Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dombås - Aurland i TMS 60?

Startet av ElectroShock, onsdag 24. juni 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

VL

Hei!

Har en del bekymringer selv... Har en 2015, "kun" 85 utgave med autopilot.

Hva vil skje med prisene her om 3-5 år? Hvem vil vel ha en 5 år gammal tesla som er gått 150 000km ++? Og når konkurrentene i tillegg har kommet med rimelige utgaver med tilsvarende rekkevidde, visst ikke lengre...

Det jeg er redd for er jo at når jeg skal ha meg ny Tesla om noen år, så er all egenkapitalen som er igjen i Teslaen så å si forsvunnet... Mens en fossilbil har kanskje halvvert seg over samme tidsrommet, men det ville jo forsatt vært grei egenkapital på en ny bil.

Dette her er litt "skummelt" og risikabelt med Tesla.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Epleskreller

Ser ikke hvorfor Teslaene skal falle mer i pris enn fossile konkurrenter. Men at de, som alle andre biler, faller i pris er vel en selvfølge.

Evt avgiter som kommer vil kunne bremse prisfallet noe for elbiler.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

dosmont

Sitat fra: VL på mandag 06. juli 2015, klokken 07:52
Hei!

Har en del bekymringer selv... Har en 2015, "kun" 85 utgave med autopilot.

Hva vil skje med prisene her om 3-5 år? Hvem vil vel ha en 5 år gammal tesla som er gått 150 000km ++? Og når konkurrentene i tillegg har kommet med rimelige utgaver med tilsvarende rekkevidde, visst ikke lengre...

Det jeg er redd for er jo at når jeg skal ha meg ny Tesla om noen år, så er all egenkapitalen som er igjen i Teslaen så å si forsvunnet... Mens en fossilbil har kanskje halvvert seg over samme tidsrommet, men det ville jo forsatt vært grei egenkapital på en ny bil.

Dette her er litt "skummelt" og risikabelt med Tesla.
Jeg tror at verdifall blir større på alle biler i fremtiden. Men vi må ikke glemme det geniale Superlader-nettverket som tesla har bygget, og det tror jeg vil påvirke prisen på bilen i positivt ved salg :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

JørundG

Prisfall på biler er mest avhengig av alternativprisene i nybilmarkedene. Når elbiler i sterkere grad kan konkurrere på pris/kvalitet vil eksosbiler sannsynligvis reagere mer negativt siden de i sterkere grad blir utkonkurrert konseptuelt. Etterhvert, om få år, vil ingen kjøpe eksos bil, verken ny eller brukt PGA "tesla metoden" at man kjøper en bil som stadig blir oppgradert enten gjennom sw eller ny hw. Andre modeller kommer med samme. Hvem vil da ha ha en fossil.... ?
På dagens eksosbiler er ca 50% av prisen div avgifter. Etter 2020 vil også elbiler i tiltagende grad få avgifter, men da vil de fleste merker ha på plass elbiler. Og det er sannsynlig at andre merker sikrer at de også får på plass SC strukturer tilsvarende tesla. Sannsynligvis i samarbeid med bensinstasjoner.
Jeg tror at %tap på nybil kjøp i dag nesten helt sikkert blir betydelig høyere på eksosbiler.
Jeg kjørte fra Alta til Oslo (alene i bilen) gjennom Norge på totalt 29 timer inklusiv en lang stopp på 4 timer (power nap). Det var også inkludert alle timer på SC. Sannsynligvis ville jeg klart turen ca 2-3 timer raskere med en eksosbil. Det er mye langsom vei, ferge, bobler, trailere. Til neste år kan man kjøre gjennom Sverige og da går turen betydelig raskere.
Dersom jeg skulle hatt med familien på turen ville det ikke være tidsdifferanse PGA man da må ha strekk-, spise- og dopauser uansett.
Elbiler (foreløpig kun tesla) er etter det jeg kan forstå, i dag, allerede et meget bedre alternativ enn eksos også på langtur. Siden kostnaden knyttet til drift er helt marginal, tidstapet er minimalt og kjøregleden i en elbil ( forbikjøringsmaskjinen 85P) er uovertruffen ( unntatt D85P). Når dette går opp for folk flest og når de andre merkene kommer med nye el-modeller vil folk ikke ønske å kjøpe fossiler.... og verditapet på fossil eskalerer.
Om få år er hele konseptet med bensinstasjon er like interresant som telefonboks. ( ungene mine vet ikke hva det er). Bensinstasjonene blir kiosker/gatekjøkken med SC-tilbud for folk på farten og folk som ikke kan lade hjemme. De har igjen en eller to pumpe(r) med to pistoler,en til diesel og en til bensin, bak stasjonen der truck og parafin er i dag. 


snurrehue

Sitat fra: JørundG på mandag 06. juli 2015, klokken 09:42
Prisfall på biler er mest avhengig av alternativprisene i nybilmarkedene. Når elbiler i sterkere grad kan konkurrere på pris/kvalitet vil eksosbiler sannsynligvis reagere mer negativt siden de i sterkere grad blir utkonkurrert konseptuelt. Etterhvert, om få år, vil ingen kjøpe eksos bil, verken ny eller brukt PGA "tesla metoden" at man kjøper en bil som stadig blir oppgradert enten gjennom sw eller ny hw. Andre modeller kommer med samme. Hvem vil da ha ha en fossil.... ?

...
Elbiler (foreløpig kun tesla) er etter det jeg kan forstå, i dag, allerede et meget bedre alternativ enn eksos også på langtur. Siden kostnaden knyttet til drift er helt marginal, tidstapet er minimalt og kjøregleden i en elbil ( forbikjøringsmaskjinen 85P) er uovertruffen ( unntatt D85P).

Du er altså ikke klar over at oppgradering gjennom sw/ny hw ikke akkurat er noe som er unikt for elbil, men like gjerne kan gjøres på fossilbil?

Ellers er kostnaden knyttet til drift fremdeles bare en del av totalkostnaden for en bil. Hvermannsen har ikke råd til å kjøpe seg en Model S til 700 000 kroner, selv med drivstoffbesparelsen innkalkulert. Når Tesla regner med 88 000 kroner i besparelse over 5 år, tilsvarer dette altså mindre enn verditapet de vil ha på denne Model S bare de første månedene.
Så får vi heller vente og se hvor gode elbiler både Tesla selv og konkurrentene kommer opp med etter hvert. Men superladenettverket må utvides betraktelig, kapasiteten økes betraktelig, rekkevidden må opp, kvaliteten gå opp, og prisen på selve bilene må ned, før massene kjøper seg elbil.

JørundG

Sangio skrev: "Men superladenettverket må utvides betraktelig, kapasiteten økes betraktelig, rekkevidden må opp, kvaliteten gå opp, og prisen på selve bilene må ned, før massene kjøper seg elbil."

Ja og dette er i ferd med å skje.


pwb

he he he he. Igjen, mange Tesla eiere som er førstegangs bilkjøpere skjønner jeg, eller i hvertfall første gangen de kjøper helt ny bil. En 5 år gammel bil skal ha tapt seg minst 60-70%, mer på dyrere biler og mindre på billige biler (ved innbytte, litt mindre tap ved salg privat). Når man snakker om at egenkapitalen blir borte fordi bilen taper seg mye i verdi så har man aldri hatt ny bil før. Bilkjøp er å kaste penger ut av vinduet, men man må gjøre det så man kaster minst mulig penger, derfor bør man enten kjøpe en billig bruktbil man bare kan skrote og kjøpe ny bruktbil hvis noe skjer, eller man kan kjøpe en billig ny bil og bruke den så lenge den holder, kjøper man en ny bil til f.eks 200.000,- så er det bare 40.000,- i tap hvert år om den må skrotes etter at garantien går ut, dette er faktisk da ett knallkjøp sett på sparesiden i forhold til en bil til over 500.000,- Kjører selv en ION og med nesten 30.000km i året (uten hurtiglading da det er for dyrt) så kan jeg bare parkere den når garantien går ut og smile over hvor lite penger jeg har brukt på den bilen de 5 åra den levde, DET er billig bilhold det. Er nok en del Tesla eiere som har gjort ett ok kjøp og både tjent litt eller spart en del, men den tiden er nok historie nå som markedet flommes over av brukte Teslaer så må nok de også ned i normal bruktbilpris, tar nok ikke lang tid før en 2013 S85 nærmer seg 400.000,-

Muffinman

Og hyggelig nok representerer det et behagelig lite verditap nypris i 2013 tatt i betrakning ;)

ToWalkOrDrive

Det som blir spennende å se er hvordan prisene blir når bilen nærmer seg 5 år, og garantien på bilen generelt går ut. Bra at Tesla utvidet til 8 år for DU, hvis ikke ville vi nok sett drastisk reduksjon etter 4 år i bruktprisverdiene. Men mye annet som går gale, så hvordan utviklingen i feil er i året før garantiutløp vil nok ha mye å si.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

jkirkebo

Sitat fra: pwb på mandag 06. juli 2015, klokken 11:16
he he he he. Igjen, mange Tesla eiere som er førstegangs bilkjøpere skjønner jeg, eller i hvertfall første gangen de kjøper helt ny bil. En 5 år gammel bil skal ha tapt seg minst 60-70%, mer på dyrere biler og mindre på billige biler (ved innbytte, litt mindre tap ved salg privat). Når man snakker om at egenkapitalen blir borte fordi bilen taper seg mye i verdi så har man aldri hatt ny bil før. Bilkjøp er å kaste penger ut av vinduet, men man må gjøre det så man kaster minst mulig penger, derfor bør man enten kjøpe en billig bruktbil man bare kan skrote og kjøpe ny bruktbil hvis noe skjer, eller man kan kjøpe en billig ny bil og bruke den så lenge den holder, kjøper man en ny bil til f.eks 200.000,- så er det bare 40.000,- i tap hvert år om den må skrotes etter at garantien går ut, dette er faktisk da ett knallkjøp sett på sparesiden i forhold til en bil til over 500.000,- Kjører selv en ION og med nesten 30.000km i året (uten hurtiglading da det er for dyrt) så kan jeg bare parkere den når garantien går ut og smile over hvor lite penger jeg har brukt på den bilen de 5 åra den levde, DET er billig bilhold det. Er nok en del Tesla eiere som har gjort ett ok kjøp og både tjent litt eller spart en del, men den tiden er nok historie nå som markedet flommes over av brukte Teslaer så må nok de også ned i normal bruktbilpris, tar nok ikke lang tid før en 2013 S85 nærmer seg 400.000,-

Det behøver ikke å bli all verdens verditap på en Tesla heller, det kommer an på hvor lange man beholder bilen. Jeg regner med et verditap på 50-60k i året på min, og med drivstoffbesparelse alene på 25k blir totalkostnaden ganske hyggelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tkjoerlaug

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 11:56
Sitat fra: pwb på mandag 06. juli 2015, klokken 11:16
he he he he. Igjen, mange Tesla eiere som er førstegangs bilkjøpere skjønner jeg, eller i hvertfall første gangen de kjøper helt ny bil. En 5 år gammel bil skal ha tapt seg minst 60-70%, mer på dyrere biler og mindre på billige biler (ved innbytte, litt mindre tap ved salg privat). Når man snakker om at egenkapitalen blir borte fordi bilen taper seg mye i verdi så har man aldri hatt ny bil før. Bilkjøp er å kaste penger ut av vinduet, men man må gjøre det så man kaster minst mulig penger, derfor bør man enten kjøpe en billig bruktbil man bare kan skrote og kjøpe ny bruktbil hvis noe skjer, eller man kan kjøpe en billig ny bil og bruke den så lenge den holder, kjøper man en ny bil til f.eks 200.000,- så er det bare 40.000,- i tap hvert år om den må skrotes etter at garantien går ut, dette er faktisk da ett knallkjøp sett på sparesiden i forhold til en bil til over 500.000,- Kjører selv en ION og med nesten 30.000km i året (uten hurtiglading da det er for dyrt) så kan jeg bare parkere den når garantien går ut og smile over hvor lite penger jeg har brukt på den bilen de 5 åra den levde, DET er billig bilhold det. Er nok en del Tesla eiere som har gjort ett ok kjøp og både tjent litt eller spart en del, men den tiden er nok historie nå som markedet flommes over av brukte Teslaer så må nok de også ned i normal bruktbilpris, tar nok ikke lang tid før en 2013 S85 nærmer seg 400.000,-

Det behøver ikke å bli all verdens verditap på en Tesla heller, det kommer an på hvor lange man beholder bilen. Jeg regner med et verditap på 50-60k i året på min, og med drivstoffbesparelse alene på 25k blir totalkostnaden ganske hyggelig.

50-60k hørtes naivt lavt ut. Jeg solgte akkurat min 3 år gamle Volvo V70 til fordel for en ny Tesla 85D som kommer om et par uker. Prisfall ble nokså nøyaktig 50k per år, og jeg er mentalt forberedt på at prisfall på Tesla vil være en god del høyere.

Momenter som jeg tror vil påvirke dette.
- Nypris Tesla er 70% høyere enn Volvoen, ved likt prisfall i % vil Tesla tape seg 85k per år
- Volvo er mer "stabil teknologi". Generasjons-skifter kommer hyppigere på Tesla (4-hjulstrekk, autopilot, evt. større og bedre batteripakker) og biler uten det "siste nye" vil tape seg fortere i pris
- En stor del av prisen på bilen er i dag i batteripakken, når gigafactory kommer vil batterier bli billigere
- Model X vil trolig føre til at flere model S kommer ut på bruktmarkedet, og vil føre til en (ihvertfall midlertidig) prisreduksjon når konkurransen økes på bruktmarkedet

Jeg tror nok desverre verditapet ligger nærmere 100k enn 50k per år. Om jeg tar feil, så får jeg ihvertfall en hyggelig overraskelse neste gang jeg skal bytte bil :-)




Muffinman

Stikkordet her er, som Kirkebø skriver, hvor lenge man beholder bilen. Om han beholder bilen i 12 år er ikke regnestykket naivt i det hele tatt, kun bilens pris delt på antall år.

snurrehue

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. juli 2015, klokken 11:56
Det behøver ikke å bli all verdens verditap på en Tesla heller, det kommer an på hvor lange man beholder bilen. Jeg regner med et verditap på 50-60k i året på min, og med drivstoffbesparelse alene på 25k blir totalkostnaden ganske hyggelig.

Må vel også ta i betraktning at blant annet du har fått din Model S "på billigsalg", dvs du/dere har vært tidlig ute og ikke blitt offer for de mange prisstigningene. Dette har slått særdeles gunstig ut. Sammen med den hype som har vært, naturligvis. Verre er det for de som er aktuelle kjøpere nå. Der er det dagens fullpris som gjelder, og vesentlig økt verditap.

Selvsagt kommer gjennomsnittlig årlig verditap an på når man kjøper og hvor lenge man beholder bilen.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. juli 2015, klokken 12:22
Stikkordet her er, som Kirkebø skriver, hvor lenge man beholder bilen. Om han beholder bilen i 12 år er ikke regnestykket naivt i det hele tatt, kun bilens pris delt på antall år.

Bingo. Mine to forrige biler beholdt jeg hhv. 11 og 9 år. Ble solgt da det rusten begynte å ta overhånd. Alu-karosseriet på TMS gir meg håp om at jeg kan beholde den lengre, satser på 12-15 år.

Batteridegradering er jeg ikke bekymret for, det bør fint holde 15 år og 400.000km før det er nede på 70%. Stadig økende ladetilbud betyr at jeg klarer meg med kortere og kortere rekkevidde. Med SC på f.eks Dokka hadde jeg nok kjøpt en 70D i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dundun

Sitat fra: pwb på mandag 06. juli 2015, klokken 11:16
he he he he. Igjen, mange Tesla eiere som er førstegangs bilkjøpere skjønner jeg, eller i hvertfall første gangen de kjøper helt ny bil. En 5 år gammel bil skal ha tapt seg minst 60-70%, mer på dyrere biler og mindre på billige biler (ved innbytte, litt mindre tap ved salg privat). Når man snakker om at egenkapitalen blir borte fordi bilen taper seg mye i verdi så har man aldri hatt ny bil før. Bilkjøp er å kaste penger ut av vinduet, men man må gjøre det så man kaster minst mulig penger, derfor bør man enten kjøpe en billig bruktbil man bare kan skrote og kjøpe ny bruktbil hvis noe skjer, eller man kan kjøpe en billig ny bil og bruke den så lenge den holder, kjøper man en ny bil til f.eks 200.000,- så er det bare 40.000,- i tap hvert år om den må skrotes etter at garantien går ut, dette er faktisk da ett knallkjøp sett på sparesiden i forhold til en bil til over 500.000,- Kjører selv en ION og med nesten 30.000km i året (uten hurtiglading da det er for dyrt) så kan jeg bare parkere den når garantien går ut og smile over hvor lite penger jeg har brukt på den bilen de 5 åra den levde, DET er billig bilhold det. Er nok en del Tesla eiere som har gjort ett ok kjøp og både tjent litt eller spart en del, men den tiden er nok historie nå som markedet flommes over av brukte Teslaer så må nok de også ned i normal bruktbilpris, tar nok ikke lang tid før en 2013 S85 nærmer seg 400.000,-

Altså, man kan jo også bo i indre Finnmark fordi det er billig, spise kun knekkebrød, kjøpe alle klær på Freted og aldri dra på ferie. Da sparer man også masse penger og kan dø trist og rik.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA