et par vesentlige elementer om man har tenkt til å bruke bilen utenfor mc-sesongen... P85 som er noen år gamle har jo ikke høyere ytelse, autopilot eller firehjulstrekk. Så naturlig at disse er tyngre å selge om man ikke justerer prisforventningene.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:14
Jeg tror folk overvurderer autopilot og 4WD.

Jeg tror du undervurderer folk, det samme ble sagt her når 4wd ingen som trengte det, model s var så bra på vinterføre. AP er i aller høyeste grad viktig, nå er det ikke lenge til realese, for nye potensielle kjøpere (og jeg) ville aldri vurdert en bil uten AP i disse dager. Hadde det vært store prisforskjeller så kunne man revurdert men det er det ikke.

Epleskreller

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:24
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:14
Jeg tror folk overvurderer autopilot og 4WD.

Jeg tror du undervurderer folk, det samme ble sagt her når 4wd ingen som trengte det, model s var så bra på vinterføre. AP er i aller høyeste grad viktig, nå er det ikke lenge til realese, for nye potensielle kjøpere (og jeg) ville aldri vurdert en bil uten AP i disse dager. Hadde det vært store prisforskjeller så kunne man revurdert men det er det ikke.
Grunnen til at det er så små prisforskjeller er jo nettopp at "folk" ikke syntes det er så viktig.. 4wd er i en hel annen viktighetsklasse..

Peik, alle Model S kan brukes utenfor MC-sesongen..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cirys1

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:42
Grunnen til at det er så små prisforskjeller er jo nettopp at "folk" ikke syntes det er så viktig.. 4wd er i en hel annen viktighetsklasse..

Jeg tror heller at de som selger RWD har alt for store forventninger til pris , håper for deres vedkommende at ikke flere oppdager muligheten for å kjøpe ifra Tesla. De som har lagt ut sine 4wd og AP så er mange ganske fornuftig priset..

D.O

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 08:24
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 30. juni 2015, klokken 01:14
Jeg tror folk overvurderer autopilot og 4WD.

Jeg tror du undervurderer folk, det samme ble sagt her når 4wd ingen som trengte det, model s var så bra på vinterføre. AP er i aller høyeste grad viktig, nå er det ikke lenge til realese, for nye potensielle kjøpere (og jeg) ville aldri vurdert en bil uten AP i disse dager. Hadde det vært store prisforskjeller så kunne man revurdert men det er det ikke.
Vel...Alle har nok ikke likt behov. ;) Jeg kjøpte P85D og skulle selge P85, men valgte å vente til bilen kom da jeg ikke ønsket å være uten Tesla. Men P85 ble aldri annonsert, da P85D ikke klarte å få fram den samme gode følelsen som P85. Den gikk bra fra stillestående, men i fart var der særdeles liten forskjell og jeg er ikke i tvil om at bakhjulstrekk gav meg vesentlig mer kjøreglede enn 4x4. I tillegg benyttet jeg frunk, og den hadde ikke plass til det jeg ønsket i P85D. Dette løste seg delvis da jeg kunne benyttet 7seter brønnen i stedet, når der ikke var seter montert.
Jeg så aldri behovet for acc før jeg fikk P85D, men akkurat den biten savner jeg litt. Men ikke mer enn at jeg ikke ville betalt mer en 5K for det. Bor slik at kø/rush aldri er ett tema. Men ser at dere som må ligge i kø hver dag har nytte av dette.

Jeg er vel en av få som fikk kjørt P85D på skikkelig vinterføre, og det er ingen tvil om at 4x4 systemet fungere bra. P85D er en super bil på alle måter, men allikevel klarte den ikke å gi meg samme gleden som P85. Så derfor ble den solgt i stedet. Vurderte å beholde begge, men fornuften seiret ::)

Autopilot er sikkert kjekt, når det kommer. Men tror det blir en amputert utgave (type motorvei), da jeg tipper der kreves enda bedre/andre sensorer for å få dette til. Tror nok Model X kommer med en annen type sensorer og har noe på lur som får Model S til å virke "utdatert" teknisk sett.
Men som en lærepenge av P85D kjøpet avventer jeg med å bestille model X(på nytt) inntil jeg har prøvekjørt denne.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

E_S

Nå skal jeg ikke kaste stein i glasshus som akkurat har kjøpt en Model S uten 4WD, men all erfaring fra andre merker tilsier at 4WD er en ekstrakostnad man får igjen gjennom nesten hele levetiden til bilen. For min del var det rett og slett så enkelt at en Model S med 4WD ble for dyr, ellers hadde jeg også gått for det.

Jeg kjøpte bil fra Tesla og fikk en 6 måneder gammel bil gått 17kkm med alt utstyr inkl. AP for det samme som folk vil ha for 2013-modeller med 40-60kkm på Finn..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

andwin

Sitat fra: E_S på tirsdag 30. juni 2015, klokken 11:46
Nå skal jeg ikke kaste stein i glasshus som akkurat har kjøpt en Model S uten 4WD, men all erfaring fra andre merker tilsier at 4WD er en ekstrakostnad man får igjen gjennom nesten hele levetiden til bilen. For min del var det rett og slett så enkelt at en Model S med 4WD ble for dyr, ellers hadde jeg også gått for det.

Jeg kjøpte bil fra Tesla og fikk en 6 måneder gammel bil gått 17kkm med alt utstyr inkl. AP for det samme som folk vil ha for 2013-modeller med 40-60kkm på Finn..

Hva ga du for bilen?

E_S

Sitat fra: andwin på tirsdag 30. juni 2015, klokken 12:08
Hva ga du for bilen?

Den kom på rett under 600k inkl. nye Nokian piggfrie vinterdekk på 19" felg, rød og blå adapter + type 2-kabel. :)

Kunne fått en helt skrapet for utstyr nesten ny 70D for samme pris, men endte på å ofre 4WD til fordel for masse utstyr og større batteri. Har hatt biler før med både 2WD og 4WD og 4WD er selvfølgelig å foretrekke, men der jeg kjører mest har det egentlig i praksis ganske liten betydning. På vinteren kjører jeg stort sett bare mellom jobb og hjemme uansett, og det er nedsaltet motorvei..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Om man først er vant med 4wd vil man sikkert ikke gå tilbake til 2wd. For min del holder heldigvis 2wd lenge. Model S har bedre fremkommelighet enn alle 2wd jeg har kjørt før, og jeg har ikke stått fast de to første vintrene. Savner riktignok muligheten til å dra fronten sideveis med drivhjul, men luftunderstell kompenserer delvis. Og frunken er ubrukelig på 4wd, så D-versjonen dekker faktisk ikke behovet mitt før om noen år.

Adaptiv cruise (også kalt autopilot) klarer jeg meg fint uten, men blir sikkert kjekt å få på X'en!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA